حجتالاسلام برکتین:
شیعه و پیرو امام بودن باید در عمل انسان تبلور یابد
گروه اندیشه و علم: مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تنها صدق اسم شیعه و پیرو امام بودن کفایت نمیکند، گفت: این پیرو بودن باید در عمل و کردار هم تبلور یابد چراکه در ارتباط بنده با خداوند تنها عاملی که مورد توجه قرار میگیرد اعمال و کردار هستند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه قزوین، حجتالاسلام محمدعلی برکتین، مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حضرت صاحبالامر(ع) حوزه علمیه قم بامداد چهارشنبه، ۱۸ مردادماه در مراسم احیا شب نوزدهم رمضان در مسجد ثارالله با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: خداوند سه نعمت در اختیار انسان قرار داده است که باید شکرگزار و قدردان این سه نعمت باشیم تا به سعادت دنیا و آخرت برسیم.
وی از رئوفیت و مهربانیت خداوند بهعنوان اولین نعمت بزرگ الهی نام برد و گفت: رئوفیت و مهربانی خداوند نعمتی بزرگ است که همیشه همراه انسان و در شرایط و مسائل مختلف یار و مددکار انسان است و خداوند در آیات متعددی از جمله در آیه ۱۸۶ سوره بقره: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند [بگو] من نزدیکم و دعاى دعاکننده را به هنگامىکه مرا بخواند اجابت مىکنم پس [آنان] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند باشد که راه یابند» و آیه ۱۶ سوره ق «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ؛ و ما انسان را آفریدهایم و مىدانیم که نفس او چه وسوسهاى به او مىکند و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم. مورد تأکید قرار گرفته است.»
مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حضرت صاحبالامر(ع) حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۶۰ سوره غافر: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانىکه از پرستش من کبر مىورزند به زودى خوار در دوزخ درمىآیند گفت: هرکس از اسباب ظاهری دل بکند و از همه چیز و همه کس امید خود را قطع کند و تنها توجهش به خداوند باشد و او را مطابق با شانیت الهی بخواند خداوند چنین کسی را اجابت میکند.»
وی از یأس و ناامیدی از رحمت حق بهعنوان گناه کبیره نام برد و گفت: انسان حق ندارد از رحمت الهی که شامل همه میشود مأیوس و ناامید شود که اینکار از گناهان کبیره محسوب میشود.
برکتین از مأیوس شدن از رحمت حق و غرور و تکبر بهعنوان دو خط قرمز مهم در زندگی نام برد و گفت: در زندگی فردی و اجتماعی رحمت از حق و مغرور شدن و تکبر ورزیدن دو خط قرمز در زندگی هستند که باید سعی کنیم تا از این خطوط قرمز عبور نکنیم و همیشه در خط وسط این دو حرکت نماییم.
مدرس حوزه و دانشگاه از امامت و مهربانیت امام نسبت به پیروانش بهعنوان دومین نعمت الهی یاد کرد و گفت: داشتن امام رئوف و مهربان دومین نعمتی است که خداوند به ما عطا کرده است.
مسئول بخش فقه و اصول معاونت تحقیقات مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى با اشاره به وظایف امام در قبال پیروانش گفت: یکی از وظایف امام این است که پیروانش را با تمام اعمال و کردارشان به خداوند تحویل دهد و اینجا است که نقطه تعامل بین انسان و امام شکل جدی به خود گرفته و وظایف پیروان امام را مشخص میکند تا طوری رفتار کنند که امام در جهت انجام وظیفه خویش در نزد خدای متعال سربلند بیرون آید.
برکتین افزود: باید اعمال و رفتار خود را چنان با امام هماهنگ نماییم تا همیشه در جهت رضای الهی عمل نماییم تا در نزد امام خویش شرمنده نشویم.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: باید از فرصت ماه مبارک رمضان و شبهای احیا و زندهداری استفاده نماییم و کاری کنیم تا امام در محضر خداوند از دست ما راضی باشد و شرمنده در محضر الهی حضور نیابد.
مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول حضرت صاحبالامر(ع) حوزه علمیه قم تصریح کرد: تنها صدق اسم شیعه و پیرو امام بودن کفایت نمیکند بلکه این پیرو بودن باید در عمل و کردار هم نمود پیدا کند چرا که در ارتباط بنده با خداوند تنها عاملی که مورد توجه قرار میگیرد اعمال و کردار هستند و خداوند به قلب، رفتار و چگونگی ارتباط بنده با معبود نگاه میکند.
وی راه کار کمک به امام را تقوا و ورع معرفی نمود و گفت: باید تلاش نماییم تا با توجه به اخلاق حسنه و دوری از گناه حالتی در ما ایجاد شود که نسبت به انجام گناه در محضر الهی حساس شویم و در همه حال توجه ما به خداوند باشد.
برکتین گفت: سعادت به جمعآوری مال و ثروت نیست بلکه باید تلاش نماییم تا در زندگی خویش عفیف، پاکدامن و درستکار باشیم و در همه حال رضای خداوند را درنظر بگیریم.
مدرس حوزه و دانشگاه از دین اسلام بهعنوان سومین نعمت الهی یاد کرد و گفت: اسلام دین کامل و آخرین دین الهی است که از جانب خدای متعال نازل شده است که دارای خصوصیتی است که تمام نیازهای ظاهری و باطنی انسان را تأمین میکند و ارزش این دین به اندازهای است که فردی چون امام حسین(ع) در راه پاسداری از این دین جانفشانی کرد.
وی افزود: ائمه معصومین(ع) با مجاهدتهای خویش وظیفه خویش را نسبت به دین ادا کردهاند و ما نیز باید تلاش کنیم تا با تأسی از معصومین(ع) وظیفه خویش را در قبال دین بهنحو احسن انجام دهیم.