• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2655)
چهارشنبه 26/4/1387 - 7:20 -0 تشکر 48042
من از گناه بدم میاد ....

سلام به همه ی دوستای گلم

میگما ما باید چه کار کنیم که گناه نکنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یعنی اصلا فکر کردن به گناه هم برای ما دردآور باشه ، چندشمون بشه وقتی به یه گناه فکر می کنیم

اصلا ما برای چی باید گناه بکنیم !!!!!

شما چی میگید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من که میگم اول گناه رو بشناسیم بعد بگیم که چطوری گناه نکنیم

یادمون باشه که

آب این رود به سرچشمه نمیگردد باز

بهتر آنست  که غفلت  نکنیم  از آغاز

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

شنبه 29/4/1387 - 13:15 - 0 تشکر 48381

 سلام....این مطالب قشنگند...حتما برای به نتیجه رسیدن اونو بخونید:

سوال: چرا بعضى اوقات دچار اشتباه و گناه مى شوم؟

علماى اخلاق مى گویند: منشا و انگیزه ى گناهان ، سه قوه است : قوه شهویّه، قوه غضبیّه، قوه وهمیّه .

قوه شهویّه ، انسان را به افراط در لذت خواهى نفسانى ، مى كشاند، كه سرانجامش ، غرق شدن در فحشا و زشتى ها است .

قوهّ غضبیّه ، انسان را به ظلم، طغیان، آزار رسانى و تجاوز، وادار مى كند.

قوهّ وهمیّه ، برترى طلبى، انحصار جویى، تكبر و روح خودخواهى را در انسان زنده مى كند و او را به گناهان بزرگى وارد مى نماید.

به این مثال توجه كنید: آب ، در عین حال كه مایه ى حیات تمامی جانداران از انسان، حیوان و گیاه مى باشد، اگر مهار نشود به صورت سیلابی جریان می یابد و باعث نابودی حیات بشر می شود ؛ بنابراین حتی این پدیده حیات بخش نیز نیاز به سد سازی و مهار دارد و در صورتی برای بشد مفید خواهد بود كه به هنگام نیاز در كانال كنترل شده خاصی قرار گیرد و از دریچه مخصوصی، به مقدار نیاز، جریان یابد، در غیر این صورت طغیان می كند و دیوانه وار به باغ ها و كشتزارها و خانه ها سرازیر شده و همه را ویران خواهد ساخت.

در مورد انسان نیز، نیروى غضب براى دفاع و شهوت براى بقاى نسل لازم است ، ولى اگر این دو غریزه بر اثر افسار گسیختگى طغیان كنند، موجب بروز جنایات ویرانگر و انحرافات جنسى و بى عفتى خواهند شد.

در نتیجه اگر بخواهیم جامعه را از لوث گناه پاك سازیم ، و یا وجود خویش را از آلودگى گناه ، حفظ كنیم ، راهی جز كنترل و تعدیل غرایز و تمایلات نفسانى نداری

یا علی

ادامه دارد....

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

شنبه 29/4/1387 - 13:25 - 0 تشکر 48385

سلام

در پست بعدی به حل مشکل خواهیم پرداخت....پس حتما همراهمون باشید.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

يکشنبه 30/4/1387 - 22:26 - 0 تشکر 48558

 سلام

حل مشكل:

اول بگم اگه واقعا فکر میکنید گناه یه مشکله...برید یه سجده شکر بجا بیاورید....چون مطمئن باشیم هر کی حداقل قبول داشته باشه کارش خلافه بلاخره شاید یه روز تصمیم بگیره این کار خلاف رو ترک کنه ...ولی وای به حال کسی که :

نمیداند که نمیداند....

یعنی فکر میکند کار خلافی که انجام میده گناه نیست...و حتی به اون افتخار هم میکنه....الان وضع ما تو جامعمون اینطور شده...که دیگه قبول ندارند که این کار گناهه....یعنی کار گناه قبحش از بین رفته و حتی بعضی ها به اون افتخار هم میکنند ... این جور آدمها وقتی تعدادشون تو جامعه بیشتر بشه دیگه کم کم همه رو با خودشون به پایین میکشند...همه کسانی که ایمانشون الکیه...همه کسانی که اراده و ایمانشون سسته....همه کسانی که دوست دارند مثل حیوونا زندگی کنند.

........

1- گناه شناسی: مبارزه مستقیم با گناه از طریق شناخت گناهان و تفكر در آثار و عواقب دنیوی و اخروی آنها.

2- گناه زدایی: مبارزه اساسی وغیر مستقیم با گناه از طریق مبارزه با زمینه های گناه و تقویت زمینه های صلاح.

در یك نگرش كلی و كلان می توان به این نتیجه رسید كه زمینه گناه در انسان چیزی جز ضعف شناخت و اراده نیست.

اینك با طرح سوال های كوتاه و پاسخ آنها به گشودن راه كمك می نماییم.

1. چرا باید خودمان را بشناسیم؟ چون اگر استعداد بی نهایت و ارزش های وجودی خود را نشناسیم، هرگز حركتی نخواهیم كرد، تمام حركت تكاملی انسان بسته به نوع و عمق شناخت انسان نسبت به ارزشهای وجودی خود است.

2. چرا باید هستی را شناسایی نماییم؟ چون انسان خلاصه هستی است و با هماهنگ و همراه شدن با هستی و قرب به خدای هستی و رنگ خدایی گرفتن به كمال می رسد ، اگر هستی را نشناسد نمی داند چه باید كند به عبارت دیگر انسان قانون كمال را از هستی فرا می گیرد.

3.  نقش دین در زندگی انسان چیست؟ آدمی با زبان هستی آشنا نیست و نیاز به مترجم دارد. دین ترجمان هستی است و به نحو بسیار ظریفی انسان را به رنگ هستی در می آورد. تمام دین در جهت به خدا رسیدن و قرب الهی برنامه ریزی شده است.

4. در نهایت دانستن سرنوشت انسان در حیات اخروی و معاد چه كمكی به انسان می كند؟ معاد و قیامت فردای زندگی انسان است ، فردایی كه باید آن را بسازد و تا ابدیت در آن بماند، باید بداند ره سپار كدام وادی و مسافر كدام اقلیم وجود است ، باید برای فردای خود چه توشه ای فراهم كند و چه مقدار به كار و كوشش بپردازد. ببیند با چه كسی می خواهد همراه و همنشین شود از همین نشئه با او آشنا و همراه شود تا در قیامت با مشكل روبرو نگردد.  

یكی از مهمترین مراحل خود سازی، رفع زمینه های گرایش به گناه است.

نقش ذكر و یاد خدا:

ذکر خدا آثار مثبت فراوانی دارد. «ذکر» از آن جهت که با ذاکر اتحاد وجودی می یابد و باعث حضور خداوند در دل و جان مومن است، موجب می شود كه ذاکر خود را در محضر خدا حاضر ببیند، و از کمال قرب او بهره مند شود. در نتیجه بر محور حیا از بسیاری از افکار پلید و اخلاق زشت و اعمال نکوهیده احتراز می کند

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

جمعه 4/5/1387 - 12:12 - 0 تشکر 49176

سلام

از این قسمت به بعد نتیجه گیری بحث محسوب میشه...پس حتما با ما باشید.

دستور العمل:

1- ترك زمینه گناه:

1-1. كنترل چشم: امام صادق(ع) فرمود: نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى كه حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد» (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى، ماده نظر) تا حد امكان انسان از حضور در مجالس مختلط یا برخورد با نامحرم پرهیز نماید.

2-1. كنترل گوش: باید از شنیدنى هایى كه ممكن است به حرام منجر شوند و زمینه ساز حرام هستند پرهیز شود. مانند موسیقى حرام، صداى شهوت انگیز نامحرم و... .

3-1. ترك هم نشینی با دوستان ناباب: دوستانى كه باعث مى شوند انسان گناه را مزمزه كند، در واقع دشمن هستند و باید از آنها پرهیز كرد.

از امام سجاد(ع) نقل شده: حضرت از همراهى و سخن گفتن و رفیق بودن با پنج كس را نهى فرموده: كذاب، گناهكار، بخیل، احمق و كسى كه قطع رحم كرده است. (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى، ماده صحب)

یا علی 

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

جمعه 4/5/1387 - 12:15 - 0 تشکر 49177

سلام

2- ترك فكر گناه: ترك زمینه گناه سهم به سزایى در ترك فكر گناه دارد. سعی نمایید فكر گناه را به یاد خدای تبدیل نمایید.

3- اشتغال به برنامه شبانه روزى: حتما باید شبانه روز خود را با برنامه ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنید و هیچ ساعت بیكارى نداشته باشید تا نفس شما را مشغول كند. در اوقات بیكارى وسوسه هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى آید و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى كشاند امیرالمؤمنین على(ع) فرمود: براستى و حقیقت كه این نفس (انسانى) پیوسته و مرتب به بدى امر مى كند در نتیجه هر كس آن را به خود واگذارد (و به كارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى كشاند». (الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 1، ص 544، ح 4).

یا علی 

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

جمعه 4/5/1387 - 12:17 - 0 تشکر 49179

سلام....

4- روزه گرفتن: روزه گرفتن قواى حیوانى و شهوانى انسان را تضعیف مى كند اگر قواى شهوانى ضعیف گشت قهرا فكر گناه هم كم رنگ مى شود. امام جعفر صادق (ع) فرمودند: هرگاه شكم پر شود طغیان مى كند. (المحجة البیضاء، ملا محسن فیض كاشانى، ج 5، ص 150). مفهومش این است اگر شكم بر نشود طغیان نمى كند و بهترین قسم جوع و گرسنگى همان روزه گرفتن است.

تذكر این نكته بسیار ضرورى است كه اولاً: روزه نباید براى بدن ضررى داشته باشد وگرنه شرعا حرام است. ثانیا: براى كارهاى روزمره مخل نباشد. ثالثا: اگر نه مضر بود ونه مخل فقط روزهاى دوشنبه و پنج شنبه باشد نه بیشتر، ولى در هر صورت اگر براى روزه گرفتن عذرى است مورد بعدى یعنى ورزش دو برابر شود.

5- ورزش: هر روز ورزش لازم است البته آن ورزش هایى باشد كه براى بدن ضررى ندارد مثل نرم دویدن و نرم طناب زدن و انجام حركت هاى كششى و اگر براى روزه گرفتن عذرى هست زمان ورزشى دوبرابر شود مثلاً از بیست دقیقه به چهل دقیقه افزایش یابد

یا علی.

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 3/7/1387 - 6:13 - 0 تشکر 60140

سلام

الحمد لله الذی اکرمنی بک ایها الشهر المبارک

سلام بر شب قدر و سلام بر امام شب قدر

*******

مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) :

یک نکته را در زندگی عملی خودمان عرض می کنم که شاید ان شاءالله وسیله ای برای تحریک بهتر و بیشتر باشد. آن نکته این است که برای نزدیکی به خدا، اصل قضیه، ترک گناهان است. انجام مستحبات و نوافل و توسلات و دعا و بقیه امور، فرع است.اصل قضیه، این است که انسان از صدور گناه و خلاف از خود ، مانع بشود. این، تقوا را می طلبد. تقوا و پرهیزکاری، مهمترین یا بگوییم اولیترین مظهری است که اتسان باید داشته باشد. همین است که مانع از گناه انسان می شود.1 اگر به خودمان نرسیم ، بدبختی است ، روسیاهی است ، محرومیت است ، از چشم خدا افتادن است ، از مقامات معنوی دور ماندن و از نعیم ابدی الهی ، تهیدست ماندن است. پس ، باید به خودمان برسیم. ماه رمضان فرصت خوبی است. کتابهای اخلاق هم خوشبختانه در اختیار هست. لکن آن چیزی که آدم از مجموع اینها می فهمد و آنچه مهم است، این است که انسان بتواند هوی و هوس خود را کنترل و مهار کند. این اساس قضیه است.

جناب میکرو بابت نکاتی که عرض کردید ممنونم ، البته ببخشید که دیره ...

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.