انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2187)
دوشنبه 17/4/1387 - 2:20 -0 تشکر 46922
جبر یا تفویض

سلام
در اعتقادات مختلفی که در بین انسانها نسبت به رابطه انسان است با خدای؛
برخی معتقد بر جبرند و میگن که همه چیز در صورتی ممکن خواهد شد که خدا بخواهد و بس، و انسان مطلقا در امور اختیاری از خودش نداره.
برخی دیگر اعتقاد بر تفویض دارن و از نظرگاهشان انسان هرکاری رو که انجام میده همونیه که اراده کرده و دیگری در عملی شدن و یا نشدن ان دست ندارد، حتی خدا...
و برخی میانه رو اند و بعضی افراط گرا...
میخوام نظراتتون رو بدونم؛ بگید که بنظرتون چطور چنین نظریاتی بوجود میاد و چطور میشه که اثبات میشن... اگر دنیا بر جبر است چطور؟ و اگر بر تفویض چطور؟...
صحبت کنین، مثال بزنین و به زبون ساده بحث کنین و نظرتون رو ثبت کنین، منتظرم...

وممنون 

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
چهارشنبه 19/4/1387 - 17:1 - 0 تشکر 47225

خدا اراده کرده که ما هر کاری بخواهیم بکنیم اما چطور می داند که ما چکار خواهیم کرد؟

 پیشنهاد می کنم اگه حوصله و جنبه ی کافی ندارید مطالب داخل کروشه را نخونید

{{{می گن شش تا چیزه که بر آدم تاثیر داره ولی من اونا رو یادم نیست ولی می تونم چند تاش رو همینجوری نام ببرم ولی ممکنه اشتباه باشه مثل : نطفه - تغذیه - (دوستان - خانواده - اجتماع ) و ... .

خب .
خب به جمالت .

هر کدام از اینا یه درصدی داره و البته ارداه انسان به نظر من درصدش از اینا بیشتره و بعد احتیاج به یه ابر رایانه است تا بتونه اینا رو برای اولین انسان حساب کنه و ببینه این انسان از هر کدام از این موارد چقدر و چطور دارد بعد بفهمه این انسان چیکار می کند؟ و بعد در طول زمان مواردی رو که باید این ابر رایانه حساب کند بیشتر و بیشتر می شود!!!!!!حتی به جای می رسه که باید عوامل حرکت یه کرم رو حساب کنه!!!!!! شاید بگید یعنی چی؟ باید بگم این کرم داشته رد می شده که به یه کنده درخت بر می خوره و مجبور می شه از اون بالا بره وقتی به بالای کنده می رسه یه آدم سوسول میاد روی کنده می نشینه و بعد می فهمه که یه کرم رو با نشیمنگاه نامبارک له کرده و از اونجا که آدم تنبل و پولداری است شلوارش رو به لباسشویی می برد و اونجا از خانم صاحب مغازه خوشش میاد و با او ازدواج می کند و بچه شان می شود رئیس جمهور یک کشور و ...... (خداییش خیلی حال می ده از بحث خارج بشی) خلاصه همه اینا رو می تونه یه ابر رایانه انجام بده ولی اون ابر رایانه احتیاج به یه برنامه داره که فقط خدا می تونه اون رو بنویسه چون یه سری داده لازم هست که خدا می دونه. خلاصه یه سری مطالب مثل اینکه خدا این ابر رایانه رو از کجا خریده و چند، بماند.

البته تمام این مطالب از نظر یه نفر که توی کامپیوتر افتاده، بیان می شود و بس زیاد جای اشکال دارد ولی دیگران می دانند که علم اون فرد کامپیوتری در مقابل علم خدا چقدر محدود و ضایع تشریف داره تازه یه طلبه حوزه علمیه می گفت که تمام علوم حال حاضر فقط یه بابا از علوم است و وقتی امام زمان بیاد بیست و شش یا بیست و هفت باب دیگر علم را باز می کند اونوقت ما انسان ها که اینقدر علممان کم است می خواهیم بفهمیم خدا چطور می داند که انسان در آینده چکار می کند تازه زمان بر خدا محیط نیست و ..........}}}

و هر چیزی که در مورد اینکه خدا از کجا می داند بخواهیم بگوییم مثل اون حرفهای آدم کامپیوتری بچه گانه خواهد بود پس بی خیال

چهارشنبه 19/4/1387 - 20:7 - 0 تشکر 47261

قایل توجه مدیر محترم انجمن

فکر میکنم با جواب زیبای من هم

دوستان عجول من  متوجه اشتباهشون در مورد پست من شدند

یا علی

جمعه 21/4/1387 - 11:49 - 0 تشکر 47483

سلام
قرار بر این داشتم که چیزهایی رو هم خودم بگم در مورد امربین الامرین؛ حالا با توجه به اینکه زمانم تموم شده و این آخرین جوابم به این بحثه کوتاه اما شیرینه، خواستم که چیزی رو که میدونم رو خلاصه و مفید بنویسم...

بر انسان جبری نیست، خلق در اعمال نیک و بد مجبور و به منزله آلت نیستند. بطلانش هم براساس عقل میشه اینجوری گفت که انسان خودش رو بالوجدان مختار میبینه و از اراده تصمیم گیری تا عملی شدن اون ثصمیم رو توی وجود خودش حس میکنه. بقول محقق قمی که اگه جبری مذهبیها هزار دلیل برای اثبات برای اثبات جبر بیارن، در مقابل امر بدیهی لغو و بی اثره.
و ابطال دیگه جبر که سعید خان گرامی هم بهش اشاره کردن باطل شدن ثواب و عقاب اخرویه؛ چونکه کسی در طاعت و معصیت مجبور باشه که عقلا مستحق کیفر یا ثواب نیست که، و حتی استحقاق مدح و ستایش یا فحش و سرزنش دنیوی رو هم نداره؛ و اگر اینجوری بود چطور میشه که وقتی یک نفر کاری رو خلاف عقل و شرع انجام میده، نه تنها از سمت عقلا که حتی از طرف خودش مورد ملامت و سرزنش قرار میگیره؟!!!...
و تفویضی هم در کار نیست و استقلال تام و اختیار مطلق ندارن بگونه ایکه فاعل مایشاء باشند. و اما دلییل بطلان این هم همون عقله... امام علی –علیه السلام- میفرمایند که خدا را شناختم به از بین رفتن تصمیمها و شکستن همتها و اراده ها؛ و اینکه تصمیمی بگیریم و بر انجامش مسر باشین اما بدلیلی عملیش نکنیم و یا بالعکس این مورد بارها و بارها توی زندگی ماها رخ داده.
از طرفی لازمه قبول تفویض، شرک است؛ چون وقتیکه گفتند خلق مستقل از خداست و همه اوامر و خواسته هایش و اون چیزایی که انجام داده و میدهد و خواهد داد تنها به خود او بستگی دارد ولاغیر؛ پس در جهت فاعلیت در ردیف خداوند است و بقول کتاب درسی هامون، اینجوری اراده انسان در عرض اراده خدا قرار میگیره (درحالیکه در طول اونه) و این نقص برای خداوند سبحانه...
واما امر بین الامرین...خلق نه مسلوب الاختیارن ونه تام الاختیار بلکه در همه حالت محتاج به مشیت خدان که موافق کارشون باشه و الا امکانش محاله.
اصلا، چطور ممکنه که ما مخلوق خدا باشیم اما تحت اراده اون نباشیم؟! بدیهیه که یه همچین چیزی در کار نیست... البته انسان در انجام اوامر خوب و نیک نیاز به لطف و عنایت خداوند داره و باید این توفیق از سمت خدا به اون داده شده باشد؛ اما اینکه کاری شر و معصیت رو انجام میدیم به این خاطره که خداوند ما رو به خودمون واگذاشته و کار بکارمون نداره؛ والبته که توفیق و خذلان همش بخاطر اعمال و استحقاق فرد است.
امیرالمومنین –علیه السلام- درجواب شخصی که درباره لاحول و لاقوه الا بالله سوال نمود، فرمود؛ هیچ نیرویی برما در معصیتهای خدا نیست، مگر بنگهداری خداوند و هیچ نیرویی برای ما در طاعت خداوند نیست جز بکمک خداوند؛ ودر حدیث دیگر فرمود؛نیکی به لطف و یاری خداست و شروبدی به واگذار کردن خداوند است.

این تقریبا تمام اطلاعاتی بود که داشتم و سعی کردم همش رو جمع کنم و این شد که میبینین...
البته من سوالی رو هم در همین باب از جناب گنجینه توی مبحث "در سایه سار قرآن" پرسیده بودم که از اونجاییکه ایشون خودشون نیومدن فکر کردم که اگه جوابشون رو ثبت کنم، از ایشون هم استفاده کرده باشیم اینجوری... اما ای کاش خودشون هم بودن؛ نه فقط اینجا، ای کاش توی کل انجمن ها ازشون استفاده میکردیم...
س: (تکویر29) بعنوان پیام هفتم نوشتید "خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، كه در این صورت، خواست ما بى معنا مى‏شود. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»" میشه بیشتر توضیح بدین؟ یعنی چی که خواست ما در مدار خواست خداست؟
ج:
در حقیقت این آیه همان مسأله دقیق و ظریف "أمر بین الأمرین" را بیان مى كند؛ از یكسو مى گوید تصمیم گیرى به دست شما است، و از سوى دیگر مى فرماید: تا خدا نخواهد شما نمى توانید تصمیم بگیرید. یعنى اگر شما مختار و آزاد آفریده شده اید تا چیزی را طلب کنید و چیز دیگری را طلب نکنید، این اختیار و آزادى از ناحیه خدا است، او خواسته است كه شما چنین باشید.
انسان در اعمال خود نه مجبور است، و نه صد در صد آزاد؛ نه طریقه جبر صحیح است و نه طریقه تفویض؛ بلكه هر چه او دارد، از عقل و هوش و توانایى جسمى و قدرت و آزادی تصمیم گیرى همه از ناحیه خدا است، و همین واقعیت است كه او را از یكسو دائما نیازمند به خالق مى سازد، و از سوى دیگر به مقتضاى آزادى و اختیارش به او تعهد و مسؤولیت مى دهد.
نکته ای که لازم است تذکر دهیم، این است که قدرت و آزادی اراده را خداوند به انسان داده است، نه به این معنا است که این قدرت را سپرده و کناری شسته است، بلکه این قدرت در هر آن نیاز به فیض و اذن الهی دارد.

یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.