• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
امر به معروف؛نهی از منکر (بازدید: 2051)
سه شنبه 5/2/1391 - 9:28 -0 تشکر 448142
امر به معروف و نهی از منکر در کلام علی علیه السلام

از علی علیه السلام درباره ایمان سؤال کردند، آن حضرت فرمودند: ایمان بر چهار ستون صبر، یقین، عدل و جهاد استوار است، حضرت در ادامه و در معرفی بیشتر جهاد اضافه می کنند: جهاد که از پایه های اصلی ایمان است خود بر چهارگونه انجام می گیرد که دو صورت آن امر به معروف و نهی از منکر است... 
هر که امر به معروف را به جای آورد، با مومنان همراهی کرده و آن ها را نیرومند ساخته است و هر که نهی از منکر کند در حقیقت بینی منافقان و افراد دو رو را به خاک مالیده است.

به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:23 - 0 تشکر 448180


امر به خوبی ها در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام


پرهیزگاری


بندگان خدا! روزگار بر آیندگان چنان گذرد که بر گذشتگان. بازنگردد آنچه گذشت از آن و نماند چیزی در آن جاودان. پایان کارش با آغاز آن یکسان، سختی های آن بر یکدیگر سبقت جویان و هریک دیگری را پشتیبان.


گویی قیامت شما را می خواند، همچنانکه شترران شتر بچه را راند. کسی که جز به حساب نفس خویش پردازد، خود را در تاریکی ها سرگردان سازد و به هلاکت جای ها دراندازد. شیطان های او مهارش را گرفته در سرکشی کشانند و کردارهای زشت او را در دیده وی زیبا گردانند. پس بهشت پایان راه پیشی جویندگان است و دوزخ منزلگاه تقصیرکاران واپس ماندگان.


بندگان خدا! بدانید که پرهیزگاری خانه ای است چون دژِ استوار و ناپارسایی خانه ای بی بنیاد و خوار؛ نه ساکنانش را از آسیب نگاهبان است و نه کسی که بدان پناه برد در امان است.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:23 - 0 تشکر 448181


توشه سفر


بدانید که با پرهیزکاری می توان رشته خطاها را برید و با یقین به نهایت درجه بلند توان رسید.


بندگان خدا! خدا را، خدا را واپایید! در حقّ نفسی که از همه چیز نزد شما گرامی تر است و دوست داشتنی تر. همانا خدا راهِ حق را برای شما آشکار کرده و جاده های آن را پدیدار. پس یا بدبختی است گریبانگیر و یا خوشبختی پایان ناپذیر.


پس توشه گیرید در روزهای سپری شدنی برای روزهای ماندنی. توشه را به شما نشان دادند و کوچ کردن را فرمان دادند و به رفتنتان برانگیختند. همانا شما همچون کاروانی هستید که بر جای مانده اند و نمی دانند کسی آنان را به رفتن فرمان می دهند.


هان! با دنیا چه کند کسی که برای آخرتش آفریده اند و با مال چه کند آن که به زودی آن مال از وی ربوده است و وبال و حساب آن بر گردن او مانده.


بندگان خدا! خیری را که خدا وعده داده واگذاشتنی نیست و شرّی را که از آن نهی فرموده رغبت کردنی نه.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:23 - 0 تشکر 448182


روزِ حساب


بندگان خدا! از روزی بترسید که کرده ها را روز وارسی و حساب است. روزی که پر از تشویش و اضطراب است. کودکان در آن پیر گردند و مردم در بندِ کرده خود اسیر.


بندگان خدا! بدانید که از شما بر شما نگاهبانانی است و از اندام هاتان مراقبانی و حافظانی که کرده های شما را به درستی در حساب می آرند و نفس هاتان را می شمارند. نه شبی سیاه شما را از آنان می پوشاند و نه دری استوار پنهان کردنتان تواند.


فردا به امروز نزدیک است. امروز با آنچه در آن است می رود و فردا می آید و بدان می رسد. گویی هر یک از شما در دل زمین به خانه ای که خاصّ اوست رسیده و در گودالی که برای او کنده اند آرمیده. وه! که چه خانه تنهایی و چه منزل وحشتزایی و چه غریبِ از همگان جدایی، گویی بانگ برایتان دمیده است و قیامت بر شما رسیده و برای ختم داوری برون شده اید و پندارهای باطل از شما دور گردیده.


بهانه ها از میان بر خاسته، حقیقت ها برایتان آشکار شده و سرنوشت شما را بدان جا که باید کشانیده. پس از آنچه مایه عبرت است پند گیرید و از گردشِ روزگار عبرت پذیرید و از بیم دهندگان - پیامبران - سود برگیرید.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:25 - 0 تشکر 448183


شرح کلمات حضرت امیرالمؤمنین در باب امر به معروف


اُومُر بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ اَهْلِهِ وَ اَنْکِرِ المُنْکَرَ بِیَدِکَ و لِسانِکَ وَ باینِ مِنْ فِعْلِهِ بِجَهْدِکَ.


امر کن به نیکویی تا بوده باشی از اهل آن و منع کن از بدی به دست خود و زبان خود و جدایی کن از کردن بدی به قدر طاقت خود.


* * *


اِیّاکُمْ وَ التَّدابُرَ وَ التَّقاطُعَ وَ تَرْکَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهیِ عَنِ الْمُنْکَرِ.


بپرهیزید از پشت گردانیدن به یکدیگر و بریدن از یکدیگر و ترک امر به کار خوب و نهی از کار بد؛ از پشت گردانیدن؛ یعنی از اینکه الفت به یکدیگر نداشته باشید و رو به یکدیگر نیاورید و از یکدیگر ببرّید وصله و احسانِ هم به جا نیاورید.


* * *


اِنَّ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ لا یُقَرِّبانِ مِنْ أجَلٍ وَلا یَنْقُضانِ مِنْ رِزْقٍ لکِنْ یُضاعَفانِ الثَّواب وَ یُعْظِمانِ الْاَجْرَ


به درستی که امر به نیکویی و نهی از بدی نزدیک نمی گردانند به مرگی و کم نمی کنند از روزیی و لیکن دو چندان می گردانند ثواب را و بزرگ می کنند اجرا را.



ظاهر این کلام معجز نظام، این است که امر به معروف و نهی از منکر هرگز ضرری نمی رسانند به فاعل آن مثل اینکه به سبب آن کشته شوند یا اینکه از روزی او چیزی کم شود و ثواب و اجر عظیم دارند، پس ترک آنها نباید کرد و پوشیده نیست که حکم کلّی به آن خالی از اشکال نیست؛ زیرا که در بعضی موارد مظنّه هرگونه ضرری هست و این است که حضرات ائمّه معصومین علیهم السلام نیز خلفای جور را امر نمی کردند به گرویدن به حقّ و نهی نمی کردند از آنچه می کردند از غضبِ حقوقِ ایشان، بلکه در بسیاری از امور دیگر نیز که ارتکاب می نمودند از محرّمات، تقیّه می کردند و نهی نمی کردند.


باید که بر این محمول شود که در اکثر اوقات، خوف ضرری نیست بر آن، پس در آن موارد ترک آن نباید کرد. چنان که علما گفته اند که شرط وجوب آنها، امن از ضرر است برخود و بر غیر خود از مؤمنین، نفسا و مالاً و عرضا و بدون آن واجب نیست بلکه حرام است بر مذهب مختار نزد ایشان.


و مراد به «دو چندان گردانیدن ثواب» این است که باعث ثواب عظیم می شود و موافق آنچه فرموده اند که بزرگ می گرداند اجر را یا مراد این است که حق تعالی از روی تفضّل، ثواب آنها را که آدمی به سبب آنها مستحقّ آن می شود، دو چندان می گرداند یا اینکه به برکت آنها هر کار خیری که فاعل آنها بکند، ثواب آن دو چندان گردد و دو برابر ثواب کسی باشد که آن کار را کند و آنها را به جای نیاورد.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:31 - 0 تشکر 448184


هزینه های امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام


مقدمه:


امر به معروف و نهی از منکر به دلیل ماهیت «بازدارندگی » خود می تواند تنش هایی را در پی داشته و یا منافع افراد یا گروه هایی را مورد تهدید قرار دهد. بر این اساس عمل به امر به معروف و نهی از منکر می تواند عکس العمل هایی را از سوی مخاطبان برانگیزد و هزینه هایی را بر آمر و ناهی تحمیل کند.


در مقابل چنین فرآیندی وظیفه امر و نهی ساقط نمی شود و جامعه دینی و شهروندان آن موظف به پرداخت این هزینه ها هستند. از این رو امام علی علیه السلام می فرماید: «لا حاجة لله فیمن لیس لله فی ماله و نفسه نصیب; (1) خداوند به کسی که از مال و جان خود سهمی برای خدا قرار ندهد، نیاز ندارد.»


این سخن بیانگر مسؤولیت و لزوم هزینه پذیری شهروند جامعه دینی در برابر حفظ جامعه سالم دینی است.


همچنین آنگاه که حضرت در بستر شهادت افتاده بود، خطاب به حاضران فرمود: «قال عز و جل لنبیه صلی الله علیه و آله وامر بالمعروف وانه عن المنکر واصبر علی ما اصابک، ان ذالک من عزم الامور; (2) خداوند به رسولش فرمود: امر به معروف و نهی از منکر کن و بر آنچه به تو رسید صبر کن زیرا این از امور مهم است.»


به این ترتیب روشن می شود که اجرای امر به معروف و نهی از منکر هزینه هایی را در پی دارد و صرف هزینه و ضرر، مانع اجرای آن نمی شود. در این مقاله پیرامون هزینه های اجرای این فریضه سخن خواهیم گفت.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:32 - 0 تشکر 448185


الف: هزینه های مربوط به آمر و ناهی


1- پذیرفتن احتمال خطر


شخصی که اقدام به اجرای امر به معروف یا نهی از منکر می کند، باید به فکر بروز عواقب خطرناک آن هم باشد و خود را برای وقوع آن آماده سازد. این آمادگی باعث خواهد شد که آمر و ناهی در پی کم خطرترین راه ها باشد و براساس رعایت احتیاط به خواسته الهی خود برسد.


نمونه ای از نهی از منکر عملی پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام گویای این آمادگی و پذیرش خطرهای احتمالی است. علامه مجلسی می نویسد: یک شب که پیامبر علی را خواست، او نزد رسول خدا شتافت. پیامبر به علی فرمود: از پی من بیا. علی نیز پشت سر او به راه افتاد. وقتی به کعبه رسیدند، پیامبر به آرامی به علی فرمود: بر دوش من برو. او بالا رفت و به امر رسول خدا بت ها را پایین ریخت و آرام و بی صدا و در کمال احتیاط به خانه بازگشتند. در بازگشت، پیامبر به علی فرمود: «اولین کسی که بت ها را شکست جد تو ابراهیم و آخرین نفر تو هستی.» این عمل با چنان ظرافت، دقت و احتیاطی انجام شد که قریش با این که می دانستند تنها محمد و علی ممکن است این کار را بکنند، هیچ سندی برای آسیب رساندن به آن دو نیافتند. (3)


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:32 - 0 تشکر 448186


2- تحمل سختی


در کنار پیش بینی عواقب، چنان که مشکلی نیز پیش آمد، باید آمران و ناهیان، سختی ها را تحمل و پیش آمدها و هزینه ها را به جان بخرند.


ابن شهر آشوب می نویسد: امیرمؤمنان علی علیه السلام وارد خانه شد. لحظه ای بعد بانویی آمد و از شوهرش شکایت داشت. حضرت فرمود: اندکی صبر کن تا از گرمای هوا کاسته شود. آن زن گفت: در این صورت خشم شوهرم بیشتر می شود. حضرت سر خود را پایین انداخت و لحظه ای بعد فرمود: به خدا قسم! نباید رسیدگی به دادخواهی مظلوم را به تاخیر انداخت. حق مظلوم را باید از ظالم گرفت و رعب او را از دل مظلوم بیرون کرد تا با کمال شهامت در مقابل ستمگر بایستد و حق خود را بخواهد. آن گاه به آن زن گفت: برویم.


حضرت با زن همراه شد تا به در خانه زن رسید، آن گاه صدا زد: درود بر شما! جوانی از خانه بیرون آمد. حضرت بعد از احوال پرسی فرمود: «یا عبدالله اتق الله فانک قد اخفتها و اخرجتها; ای بنده خدا! از خدا پروا کن، چرا که همسرت را ترسانده و از خانه بیرون رانده ای.»


جوان از این سخن برآشفت و گفت: به تو چه ربطی دارد! به خدا سوگند! به خاطر همین حرف تو، او را آتش خواهم زد. امیر مومنان هم فرمود: من تو را امر به معروف و نهی از منکر می کنم، تو در برابر من منکر دیگری مرتکب می شوی و معروف را کنار می نهی!


در همین لحظات مرد جوان متوجه شد افرادی که از کوچه عبور می کنند به آن مرد با عنوان امیر مومنان سلام می دهند. به همین خاطر امام را شناخت و هراسان گفت: ای امیر مومنان! اشتباه مرا ببخشید. به خدا سوگند در مقابل همسرم مانند زمینی آرام خواهم بود تا پا بر روی من بگذارد. حضرت نیز رو به آن زن کرد و فرمود: به منزل برو و همسرت را به این کارها مجبور نساز! (4)


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:35 - 0 تشکر 448188


3- تحمل شکنجه و سختی های شدید


آنچه از رفتار علوی خواندیم، مربوط به تحمل اموری است که در مسیر اجرای امر به معروف و نهی از منکر، معمولا پیش می آید و به عبارت دیگر لازمه طبیعی آن است. اما گاه هزینه های بسیار سنگین در انتظار اصلاحگران و آمران است که امیر مؤمنان می کوشید شهروندان جامعه دینی را متوجه آن سازد و در این زمینه خصوصا به مشقاتی که پیشگامان اصلاحات و امر به معروف ; یعنی پیامبران الهی متحمل شده اند اشاره می کرد و می فرمود: «ان نبی الله زکریا قد نشر بالمنشار و یحیی زبح و قتله قومه و هو یدعوهم الی الله عز و جل و ذالک لهوان الدنیا علی الله. ان اولیاء الشیطان قد حاربوا اولیاء الرحمان. قال الله: «ان الذین تکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب الیم » (5) ; پیامبر خدا، زکریا با اره قطعه قطعه شد و یحیی را قومش کشتند، با این که او آن ها را به خدا دعوت می کرد. این به خاطر خواری دنیا بر خداوند است. اولیای شیطان با اولیای رحمان همواره در نبردند و خداوند در کتابش فرموده است: کسانی که به آیات خدا کافر شدند و پیامبران را به ناحق کشتند و از مردم (نیز) کسانی را که امر به قسط می کردند کشتند، پس به عذاب دردناک بشارتشان ده.»


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:35 - 0 تشکر 448189


4- اعتراض قدرتمندان و آزار آن ها


هرچند امیر مؤمنان در دوران خلفا نیز از جایگاه والایی برخوردار بود و موقعیت اجتماعی و سیاسی ویژه ای داشت، اما در عین حال در برابر دستگاه حاکمه یک شهروند بود. با این همه در چنین موقعیتی نسبت به بروز ضد ارزش ها ساکت نمی ماند و علیه آن اعتراض می نمود. امام خود می فرمود: روزی خلیفه سوم هنگام ظهر مرا به خانه اش احضار کرد. وقتی وارد شدم دیدم بر مسند نشسته است و اموال زیادی از طلا و نقره در برابرش چیده اند. خلیفه به من گفت: «خذ من هذا حتی تملا بطنک فقد احرقتنی; هر چه از این می خواهی بردار که دل مرا به آتش کشیده ای!»


گفتم: اگر این اموال از راه ارث، صدقه، بخشش یا کسب و تجارت به دست تو رسیده است، من اختیار دارم احسان تو را بپذیرم یا رد کنم، اما اگر از بیت المال است نه تو حق بخشش داری، نه من حق پذیرش. خلیفه با شنیدن این پاسخ بر آشفت «ثم قام الی بالقضیب فضربنی. والله ما ارد یده حتی قضی حاجته. فتقنعت بثوبی و رجعت الی منزلی و قلت: الله بینی و بینک ان کنت امرتک بمعروف او نهیت عن منکر; با تازیانه به سوی من برخاست و مرا مضروب کرد. به خدا! دست برنداشت تا آن که به خاسته اش رسید. آن گاه خود را با لباسم پوشاندم و به خانه برگشتم و گفتم: خدا بین من و تو حکم کند که من تو را امر به معروف و نهی از منکر کردم.»(6)


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:36 - 0 تشکر 448190


5- فروش جان


زمانی که یک شهروند در جامعه دینی با وقوع منکر یا ترک واجب روبرو می شود، دو موضوع ذهن او را به خود مشغول می سازد:


1. حفظ خود از ضررهای جانی، مالی، آبرویی و ... واجب است. چون به ضرر انداختن خود حرام است.


2. اجرای امر به معروف و نهی از منکر به دلیل اهمیت آن واجب است و اگر به بهانه ضرر، ترک شود، به خاطر طبیعت امر و نهی (مخالف با منافع مخاطب و ایجاد تنش و احتمال عکس العمل و ضربه زدن) هرگز امر و نهی صورت نخواهد گرفت. پس لازم ست حتی به قیمت تحمل ضرر، این فریضه احیا شود.


آمر و ناهی در برابر این تزاحم باید ببیند ضرر ترک کدامیک بیشتر است و به آن عمل کند.


به این ترتیب هرگاه اصل دین در معرض نابودی قرار گیرد، یا عقاید مسلمانان در آستانه تزلزل واقع شود، او وظیفه خواهد اشت حتی به قیمت از دست دادن جان، امر و نهی کند. بر همین اساس امیر مؤمنان می فرمود: منظور از آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله » ، مردی است که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود.» (7)


به امید ظهوراقا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.