نتیجه گیری:
انتظار مى رود كه اسلام شناسان و فقیهان در زمینه احكامى كه بر بیمارى (برص) مترتب شده, بیش تر دقت به عمل آورند وموضوع را با ژرفكاوى بیش ترى مشخص سازند.
این دقت باعث مى شود كه تفسیر درستى از (برص) به عمل آید و به عنوان یكى از بیماریهاى صعب العلاج از نوع جذام شناخته شود كه احتیاج به تشخیص درست و تخصصى پزشكى و درمانى درازمدت دارد. باید تلاش كرد تا آیات الهى مورد سوء استفاده آنها كه ضعف ایمانى دارند و یا (حدود الهى) را دراین مورد بدرستى نمى شناسند ویا تنها به دنبال هوى و هوس فردى هستند, قرار نگیرند.
از سوى دیگر احكام اسلام همراه با حكمت و رحمت است. واگر بپذیریم كه فقط با تغییر در رنگدانه هاى پوست و تفاوت نماى ظاهرى آن, آن هم اختلالى كه اگر با بیماریهاى دیگر همراه نباشد, برخی موارد آن, خود به خود قابل برگشت بوده و بهبود مى یابد, عقد ازدواج خدشه دار شده و قابل قطع كامل باشد, باید دید چگونه احكام صادره از سوى اسلام در زمینه یاد شده با حكمت, سازگار است.
گذشته ازاین, اگر بنا باشد كه با تغییر رنگ سطحى پوست, عقد ازدواج, قابل فسخ باشد پس بیماریهاى بسیار بد عاقبت تر, مانند بیماریهاى پیشرفته كبد, بیماریهاى روماتیسمال ومزمن قلبى, بیماریهاى مزمن كلیوى, بیماریهاى دیابت قندى وابسته به انسولین (مخصوصاً از نوع جوانان) و بعضى از انواع بیماریهاى خونى مانند نوع شدید (تالاسمى) ـ كه با از بین رفتن مداوم گلبول قرمز بواسطه اختلال در تركیب ساختمانى آن همراه است و موجب كم خونى شدید وضایعات دیگر جسمى مى گردد و بیمارى ارثى بوده و درنسل هاى بعدى نیز بیمارى زا مى باشد ـ نیز باید مجوز فسخ باشد.
امید است با تجدید نظر كارشناسانه وعمیق, این برداشت ازیكى از كلمات قرآن مجید, تصحیح شده و بدین ترتیب, عوارض اجتماعى آن در قانون ازدواج و طلاق نیز رفع گردد.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
به پایان آمد این دفتر...
منبع:مفهوم برص در قرآن و ارتباط آن با مسایل پزشکی
مقاله ای از محمود فرهودی