با نام خدا و سلام
خلاقیت جنبه های متعددی دارد که هر یک
باید در خود مورد بررسی قرار گیرد.
یک جنبه ی بسیار مهم،وجود شرایط لازم
برای بروز این استعداد همگانی است.
بنابراین آموزش و پرورش برای رشد خلاقیت و نواندیشی در دانش آموزان،بویژه
در دوره ابتدایی به منزله ی زیربنای تعلیم و تربیت باید درک درست و روشنی
از شرایط موجود برسد.
و در گام بعدی بر مبنای فلسفه ی تعلیم و تربیت و هدف
های اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشد
،تصویر روشنی از شرایط مطلوب خلاقیت
رسم کند.در این صورت می تواند با کمترین وقت ،انرژی و سرمایه،مسیر پرورش و
شکوفایی خلاقیت ها و نواندیشی های دانش آموزان را هموار سازد.
امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست،بلکه همه ی
انسانها از این توانایی برخوردار هستند و همه،درجات گوناگونی از این
استعداد را دارند.علاوه براین،عواملی همچون،مهارت یابی،آموزش پذیری،انعطاف
پذیری،سطح دانش و آگاهی،خطر پذیری،نترسیدن از اشتباه و شکست نیز در میزان
خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تأثیر فراوان دارند.معلم می تواند همه ی این
عوامل را به صورت یک مجموعه در دانش آموزان شماسایی کند و بکوشد آنها را
پرورش دهد.در این تاپیک سعی می شود عوامل مؤثر در خلاقیت شناسایی و
راهکارهایی برای پرورش این توانایی در دانش آموزان ارائه شود.
امیدواریم با حضور ونظرات دوستان بحث خوبی داشته باشیم