• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8333)
شنبه 18/3/1387 - 2:19 -0 تشکر 42466
شأن علی -علیه السلام-

سلام
در پی صحبت هایی که با چندتا از دوستان انجام دادیم قرار بر این شد که یه مبحث برای آشنایی بیشتر با
حضرت علی –صلوات الله علیه- و جایگاه ایشون، تشکیل بشه...
برای اینکه یه وقت فراموش نشه و از دست نره؛ من تصمیم گرفتم که اینکار رو هرچه زودتر عملی کنم والبته توی این انجمن، یعنی انجمن معارف...
از دوستانی که میتونن از یه خورده تا یه عالمه به این بحث کمک کنن، عاجزانه درخواست میکنم که اعلام آمادگی کنن و ما رو توی این را تنها نذارن...

---

این بحث، تقدیم به بزرگ دلیل خلقت عالم، خانم فاطمه زهرا –سلام الله علیها-...
یاعلی مدد

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
پنج شنبه 18/6/1389 - 16:34 - 0 تشکر 229662

از حدیث معراج میشه به خوبی استفاده کرد.

يا علي گفتيم و عشق آغاز شد

جمعه 9/7/1389 - 22:8 - 0 تشکر 237503

به خاطر این که ما نشانه های خدا و راهنمایان و حجتها و جانشینان و امینان و پیشوایان از طرف او هستیم

ما چهره ی زیبای خدا ، و چشم بینای او و زبانگویای او هستیم

به سبب ما بندگانش را عذاب می کند و به سبب ما پاداش می دهد،

ما را ازمیان خلق خود برگزیده و اختیار کرده و طاهر گردانیده است

اگر کسی چون و چرا کند و اعتراض به گزینش پروردگار نماید به خداوند کافر گشته و مشرک گردیده است

لا یسال عما یفع و هم یسالون

از آنچه خداوند انجام می دهد سوال نمی شود، او مورد بازجویی قرار نمی گیرد بلکه بندگان هستند که بازخواست می شوند.

سپس فرمود :

ای سلمان و ای جندب؛

عرض کردند: بله یا امیر المومنین درود و رحمت خدا بر شما باد

کسی که به آنچه گفتم ایمان آورد و آنچه را بیان کردم و تفسیر نمودم و شرح دادم و روشن ساختم، و با دلیل اثبات کردم تصدیق کند او مومن امتحان شده است که خداوند قلب او را برای ایمان آزماایش نموده سینه اش را برای اسلام باز کرده و گشایش بخشیده است و او عارف آگاه است که به حد بلوغ و کمال و نهایت معرفت رسیده است و کسی که در آنچه گفتم شک کند و یا آگاهانه مخالفت نماید و انکار کند و یا توقف کند و سرگردان و مضطرب باشد او تقصیر کرده و دشمنی نموده است.

سپس فرمود :

ای سلمان و ای جندب؛

عرض کردند: بله یا امیر المومنین درود و رحمت خدا بر شما باد

من به اذن پروردگارم می­میرانم و زنده می­کنم، و به اذن او آنچه می­خورید و آنچه در خانه­هایتان اندخته می­کنید خبر می­دهم، و آنچه در دلهایتان پنهان می­کنید می­دانم، و امامان دیگر از فرزندان من اینها را می­داند، و هرگاه دوست داشته باشند و بخواهند چنین کاری می­کنند؛ زیرا ما همگی یک حقیقت هستیم.

اول ما محمد است وسط ما محمد است و همه­ی ما محمد هستیم، پس بین ما فرق نگذارید، ما هرگاه بخواهیم خدا می­خواهد و هر زمان نپسندیم خدا نمی­پسندد.

بدبختی و تمام بدبختی نصیب کسی می­شود که فضایل ما و خصایص ما و آنچه خدا به ما عنایت کرده را انکار کند، زیرا کسی که چنین کند در حقیقت قدرت خداوند و خواست و مشیّت پروردگار را درباره­ی ما نپذیرفته و انکار کرده است.

ای سلمان و ای جندب خدا وند به ما برتر و والاتر و بزرگتر از همه­ی این­ها بما عطا کرده است.

سلمان و ابوذر عرض کردند: چه چیز می­تواند بالاتر از این مطالب که فرمودید باشد؟

حضرتشان فرمودند:

پروردگا ما به ما اسم اعظم عطا کرده و بخشیده است که با آن آسمان­ها ، زمین، بهشت و جهنم را می­شکافیم و درمی­نوردیم، به آسمان بالا می­رویم و به زمین فرود می­آییم، به مغرب می­رویم، به مشرق می­رویم، و این امور را به امر پروردگارمان انجام می­دهیم و ما بندگان با کرامت خداوندیم که او را به گفتار سبقت نمی­گیریم و به امر و فرمان او عمل می­کنیم، ما را معصوم و پاک قرار داد و بر بسیاری از بندگان مومنش برتری بخشید.

الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله

حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که ما را هدایت نمود و اگر هدایت و لطف الهی نبود به آن راه نمی­یافتیم.

حقت کلمه العذاب علی الکافرین

و کافران سزاوار عذاب شدند و وعده­ی عذاب درباره­ی آنها حتمی است

وآنها کسانی هستند که آنچه خداوند به ما احسان فرموده انکار می­کنند و قبول ندارند.

ای سلمان و ای جندب این است پاسخ شما که از معرفت من به نورانیت پرسش نمودید آن را حفظ کنید و نگهدارید که باعث رشد و کمال است، و همانا هیچ یک از شیعیان ما به حد بصیرت نمی­رسد تا مرا به نورانیت بشناسد، و وقتی چنین معرفتی پیدا کردند به حد بصیرت، بلوغ و کمال رسیده و در میان دریایی از علم فرو رفته و درجه­ای از فضل و برتری را پیموده­اند و بر سرّی از اسرار پروردگار و گنجینه­های پوشیده­ی او آگاهی یافته­اند.

پایان یا علی

جمعه 7/5/1390 - 6:1 - 0 تشکر 345063

سلام
چه خوب است در ماه مبارک رمضان در باب شان حضرت امیر علیه السلام مواردی را بدانیم

جمعه 7/5/1390 - 18:18 - 0 تشکر 345194

leader2000 گفته است :
[quote=leader2000;399003;345063]سلام
چه خوب است در ماه مبارک رمضان در باب شان حضرت امیر علیه السلام مواردی را بدانیم

 به نام خدا

علیکم السلام ورحمة الله

یاد این فضیلت افتادم 

دلایل برتری امام علی بر پیامبران اولوالعزم:

در روز بیستم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجرت كه آثار ارتحال بر آن حضرت ظاهر شد در اثر ضربت شمشیر زهر آلود كه اشقى الاولین و الاخرین بر فرق سر مباركش وارد آورده بود، به فرزندش امام حسین (ع ) فرمود: شیعیانى كه بر در خانه اجتماع نموده اند اجازه دهید بیایند مرا ببینند، وقتى آمدند اطراف بستر را گرفتند و آهسته به حال آن حضرت گریه مى نمودند.

حضرت با كمال ضعف فرمودند: سلونى قبل ان تفقدونى ولكن خففوا مسآئلكم .

(سئوال كنید از من هر چه مى خواهید قبل از آن كه مرا نیابید و لكن سئوال هاى خود را سبك و مختصر كنید).

اصحاب هر یك سئوالى مى نمودند و جواب هایى مى شنیدند...

از جمله سئول كنندگان صعصعة بن صوحان بود كه از رجال بزرگ شیعه و از خطباى معروف كوفه و از راویان عظیم الشاءن است كه علاوه بر علماى شیعه بزرگ از علماء اهل سنت حتى صاحبان صحاح روایت هاى او را از على (ع ) و ابن عباس نقل نموده اند.

صعصعه كه مورد توثیق همه است و مردى عالم و فاضل كه از اصحاب على (ع ) بوده به حضرت عرض كرد: (اخبرنى انت افضل ام آدم ؟)

مرا خبر دهید شما افضل هستید یا آدم ابوالبشر(ع )؟

حضرت فرمودند: تزكیة المرء لنفسه قبیح قبیح است كه مرد از خود تعریف و تزكیه نماید و لكن از باب (و اما بنعمة ربك فحدث ) مى گویم (انا افضل من آدم ) من از آدم افضل هستم .

عرض كرد: (ولم ذلك یا امیرالمؤ منین ) به چه دلیل افضل از آدم هستى ؟

حضرت بیاناتى فرمود كه خلاصه اش این است كه براى آدم (ع ) همه قسم وسایل رحمت و راحت و نعمت در بهشت فراهم بود، فقط از یك درخت گندم منع گردید و او راضى نشد و از آن درخت نهى شده خورد و از بهشت و جوار رحمت حق خارج شد. ولى خداوند مرا از خوردن گندم منع ننمود من به میل و اراده خود چون دنیا را قابل توجه نمى دانستم از گندم نخوردم .

كنایه از آن كه كرامت و فضیلت شخص در نزد خدا به زهد و ورع و تقوى است هر كس اعراض او از دنیا و متاع دنیا بیشتر است ، قطعا قرب و منزلت او در نزد خدا بیشتر و منتهاى زهد این است كه از حلال غیر منهى اجتناب نماید.

عرض كرد: (انت افضل ام نوح ؟) شما افضل هستید یا نوح (ع )؟

فرمود: (قال انا افضل من نوح ) من از نوح برتر هستم .

عرض كرد: (لم ذلك ) چرا افضل هستید از نوح ؟

فرمود: نوح قوم خود را به سوى خدا دعوت كرد، آنها اطاعت نكردند به علاوه اذیب و آزار بسیار به آن بزرگوار نمودند تا درباره آنها نفرین كرد، (رب لاتذر على الارض من الكافرین دیارا)

اما من بعد از خاتم الانبیاء (ص ) با آن همه صدمات و اذیت هاى بسیار فراوانى كه از این امت دیدم ابدا درباره آنها نفرین نكردم و كاملا صبر نمودم (چنانچه در ضمن خطبه معروف شقشقیه فرمود: (صبرت و فى العین قذى و فى الحلق شجى )

صبر نمودم در حالى كه در چشم من خاشاك و در گلویم من استخوان بود.

كنایه از اینكه نزدیك ترین مردم خدا كسى است كه صبرش بر بلا بیشتر باشد.

عرض كرد: (انت افضل ام ابراهیم ؟) شما افضل هستید یا ابراهیم (ع )؟

فرمود: (قال : انا افضل من ابراهیم ) من افضل از ابراهیم هستم . ابراهیم عرض كرد: (رب ارنى كیف تحیى الموتى قال : اولم تؤ من قال بلى ولكن لیطمئن قلبى الایة )

ولى ایمان به جایى رسیده كه گفتم : (لو كشف الغطاء ما ازددت یقینا) اگر پرده ها بالا رود و كشف حجب گردد یقین من زیاد نخواهد شد.

كنایه از آن كه علو درجه شخص به مقام یقین او مى باشد كه واجد مقام حق الیقین شود.

عرض كرد، (انت افضل ام موسى ؟) شما افضل هستید یا موسى (ع )؟

فرمود: (قال : انا افضل من موسى ) من افضل هستم .

عرض كرد: به چه دلیل شما افضل از موسى هستید؟

فرمود: وقتى خداوند موسى را ماءمور به دعوت فرعون كرد كه او به مصر برود، عرض كرد: (قال رب انى قتلت منهم نفسا فاخاف ان یقتلون . واخى هارون هو افصح منى لسانا فارسله معى ردا یصدقنى اخاف ان یكذبون .)

موسى گفت : اى خدا من از فرعونیان یك نفر را كشته ام و مى ترسم كه (به خون خواهى و كینه دیرینه ) مرا به قتل برسانند، و با این حال اگر از رسالت ناگزیرم هارون را نیز كه ناطقه اش فصیح تر از من است با من شریك در كار رسالت فرما تا مرا تصدیق كند كه مى ترسم این فرعونیان سخت تكذیب رسالتم كنند.

اما من وقتى رسول اكرم (ص ) از جانب خدا ماءمورم كرد كه بروم در مكه معظمه بالاى بام كعبه آیات اول سوره برائت را بر كفار قریش قرائت نمایم . با آن كه كمتر كسى بود كه برادر یا پدر یا عمو یا دایى یا یكى از اقارب و خویشانش به دست من كشته نشده باشند مع ذلك ابدا نترسیدم ، اطاعت نموده تنها رفتم ماءموریت خود را انجام دادم آیات سوره برائت را برخواندم و مراجعت نمودم .

كنایه از آن كه فضیلت شخص با توكل به خداست هر كس توكلش بیشتر است فضیلتش بالاتر مى باشد موسى (ع ) به برادرش اتكاء و اعتماد نمود ولى امیرالمؤ منین (ع ) توكل كامل به خدا و اعتماد به كرم و لطف عمیم ذات ذوالجلال حق نمود.

(قال : انت افضل ام عیسى ؟ قال انا افضل من عیسى قال لم ذلك ).

عرض كرد: شما افضل هستید یا عیسى (ع )؟

فرمود: من افضل از عیسى هستم .

عرض كرد: چرا شما برتر هستید؟

فرمود: پس از آن مریم (س ) به واسطه دمیدن جبرییل در گریبان او، به قدرت خدا حامله شد همین كه موقع وضع حمل رسید وحى شد به مریم كه :

اخرجى عن البیت فاءن هذه بیت العبادة لابیت الولادة .

از خانه بیت المقدس بیرون شو زیرا كه این خانه محل عبادت است ، نه زایشگاه و محل ولادت و زاییدن فلذا از بیت المقدس رفت در میان صحرا پاى نخله خشكیده عیسى به دنیا آمد.

اما من وقتى مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتى كه وسط مسجدالحرام بود به مستجار كعبه متمسك گردیده و عرض كرد: الهى به حق این خانه و به حق آن كسى كه این خانه بنا كرده درد زاییدن را بر من آسان گردان . همان ساعت دیوار خانه شكافته شد، مادرم فاطمه را با نداى غیبى ، دعوت به داخل خانه نمودند كه : (یا فاطمة ادخلى البیت )

فاطمه ، مادرم وارد شد و من در همان خانه كعبه به دنیا آمدم .

این قضیه اشاره دارد به آن كه مرتبه اول شرف مرد به حسب و نسب طاهریت مولد است هر كه روح و نفس و جسد او پاكیزه باشد او افضل است .

(از این امر پروردگار به فاطمه بنت اسد در دخول كعبه معظمه و نهى از مریم (س ) از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مكه معظمه بر بیت المقدس شرافت فاطمه (س ) بر مریم و شرافت على (ع ) بر عیسى (ع ) معلوم مى شود).

برگرفته از وب:ضیافت خدا 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.