تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه : شاید مهمترین توانایی علمی یك دانشجوی ریاضی، تسلط بر درس ریاضی دبیرستان باشد كه این امر صرفا زاییده علاقه شخصی به این درس است. این رشته نیازمند دانشجویانی است كه از نظر ذهنی آمادگی جذب ایدههای جدید را داشته باشند و بتوانند الگوها و نظم را درك كرده و مسائل غیرمتعارف را حل كنند. به عبارت دیگر یك روحیه علمی، تفكر انتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند. از آنجا كه ریاضیات ورود به عرصههای ناشناخته و كشف قوانین آن است ، علاقمندی به مباحث ریاضی از همان دوران تحصیل در دبیرستان مشخص میشود. همین علاقمندی است كه میتواند راههای بسیار سخت را برای دانشجوی این رشته هموار سازد. یك ریاضیدان قبل از هرچیز باید جرات قدمگذاری در وادی ناشناختهها را داشته باشد. بطور كلی دقت ،تجزیه و تحلیل صحیح و صبر و پشتكار سه عامل اصلی در توفیق داوطلب در این رشته میباشد. وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر: دكتر بابلیان معتقد است هر وزارتخانه یا شركتی نیاز به افرادی دارد كه علاوه بر دانستن الفبای كامپیوتر، دارای توانایی تجزیه و تحلیل و تصمیمگیری مناسب باشند. در این زمینه شركتها میتوانند فارغالتحصیلان ریاضی محض و یا كاربردی را جذب نمایند. رشتههای مختلف ریاضی جایگاه وسیعی در جامعه دارند از آن جمله : تمام رشتههای مهندسی ، رشتههای مختلف علوم پایه (فیزیك ، شیمی ،زیستشناسی، زمین شناسی)، پزشكی، علوم كامپیوتر، اكتشافات فضایی، بازرگانی، برنامهریزیهای دولتی، غالب رشتههای وابسته به صنعت ، مدیریت و رشتههای مختلف كشاورزی به رشته ریاضی وابستهاند و از آن به طور مستقیم استفاده میكنند؛ همچنین بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی و تولیدی كشور در طرحهای مختلف نظیر: نفت ، پتروشیمی، حمل و نقل و ... ، مستقیم و یا غیرمستقیم از ریاضی استفاده میكنند. نكات تكمیلی : گرایشهای مختلف مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری: فارغالتحصیلان مقاطع كارشناسی ریاضی كاربردی میتوانند در مقاطع كارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف: تحقیق در عملیات ، آنالیز عددی ، بهینه سازی و نظریه كنترل به تحصیل ادامه دهند. فارغالتحصیلان كارشناسی ریاضی محض و دبیری میتوانند در مقاطع كارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف آنالیز ریاضی، جبر، هندسه و معادلات دیفرانسیل ادامه تحصیل دهند. در هر یك از گرایشهای یاد شده زیر شاخههای تخصصیتری وجود دارد كه در مقطع دكترای تخصصی (P.h.D) و نیز در رساله دكتری به آن پرداخته میشود. تواناییهای فارغالتحصیلان مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری: نظر به این كه در مقاطع تحصیلات تكمیلی به جنبههای پژوهشی، تحقیقاتی و كاربردی با دیدی عمیقتر پرداخته میشود، فارغالتحصیلان این مقاطع دارای تواناییهای علمی و تحقیقاتی و محاسباتی زیادی هستند و در كارهای اجرایی نقش مهم و ارزندهای دارند. در مقطع دكتری، دانشجویان ضمن افزایش مراتب علمی خود در یك زمینه خاص، قدرت ، توان و صلاحیت خود را در جهت انجام طرحهای تحقیقاتی در سطح ملی و منطقهای افزایش میدهند و قادر به توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش میباشند. فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی میتوانند با توجه به تخصص ویژه خود، در مراكز علمی و پژوهشی، مراكز تحقیقاتی، دانشگاهها و صنایع و مراكز آموزش عالی به عنوان عضو هیات علمی یا عضو پژوهشی جذب گردند. خوشبختانه با رویكرد صنایع و موسسات به انجام امور تحقیقاتی، هماكنون امكان جذب بسیاری از فارغالتحصیلان تحصیلات تكمیلی رشتههای ریاضی ، فراهم شده است. |