• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 64529)
جمعه 10/3/1387 - 5:10 -0 تشکر 41455
معرفی رشته‌های تحصیلی علوم تجربی در دانشگاه‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

معرفی رشته‌های تحصیلی علوم تجربی در دانشگاه‌ها

 

در این تاپیک ما به معرفی رشته‌های تحصیلی علوم تجربی در مراکز آموزش عالی کشور می‌پردازیم، تا دوستان دانشجو و حتی دانش‌آموز، با ورود به این تاپیک اطلاعات کاملی رو در زمینه‌ی رشته مورد علاقشون کسب کنن و در مسیر‌ِیابی تحصیلیشون کمک‌حالشون باشه.

لطفا فقط رشته‌های مربوط به علوم تجربی رو در این تاپیک وارد کنید و سایر رشته‌ها رو در تاپیک‌های مربوطه ثبت کنید، با تشکر فراوان.

 

مراقب خودتون باشید

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم

MCLAREN SUPER CARS

مسئول انجمن صندلی داغ

جانشین انجمن مکانیک و روباتیک

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

شنبه 11/3/1387 - 12:52 - 0 تشکر 41610

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

کارشناسى علوم تغذیه

هدف تربیت کارشناسان متعهد و متخصص در مسائل تغذیه‌اى براى حفظ و ارتقاء دانش تغذیه براى رفع نیاز مراکز بهداشتی، درمانی، اجرائی، آموزشى و پژوهشى کشور است. طول دوره ۴ سال متشکل از ۸ ترم تحصیلى است. فارغ‌التحصیلان مى‌توانند برنامه‌هاى تغذیه‌اى براى مراکز آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانى و سایر مجتمع‌هاى مختلف کشور تنظیم و اجراء کنند. امکان ادامهٔ تحصیل، تا حد دکترىٰ فراهم است.

***

کارشناسى فیزیوتراپى

فیزیوتراپى رشته‌اى است که با استفاده از عوامل فیزیکى (مثل گرما، سرما، نور، الکتریسته و ...) و عوامل مکانیکى (تمرینات و حرکت‌هاى مختلف) در جهت کمک به درمان و بهبود یا بازگرداندن کار اعضاء بدن و هدایت بیمار براى استفاده از توانائى باقى‌مانده و به ‌دست آمده براى جبران هرچه بیشتر ناتوانائى‌ها و محدودیت‌ها براى رسیدن مستقل فرد معلول و بیمار در حد امکان کوشش مى‌نماید.

هدف از ارائهٔ این دوره تربیت افرادى است که پس از طى دوره کارشناسى فیزیوتراپى بتوانند براساس تشخیص پزشک درمان فیزیکى بیماران را به ‌عهده گیرند.

***

مهندسى کشاورزى باغبانى

هدف تربیت کارشناس باغبانى است که کارش تلفیقى از علوم، تکنولوژى و هنر است. دانشجویان این رشته ضمن کسب دانش و کارآئى در زمینه‌هاى تولید میوه، سبزی، گیاهان داروئى و معطر در مورد طراحى فضاى سبز و اصلاح و تهیهٔ نهال و بذر محصولات باغبانى آموزش مى‌بینند و با زمینه‌هاى علمى و فنى و تکنیک‌هاى جدید کاشت، نگهدارى و بهره‌بردارى از درختان میوه، سبزیجات، گل‌ها و درختان زینتى و گیاهان داروئى و معطر (دروس تخصصی) آشنا مى‌شوند. طول دوره ۴ سال است و فارغ‌التحصیلان عنوان مهندسى کشاورزى در رشتهٔ باغبانى خواهند داشت و مى‌توانند علاوه بر فعالیت در زمینه‌هاى تولیدی، در بخش‌هاى خصوصی، تعاونى و دولتى و نیز تحقیقات، آموزش و برنامه‌ریزى باغبانى در وزارتخانهٔ جهاد کشاورزی، دانشکده‌هاى کشاورزی، بنیاد جانبازان، شهردارى‌ها و کشت و صنعت‌ها همکارى کنند. امکان ادامهٔ تحصیل تا سطح کارشناسى ارشد در داخل کشور و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور وجود دارد.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

شنبه 11/3/1387 - 12:52 - 0 تشکر 41612

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

کارشناسى زیست‌شناسى

هدف این رشته تربیت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهیم کلى و اساسى زیست‌شناسى آگاهى کافى داشته جنبه‌هاى نظرى و کاربردى این علم را با گذرانیدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نیازهاى مراکز آموزشى و پژوهشی، تولیدى و خدماتى را در زمینه‌هاى مذکور مرتفع سازند. برنامه‌هاى آموزشى دوره‌هاى کارشناسى زیست‌شناسى به‌ صورت زیر برنامه‌ریزى مى‌شود:

1) دبیرى زیست‌شناسى و زیست‌شناسى عمومى

2) رشتهٔ زیست‌شناسى در شاخه‌هاى: علوم گیاهی، علوم جانوری، علوم میکروبیولوژی، علوم سلولى و مولکولی

دروس این دوره به‌صورت عمومی، پایه، اصلى و تخصصى گرایشى مى‌باشد، اهم موارد لازم به ذکر در مورد شاخه‌هاى فوق عبارتند از:

شاخهٔ علوم گیاهى: دانشجویان با گذرانیدن دروس مشترک و اختصاصى خود که در آن ۱۰ واحد دروس اختیارى و با جنبهٔ کاربردى نیز پیش‌بینى شده است مى‌توانند نیاز مؤسسات پژوهشی، آموزشی، تولیدى و خدماتى به کارشناسان علوم گیاهى را برطرف نمایند. از جمله دروس تخصصى شاخهٔ علوم گیاهى عبارتند از: جلبک‌شناسی، قارچ‌شناسی، مورفولوژى گیاهی، اکولوژى گیاهی، فیزیولوژى گیاهی، اصول و روش‌هاى رده‌بندى گیاهان و ... . اهمیت این شاخه با توجه به نیاز مراکز پژوهشى به کارشناسى علوم گیاهى آشنا به مسائل گیاه‌شناسى و فیزیولوژى گیاهی، نیاز علوم گیاه پزشکى به کارشناسان علوم گیاهی، نیاز به کارشناسان علوم گیاهى در کشاورزى و صنایع داروئی، غذائى و چوب و کاغذ و ... نیاز به کارشناسان علوم گیاهى در مسائل محیط زیست، رفع نیازمندى‌هاى علوم طبیعى و باغ‌هاى کشاورزى به کارشناسان علوم گیاهى و پاسخ‌گوئى به نیاز مراکز آموزشى و پژوهشى در زمینهٔ تربیت مدرس و محقق علوم گیاهى به خوبى روشن مى‌شود.

شاخهٔ علوم جانورى: هدف این شاخه به‌ وجود آوردن زمینه‌هاى مساعد براى شناخت علوم جانوری، برقرارى ارتباط صحیح آن با سایر علوم و در نتیجه تربیت کارشناسانى است که قابلیت درک و حل مسائل بنیادى علوم جانورى را داشته و به جنبه‌هاى کاربردى آن آشنا باشند. داوطلبان ورود به این شاخه باید در دروس - زیست‌شناسی، فیزیک، شیمى و ریاضى دبیرستان قوى باشند. اهمیت این شاخه با توجه به نیاز علوم پزشکی، بخش‌هاى تحقیقاتى و آموزشى و موزه‌ها و باغ‌هاى وحش به کارشناس و محقق در شاخهٔ علوم جانورى به خوبى مشخص مى‌شود. جانورشناسی، حشره‌شناسى و زیست‌شناسى مولکولی، فیزیولوژیک جانورى و ... از جمله دروس تخصصى این شاخه مى‌باشند.

شاخهٔ علوم میکروبیولوژى: هدف این شاخه شناخت جانداران میکروسکوپى و مسائل مختلف مربوط به زندگى آنها است. داوطلبانى که دیپلم تجربى داشته باشند در این شاخه موفق‌تر هستند. علاوه بر علاقه به مسائل زیستى داوطلب باید به کارهاى آزمایشگاهى (نظیر کشت میکروارگانیزم‌ها) علاقه‌مند باشد. میکروبیولوژى عمومی، میکروبیولوژى محیطی، میکروبیولوژى صنعتی، باکترى‌شناسی، قارچ‌شناسى ویروس‌شناسی، تک‌یاخته‌شناسى و ... از جمله دروس اختصاصى این شاخه مى‌باشند. اهمیت این رشته با توجه به نیاز صنایع غذائى و تخمیرى به کارشناسان این شاخه، نیاز علوم پزشکى و داروئی، نیاز سازمان‌هاى محیط زیست و مبارزه با آلودگى آن، نیاز کشاورزى و دامپروری، نیاز دانشگاه‌ها به مدرس و محقق و ... به خوبى روشن مى‌شود.

شاخهٔ علوم سلولى و مولکولى: تربیت کارشناسان متعهد و متخصص براى شناخت مسائل و پدیده‌هاى زیستى در قالب سلولى و مولکولى هدف این شاخه است. اهمیت این شاخه با توجه به لزوم بسط این دانش، لزوم تحقیقات گسترده در زمینهٔ اعتلاء علوم پزشکى و داروئى و صنعتی، لزوم قطع وابستگى و شروع نو اندیشى در مسائل علوم سلولى و مولکولی، لزوم فراهم آوردن تربیت محقق و مدرس در این زمینه، به خوبى روشن مى‌شود. داوطلب ورود به این رشته باید علاقه‌مند و مستعد (خصوصاً در کارهاى آزمایشگاهی) باشد. ایمنولوژى بافت شناسی، بیوشیمى ویروس‌ها، زیست‌شناسى سلولی، سیتوشیمى و ... از جمله دروس اختصاصى این شاخه مى‌باشد.

شاخهٔ دبیرى زیست‌شناسى (زیست‌شناسى عمومى): فارغ‌التحصیلان این شاخه با گذرانیدن دروس مشترک تخصصى خود (به‌ همراه تعدادى دروس تربیتى به منظور آشنائى با فنون معلمی) مى‌توانند توانائى‌هاى لازم براى رفع نیازهاى وزارت آموزش و پرورش به دبیران زیست‌شناسى را به ‌دست آورند.

ادامهٔ تحصیل در کلیهٔ شاخه‌هاى فوق تا کارشناسى ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور امکان‌پذیر است. ضمناً بر اساس مصوبات جدید شوراى عالى برنامه‌ریزى در نظر است رشتهٔ زیست‌شناسى در مقطع کارشناسى داراى ۲ رشته و ۱۰ گرایش باشد.

رشتهٔ زیست‌شناسى در ۵ گرایش (دبیری، عمومی، علوم گیاهی، علوم جانوری، دریا)

رشتهٔ زیست‌شناسى سلولى مولکولى در ۵ گرایش (علوم سلولى و مولکولی، میکروبیولوژی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک)

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

شنبه 11/3/1387 - 12:53 - 0 تشکر 41613

بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

کارشناسى اعضاء مصنوعى و وسائل کمکى

هدف تربیت کارشناسان فنى است که براى معلولان و کسانى که دچار قطع یا نقص عضو شده‌اند اعضاء مصنوعى و کمک توان‌بخشى را با رعایت همهٔ مسائل پزشکى و مهندسى محاسبه و طراحى کرده و بسازند. داوطلبان باید علاقه‌مند به این رشته بوده توانائى‌هاى لازم را از نظر برخورد صحیح با معلولان دارا باشند.

دروس رشته، شامل دروس نظرى - عملى در علوم پزشکى و فنى مهندسى است. فارغ‌التحصیلان علاوه بر توانائى سرپرستى مراکز ارتوپدى فنى مى‌توانند در این مراکز فعالیت نمایند.

***

کارشناسى شنوائى شناسى

هدف تأمین نیروى متعهد و متخصص جهت ارزیابى سیستم شنوائى و تعادل تعیین درجهٔ معلولیت و نیز تأمین کادر علمى مربوط است. طول دوره ۸-۷ ترم تحصیلى است. فارغ‌التحصیلان با استفاده از دستگاه‌هاى متفاوت و آزمایش‌هاى مختلف شنوائى مى‌توانند نوع و محل ضایعه در شنوائى و تعادل را تشخیص دهند، نوع سمعک را تعیین و تجویز کرده، مراحل تربیت شنیدارى را به منظور زبان‌آموزى افراد ناشنوا عملى سازند. فارغ‌التحصیلان در صورت پذیرفته شدن در آزمون ورودى دورهٔ کارشناسى ارشد (فوق لیسانس) مى‌توانند در رشته‌هاى شنوائى شناسی، زبان‌شناسى و کودکان استثنائى ادامهٔ تحصیل دهند.

هدف از تشکیل دورهٔ کارشناسى شنوائى شناسی، تربیت افراد متعهد و کارشناسى است که بتوانند مستقلاً از عهدهٔ حل مسائل و مشکلات شنوائى برآیند و قادر باشند به تنهائى ناراحتى‌هاى شنوائى را تشخیص و توان‌بخشى نمایند. به ‌علاوه با کسب معلومات پایه‌اى در امر تحقیق و پژوهش در امر شنوائى‌ شناسى وارد شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر تونائى‌هاى فارغ‌التحصیلان کاردانى این رشته، قادر به انجام آزمایشات تکمیلى و تشخیص محل ضایعه در سیستم شنوائى گوش و اعضاء مربوطه، تعیین و تجویز و ارزیابى مشخصات الکترواکوستیکى سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد معلول، تشخیص کم شنوائی، تدریس براى افرادى که به نوعى نیاز به اطلاعات این رشته‌ها دارند، کمک و همکارى با سایر متخصصین در زمینه‌هاى شنوائى و تکلم، تحقیق و بررسى در زمینه‌هاى شنوائی، تشخیص عیوب دستگاه‌هاى شنوائى و کمک به رفع آن و ارائهٔ طرح و برنامه‌ریزى‌هاى لازم در زمینه‌هاى مربوط به شنوائى خواهند بود.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

شنبه 11/3/1387 - 15:38 - 0 تشکر 41620

هو العزیز

سلام جناب مكلارن عزیز

آقامگه خودت نگفتی " لطفا فقط رشته‌های مربوط به علوم ریاضی رو در این تاپیک وارد کنید "

خوب ما هم همین كار رو كردیم (شوخی كردیم )

راستی رشته ما (مهندسی شیمی ) بیشتر، بر خلاف تصور اگثر افراد كه فكر می كنند این رشته زیر گروه تجربی هست ، مربوط می شه به زیر گروه ریاضی  .

رشته‌های تحصیلی علوم تجربی در دانشگاه‌ها

در این تاپیک ما به معرفی رشته‌های تحصیلی علوم تجربی در مراکز آموزش عالی کشور می‌پردازیم، تا دوستان دانشجو و حتی دانش‌آموز، با ورود به این تاپیک اطلاعات کاملی رو در زمینه‌ی رشته مورد علاقشون کسب کنن و در مسیر‌ِیابی تحصیلیشون کمک‌حالشون باشه.

 و سایر رشته‌ها رو در تاپیک‌های مربوطه ثبت کنید، با تشکر فراوان.

««« تبیان »»»

 

پنج شنبه 16/3/1387 - 15:37 - 0 تشکر 42272

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

کارشناسى مامائى

هدف تربیت کارشناسان متعهدى است که با مهارت و توانائى لازم به عرضهٔ خدمات مامائی، بهداشتى و آموزشى در جهت تأمین سلامت مادران و نوزادان و آموزش مامائى بپردازند.

متوسط طول دوره ۴سال تحصیلى است. دروس به‌صورت نظری، عملى و کارآموزى عرضه مى‌شود. فارغ‌التحصیلان مى‌توانند به دوره‌هاى بالاتر کارشناسى و کارشناسى ارشد و تربیت مدرس، راه یابند. فارغ‌التحصیلان داراى مهارت‌ها و توانائى‌هاى زیر هستند:

آموزش بهداشت و ارائهٔ خدمات بهداشتی، مامائی، به دختران جوان و زنان در سنین بارورى با درک نیازهاى فرهنگی، اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى خانواده به منظور کمک کردن به کاهش میزان مرگ و میر مادر و نوزاد و ارتقاء سطح سلامت آنان.

اجراء معاینات و مراقبت‌هاى لازم از زنان باردار، پیش و بعد از زایمان و همکارى در اجراء برنامه‌هاى بهداشتى و تنظیم خانواده.

کوشش در شناخت علائم غیرعادى مادر و جنین در دوران بارداری، حین زایمان، پس از زایمان، ارجاع به پزشکان متخصص، پیشگیرى از عوارض در حد امکان و انجام دادن فوریت‌هاى مامائى در موارد عدم دسترسى به پزشک و اورژانس.

راهنمائى و اجراء زایمان عادى و مراقبت از نوزادان با مسئولیت کامل خود در مراکز بهداشتی، درمانى و منازل با همکارى مراکز مذکور.

پیشگیرى و تشخیص بیمارى‌هاى نوزادان و مادران آنها و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم.

***

دوره‌هاى دکتراى پیوستهٔ بیوتکنولوژى

در آزمون سراسرى در رشتهٔ بیوتکنولوژى براى دورهٔ دکتراى پیوسته دانشجو پذیرفته مى‌شود. کسانى مى‌توانند این رشته را انتخاب کنند که در آزمون سراسرى رتبه‌هاى کشورى بین یک تا ۵۰۰ داشته و نمرهٔ کل آنها از ۱۰۰۰۰ بیشتر باشد. این رشته (بیوتکنولوژی) در دانشگاه تهران دایر است و شرایط ویژه‌اى از جمله شرط معدل براى ادامهٔ تحصیل وجود دارد. تعداد واحدها در این دوره قریب به ۲۰۰ واحد مى‌باشد. رشتهٔ بیوتکنولوژى رشته‌اى است میان‌رشته‌اى که از اساتید شیمی، زیست‌شناسى و بیوفیزیک در تدریس دروس آن استفاده مى‌شود.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

پنج شنبه 16/3/1387 - 15:38 - 0 تشکر 42273

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

تکنولوژى محیط زیست

هدف تربیت افرادى است که با کسب اطلاعات کافى در زمینهٔ علوم پایه، اکولوژی، بیولوژى گیاهى و حیوانی، کارتوگرافى و نقشه‌برداری، مسائل پارک‌هاى مختلف و فضاسازى آنها، حیات وحش و شکارگاه‌ها، مسائل آلودگى‌هاى محیط زیست و غیره بتوانند اجراء برنامه‌هاى زیست محیطى را عهده‌دار گردند.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهاى تابعهٔ آن به‌عنوان مجرى برنامه‌ها، در سازمان جنگل‌ها و مراتع (وزارت جهاد کشاورزی) و بخش پارک‌ها و فضاى سبز، در بخش فضاى سبز شهرى (شهردارى‌ها) در مدیریت پارک‌هاى ملى و منطقه‌اى و حفاظت شده همکارى داشته باشند.

با توجه به صنعتى شدن کشور، براى جلوگیرى از تخریب محیط زیست و در نتیجه جلوگیرى از بهم‌ریختگى و فروپاشى اکوسیستم طبیعى و چرخهٔ حیات، ضرورت این دوره روشن است.

***

تکنولوژى مرتع و آبخیزدارى

هدف تربیت افراد فنى است که در زمینهٔ علوم گیاهى - عوارض زمین - عوامل اقلیمى - آب و خاک - عوامل تخریب و انحطاط مراتع و فرسایش حوزه‌هاى آبخیز و بیابان‌زدائى و نیز حفاظت، اصلاح و احیاء مراتع به ‌عنوان منابع طبیعى تولید آب و علف، داراى بینش کافى جهت اجراء طرح‌هاى مرتع‌دارى و آبخیزدارى باشند.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در اجراء طرح‌هاى آبخیزدارى و تثبیت فیزیکى و بیولوژیکى ریگ‌هاى روان که توسط مهندسین و کارشناسان مربوط تهیه و تدوین گردیده است، و نیز اجراء طرح‌هاى مرتع‌دارى و تولید علوفه در عرصه‌هاى مربوط مانند وزارت جهاد کشاورزى فعالیت و همچنین با مدرسین و محققین مؤسسات آموزشى و پژوهشى در این زمینه همکارى نمایند.

با توجه به اینکه اغلب حوزه‌هاى آبخیز، مراتع طبیعى و بیابان‌ها در معرض فرسایش آبی، بادى و چراى مفرط توسط دام‌ها قرار دارند و سیر انحطاط و قهقرائى را مى‌پیماید، براى پیشگیرى از روند تخریبى و بیابان‌زدائى و احیاء و اصلاح مراتع اهمیت و ضرورت تشکیل این دوره را روشن می‌نماید.

***

تکنولوژى چوب

هدف تربیت افرادى مى‌باشد که با خواص مختلف چوب و عواملى که در تغییرات این خواص تأثیر مى‌گذارد، و حفاظت، تبدیل و کاربردهاى متفاوت و مدیریت واحدهاى تولیدى آشنا گردند.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در مجتمع‌هاى صنایع تبدیل مکانیکى و شیمیائى چوب بخش‌هاى دولتی، در دفاتر فنى صنایع چوب سازمان جنگل‌ها و مراتع (وزارت جهاد کشاورزی)، در واحدهاى تولیدى خصوصی، در مؤسسات آموزشى و پژوهشى به‌عنوان همکاران اجرائى مشغول کار شوند.

با توجه به کاربرد چوب در صنایع مختلف و استفاده اصولى‌تر از چوب این دوره از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

پنج شنبه 16/3/1387 - 15:39 - 0 تشکر 42276

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

تولید و بهره‌بردارى گیاهان داروئى و معطر

کاردانى تولید و بهره‌بردارى گیاهان داروئى و معطر دوره‌اى است که براساس نیاز کشور تدوین شده است. هدف این دوره تربیت نیروى انسانى کاردان در زمینهٔ تکنولوژى تولید و بهره‌بردارى گیاهان داروئى و معطر است که فارغ‌التحصیلان آن با فراگیرى دانش فنى و مهارت‌هاى عملی، به کشف و پرورش، اهلى کردن و همچنین جمع‌آورى گیاهان داروئى و معطر از مراتع و جنگل‌ها خواهد پرداخت.

نقش و توانائى‌ها:

جمع‌آورى نمونه‌هاى گیاهى داروئى و معطر.

انجام عملیات خشک کردن و نگهدارى نمونه‌هاى گیاهان داروئی.

همکارى در شناسائى علمى گیاهان داروئى و معطر.

همکارى در ایجاد بانک بذر گیاهان داروئى و معطر.

استحصال و نگهدارى بذرهاى گیاهان داروئى و معطر.

کاشت، داشت و برداشت گیاهان داروئى و معطر.

همکارى در اجراء طرح‌هاى تحقیقاتى گیاهان داروئى و معطر و آزمایشگاه‌هاى مربوطه.

تکثیر گیاهان داروئى و معطر.

نظارت در واحدهاى تولید.

مشاغل قابل اجراء:

کمک کارشناس تحقیقات گیاهان داروئى و معطر.

کاردان کشت و پرورش گیاهان داروئى و معطر.

کاردان بهره‌بردار گیاهان داروئى و معطر.

کمک ناظر در واحدهاى تولیدى.

***

دکتراى دندانپزشکى

هدف تربیت دندانپزشک عمومى است. دندانپزشک علاوه بر درک و به‌کارگیرى مسئولیت‌هاى متعالى و حرفه‌اى پزشکی، با کسب قابلیت‌هاى علمى و عملى و با ارائهٔ خدمات خود در رفع کمبودهاى دندانپزشکى در زمینهٔ بهداشت، درمان و آموزش جامعه کوشش مى‌کند. همچنین در ارتباط با سایر اعضاء حرفهٔ پزشکى براى گسترش و پیشبرد علوم و فنون این رشته آموزش مى‌بیند.

طول دوره مانند سایر دوره‌هاى دکتراى گروه پزشکى براى علوم پایه و اختصاصى و کارهاى عملى آزمایشگاهى و کلینیکى برنامه‌ریزى شده است. وجوه مشترک علمى وسیعى که این رشته با رشتهٔ پزشکى دارد دندانپزشک را مهارت مى‌دهد تا با شناخت همه‌جانبهٔ ساختمان بدن و فیزیوپاتولوژى آن خدمات و درمان‌هاى لازم را در راستاى تخصصى خود ارائه دهد.

داشتن سلامت کامل جسمانى - روانى و قابلیت انجام دادن کارهاى بسیار دقیق علمی، عملى و کلینیکى براى داوطلبان این رشته ضرورى است. امکانات ادامهٔ تحصیل تخصصى فوق دکترا در رشته‌هاى مختلف دندانپزشکى در ایران وجود دارد.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

پنج شنبه 16/3/1387 - 15:40 - 0 تشکر 42279

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

دکتراى داروسازى

هدف تربیت متخصصان متعهدى است که در ارائهٔ خدمات داروئى به مردم نقش مؤثر داشته و در راه خودکفائى و قطع وابستگى کشور گام بردارند و براساس معارف و ارزش‌هاى اسلامى و اصول علمی، فنى و عملى آموزش ببینند. طول دوره حداقل ۵ سال و حداکثر ۸ سال است.

فارغ‌التحصیلان مى‌توانند مدیریت داروخانه‌ها، کارخانجات و صنایع داروئى را تقبل کنند و نیز در صورت دارا بودن شرایط در دوره‌هاى تخصصى شیمى داروئی، فارماکولوژی، داروسازی، داروسازى هسته‌اى (ph.D)، داروسازى بالینى (تخصصی) داروشناسى و زهرشناسی، مواد خوراکى و آب‌شناسى پزشکى دانشکدهٔ داروسازى و سایر دوره‌هاى تخصصى دانشکدهٔ پزشکى شرکت کنند.

***

زنبوردارى

دورهٔ کاردانى پرورش زنبور عسل دوره‌اى است که بر اساس نیاز کشور تدوین شده است. هدف این دوره تربیت نیروى انسانى متخصص در زمینهٔ پرورش زنبور عسل است تا ضمن حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌بردارى صحیح از منابع طبیعى و کشاورزى امکان بهبود کمّى و کیفى تولیدات این بخش را فراهم آورد.

نقش و توانائى‌ها:

سرپرستى و ادارهٔ زنبورستان‌هاى کوچک و بزرگ و انجام امور محوله.

کاربرد صحیح وسایل، تجهیزات و نهادهاى تولیدی.

اشاعهٔ فرهنگ نوین زنبورداری.

استحصال و فرآورى محصولات زنبور عسل.

همکارى در تولید ملکه زنبور عسل.

شناسائى و تعیین مناطق مناسب پرورش زنبور عسل و مهم‌ترین گیاهان شهدزا و گرده‌زا.

نظارت بر امور بهداشتى و زیست محیطى زنبور عسل.

بررسى نیازهاى محلى و منطقه‌اى در زمینه پرورش زنبور عسل.

مشاغل قابل احراز:

کاردان پرورش زنبور عسل.

کاردان پرورش ملکه و اصلاح نژاد زنبور عسل.

کاردان کارگاه، تعمیر، سرویس و ساخت وسایل زنبورداری.

سرپرست واحدهاى تولید و فرآورى محصولات زنبور عسل.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

پنج شنبه 23/3/1387 - 23:4 - 0 تشکر 43132

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

پرستاری دندانپزشكی

هدف رشته پرستاری دندانپزشكی آموزش بهداشت دهان و دندان است تا از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری شود. دانشجویان این رشته علاوه بر كسب اطلاعات پایه دربارة كلیه دروس دندانپزشكی،‌ اطلاعات نظری و عملی درباره نحوة مسواك زدن، اصول بهداشت دهان ودندان،‌ فلوراید تراپی و جرم‌گیری به دست می‌آورند.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در كارهای ساده لابراتواری دندانپزشكی،‌خدمات دندانپزشكی در حین كار، بهداشت كاری دندان‌ها، شركت در گروه‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان، قبول مسؤولیت امور اداری مراكز دندانپزشكی و پذیرش بیماری، همكاری موثری داشته باشند.

دانشگاه‌های پذیرنده: دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات پزشكی ـ درمانی بابل، شهید بهشتی.

مقاطع تحصیلی: كاردانی

***

تكنسین‌ پروتزهای دندانی

هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندانپزشكی مراكز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی كه با ساختن عضو مصنوعی برای كار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشك، قالب دندان را تهیه می‌كند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و عضو مصنوعی برای كار متحرك مانند پلاك‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و كلینیك‌های دندانپزشكی حضوری فعال دارند.

توانایی‌های لازم:

تكنسین‌ پروتزهای دندانی كاری حساس و دقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیك، شیمی و زیست‌شناسی دارای اهمیت است و در نهایت داوطلبان باید توجه داشته باشند كه هدف این رشته تربیت تكنسین متخصص و كارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع كاردانی ارائه می‌شود.

موقعیت شغلی در ایران:

با توجه به توانمندی‌هایی كه دانشجوی این رشته در طی تحصیل كسب می‌كند، براحتی می‌تواند جذب بازار كار شده و شغل مناسبی به دست بیاورد.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور كنند و هم در كلینیك‌های دندانپزشكی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشك عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالب‌های ارتودنسی باید با یك تكنسین پروتزهای دندانی فعالیت كند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، میكروب‌شناسی نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیك، پروتز كامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیك نظری و عملی، اوكلوژن نظری و عملی، لابراتور اختصاصی.

دانشگاه‌های پذیرنده: دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ـ درمانی تهران ، شهید بهشتی ـ تهران.

مقاطع تحصیلی: كاردانی

***

تكنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)

هدف این رشته تربیت كاردان در گروه تكنولوژی پرتودرمانی است. افرادی كه دانش لازم را در زمینه طرز تولید اشعه ایكس و مواد رادیواكتیو و قوانین مربوط به آنها، انجام تكنیك‌های پرتودرمانی و شیمی درمانی، روش‌های حفاظت از اشعه ایكس و تشعشعات رادیواكتیو فرا می‌گیرند و پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در پرتودرمانی‌های ساده و تخصصی و بخش‌ها و درمانگاه‌های پرتودرمانی فعالیت كنند. گفتنی است كه تفاوت این رشته با تكنولوژی پرتوشناسی در این است كه متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌كند اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری استفاده می‌كند و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد.

دانشگاه‌های پذیرنده:دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی ـ تهران، بابل.

مقاطع تحصیلی: كاردانی

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

پنج شنبه 23/3/1387 - 23:5 - 0 تشکر 43133

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

علوم تجربی:

تكنولوژی پرتوشناسی(رادیولوژی)

با تولد این تكنولوژی، بشر از پوست و گوشت گذشت و به اعماق شگفت‌انگیز بدن انسان راه یافت و توانست اجزای بدن را بیشتر در معرض دید و بررسی قراردهد.

سخن از دانش‌ رادیولوژی تشخیصی است كه در سال‌های اخیر بسرعت پیشرفت كرده و امكانات تشخیص پزشكی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. بی‌شك به كارگیری این دانش‌، نیاز به تخصص ویژه‌ دارد؛ تخصصی كه در رشته تكنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می‌شود. به عبارت دیگر، رشته تكنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشكی آموزش می‌دهد.

دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیك، آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه می‌كنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشكی را می‌آموزند و در همین زمینه با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوة كارشان آشنا می‌شوند و پس از 2 سال می‌توانند به عنوان كاردان تصویربرداری، در بخش‌های رادیولوژی شروع به كار كنند.

گفتنی است كه اگر مسؤول تكنولوژی رادیولوژی، آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینكه پرتوگیری بیمار را بالا می‌برد و به او آسیب می‌رساند، تصاویر مناسبی نیز از اعضای بدن تهیه نمی‌كند. در نتیجه، دكتر رادیولوژیست نمی‌تواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی آنها تشخیص پزشكی دهد.

تفاوت توانمندی‌های كاردان و كارشناس این رشته نیز در آن است كه در تكنولوژی پرتوشناسی از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌گردد. برخی از این تصویربرداری‌ها ساده است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما برخی از تصویربرداری‌ها تداخلی است؛ مثل تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار كه این‌گونه‌ تصویربرداری‌ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می‌باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. در این میان تصویربرداری‌های ساده بر عهده فارغ‌التحصیلان كاردانی و تصویربرداری‌های تخصصی و كار با دستگاه‌های M.R.I و C.P بر عهده فارغ‌التحصیلان كارشناسی است.

توانایی‌های لازم:

كار رادیولوژیست، یك كار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس كار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس‌هایی را كه در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در كار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است كه در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیك توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیك تا جایی مهم است كه برخی از استادان رادیولوژی معتقدند كه دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیك كه بر مبنای آن، كار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امكان اشتباه در این كار وجود دارد.

موقعیت شغلی در ایران:

كار رادیولوژیست در مقطع كاردانی و كارشناسی یك كار اجرایی است. البته كاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می‌دهد و كارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن كار با دستگاه‌هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت كارشناس این رشته است.

در كل فارغ‌التحصیلان كاردانی این رشته در مؤسسه‌های تصویرنگاری و بیمارستان‌ها می‌توانند به عنوان مسؤول آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت كلیشه‌های رادیوگرافی فعالیت كنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه: فیزیك عمومی، تشریح، فیزیولوژی انسان، بهداشت عمومی.

دروس اصلی:كمك‌های اولیه و مراقبت از بیمار در بخش پرتوشناسی، تشریح استخوان و مفاصل، اصطلاحات پرتوشناسی و ترمینولوژی پزشكی.

دروس تخصصی:فیزیك پرتوها، فیزیك پرتوشناسی تشخصیص، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز، روش‌های پرتوگاری، رادیوگرافی با ماده حاجب، اصول تاریكخانه، اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاه‌های پرتوشناسی، ارزیابی تكنیكی فیلم‌های پرتونگاری، كارآموزی بیمارستانی.

ادامه دارد...

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

عمر دست خداست، پراید فقط وسیلس 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.