• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 2125)
يکشنبه 13/9/1390 - 18:53 -0 تشکر 396448
محمدرضا گلزار در هیئت مداح مشهور

محمدرضا گلزار در شب پنجم محرم به هیئت عبدالرضا هلالی (هیئت الرضا (ع)) رفت. 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه 16/9/1390 - 18:37 - 0 تشکر 397681

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;397642]
اما اسم از حمید آقا علیمی و آقای هلالی برده شد که بر خلاف میلم میخوام یک کم از ساحت محبین امام حسین ع دفاع کنم
هر چند دفاع کننده اصلی خود امام حسین ع هستند و خواهند بود و به این سادگی نمیگذارند ارزش و تقدس مادحینشان خدشه دار بشه:

در زیارت عاشورا و جامعه ی کبیره و دهها دعا و حدیث مختلف خطاب به ائمه میگویم که ما دوستدار دوست دار شما و دشمن دوستدار دشمن شمائیم !
حال اینکه شما محبین امام حسین ع را در حد یهودی و غیر مسلمین تنزل مقام میدید ، دیگر خود دانید

حمید آقا رو منی که 11 سال هست با ایشان هستم و میشناسم میدانم که چه کارهایی برای تشیع کرده و میکنه که من و شما تا دهها سال دیگر اگر هم بخواهیم نمیتوانیم انجام بدیم!
چقدر از زندگی و جوانی و لذاتی که میتونست داشته باشه بنا بر پیشنهادات پولی هنگفت و بالایی که بهش ارائه میشد صرف نظر کرد تا شب و روزش آزاد باشه برای ذکر امام حسین ع و حضور در مجالس کوچک و بزرگ !
و الان نیز تنها در هر شب محرم بالغ بر 10 هزار نفر رو در هیئتی که خود بانیش بود گردآوری میکنه و از هر لحاظ پذیرای عشاق امام حسین و عزاداران ایشان هست که با یک جساب ساده در طول ده شب محرم بیش از 100 هزار نفر رو شامل میشه !
چقدر به دنبال وامهای قرض الحسنه ای این طرف و آن طرف میره  در حالی که سر سوزنی روضه فروشی نکرده!
چندین هزار جوان ولگرد و دوره گرد خیابانی رو موجب شده که سر تعظیم به روضه های امام حسین ع فرود بیارند و سر براه بشند !
و... برخی مواردی که اگر بخوام بگم خدای ناکرده ایشان راضی نباشه دیگه ادامه نمیدم
اما اینقدر راحت مورد خطاب امثال شما قرار میگیره !

یا آقای هلالی رو من غیر از دو سه بار حضور از مراسمش شناخت دیگری ندارم ،
 اما ایشانم حمید آقا میگفت آدم بسیار بی ریا و ساده و با صفایی هست !

نکنیم کاری را که خیلی ها با امثال سید جواد ذاکر کردند و حکم به کافریتش دادند
در حالی که ساعتها سجده ی بر مهرش طول میکشید و الان نیز سنگ قبرش شده دارالشفای مراجعین !


حرف آخرم:
یا امام حسین !
من معتقدم به اینکه هر کس دلش هوائی تو شود ، تو هوایش را داری :(


یا ع ل ی مدد

آقای صغیرا لطفا تند نروید!

چهارشنبه 16/9/1390 - 19:19 - 0 تشکر 397717

صرفا جهت اطلاع جناب صغیرا( حیات طیبه)

حجت الاسلام دکتر قاسم کاکایی استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز گفت: جلسات محرم باید سخنران محور باشند، یعنی اصل در اختیار سخنران باشد و مداحی و عزاداری فرع باشد و ترکیبی هنرمندانه از این دو باشد که هم بحث عقل را اغنا هم دل را به خود مشغول کند، اما برخی اوقات نسبت به یکی از این دو افراط یا تفریط می شود که باید از این مسئله پرهیز کرد.

وی افزود: شرط دیگر برای تأثیرگذاری سخنرانی این است که باید سخنران اخلاص داشته باشد و این مجلس را مانند خیمه اباعبدالله(ع) بداند و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را حاضر در مجلس ببیند و با تمام اخلاص وارد مجلس شود، قطعا اگر اخلاص باشد روی مخاطب هم تأثیر می کند. یعنی داشتن اغراض دنیوی، سیاسی، مادی و... بار معنوی این مجالس را کم می کند و تأثیر آ را بر دلها کمتر می کند.

وی در مورد مهمترین مؤلفه هایی که باید در سخنرانیها در اولویت قرار گیرند گفت: مهمترین ویژگی عاشورا و امام حسین(ع) بحث شهادت است. شهادت چند بعد دارد که همه آن باید در مجالس و سخنرانیها تبیین شود. یکی بعد اخلاقی و عرفانی شهادت است؛ یعنی این شهادت ما را به عالم دیگری می برد و ما را از دنیازدگی دور کرده و باعث می شود ما بعد عرفانی شهادت را بیان کنیم و درسهای اخلاقی، چون وارستگی و آزادگی از امام حسین(ع) بیاموزیم.
حجت الاسلام کاکایی افزود: بعد دیگر شهادت، بعد حماسی است؛ یعنی کرامت انسان، ظلم ستیزی، عدالت جویی و... را در کربلا داریم و آن را باید در بحث سخنرانی زنده نگه داریم. بعد دیگر شهادت، سیاسی است. ما یک دوره فقه و حقوق می توانیم از جریان کربلا استنباط کنیم که یک نوع فقه سیاسی داشته باشیم که اصلا شهادت چه اهدافی را دنبال می کند و شهادت که برخاسته از جهاد است چه مسائلی دارد. این بعد سیاسی عاشورا را باید مدنظر داشته باشیم و در کنار آن بعد تراژدی عاشورا است که از آن به عنوان یک فاجعه بزرگ بشری یاد می شود و همه این ابعاد را باهم در سخنرانی داشته باشیم.
وی درباره میزان بهره مندی از ظرفیتهای معنوی ماه محرم نیز گفت: در محرم از نظر عاطفی آمادگی بسیاری در مردم برای این نوع سخنرانی ها است. یعنی در زمانهای دیگر ممکن است کسی دل به سخنرانی ندهد و دلها آماده نباشد اما در جریان دهه عاشورا این آمادگی در مخاطب وجود دارد و فرصت مناسبی است که سخنی را بگوییم که عقل و دل مخاطب را اغنا کند اما متأسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نمی شود و در هر زمانی برخی ابعاد ذکر شده پررنگتر می شود.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اخلاق و عرفان افزود: مثلا در جریان قبل از پیروزی انقلاب بعد سیاسی و حماسی عاشورا در منابر غالب بود و در جریان جنگ هم بعد حماسی و هم بعد عرفانی به صورت پررنگ مطرح بود و پس از دوران جنگ آن بعد تراژدی کربلا غالب شده است و مداحان ما هم همین بعد را تقویت می کنند و به ابعاد دیگر کمتر می پردازند، اما این را می توان گوشه ای و یا پایان سخنرانی می تواند باشد اما برخی مواقع مشاهده می شود که مجلس به جای سخنران محور، مداح محور می شود.
حجت الاسلام دکتر کاکایی تأکید کرد: باید بدانیم که مجلس امام حسین(ع) جایی نیست که بتوانیم صرفا عواطف و احساسات را تخلیه کنیم؛ بلکه آن ابعاد مورد اشاره باید تقویت شود و اگر مشکلی وجود دارد به نظرم به علت کمرنگ شدن ابعاد دیگر به قیمت پررنگ کردن بعد فاجعه و مصیبت در جریان کربلاست.
وی در پایان افزود: ما به جای حماسه تنها مرثیه خواندن و کتک خوردن و سختی کشیدن را در مجالس محرم بیان می کنیم به جای اینکه ابعاد ظلم ستیزی وعرفان و معرفت را پررنگ کنیم -که جنبه های ارادی اهل بیت(ع) را نشان می دهد- بیشتر به بعد مظلومیت توجه کرده ایم و به جای مطرح کردن انتخاب و اختیار اهل بیت(ع) در برگزیدن این مسیر بیشتر ددمنشی سپاه مقابل را مطرح می کنیم.

پنج شنبه 17/9/1390 - 1:55 - 0 تشکر 397917

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;397636]

بسم رب الحسین

سلام علیکم . خدمت میلادی عزیز نکاتی عرض کنم

گریبان چاک زدن و لطمه زدن و بر سر و سینه زدن در مجلس امام حسین علیه السلام ، امری بسیار عادی ست که برای اهلش مطلوب و دنیا و آخرت را تضمین میکنه و شمایی که گویی تنها از تلویزیون مشاهده کننده ی عزاداریها هستید ، مسلما صرف پیراهن در آوردن بسیار سنگین و ثقیل خواهد بود چه برسد به بقیه ی شعائر حسینی

سلام

ان ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ‌ قال لا خته زینب علیها السلام یا اخیه انی أقسمت علیك فأبری قسمی لا تشقی علی جیبا و لا تخمشی علی وجها و لا تدعی علی بالویل و الثبور إذا انا هلكت

ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ به خواهرش زینب ( ع ) فرمود :

‌خواهر جان من تو را سوگند دادم و تو به سوگند من وفادار باش كه چون من كشته شـدم ،‌ بر من گریبان چاك مـده و چـهره مـخراش و در مـرگ مـن واویـــلا مگو

منبع:کتاب الارشاد شیخ مفید ج 2 صفحه 97

قال رسول الله ص : لیس منا من ضرب الخدود وشَق الجیوب

از ما نیستند کسانیکه (به هنگام مصیبت) برگونه ها بزنند و گریبانها پاره کنند

منبع:مسکن الفؤاد شهید ثانی ص108 و جواهر الکلام  ج 4 صفحه 370

قاعده لاضرر و لاضرار رو هم هر مسلمونی باید بلد باشه

البته دوستان دقت کنین من این احادیث رو در کراهت کارهایی مثل لخت شدن و قمه زدن و به خود اسیب زدن در هنگام عزاداری آوردم وگرنه هیچ کس منکر این نیست که باید در عزای اباعبدالله برای نماد عزادار بودن آرام به سینه زد و گریه کرد چون رسول خدا ص هم برای امام حسین ع گریه کرد....رسول خدا ص و امام حسین ع به ما توصیه کردن که عزاداری هامون به شیوه ناصحیح و با جلوه زشت و جاهلانه و غیر عقلانی نباشه و به خودمون اسیب نزنیم و چهره مذهب رو خدشه دار نکنیم.....گریه و عزاداری اقامه عزا و زنده نگه داشتن یاد حسین ع یه چیزه....لخت شدن و با قمه خود رو تیکه تیک کردن و به خود آسیب زدن و تخریب چهره شیعه یه چیزه دیگه!

قضاوت با خود شما...مختارید یار حسین ع باشید یا داغی بر دل حسین ع

یه سری  حرفها باعث ناراحتیم شد ولی سعی کردم به جای تندروی و پاسخ های بدون منطق و از معده به پاسخ های با منطق و برهان اکتفا کنم

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 18/9/1390 - 20:54 - 0 تشکر 398860

سلام
جناب حیات
حرفهای شما متین
قبلا هم اینها انجام میشده و بی اشکال بودند
بحث حال اینه طوری نباشد که بر ضد شیعه تمام شود

زشته عکس این آقاه اینجاس خب

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 21/9/1390 - 15:56 - 0 تشکر 400064

vahidmiladi گفته است :

مطمئنا همین طوره !
اما در چه مصیبتی ؟ و در کجا و در چه حالتی ؟ و توسط چه کسانی در حق چه کسانی ؟
امت پیغمبر حق ندارند حتی برای فوت پدر و مادر خود بر سر و صورت بزنند اما مسئله ی امام حسین ع که بنا بر قول امام صادق ع "لا یوم کیومک یا اباعبدالله ، متفاوت بر امور دیگرست.
حضرت سجاد علیه السلام در مقانل معروفه نقل شده است که در مجلس یزید در پیشگاه سر مبارک امام حسین ع گریبان چاک زدند و ندبه کردند !
یا در زیارت ناجیه ی مقدسه ی امام زمان عج ، میفرمایند در مصائل جدم اباعبدالله آنقدر گریه میکنم تا جایی که اگر اشک چشمم تمام شود ، خون گربه میکنم !

[quote=vahidmiladi;415987;397917]
قاعده لاضرر و لاضرار رو هم هر مسلمونی باید بلد باشه
البته دوستان دقت کنین من این احادیث رو در کراهت کارهایی مثل لخت شدن و قمه زدن و به خود اسیب زدن در هنگام عزاداری آوردم
vahidmiladi گفته است :


بسم رب الزینب
صبر و بردباری حضرت زینب کبری آنقدر بالا و عظیم است که کسی غیر از ایشان به جز انبیاء و ائمه ی معصوم توانایی همراهی نداشته و نخواهد داشت و این بر کسی پوشیده نیست.
اما همین زینب کبری که به عظمت بردباری در برابر مصائب معروف هستند ، در مقام "عزاداری" سر مبارکشون رو به محملی میزنن که جاری شدن خون رو به همراه داشته

سؤال:
آیا روایت «مسلم جصاص» مبنی بر این که حضرت زینب سلام الله علیها سر مبارک خود را به چوبه ی محمل زدند معتبر است؟

پاسخ ایت الله سید صادق شیرازی :
در معتبر بودن این روایت همین مقدار کافی است که:
1. تقریر صدها تن از مراجع معاصر و مراجع روزگاران گذشته است، بدین معنا که هنگام شنیدن این روایت از خطیبان مذهبی با آنان همراهی کرده، هیچ اعتراض نسبت به آن ابراز نداشتند.
2. بزرگانِ فقهای ما در علوم: فقه، حدیث و رجال به طور پیاپی این روایت را پذیرفته اند، لذا بنابر اصطلاح علم حدیث، این حدیث «مقبوله» و مورد اعتماد است. (بحار الأنوار ج 45، ص 115 و ج109، 91)
3. دانشمند متبحر در علم رجال و حدیث و کارشناس اسناد و روایات، یعنی مرحوم علامه مجلسی قدس سره در کتاب بحارالانوار خود، این حدیث را از پاره ای منابع معتبر نقل کرده است.
4. سید الطائفة، عالم بزرگ مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین قدس سره به این روایت اعتماد و آن را در کتاب «المجالس الفاخرة فی مصائب العترة الطاهرة، ص315» نقل کرده است.
منبع

[quote=vahidmiladi;415987;397917]
قال رسول الله ص : لیس منا من ضرب الخدود وشَق الجیوب
از ما نیستند کسانیکه (به هنگام مصیبت) برگونه ها بزنند و گریبانها پاره کنند
منبع:مسکن الفؤاد شهید ثانی ص108 و جواهر الکلام  ج 4 صفحه 370
vahidmiladi گفته است :



[quote=vahidmiladi;415987;397917]
ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ به خواهرش زینب ( ع ) فرمود :
‌خواهر جان من تو را سوگند دادم و تو به سوگند من وفادار باش كه چون من كشته شـدم ،‌ بر من گریبان چاك مـده و چـهره مـخراش و در مـرگ مـن واویـــلا مگو
منبع:کتاب الارشاد شیخ مفید ج 2 صفحه 97

شما حق ندارید از قواعد فقهی و ثبوتی دین مبین اسلام ، برداشتهای شخصی کنید و رواج بدید
این قاعده یک قاعده ی فقهی ست و از جمله احادیث عام است که هیچ گونه ارتباطی با عزاداری امام حسین ع ندارد و در حالت کلی بیان کننده ی این است که در اسلام هیچ ضرر و زیانی وجود ندارد.
اما تعریف قواعد فقهی :
بنا بر قول رسول خدا ص حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه _حرام و حلال پیغمبر تا روز قیامت حرام و حلال خواهد بود_
بنا بر این قول قواعد مضمون به قواعد فقهی که استنباطات شیعه است و مراجع تقلید بنا بر آنها احکام صادر میکنند ، مجوعه ای از احادیث "عام " را تشکیل میدهند که حتی به صرف یک حدیث خاص اما معتبر، میتونه مصادیق رو جدا کنه و اختیاراتی رو برای صاحب آن حدیث در نظر بگیره .
همه ی اینها رو گفتم تا نتیجه بگیریم:
شناخت قواعد فقهی و استنباط احکام از آنها و در کنار احادیث خاص قرار دادنش کار من و شما نیست. بلکه این حیطه از اختیارات فقهای اعلم و استوانه های فقه تشیع است که چنین مسئولیتی دارند .
و حالا که چنین شناختی مخصوص و منوط به فلان علما شد میپردازیم به استفتائات پر بار و شگفت انگیزی که فقها پاسخ گفته اند

....ادامه دارد....

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 21/9/1390 - 15:56 - 0 تشکر 400065

vahidmiladi گفته است :

[quote=vahidmiladi;415987;397917]
باید در عزای اباعبدالله برای نماد عزادار بودن آرام به سینه زد و گریه کرد



بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی -حفظه الله-:

این بی سوادهایی که غلط می کنند می گویند آهسته گریه کنید. صیحه عبارت است از شیون، صرخه چیست؟ شیههء شدید صرخه است.
بیدار باشید مردم ایران! بدانید کوچکترین کلمه که شعائر حسینی را سست کند، کمر خاتم النبیین(ص) را می شکند. این عزاداری ها، این سینه زنی ها، این زنجیر زنی ها باید به حد اعلی حفظ بشود. مسأله بازیچه که نیست

فقیه کیست؟
فقیه نائینی است، فقیه بروجردی است، فقیه حائری است، فقیه اینها هستند که می گویند: سینه بزنید، زنجیر بزنید، خون هم جاری بشود، بشود.
محقق نائینی کسی است که افتخار فقهای بزرگ این است که دقائق لباس مشکوک او را در فقه بفهمند.
چنین فحلی می گوید: سینه زدن، زنجیر زدن برای سید الشهداء(ع)، حتی اگر خون جاری بشود جایزاست.

**********************
مرحوم آیت الله العظمی تبریزی_ره_

سوال: آیا لخت شدن و سینه زدن به گونه ای که سینه عزادار قرمز شود یا گاهی خون ریزی کند جایز است؟
پاسخ: بسمه تعالی. مانعی ندارد. و الله العالم
سوال:آیا سینه و زنجیر زدن در مراسم عزاداری ائمه (ع) در صورتیکه بدن سرخ شده و یا زخم شود جایز است؟
پاسخ:
بسمه تعالی. مانعی ندارد. و الله العالم
منبع :[استفتائات مرحوم آیت الله العظمی تبریزی، ص453و 456]
***********************
آیت الله العظمی سیستانی

سؤال: آیا در مجالس عزاداری، ناله وشیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
لخت شدن در مراسم سینه زنی چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی. اشکال ندارد.
آیا در عزاداری و سینه زنی امام حسین در آوردن پیراهن و لخت شدن در مساجد جایز است؟
بسمه تعالی. جایز است
آیا هروله کردن (بالا و پایین پریدن) در عزاداری یا جشن یا حتی عزاداری امام حسین (ع) جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی. اشکال ندارد.
(برگرفته از پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی سیستانی:www.sistani.org)

*********************
مرحوم آیة الله العظمی فاضل لنکرانی

در عزاداری ها مشاهده می شود عده ای به صورت نیمه عریان در مقابل افراد نامحرم اقدام به خودزنی های افراطی می کنند، آیا این عمل جایز است؟
بسمه تعالی. سنت سینه زنی که به طرز فوق انجام گرفته شایسته هیچگونه مخالفت با آن نیست ، ولی در مورد مذکور بر زنان لازم است از نظر کردن خودداری کنند
جامع المسائل استفتائات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، ج1، ص619 و620

*******************
مرحوم حضرت ایت الله بهجت_ره_

_ لخت شدن در عزاداری چگونه است؟ و اگر بر اثر سینه زنی بدن سرخ شود چه حکمی دارد؟
_ اشکالی ندارد و لخت شدنی که در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جایز نیست.

_گاهى در سینه ‏زنى یا زنجیر زنى، افراد بخشى از بدن را برهنه مى‏كنند، در حالى كه زنان نیز حضور دارند. آیا اشكال دارد؟
_تا هنگامى كه علم به تعمّد نظر با ریبه از دیگران ندارند، اشكال ندارد.
منبع : سایت رسمی حضرت ایت الله بهجت _ره_
********************
آیت الله صافی گلپایگانی

سوال: حکم چاك زدن گریبان و بر سر و صورت زدن در مصیبت امام حسین علیه‌السلام چیست؟
پاسخ : بر سر و صورت زدن و گریبان چاك زدن در مصیبت آن بزرگوار مانعی ندارد.
برگرفته از کتاب « گفتمان عاشورایی» اثر آیت الله العظمی صافی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 21/9/1390 - 16:59 - 0 تشکر 400099

jtayebe گفته است :

[quote=jtayebe;393644;398860]سلام
جناب حیات
حرفهای شما متین
قبلا هم اینها انجام میشده و بی اشکال بودند
بحث حال اینه طوری نباشد که بر ضد شیعه تمام شود

زشته عکس این آقاه اینجاس خب

به نظر من نیز نباید عکسهای این شکلی به معرض عمومی در بیاد
اکثر حسینی ها نیز خودشون رعایت کننده ی موازین اخلاقی این چنینی هستن که عکس برداری نشه ، حتی سید جواد ذاکر در جلسه ای در اصفهان هنگام مداحی بود ، شخصی که دوربینش رو بالا برد تا عکس بگیره و طبعا عزاداران هم با بدن های برهنه بودند ، سید جواد قسم به معصومین ع داد که اگر کسی دیگه عکس بگیره یا دوربین بالا ببره ، میکروفون رو میگذاره رو زمین و میره
چنین برخوردی رو از حمید آقا علیمی هم من دیدم .

اما با این حال اگرم عکسی تصویری چیزی بیرون بیاد ، نباید از بیخ و بن مجالس امام حسین ع مورد اتهام و ریشه کنی قرار بگیره یا همه ی عزاداران مورد بی احترامی قرار بگیرند.

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 21/9/1390 - 18:20 - 0 تشکر 400138

به نام خدا
عرض سلام ودرود
ظاهرا بحث پر (پر وپیمایی) شده
بحث بر سر لخت و عریان شدن در مجالس اباعبدالله الحسین علیه السلام
آن طور که از مطالب دوستان رصد شد
و از مراجع عظام و علما مطالبی درج کرده بودند
ضمن تشکر از همه شما بزرگواران بابت وقت گذاردن
آنچه جمع بین این مطالب می کند
لخت و عریان شدن(از کمر به بالا) در جلسه سیدالشهداء علیه السلام مستلزم نگاه نامحرم نباشداشکالی ندارد
اعمالی نظیر هروله را نمی توان اهانت دانست
در این موارد سلیقه ها مختلف است
به حسب ازمنه و امکنه(زمان و مکان) فرق می کند و عرف عام را باید ملاک دانست
آنچه که لازم است این است که همه بر حفظ وشکوه و عظمت وحقیقت و وقار قدس و ملکوتی این برنامه و نشان
دادن کمال حزن و اندوه خود اهتمام نمایند
انشاءالله مدیر بزرگوار انجمن این تاپیک را جمع نماید
موفق باشید

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 23/9/1390 - 20:53 - 0 تشکر 401503

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;400064]


سؤال:
آیا روایت «مسلم جصاص» مبنی بر این که حضرت زینب سلام الله علیها سر مبارک خود را به چوبه ی محمل زدند معتبر است؟
پاسخ ایت الله سید صادق شیرازی :
در معتبر بودن این روایت همین مقدار کافی است که:
1. تقریر صدها تن از مراجع معاصر و مراجع روزگاران گذشته است، بدین معنا که هنگام شنیدن این روایت از خطیبان مذهبی با آنان همراهی کرده، هیچ اعتراض نسبت به آن ابراز نداشتند.
2. بزرگانِ فقهای ما در علوم: فقه، حدیث و رجال به طور پیاپی این روایت را پذیرفته اند، لذا بنابر اصطلاح علم حدیث، این حدیث «مقبوله» و مورد اعتماد است. (بحار الأنوار ج 45، ص 115 و ج109، 91)
3. دانشمند متبحر در علم رجال و حدیث و کارشناس اسناد و روایات، یعنی مرحوم علامه مجلسی قدس سره در کتاب بحارالانوار خود، این حدیث را از پاره ای منابع معتبر نقل کرده است.
4. سید الطائفة، عالم بزرگ مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین قدس سره به این روایت اعتماد و آن را در کتاب «المجالس الفاخرة فی مصائب العترة الطاهرة، ص315» نقل کرده است.
منبع

[quote=hayat_tayebe;415987;397917]

اولاً:‏ از نظر سندی این داستان شدیداً ضعیف است؛ این مطلب برگرفته از کتابی بنام نورالعین فی مشهدالحسین است که نویسندة آن مشخص نیست و تنها برخی آن را به ابراهیم بن محمد نیشابوری اسفراینی نسبت داده‏اند که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بوده.‏

بسیاری از علما به بی‏اعتباری آن صحّه گذاشته‏اند؛ چنانچه عالم بزرگوار آیت الله حاج میرزا محمد ارباب در خصوص بی‏اعتبار بودن کتاب نورالعین و بی‏اساس بودن گفته‏های مسلم جصّاص تاکید دارد.‏

همچنین محدث بزرگوار مرحوم شیخ عباس قمی  صاحب منتهی‏الآمال و مفاتیح الجنان، در این خصوص می‏نویسند:‏

نسبت سر شکستن به حضرت زینب(س) بعید است؛ چون ایشان عقیلة بنی هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است.‏

وی سپس با استناد به کتابهای معتبر تاریخی اثبات می‏کند که اسرای کربلا را بر ناقه‏های عریان و بی‏جهاز نشانده بودند و اصلاً محمل و هودجی در کار نبود تا آن حضرت سرش را به آن بکوبد!‏

مشکل دومِ سندی این روایت، آن است که سلسله سند و راویان آن در هیچ منبعی ذکر نشده است.‏

ثانیا: این گونه رفتارها مورد نهی حضرات معصومین است؛ خصوصاً امام حسین(ع)، مصیبت‏دیدگان کربلا را، از چنین اعمالی نهی‏كرده بودند.

‏ سؤالی كه در اینجا مطرح است، این است كه اگر امام حسین(ع)  خواهرشان را قسم دادند و حتی تذكر دادند كه مبادا شیطان صبر از کَفَت برُباید،  با این فرض چطور ممکن است حضرت زینب(س) اقدام به شكستن

سر خود كنند؟!‏

آیا تذكرامام حسین در شب عاشورا را فراموش كردند؟!‏ به یقین حضرت زینب(س) که از اولیای خاص الهی

هستند و از علم لدنّی بهره‏مند بوده اند، ممكن نیست برخلاف تذكّر امام(ع) چنین عملی را مرتكب شده باشند.‏

لذا با توجه به روایاتی که حضرت زینب (س) را اسوة صبر، رضا و خویشتن‏داری معرفی کرده اند،

قبول چنین وقایعی بسیار سخت ( وغیر ممکن ) است.‏

ثالثاً:‏ در ضعف مضمون و غیر قابل اتکا بودن این روایت، همین بس که در بیتی از اشعار منتسب به حضرت زینب (س) در این روایت، حضرت امام حسین(ع) به سنگدلی و قساوت قلب متهم شده است؛  بدیهی است که معرفت بی‏بدیل عقیلة بنی‏هاشم اجازه اهانت به امامی چنان والا مقام را ولو با انگیزه تمسّک به صنایع ادبی، قابل توجیه نمی‏داند.‏

رابعاً:‏ حتی اگر بر فرض محال این داستان صحت داشته باشد و حضرت زینب(س) در آن وضعیت بحرانی  كه برای اولین بار سر برادرش را بر نیزه دیده است سر خود را به محمل زده باشد، این حاكی از شدّت تأثر و اندوه آن حضرت است و هیچ معلوم نیست كه ایشان به قصد سرشكستن این كار را كرده باشند و دلیلی بر جواز این كاردر شرایط عادی نیست؛ در آن صورت نیز فقط می‏توان در شرایطی مشابهِ آنچه بر حضرت زینب (س) گذشته (دیدن سر امام (ع) بر نیزه ) آن را تجویز كرد.‏

مؤید این مطلب آن است كه نه در مورد حضرت زینب(س) و نه در مورد سایر زنان حرم، نقل نشده كه در سالگرد عاشورا به اعمالی مثل آن اقدام کرده باشند.

وای بر جفایی که در حق بزرگواری مثل حضرت زینب می کنند با بیان این روایت.واااای

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

چهارشنبه 23/9/1390 - 21:21 - 0 تشکر 401518

zohal86 گفته است :

اولاً:‏ از نظر سندی این داستان شدیداً ضعیف است؛ این مطلب برگرفته از کتابی بنام نورالعین فی مشهدالحسین است که نویسندة آن مشخص نیست و تنها برخی آن را به ابراهیم بن محمد نیشابوری اسفراینی نسبت داده‏اند که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بوده.‏

بسیاری از علما به بی‏اعتباری آن صحّه گذاشته‏اند؛ چنانچه عالم بزرگوار آیت الله حاج میرزا محمد ارباب در خصوص بی‏اعتبار بودن کتاب نورالعین و بی‏اساس بودن گفته‏های مسلم جصّاص تاکید دارد.‏

همچنین محدث بزرگوار مرحوم شیخ عباس قمی  صاحب منتهی‏الآمال و مفاتیح الجنان، در این خصوص می‏نویسند:‏

نسبت سر شکستن به حضرت زینب(س) بعید است؛ چون ایشان عقیلة بنی هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است.‏

وی سپس با استناد به کتابهای معتبر تاریخی اثبات می‏کند که اسرای کربلا را بر ناقه‏های عریان و بی‏جهاز نشانده بودند و اصلاً محمل و هودجی در کار نبود تا آن حضرت سرش را به آن بکوبد!‏

مشکل دومِ سندی این روایت، آن است که سلسله سند و راویان آن در هیچ منبعی ذکر نشده است.‏

ثانیا: این گونه رفتارها مورد نهی حضرات معصومین است؛ خصوصاً امام حسین(ع)، مصیبت‏دیدگان کربلا را، از چنین اعمالی نهی‏كرده بودند.

‏ سؤالی كه در اینجا مطرح است، این است كه اگر امام حسین(ع)  خواهرشان را قسم دادند و حتی تذكر دادند كه مبادا شیطان صبر از کَفَت برُباید،  با این فرض چطور ممکن است حضرت زینب(س) اقدام به شكستن

سر خود كنند؟!‏

آیا تذكرامام حسین در شب عاشورا را فراموش كردند؟!‏ به یقین حضرت زینب(س) که از اولیای خاص الهی

هستند و از علم لدنّی بهره‏مند بوده اند، ممكن نیست برخلاف تذكّر امام(ع) چنین عملی را مرتكب شده باشند.‏

لذا با توجه به روایاتی که حضرت زینب (س) را اسوة صبر، رضا و خویشتن‏داری معرفی کرده اند،

قبول چنین وقایعی بسیار سخت ( وغیر ممکن ) است.‏

ثالثاً:‏ در ضعف مضمون و غیر قابل اتکا بودن این روایت، همین بس که در بیتی از اشعار منتسب به حضرت زینب (س) در این روایت، حضرت امام حسین(ع) به سنگدلی و قساوت قلب متهم شده است؛  بدیهی است که معرفت بی‏بدیل عقیلة بنی‏هاشم اجازه اهانت به امامی چنان والا مقام را ولو با انگیزه تمسّک به صنایع ادبی، قابل توجیه نمی‏داند.‏

رابعاً:‏ حتی اگر بر فرض محال این داستان صحت داشته باشد و حضرت زینب(س) در آن وضعیت بحرانی  كه برای اولین بار سر برادرش را بر نیزه دیده است سر خود را به محمل زده باشد، این حاكی از شدّت تأثر و اندوه آن حضرت است و هیچ معلوم نیست كه ایشان به قصد سرشكستن این كار را كرده باشند و دلیلی بر جواز این كاردر شرایط عادی نیست؛ در آن صورت نیز فقط می‏توان در شرایطی مشابهِ آنچه بر حضرت زینب (س) گذشته (دیدن سر امام (ع) بر نیزه ) آن را تجویز كرد.‏

مؤید این مطلب آن است كه نه در مورد حضرت زینب(س) و نه در مورد سایر زنان حرم، نقل نشده كه در سالگرد عاشورا به اعمالی مثل آن اقدام کرده باشند.

وای بر جفایی که در حق بزرگواری مثل حضرت زینب می کنند با بیان این روایت.واااای

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=zohal86;323153;401503][quote=hayat_e_tayebe;336051;400064]


سؤال:
آیا روایت «مسلم جصاص» مبنی بر این که حضرت زینب سلام الله علیها سر مبارک خود را به چوبه ی محمل زدند معتبر است؟
پاسخ ایت الله سید صادق شیرازی :
در معتبر بودن این روایت همین مقدار کافی است که:
1. تقریر صدها تن از مراجع معاصر و مراجع روزگاران گذشته است، بدین معنا که هنگام شنیدن این روایت از خطیبان مذهبی با آنان همراهی کرده، هیچ اعتراض نسبت به آن ابراز نداشتند.
2. بزرگانِ فقهای ما در علوم: فقه، حدیث و رجال به طور پیاپی این روایت را پذیرفته اند، لذا بنابر اصطلاح علم حدیث، این حدیث «مقبوله» و مورد اعتماد است. (بحار الأنوار ج 45، ص 115 و ج109، 91)
3. دانشمند متبحر در علم رجال و حدیث و کارشناس اسناد و روایات، یعنی مرحوم علامه مجلسی قدس سره در کتاب بحارالانوار خود، این حدیث را از پاره ای منابع معتبر نقل کرده است.
4. سید الطائفة، عالم بزرگ مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین قدس سره به این روایت اعتماد و آن را در کتاب «المجالس الفاخرة فی مصائب العترة الطاهرة، ص315» نقل کرده است.
منبع

[quote=hayat_tayebe;415987;397917]

سلام

در حدیث صحیح از رسول خدا ص هم هست که فرمودن:

لعن الله اخامشا وجهها و الشاقه جیبها و الداعیه بالویل و اثبور

خدا لعنت کند زنی را که در مصیبت چهره اش را خراش دهد و گریبانش را بدرد و فریاد و فغان بردارد

منبع:مسکن الفواد صفحه 108

سوال اینجاست که مگر میشه زینب کبری س این حدیث جد بزرگوارشون رو نشنیده باشن و خودشون رو در زمره زنانی قرار بدن که رسول خدا ص اونها رو لعن کرده؟

جالبه که زینب کبری س کوه صبر نه به وصیت و قسم برادرشون امام حسین ع گوش کردن و نه به لعن خدا و رسول خدا ص اهمیتی قائل شدن!

برای ما حجت حرف رسول خدا ص و ائمه اطهار ع هستن که صریح فرمودن که از انجام چنین اعمال جاهلانه ای خوداری کنین

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.