آذین: «از یاد رفته» داستانی از جنس زندگی است
خبرگزاری فارس: یک
منتقد گفت: سریال اجتماعی «از یاد رفته» که در عرصه مجموعهسازی بومی و ملی
تولید شده که حاوی داستانها و شخصیتهایی از جنس زندگی است،
«جبار آذین» منتقد و
مدرس سینما در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد مجموعه
تلویزیونی «از یاد رفته» ساخته فریدون حسنپور، اظهار داشت: کارگردانی و
نگارش فیلمنامههای «پای پیاده»، «نشانی»، «در مه بخوان»، «وقتی همه خواب
بودند»، «مزرعه آفتابگردان»، «دارا و ندار»، «تعطیلات تابستانی» و «دوستان
خوب»، «فریدون حسنپور» را به جامعه سینمایی کشور شناساند و میزان توانایی
و علاقهمندی او را به سینما نشان داد.
وی در ادامه تاکید کرد: این هنرمند تحصیلکرده تئاتر بر اساس رمانی به
نوشته خودش، نخستین مجموعه تلویزیونیاش را سال گذشته ساخت و اکنون با پخش
آن از شبکه یک سیما آن را در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان سیما قرار داده
است.
این منتقد در ادامه به فارس، گفت: سریال اجتماعی «از یاد رفته» که در عرصه
مجموعهسازی بومی و ملی تولید شده که حاوی داستانها و شخصیتهایی از جنس
زندگی است، ماجراهای پر فراز و فرود قهرمانهایش را علاوه بر لحاظ تصاویر
دیدنی از مکانهای محل رخدادهای قصههایش در بستری از واقعیتهای ملموس
زندگی بازگو میکند.
آذین تصریح کرد: «از یاد رفته» راوی چهل سال از زندگی شخصیتی به نام
«مرتضی» است. این جوان روستایی علیرغم مخالفتها، فاصلههای اجتماعی و
طبقاتی به علاقه «گلرخ» پاسخ مثبت میدهد و با او ازدواج میکند. شیفتگی
«گلرخ»، فداکاریها و تلاشهای ایثارگرانه «مرتضی» را به سوی ادامه تحصیل و
رسیدن به شغل پزشکی سوق میدهد.
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان داشت: موقعیتهای تازه اجتماعی، مناسبات،
شغل جدید، گرایشهای فکری، سلیقه تازه «مرتضی»، به طبع آن «گلرخ» و
زندگیشان را وارد مسیرهای پرچالش و تراژیک میکند اما محبتهای صادقانه
«گلرخ» و فطرت سالم «مرتضی» یکبار دیگر درهای امید و شادی را به روی آن
باز میکند.
وی در ادامه به فارس، گفت: داستانهای جذاب و پرکشش مجموعه که با موضوع
عشق، تلاش و مقاومت آغاز شده تماشاگر را به شناخت و بررسی زندگی «گلرخ» و
«مرتضی» در شرایط مختلف اجتماعی و نقش آنها به عنوان انسان در ساختن زندگی
و آیندهشان دعوت میکند.
آذین ادامه داد: فیلمنامه و ساختار مجموعه به خاطر پرداخت مقبول شخصیتها،
ترسیم سلامت عشق ساده، بدون آلایش «گلرخ»، ارائه تصاویری قابل احترام از
شخصیت زن، نمایش موانع، عوامل انحطاط، رشد انسانها در مسیر اضمحلال، تکامل
صحنههای شورانگیز از عشق، دلدادگی، ایمان، گمراهی و تلاش برای شکوفایی
انسانی را به تصویر کشیده است.
این منتقد و روزنامهنگار در ادامه افزود: «فریدون حسنپور» با نگارش،
کارگردانی جمع و جور و بازیگری خوب از هنرمندانی چون «سپیده خداوردی»،
«عمار آقایی»، «محمد رضا فروتن»، «صادق صفایی»، «بهنوش طباطبایی» و «محمد
رضا شریفینیا»، توانسته مجموعهای تماشایی و دلچسب بسازد و علاوه بر نشان
دادن امتیازی در کارنامه هنری خود، پرونده تلویزیونی «علی لدنی» به عنوان
تهیه کننده را هم پر بار سازد.
این منتقد و مدرس دانشگاه در ادامه افزود: تا کنون فیلمها و مجموعههای
زیادی با مضامین و موضوعهای انسانی در فضای روستایی و بومی در سینما و
تلویزیون تولید شده است و از میان آنها فقط تعداد معدودی از جمله فیلم
«مادیان» ساخته علی ژکان و سریال «پس از باران» ساخته سعید سلطانی
توانستهاند به دور از شعار، سطحینگری و سطحیسازی به انعکاس فرهنگ واقعی
بومی و روستایی نزدیک شوند اما نگاه و تصویر خوب «از یاد رفته» به
انسانها، فرهنگها، دوری از اغراق، شعار آدمها، ماجراهای آن را باورپذیر
کرده و مخاطب را با شخصیتها و حوادث همراه میکند.
«جبار آذین» در پایان این گفتوگو خاطرنشان کرد: امید که این روند تکاملی و
پویا تا انتها مجموعه تداوم داشته باشد، «از یاد رفته» نگاهی نوستالوژیک
به پشت سر برای عبور از رنج امروز و رسیدن به فردای خوشبختی دارد و به
عنوان یک ملودرام اجتماعی با محتوا، تاثیر گذار و خوش ساخت نظر بینندگان
تلویزیون را به خود جلب کرده که این امتیاز با ارزشی برای سازندگان آن
محسوب میشود.
فارس