نظرتون در مورد تشکیل خانه عفاف چیست؟ موافقید یا مخالف؟علت و نظرتون را مطرح کنید؟
با تشکر
اول اینکه از دوستانی که در این بحث شرکت کردند ممنونم
دوم اینکه بعضی از دوستان شرح کاملی در مورد بحث می خواستن من هم یک شرح در اینجا ارائه می کنم
::
خانه عفاف یا محل صورت گرفتن ازدواج موقت به عنوان راه حلی برای سامان دهی روسپیان اول بار در سال ۱۳۸۱ مطرح شد.
یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس گفت اگر بتوانیم محتوای "خانه عفاف را تقدس ببخشیم، قطعا بخشی از گرفتاری ها حل می شود". البته این نماینده در مورد نحوه مقدس سازی خانه عفاف توضیح نداد.
اما یک عضو فراکسیون زنان مجلس راه اندازی خانه های عفاف را دور از شان زنان خواند و گفت اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس هفتم مبنی بر پذیرش ازدواج موقت برای حل معضل زنان خیابانی را نباید به پای کل مجلس نوشت. وی افزود توجیه غرب برای قانونمند شدن این پدیده اصلا قابل قبول نیست زیرا همانند آن است که بخواهیم سرقت و قتل را قانونمند کنیم.
دولتمردان اکنون اذعان دارند که مشکل فحشاء و روسپیگری نه تنها ریشه کن نشده بلکه روز به روز دامنگیرتر می شود
فرمانده نیروی انتظامی تهران گفت مشکل زنان خیابانی معضلی است که باید برای آن چاره ای جست. وی گفت محل های زنان خیابانی در سطح شهر کاملا برای پلیس مشخص است اما افزود که باید نقطه مشخص دیگری در خارج از تهران برای نگهداری آنها ایجاد شود.
دولتمردان اکنون اذعان دارند که مشکل فحشاء و روسپیگری نه تنها ریشه کن نشده بلکه روز به روز دامنگیرتر می شود و تلاش های سه دهه گذشته برای مبارزه با این پدیده بی حاصل بوده است.
منصوره محقق "، کارشناس مطالعات زنان، با اشاره به فعالیت پنهانی خانه هایی که در امر تزویج شرعی فعالیت می کنند ، می گوید :" فعالیت این مکانها کاملاً خزنده است و آنها به گونه ای در سطح شهر پراکنده شده و فعالیت می کنند که بسیار جای سئوال دارد ."
وی می افزاید :" به لحاظ ریخت شناسی مکانی ، این خانه ها در چند نوع متفاوت مشغول به کار هستند،دسته نخست خانه هایی که به صورت تیمی اداره شده و در راس آنها یک رییس قرار دارد. چنین خانه هایی در برخی مناطق ، با استفاده از پیشرفته ترین ابزار ها و امکانات مثل موبایل، کامپیوتر ، اینترنت و وسیله نقلیه آماده جابجایی ،فعالیت می کنند و در مناطق جنوبی شهر فعالیت این مکانها در حد ابتدایی و با کمترین امکانات موجود است. "
"محقق"می افزاید: "گروههای انسانی مراجعه کننده به این مکان ها نیز متفاوتند ؛ در زمره این افراد ، زنان آبرومندی هستند که به علت جدایی از همسر یا فوت همسر و به واسطه افراد دیگر به این مکانها معرفی می شوند ."
وی معتقد است در میان تیپ های خاصی از پسران ازدواج نکرده و زنان جوان ، افرادی هستند که مایلند برای اجتناب از گناه و وسوسه های شیطانی نیازهای خود را از یک راه شرعی کوتاه مدت برطرف کنند .
محقق، با اشاره به زمینه های شرعی ازدواج موقت در آیین شیعه می گوید : روایات و احادیث فراوانی در ستایش از ازدواج موقت در آیین شیعه وجود دارد که مستمسک فعالیت برخی خانه های شرعی قرار گرفته است.
این کارشناس می گوید :" در میان تیپ های مذهبی و معتقد نیز چنین اجتماعاتی وجود دارد که بیشتر شامل جوانان درمانده ای است که امکان ازدواج نداشته و مایل به رفتارهای شرعی بوده و با توصیه افراد خاص به این مکانها معرفی می شوند .
امیدوارم که این توضیحات مفید باشد.