• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 4121)
جمعه 25/6/1390 - 23:42 -0 تشکر 366613
!دخترک مجازی!

بنام خدایی که مارا می بیند
سلام
 
 
دخترک ها...
هر کدام بهر هدفی...
هر کدام به نحوی...
راهی را پیش گرفته اند

بعضی راحت و بی پروا
بعضی آرام و نرم نرمک و مظلوم نما
بعضی با لفظهای خود گول زن (داداشی...برادر... و...)

بعضی با سن ها و چهره های قلابی
بعضی با باطن های قلابی

پیش به روی پسرک های ساده رفته اند
پسرک هایی که بی خبرن که ساده اند

هر بار با یه سلامی...
یا با یه شکلکی...
با یه متنی...
برایش ابراز وجود میکند
خودش خوب میداند که با او کاری ندارد...
میداند هیچ اشتراکی و کاری ندارند
اما ابراز وجود, مگر بد است
!
شاید اتفاقی افتاد...هوم؟!

به کجا می روند؟
آیا خبردارند پا به زندگی چه کسانی میگذارند؟

مرد غریبه که در خیابان راه میرود...
به او سلام میدهیم؟
برایش نقشه میکشیم که به سمتش رویم؟
در دنیای مجازی چه فرق میکند؟

اگر جواب این است که خب بعد این مدت دوست ماست
عجب... جواب قبیحانه ای...
اگر جواب این است همکار ماست
حدت را در حد همکاری نگه دار

به کجا می روند؟
 
 

سلام

 

اینجا مینویسم...

یعنی بلند بلند فکر میکنم...

بلند بلند میگم

تا یادآوریی باشد برا خود حقیر و فراموش کارم

و دوستان عزیزم

که همگی گوش بزنگ باشیم...

و طی روزگاران شاید بدست تازه واردان مجازی برسد

یا یادآوری برای قدیمی هایش باشد

 

باشد که خدا به همه ما رحم کند

 

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 1/2/1391 - 15:35 - 0 تشکر 447338

انسان چگونه بی حیا می شود؟


ارزش حیا


رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ حیا را زینت آدمی شمرده و فرموده است: «بی شرمی با هیچ چیز همراه نشد مگر این که آن را زشت گردانید. و حیا با هیچ چیز همراه نگشت، مگر این که آن را آراست.»[4]


امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: «هر کس پوشش شرم گزیند کسی عیب او نبیند»[5] و در بیانی دیگر می فرماید: «حیا پیشه کن که حیا نشانه نجابت است.»[6]



امام صادق ـ علیه السّلام ـ جایگاه حیا را در رأس مکارم اخلاقی دانسته می فرماید:



مکارم اخلاق یکی بسته به دیگری است، خداوند آنها را به هر که خود خواهد، دهد. ممکن است در مرد باشد و در فرزندش نباشد، در بنده باشد و در مولای اونباشد، (آنها عبارتند از:) راستگویی،صداقت با مردم، بخشیدن به مسکین، جبران کردن خوبی ها، امانتداری، صله رحم، دوستی و مهربانی باهمسایه و یار، میهمان نوازی و در رأس همه حیا.[7]


امام علی ـ علیه السّلام ـ در باب نقش کلیدی حیا فرمود: «حیا وسیله رسیدن به هر زیبایی و نیکی است.»[8]


اهمیت حیا در حدّی است که امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد.»[9]



اسباب حیا


1 . عقل: رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در پاسخ راهب مسیحی (شمعون بن لاوی بن یهودا) که از او در باره ماهیت و آثار عقل پرسیده بود، فرمود:


عقل موجب پیدایش حلم است و از حلم، علم و از علم، رشد و از رشد، عفاف و از عفاف، خویشتن داری، و از خویشتن داری، حیا، و از حیا، وقار، و از وقار، مداومت بر عمل خیر و تنفّر از شرّ، و از تنفّر از شر، اطاعت نصیحت گوی، حاصل می گردد.[12]


2 . ایمان: امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد.»[13]



موانع حیا


همچنین در روایات، اموری به عنوان موانع حیا و یا به عبارت دیگر علل بی حیایی یا کمی حیا معرفی شده اند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:


یک. از میان برداشتن پرده ها و حریم ها:


از امام کاظم ـ علیه السّلام ـ به یاران خود توصیه می فرمود:


پرده شرم و آزرم میان خود و برادرت برمدار، و مقداری از آن باقی گذار؛ زیرا برداشتن آن، برداشتن حیا است.[14]


دو. دست نیاز به سوی مردم دراز کردن.


امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «دست نیاز به سوی مردم دراز کردن، عزت را سلب می کند و حیا را می برد.»[15]


سه. زیاد سخن گفتن:


امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:


هر کس پر گفت، راه خطا بسیار پوید، و آنکه بسیار خطا کرد شرم او اندک شود، و آنکه شرم او اندک شود، پارسایی او کم گردد، و آنکه پارسایی اش اندک گردد، دلش بمیرد.[16]


چهار. شراب خواری:


به امام رضا ـ علیه السّلام ـ منسوب است که در شرح علت تحریم خمر فرمود: «خداوند تعالی شراب را حرام فرمود؛ زیرا شرابْ تباهی می‌آورد، عقل ها را در شناخت حقایق باطل می کند و شرم و حیا را از چهره فرد می زداید.» [17]


___________



پی نوشت ها :


[1] . ر.ک: ابن منظور: لسان العرب، ج 8، ص 51؛ مفردات الفاظ القرآن، ص 270، و ابن اثیر: نهایه، ج 1، ص 391.


[2] . ر.ک: ابن مسکویه: تهذیب الاخلاق، ص 41؛ طوسی:اخلاق ناصری، ص 77.


[3] . از جمله حیای زنان در «اخلاق جنسی» حیا در خانواده در «اخلاق خانواده» و حیا از دیگران در «اخلاق معاشرت»، مورد بررسی قرار می گیرد.


[4] . شیخ مفید، امالی، ص 167.


[5] . نهج‌البلاغه، حکمت 223؛ صدوق: فقیه، ح 4، ص 391، ح 5834؛ کلینی: کافی، ج 8، ص 23.


[6] . آمدی: غررالحکم، ح 6082.


[7] . کلینی: کافی، ج 2، ص 55، ح 1؛ طوسی: امالی، ص 308.


[8] . حرّانی: تحف العقول، ص 84.


[9] . کلینی: کافی، ج 2، ص 106.



[12] . حرّانی: تحف العقول، ص 19. همچنین ر.ک: همان، ص 27؛ صدوق: خصال، ج 2، ص 404 و 427؛ کلینی، کافی، ج 1، ص 10، ح 2، و ج 2، ص 230.


[13] . کلینی: کافی، ج 2، ص 106، ح 5.


[14] . همان، ج 2، ص 672، ح 5.


[15] . همان، ج 2، ص 148، ح 4.


[16] . نهج‌البلاغه، حکمت 349.


[17] . فقه الرّضا ـ علیه السلام ـ ، ص 282.


بخش اخلاق اسلامی تبیان





وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.