• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4397)
جمعه 14/5/1390 - 1:6 -0 تشکر 347984
اثبات حقانیت اهل بیت در نگاه اسناد و روایات

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به همه دوستان

ستاره های پر فروز آسمان عصمت و خلافت که در تعابیر عرفا از آنها به انسان کامل و وارثان خلافت محمدیه صلوات الله علیه و آله تعبیر می شود نه تنها در نظام تکوین بلکه در امر ظاهر شریعت نیز دارای ولایت تامه بوده و پیروان و شیعیان آن ذوات مقدس خلافت بر امور مسلمین را بعد از رسول اکرم صلوات الله علیه و آله از آن ایشان می دانند.

هر چند بر وجوب وجود ائمه سلام الله علیهم اجمعین و حقانیت آنان ادله عقلی و مبرهنی اقامه شده است اما در این تاپیک درصدد هستیم حقانیت ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین را در پرتو اسناد و روایات مورد بررسی قرار دهیم. بررسی و تحقیقی که خالی از تعصبات جاهلانه و قضاوت های عوامانه باشد تا بدین وسیله روحمان را در اثر معرفت به انسان کامل به کمال حقیقی برسانیم

 

        قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما 

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/

 

سه شنبه 18/5/1390 - 3:35 - 0 تشکر 350003

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;348909]

دلیلش هم اینه که هم شیعه و هم سنی اعتقاد دارن بر اینکه غیر ائمه معصوم نیستن... (یعنی فقط ائمه معصومن:)  

درمورد ایه تطهیر و معصوم بودن ائمه ،علمای سنی هم در تفاسیرشون نوشتن:

 در تفسیر طبری و فخر رازی>

آیه تطهیر: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا

در خانه ام سلمه بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده و آنحضرت فاطمه و حسنین و علی علیهم السلام را جمع کرد سپس گفت: اللهم هؤلاء اهل بیتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا

(خدایا اینها اهل بیت من هستند پلیدی را از اینها دور گردان و بتطهیر خاصی پاکشان فرما)

 ام سلمه گفت یا رسول الله من هم جزو آنها هستم؟

 حضرت فرمود تو جای خود داری و زن خوبی هستی (اما مقام اهل بیت مرا نداری)

منابع:

کفایة الطالب ص 372 

 تفسیر فخر رازی جلد 6 ص 783

پس هم شیعه هم سنی معتقدن که این ایه تطهیر فقط برای اهل بیت یعنی:علی ع و فاطمه س و حسن ع و حسین ع هست

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

سه شنبه 18/5/1390 - 3:40 - 0 تشکر 350004

صدرای گرامی پیشنهاد میکنم اثبات با استناد به منابع غیر شیعه باشه

ممنون

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

چهارشنبه 19/5/1390 - 6:39 - 0 تشکر 350471

vahidmiladi گفته است :
[quote=vahidmiladi;415987;350004]صدرای گرامی پیشنهاد میکنم اثبات با استناد به منابع غیر شیعه باشه

ممنون

استناد به منابع اهل سنت بیشتر جهت مباحثه های دو طرف استفاده می شه.... منایع شیعی برای این بحث و این تاپیك كفایت میكنه. هرچند منابع سنی ها رو هم اگه بیاریم بیشتر باعث دلگرمی و اثبات حق اهلبیت عصمت و طهارت می شه. پیشنهاد خوبیه

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

چهارشنبه 19/5/1390 - 8:7 - 0 تشکر 350483

nayyeri1982 گفته است :




بســـــــــــم رب المــهــدی

[quote=nayyeri1982;434716;350471]
استناد به منابع اهل سنت بیشتر جهت مباحثه های دو طرف استفاده می شه.... منایع شیعی برای این بحث و این تاپیك كفایت میكنه. هرچند منابع سنی ها رو هم اگه بیاریم بیشتر باعث دلگرمی و اثبات حق اهلبیت عصمت و طهارت می شه. پیشنهاد خوبیه

سلام بر نیری عزیز
وقتی بحث "اثبات حقانیت" میشه کما اینکه در عنوان بیان شده ، یعنی اثباتی که خللی بهش وارد نشه و از آنجایی که اولین ایراد از طرف اهل سنت بر حقانیت تشیع این است که کتب مستند شده تنها از خودشان باشه فلذا ایراد وارده در نتیجه حقانیتی نیزاثبات نخواهد شد.

ضمن اینکه در منطق اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز صورت میگیره.
به عنوان مثال اثبات حقانیت قرآن ابتدا باید از عوامل و علل بیرونی تبعیت کنه، سپس از عوامل داخلی وارد شده در اسلام.

سوم اینکه اگر چه دوستی از اهل سنت ظاهرا اینجا حضور نداره (شاید)،اما محیط سایبر در اختیار سراسر جهانیان قرار میگیره که این بحث میتونه در این زمینه پیشگامی جهت معرفی اسلام ناب در دنیا باشه. ضمنا ما میتونیم با این موقعیت عملا از دوستان سنی مسلک دعوت به مباحثه ی علمی سالم در محیط تبیان کنیم کما اینکه چند سال گذشته در این امر موفقیت زیادی داشتیم.(البته در انجمن معارف)

یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 20/5/1390 - 1:46 - 0 تشکر 350933

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

متشکرم از حضور دوستان در این بحث و پیگیری این مطالب

قبل از هر چیزی به یه نکته اشاره کنم

همانگونه که میدانیم ظن و گمان هیچگاه بهره ای از حق بهمراه نداشته و نمی توان در دایره بحث های علمی پرنده گمان را آزادانه رها ساخت تا بی مهابا بر شانه هر کس نشسته و مسائل را مشتبه سازد

قرآن کریم در این رابطه می فرماید:

«و ما یتبع أکثرهم إلا ظنا إن الظن لا یغنی من الحق شیـا ان الله علیم بما یفعلون»

و همچنین بیم و انذار می دهد آنان را که اسب چموش ظن و گمان را در ذهن خود رها می سازند و می فرماید:

«ان بعض ظن اثم»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما مطلب دوستمون میلادی گرامی

بایدبه عرض برسونم نکته خوبیه اما هدف از بحث این تاپیک نوعی از استدلال بر حقانیت ائمه بود از طریق خودشون. یعنی به قول معروف آفتاب آگه خوب نشون داده بشه خودش دلیل خودشه. که آفتاب آمد دلیل آفتاب

این موضوع هم دلیل نمی شه که حرف شما(میلادی) خدشه بهش وارد بشه. زیرا یکی از راه های اثبات حقانیت ائمه همون بحث جدلی است ولی بحث جدلی کجا و بحث وجدانی کجا؟؟

پس بااجازه فعلا سراغ اینگونه بحث ها تو این تاپیک نریم

اما یه تاپیک با همین موضوع هم درج میکنم تا با شرکت شما پر رونق بشه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما سخن دوستمون حیات طیبه گرامی در مورد این سخن که ""ضمن اینکه در منطق اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز صورت میگیره.""

باید بعرض برسون همواره اینگونه نیست. فی المثل در اثبات وجود حق تعالی ما برهان صدیقین رو داریم که دلالت بر حق میکند از خود حق. و حق نه عللی دارد و نه چیزی از او خارج است تا به سراغ علل خارجه برویم.

_____________________________________

نکته آخر اینکه این بحث ما و نحوه بحثمون بر گرفته از خود روش اهل بیت است زیرا طبق حدیث امام معصوم اگر فضایل و محاسن کلام ما را به مردم بگویید مردم ما را پیروی می کنند.

موفق باشید

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/

پنج شنبه 20/5/1390 - 10:36 - 0 تشکر 350980

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;350933]

بسم الله الرحمن الرحیم


اما سخن دوستمون حیات طیبه گرامی در مورد این سخن که ""ضمن اینکه در منطق اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز صورت میگیره.""

باید بعرض برسون همواره اینگونه نیست. فی المثل در اثبات وجود حق تعالی ما برهان صدیقین رو داریم که دلالت بر حق میکند از خود حق. و حق نه عللی دارد و نه چیزی از او خارج است تا به سراغ علل خارجه برویم.

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/



بســـــــــــم رب المــهــدی

صادق جان فرماش شما درست.
منتها تا جایی که من میدونم بحث پیرامون خالق از آنجایی که واجب الوجود هست با مخلوق او که ممکن الوجود هست متفاوته.
برهانی که شما اسم آوردی من تا الان اطلاعی ازش نداشتم اما از نظر مفهومی اگر همان برهان فارابی باشه بیان میکنه که علت العلل از خود ثابت میشه که در این مورد حرف شما صحیح.

اما حقانیت ائمه ی هدی یا قرآن یا امثالهم واجبی نیست که از خود اثبات بشه....
کما اینکه نیاز بر نشانه هاییست که باید به وقوع بپیونده تا جاییکه در آن روایت معروف امام ع فرمودند به خدا قسم اگر حکم اسلام کنم از یهود طبق توراتشان،از عیسی بر طبق انجیلشان ، از داود بر طبق زبور از ابراهیم بر طبق صحف و... حکم خواهم کرد (نقل به مضمون)
و از این قائله مستثنی نیست اگر حقانیت بر کتب اهل سنت به همین شیوه ی سلف ائمه علیهم السلام بنا نهاده بشه.

با وجود همه ی این صحبتها اگر بنا بر اثبات حقانیت از کتب شیعه صرف هست بنده عرضی ندارم.هر چند به نظر من چنین اثباتی محل اشکاله.

ممنون از بحث خوب دوستان .

یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 20/5/1390 - 17:3 - 0 تشکر 351117

hayat_e_tayebe گفته است :


بســـــــــــم رب المــهــدی

صادق جان فرماش شما درست.
منتها تا جایی که من میدونم بحث پیرامون خالق از آنجایی که واجب الوجود هست با مخلوق او که ممکن الوجود هست متفاوته.
برهانی که شما اسم آوردی من تا الان اطلاعی ازش نداشتم اما از نظر مفهومی اگر همان برهان فارابی باشه بیان میکنه که علت العلل از خود ثابت میشه که در این مورد حرف شما صحیح.

اما حقانیت ائمه ی هدی یا قرآن یا امثالهم واجبی نیست که از خود اثبات بشه....
کما اینکه نیاز بر نشانه هاییست که باید به وقوع بپیونده تا جاییکه در آن روایت معروف امام ع فرمودند به خدا قسم اگر حکم اسلام کنم از یهود طبق توراتشان،از عیسی بر طبق انجیلشان ، از داود بر طبق زبور از ابراهیم بر طبق صحف و... حکم خواهم کرد (نقل به مضمون)
و از این قائله مستثنی نیست اگر حقانیت بر کتب اهل سنت به همین شیوه ی سلف ائمه علیهم السلام بنا نهاده بشه.

با وجود همه ی این صحبتها اگر بنا بر اثبات حقانیت از کتب شیعه صرف هست بنده عرضی ندارم.هر چند به نظر من چنین اثباتی محل اشکاله.

ممنون از بحث خوب دوستان .

یا ع ل ی مدد

sadra2554 گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;350980][quote=sadra2554;391884;350933]

بسم الله الرحمن الرحیم


اما سخن دوستمون حیات طیبه گرامی در مورد این سخن که ""ضمن اینکه در منطق اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز صورت میگیره.""

باید بعرض برسون همواره اینگونه نیست. فی المثل در اثبات وجود حق تعالی ما برهان صدیقین رو داریم که دلالت بر حق میکند از خود حق. و حق نه عللی دارد و نه چیزی از او خارج است تا به سراغ علل خارجه برویم.

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

محمد رضای عزیز بیایم با هم همین سخن که ""در منطق اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز صورت میگیره"" رو در مورد بحثمون بررسی کنیم.

خب موضوع بحث ائمه هستند که ما میخواییم به این ذوات علمی پیدا کیم که مصدق حقانیت آنها شود.

سخن فوق می گوید "اثبات هر چیزی از علل خارج همان چیز"

خب سئوال اول: علت ائمه چه چیزی هستند که با شناخت آنها به اثبات ائمه بپردازیم؟

سئوال دوم: آیا آئمه را از روی آثار آنها می توان شناخت به گونه ای که هیچ موضوع خارجی غیر از وجود آنها و آثار وجودشان که باز به خود وجود آن حضرات بر میگردد در کار نباشد؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در بحث علیت ما دو نوع علت داریم 1- علت درونی یا علت قوام 2- علت بیرونی یا خارجی

علت درونی باز دو چیز می شود1- علت صوری 2- علت مادی

علت خارجی هم دو چیز می شود 1- علت فاعلی 2- علت غایی

اگه بحث شما طبق گفتارتان شناخت و اثبات ائمه(ع) از راه علل خارجی باشد باید علت فاعلی و علت غایی رو مورد بحث قرار بدهیم. علت فاعلی ذوات ائمه مستقیما خود حق تعالی است زیرا مرتبه ائمه اطهار مقام احدیت است که باقی با بقای حق تعالی هستند و بدون وساطت از او فیض می گیرند. علت غایی وجود ائمه نیز باز حق تعالی است که در قوس صعود با او بازمیگردند.

پس طبق سخن منطق دانان و سخن شما اگر بخواهیم این مورد رو درباره ائمه اجرا کنیم شناخت صحصح ائمه می شود همان شناخت خداوند توجه به علت العلل نه شناخت احادیث فرق مختلف.

موفق باشید

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/

پنج شنبه 20/5/1390 - 21:10 - 0 تشکر 351304

sadra2554 گفته است :

[quote=sadra2554;391884;351117]

بسم الله الرحمن الرحیم


اگه بحث شما طبق گفتارتان شناخت و اثبات ائمه(ع) از راه علل خارجی باشد باید علت فاعلی و علت غایی رو مورد بحث قرار بدهیم. علت فاعلی ذوات ائمه مستقیما خود حق تعالی است زیرا مرتبه ائمه اطهار مقام احدیت است که باقی با بقای حق تعالی هستند و بدون وساطت از او فیض می گیرند. علت غایی وجود ائمه نیز باز حق تعالی است که در قوس صعود با او بازمیگردند.
پس طبق سخن منطق دانان و سخن شما اگر بخواهیم این مورد رو درباره ائمه اجرا کنیم شناخت صحصح ائمه می شود همان شناخت خداوند توجه به علت العلل نه شناخت احادیث فرق مختلف.

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/




بســـــــــــم رب المــهــدی

احسنت بر دوست خوبم صادق عزیز.
شاید خالی از لطف نباشه اگر بگم همه ی مطالب صدرایی که دیدم تا الان یک طرف و این پست طرف دیگر.

فیض بردیم......
انشاالله در پناهشان باشی .

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
پنج شنبه 20/5/1390 - 22:36 - 0 تشکر 351334

سلام

میدونم سادس...ولی شاید خالی از لطف نباشه...

________________________________________________________________________________________



اثبات حقانیت شیعه در یک دقیقه با سه آیه قرآن :

تا وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) زنده بودند شیعه و

سنی نبود .

رهبر همه پیامبر بود .

بعد از پیامبر ما شیعیان فقه خودمان را از اهل بیت گرفتیم

و اهل سنت از چهار تا عالم دیگه ،

امام احمد حنبل ، ابو حنیفه ،امام مالک و امام شافعی

هنوز یک دقیقه نشده

اولا : ما که فقه مان را از اهل بیت گرفتیم سه تا آیه داریم ،

قرآن راجع به اهل بیت (علیهم السلام ) وقتی به کلمه

اهل بیت که می رسه می فرماید : یطهرکم تطهیرا ( احزاب ۳۳ )

یطهرکم یعنی معصومند .

هیچ کس نگفته یطهرکم مال ابو حنیفه و شافعی هست .

نه شیعه گفته نه سنی .

دوما : اهل بیت قرن اول هجری بودند ، اما چهار تا عالم سنی

یعنی ابوحنیفه و شافعی و مالکی و امام احمد حنبل

مال قرن دوم هجری بودند .

اهل بیت یک قرن از اونها جلوتر بودند . قرآن می فرماید

"و السابقون السابقون اولئک المقربون " (واقعه ۱۰و۱۱)

سوما : تمام اهل بیت شهید شدند ، یکی از علماء

اهل سنت سیلی نخوردند .

قرآن می فرماید :

"فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما " (نساء ۹۵)

یک دقیقه من تموم شد .

ما شیعه هستیم بدلیل اینکه

یک : ما فقه مان را اهل بیت گرفتیم معصومند (یطهرکم تطهیرا )

دو :یک قرن جلوترند ( و السابقون السابقون )

سوم : همه ائمه شهید شدند ( قتلوا فی سبیل الله )

شما اهل سنت اگر می توانید

یک آیه بخواندید که چرا دینت را از ابوحنیفه گرفتید ؟

حجت الاسلام قرائتی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 21/5/1390 - 1:16 - 0 تشکر 351379

در مورد اون فقه ای که جی طیبه گرامی فرمودن(ظاهرا از آقای قرائتی بود) من تو پرانتز یه چیزی بگم

درسته که ما فقه خودمون رو از اهل بیت گرفتیم ولی علمای شیعه سه قرن دیرتر به علم اصول فقه روی آوردن

علتش هم اینه که احتیاجی نداشتن چون به عقیده شیعه گفتار و کردار و تقریر امامان همان حجیتی رو داشت که

قول و فعل و تقریر پیامبر ص دارا بود....به همین علت تا شروع غیبت کبری ...سال 329 هجری قمری... شیعه

احکام خودش رو بی واسطه یا با واسطه از امام معصوم ع میگرفت و احتیاجی به علم اصول فقه نداشت

وقتی غیبت کبری شروع شد و امام زمان عج علما و فقها رو موظف کردن که در امور شرعی اجتهاد کنن فقهای شیعه ناچار به اصول فقه روی آوردن

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.