با سلام در ادامه مطالبی که عنوان کردم خدمت دوستان مشکلات مالی خدمتتون عرض میکنم
بحران بودجه در دانشگاههای كشور
چکاوک ابراهیمی:مطابق برنامه چهارم توسعه، دانشگاهها مكلف هستند 30 درصد از گروه سنی 18 تا 25 سال را به راههای مختلف مانند ظرفیتسازی فضاهای علمی، زیر پوشش آموزشهای علمی و فرهنگی خود قرار دهند.
|
در راستای این امر نیز در برنامه توسعه چهارم بر سرانهای شدن اعتبارات دانشگاهها تاكید شده است. بهطوری كه در سال 1385 اعتبارات موسسات آموزشی بر پایه اعتبارات سرانه دانشجویی تنظیم شد. اما در سال تحصیلی جاری با توجه به افزایش بیش از 40 درصدی جامعه آماری دانشجویان و هیات علمی دانشگاهها، این امر محقق نشد. با آغاز سال تحصیلی 86 افزایش بیش از 10 درصدی ظرفیت دانشجویی دانشگاهها از یك سو و افزایش نیافتن اعتبارات هزینهای از سوی دیگر سبب ایجاد نگرانی برای 3 میلیون دانشجو و 70 هزار نفر عضو هیات علمی شده است بهگونهای كه این دلواپسی بر روند فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و عمرانی موسسات آموزش عالی خدشه وارد كرده است.
اما موضوع مهم مورد بحث این است كه چه عواملی نه تنها جلوی افزایش اعتبارات دانشگاهها را سد كرده بلكه سبب كاهش بودجه موسسات علمی كشور نسبت به سال گذشته نیز شده است.
حمیدرضا رازقی، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام كسری بودجه 300 میلیارد تومانی دانشگاهها در سال جاری میگوید: در زمان ارائه بودجه مصوب سازمان مدیریت به مجلس شورای اسلامی دولت با مشكلات كاهش قیمت جهانی نفت مواجه بود كه در این راستا با هدف برقراری هماهنگیهای لازم برای حفظ تعادل شرایط اقتصادی داخل، تصمیم افزایش نیافتن اعتبارات همه دستگاهها در سال 86 اتخاذ شد. در بودجه آموزشی سال تحصیلی 86 در ابتدا با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه، تعداد دانشجویان در حال تحصیل و درصد احتمالی دانشجویان قبول شده در آزمونهای ورودی موسسات آموزش عالی، معادل یك هزار و 50 میلیارد تومان پیشبینی شده بود كه تنها از این میزان 775 میلیارد تومان برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، 61 میلیارد تومان برای فعالیتهای علمی ـ تحقیقاتی موسسات پژوهشی و 169 میلیارد تومان برای ستاد وزارت علوم و ردیفهای وابسته به تصویب رسید.
تصمیمهای اقتصادی اتخاذ شده دولت برای سهمیهبندی بنزین و سرمایهگذاریهای كلان در این بخش سبب كاهش میزان بودجه آموزشی جاری كشور در سال 86 شد كه موسسات آموزش عالی را با معضل كمبود منابع مالی در بخشهای تحقیقاتی ـ آموزشی مواجه كرد. این درحالی بود كه كسر بودجه مصوب دولت در حوزه آموزش تنها وزارت علوم را با مشكلات هزینهای درگیر نكرد بلكه بخش آموزش پزشكی وزارت بهداشت نیز با ضعفهای منابع مالی مواجه شد.
«دكتر حافظی»، مدیركل طرح و توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كسری بودجه آموزش پزشكی كشور را معادل 160 میلیارد تومان تخمین زد و گفت: به استناد تبصره 19 قانون بودجه 86، مقرر شد حقوق كارمندان توسط وزارت اقتصاد پرداخت شود. بر همین اساس، 84 درصد بودجه آموزش عالی در بخش آموزش برای پرداخت حقوق كارمندان آموزشی در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفت و تنها 16 درصد بودجه آموزشی به صندوق جاری دانشگاهها واریز شد كه براساس این تصمیم در عمل دانشگاهها با چالش اقتصادی روبهرو شدند. از سوی مسوولان برنامهریزی بودجه مشخص شد بودجه آموزشی براساس سرانه دانشجویی به دانشگاهها اختصاص مییابد اما تورمهای لحاظ شده در حد واقعی نبودند. بهطور مثال بین هزینههای جاری در نظر گرفته شده در حوزه مسائل فرهنگی دانشجویان با مبالغی كه برای فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها هزینه میشوند، اختلاف بسیاری وجود دارد. به همین دلیل وزارت بهداشت در بخش آموزش دچار تنشهای مالی بسیار جدی میشود. بر همین اساس كامران باقریلنكرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز اعلام كرد در پایان سال گذشته به دلیل كمبودهای منابع مالی تعیین شده از سوی دولت 437 میلیارد تومان اعتبار به بخش سلامت و 7 میلیارد تومان به بخش آموزش تعلق گرفت. این رشد تخصیص اعتبارات به هیچوجه به معنای اسراف نبوده بلكه در صورت برآورد نادرست از مخارج بخش آموزش پزشكی، وزارت بهداشت با انباشت بدهی مواجه میشد كه بهطور یقین مطالبات دانشگاهها با دیركرد پرداخت همراه میشدند.
در راستای اعتراضهای روسای موسسات آموزش عالی و آموزش پزشكی كشور اعضای كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز بر صحت كسر بودجه دانشگاههای سراسر كشور مهر تایید میزنند بهطوری كه «علی عباسپورتهرانیفرد» رئیس كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به كمبود بودجه آموزش عالی كشور تاكید میكند: با توجه به وضعیتی كه برای بودجه دانشگاههای كشور در دولت و مجلس تعیین شده، باید به این نكته یادآور شد كه میزان بودجه موسسات آموزش عالی كشور درست بررسی نشده است. اعتبارات سال جاری دانشگاهها نسبت به سال گذشته یك و نیم درصد كاهش یافته كه با در نظر گرفتن افزایش پذیرش دانشجویان جدید، فضاهای آموزشی كشور قطعاً دچار كسر بودجه خواهند شد. تنها به این دلیل كه سازمان مدیریت، اعتبارهای جاری برای پذیرش متقاضیان سال تحصیلی جاری را در نظر نگرفته است.
یا علی