• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2549)
شنبه 1/5/1390 - 10:30 -0 تشکر 342524
از نظر فلسفه اخلاق ایا سخن سعدی درسته یا غلط؟؟؟

به نام خدا

سلام

"دروغ مصلحت آمیز به از دروغ فتنه انگیز است"

چه کسانی موافق این سخند وچرا؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 1/5/1390 - 11:10 - 0 تشکر 342539

سلام

گاهی دونستن بعضی چیزا باعث عذاب و ناراحتیه...

حکایت انتخاب بین بد و بدتره.

منظورت از چه لحاظ هست حالا؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 2/5/1390 - 22:49 - 0 تشکر 343351

به نام خدا
سلام
ممنونم دهکده پاسخ دادی انگار اعضای انجمنون خوابن
از نظر اخلاق منظورمه کلا این حرف سعدی درسته یا غلط؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 2/5/1390 - 23:41 - 0 تشکر 343376

سلام
گلی من که فلسفه نخوندم فلسفی بگمش

ولی هممون میدونیم که دروغ مصلحتی حقیقی چه شرایط خاصی داره
تازه این نوع دروغ از فتنه و مرگ افراد جلوگیری میکنه برا همین اسمش مصلحتی هست

پس پرواضح هست که این مدل دروغ خیلی بهتر از دروغه

سعدی جامعه شناس بسیار خوبی بوده
حالا قبل و بعد حرفش چی بوده رو نمیدونم
تو داستانی بوده که این ذکر شده یانه

البته امروزه از دورغ مصلحتی سو استفاده میشه همانطور که میدانیم.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 3/5/1390 - 15:25 - 0 تشکر 343656

به نام خدا
سلام
استاد فلسفه اخلاق میگه این حرف غلطه

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 3/5/1390 - 23:56 - 0 تشکر 343817

سلام

هه... هنوز sadra2554 نگفته اینا غلطه :دیییییییی

جدای از شوخی.. منتظر نظر ایشونم هستم.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 4/5/1390 - 4:53 - 0 تشکر 343885

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیكم قبل از پاسخ از گلهای گرامی تقاضا دارم به وبلاگ پیامبر رحمت رسیدگی كنند و از مطلب اصحاب رس كه ثبت كردین كمال تشكر را دارم .ممنون به نظر بنده حقیر

شما فرض كنید .

در شرایطی قرار دارین كه با راست گفتن ، باعث كشته شدن یه فرد خواهید شد .

قتل نفس یكی از گناهان كبیره است و فساد فی الارض می باشد .

لذا در چنین شرایطی یا شرایط مشابهه حكم می شود كه دروغ مسحلت آمیز گفته بشه .

اما آیا اخلاق یك قضیه نسبی است یا مطلق ؟

اخلاق مطلق چیست ؟

اخلاق مطلق منظورش این است که یک خوی یا یک خصلت اخلاق برای همه وقت و همه ی افراد در همه ی شرایط اخلاقی است.

همچنان که برای همه کس و همه جا عدد 4 دو برابر دو می شود .

اما اگر نسبی باشد ؟

بدین معناست که هیچ خوی و یا یک خصلت اخلاقی را نمی توان به طور دقیق توصیه کرد و آن را برای همه افراد و در همه ی زمان ها و در همه ی شرایط صادق دانست .

انسان نمی تواند قایل به اخلاق باشد و در عین حال اخلاق را متغیر و نسبی بداند. یعنی اخلاق از نظر اصول ثابت است. زیرا ما یك اصول اخلاقی داریم و یك فروع. چه طور می توان صداقت، خیرخواهی، امانت، شجاعت،

استقامت، ایثار و از خودگذشتگی و فداكاری را معانی نسبی و محدود دانست و گفت اینها مربوط به زمان معین است و آن زمان كه بگذرد از بین می روند؟

اصول اخلاق، اصولی ثابت و فطری و مشترك میان همه انسانها در همه زمان هاست. البته فروع گاهی تغییر می كند
مثلا آیه شریفه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» (انفال، آیه 60) بر یك اصل ثابت و دایمی در مورد مسلمانان دلالت دارد و آن آمادگی نظامی مسلمین در هر زمان در برابر دشمنان است.

از طرف دیگر در سنت پیامبر(ص) دستوراتی رسیده كه در فقه به نام «سبق و رمایه» معروف است، یعنی دستور داده اند كه خود و فرزندانتان تا حد مهارت كامل فنون اسب سواری و تیراندازی را یاد بگیرید

اسب دوانی و تیراندازی جزء فنون نظامی آن عصر بوده است. حال باید توجه داشت كه «سبق و رمایه» یعنی اسب سواری و تیراندازی فرعی از اصل كلی و ثابت آمادگی دفاعی و نظامی

در برابر دشمنان است كه آیه «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل» (انفال، آیه 60) بر آن دلالت دارد. یعنی تیر و شمشیر و نیزه و كمان و قاطر و اسب از نظر اسلام اصالت ندارد، آنچه اصالت دارد، نیرومند بودن

مسلمانان در برابر دشمنان است اما لزوم مهارت در تیراندازی و اسب دوانی مظهر یك احتیاج موقت و متغیر است و به تناسب عصر و زمان تغییر می كند و با تغییر شرایط تمدن چیزهای دیگری از قبیل تهیه سلاح های گرم امروزی و مهارت و تخصص در به كار بردن آنها، جای آنها را می گیرد.

باید توجه داشت كه مطلق بودن اخلاق را با مطلق بودن فعل اخلاقی نباید اشتباه كرد.

یعنی روی یك فعل نمی شود تكیه كرد و گفت همیشه این فعل اخلاقی است، همچنان كه نمی شود گفت همیشه این فعل ضد اخلاق است و غالبا خیال می كنند كه لازمه اخلاق مطلق و ثابت این است كه افعال را از اول دسته بندی كنیم، یك دسته كارها را اخلاقی ودسته ای دیگر را غیر اخلاقی بدانیم ولی خیر چنین نیست، یعنی ممكن است یك فعل از نظری اخلاقی و از نظر دیگر غیر اخلاقی باشد.

این كه رفتار مطلق است یا نسبی غیر از این است كه اخلاق مطلق است یا نسبی مثلا سیلی زدن به یتیم آیا فعل اخلاقی است یا غیر اخلاقی؟

در جواب باید گفت نمی توان حكم به خوب بودن یا نبودن و اخلاقی یا غیراخلاقی بودن آن كرد.

چون گاهی سیلی به یتیم به قصد ادب كردن اوست و این كار خوب و اخلاقی است ولی گاهی به قصد آزار و اذیت اوست كه در این صورت كاری بد و غیر اخلاقی است، پس سیلی زدن به یتیم حكم مطلق ندارد كه مطلقا خوب یا مطلقا بد باشد.

اخلاق از نظر اسلام، امری نسبی نیست و ارزش‏های آن ثابت است. عدالت، تقوا، عفاف و... اصول لایتغیری است كه به هیچ وجه از دیدگاه اسلام نسبی و قابل تغییر نیست؛ چرا كه اخلاق در اسلام متكی بر وحی است و وحی مستندبه علم مطلق الهی است، نه متكی بر آرا و اندیشه‏های بشری كه همواره در حال تغییر و تحول است.
حالا همان طور كه گفتم اگر شما در شرایطی باشین كه یك نفر را با دروغ مسلحت آمیز نجات می دهید تكلیف اخلاق چه می شود ؟

نسبیت به معنای اوّل نادرست است؛ یعنی نمی توان پذیرفت که ارزش های اخلاقی از اصولی ثابت و کلی محروم است.
اما نسبیت به معنای دوم درست و قابل قبول است.

چون کارهای اخلاقی همیشه به یک منوال نیست. گاهی راست گفتن ارزش اخلاقی دارد
و گاهی دروغ (دروغ مصلحت آمیز).
در موردی که راست گفتن موجب قتل و خرونریزی بی گناهی شود، این عمل تحت دو عنوان قرار می گیرد، یکی عنوان اولی که راست گفتن باشد، و دیگر عنوان ثانوی که کمک و یاری بر قتل و خونریزی فرد بی گناه است. این کار از جهت عنوان اولی خوب است ولی از جهت عنوان ثانوی بد است.

اما چون جهت عنوان ثانوی که مفسده دارد، قوی تر است، عقل حکم می کند که از آن اجتناب شود. در این صورت به جای راست گفتن، دروغ مصلحت آمیز بگوید تا جان بی گناهی را نجات دهد.
مسئله ای که گفتم مفسده قتل از راست گفتن اهمیت بیشتری دارد . فرقی نمی کند که طرف مقابل آدم بدی باشه یا آدم خوبی .
اگر طرف آدم بدی باشه و طرف مقابلش هم به همین شکل باز باید از کشتن اون فرد اجتنباب گردد .
زیرا خود قتل مفسده است .


باتشكر از بحث خوبتان
ببخشید طولانی شد .
یا علی مدد
التماس دعا

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 4/5/1390 - 18:8 - 0 تشکر 344071

به نام خدا
سلام
باتشکر از پاسخ خوب شما
صالحی گرامی منظورتون وبلاگ پیامبران رحمت هست؟؟انشالله وقت کنم حتما
بقیه نمیخواید جواب بدید؟؟؟؟
یکی میگفت این حرف غلطه زیرا به هر دلیل هم باشه باعث میشه دروغ که یک عمل بد هست رواج پیدا کنه
نظرتون چیه؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 4/5/1390 - 19:19 - 0 تشکر 344098

سلام

گلی نظرمونو دادیم دیگه...
گفتیم اگر دروغ مصلحتی باشه قضیش چیه
حالا چون اسمش دروغه بنا نیس که بد باشه!

عجیبه شاه میبخشه, وزیر هم میبخشه, یکی دیگه نمیبخشه!!
واح!!!

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 4/5/1390 - 19:24 - 0 تشکر 344104

یکی میگفت این حرف غلطه زیرا به هر دلیل هم باشه باعث میشه دروغ که یک عمل بد هست رواج پیدا کنه
نظرتون چیه؟؟

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیكم
اشتباه حكیم غزالی هم دقیقا همینجا بود البته با موضوع غیبت .

غیبت یكی از گناهان كبیره است !
حال چگونه بعضی اوقات غیبت حلال میشه !
اگر اینگونه بگیم ... پس درباره یزید و همه ی كسانی كه در تاریخ به اسلام خدشه وارد كرده اند مرتكب غیبت شده ایم و غیبت را رواج دادیم .

اما اینگونه نیست .
زیرا می بینیم خود خدا در قرآن بارها درباره فرعون و فرعونیان صحبت كرده آیا صحبت خدا غیبت محسوب میشه ؟
پس می بینیم برخی موضوعات بدین شكل مطرح است .و دایره دروغ و غیبت خارج می شود .
و دروغ مصلحتی هم بهمین صورته .
ضمنا معمولا دروغ مصلحتی را به شیوه ای انجام میدن كه عمل راست دیگری بر آن مرتبط باشه .
یا علی مدد
التماس دعا

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 4/5/1390 - 19:26 - 0 تشکر 344106

به نظر من دروغ مطلقا بد نیست....دروغی که باعث شر و فتنه بشه گناه کبیره هست در این هیچ شکی نیست ولی بعضی وقت ها دروغ باعث دفع شر میشه...بعضی وقت ها آبروی یکی رو حفظ میکنه....به قول حضرت حافظ:

اگـر شـراب خوری جرعـه‌ای فـشـان بـر خاک

از آن گـنـاه کـه نفعی رسـد بـه غـیـر چـه بـاک؟!

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.