• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1255)
دوشنبه 6/4/1390 - 12:49 -0 تشکر 337544
بنظر شما امام (ع) چه نوع علم هایی دارند؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم سلام

بنظر شما امام (ع) چه نوع علم هایی دارند ؟

 

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 20/4/1390 - 21:50 - 0 تشکر 338152

سلام حوری
نه این بحثه ازوناس که پریده بود الان برگشته به خونه...
البته یه کم بهم ریخته...

استاد نشدم بابا
اینو گلی به شوخی بهم گفته
:دی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 22/4/1390 - 22:7 - 0 تشکر 338931

بنام خدای دانایم
سلام
اینطور گفتیم که :
قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(عِلْمُنا عَلى ثَلاثَهِ أَوْجُه: ماض وَغابِر وَحادِث، أَمَّا الْماضی فَتَفْسیرٌ، وَأَمَّا الْغابِرُ فَمَوْقُوفٌ، وَأَمَّا الْحادِثُ فَقَذْفٌ فیِ الْقُلُوبِ، وَنَقْرٌ فی الاَْسْماعِ، وَهُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنا، وَلا نَبیَّ بَعْدَ نَبِیِّنا)[1]

علم ما اهل بیت(علیهم السلام) بر سه نوع است: علم به گذشته و آینده و حادث.
علم گذشته، تفسیر است; علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوش هاست.
این بخش، بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگرى نخواهد بود.


این عبارت، بخشى از جواب امام زمان(علیه السلام) به سؤال على بن محمّد سمرى درباره ى علم امام است.
مرحوم مجلسى(رحمه الله) در مرآه العقول، در تفسیر این سه نوع علم مى فرماید:
علم ماضى یعنى علمى كه پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم)براى اهل بیت(علیهم السلام)تفسیر كرده اند; نیز شامل علومى است از وقایع گذشته درباره ى انبیا و امّت هاى پیشین، و حوادثى كه براى آنان اتّفاق افتاده و خبر از شروع امور و عوالم است. 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 22/4/1390 - 22:9 - 0 تشکر 338936

بنام خدای بزرگم
سلام
 با ادامه در خدمتتون هستم...
مراد از «غابر»، علومى است كه به امور آینده تعلّق مى گیرد;
زیرا، غابر به معناى «باقى» است.
مراد از غابر خبرهاى حتمى است كه مربوط به آینده ى جهان است.
و بدین سبب امام آن را به «موقوف» تفسیر كرده اند كه علومى كه تعلق به آینده ى جهان دارد، مختصّ به اهل بیت(علیهم السلام)است.
موقوف، یعنى «مخصوص». 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 6/4/1390 - 14:28 - 0 تشکر 340579

مبحث جالبيه. فقط يه چيزي: آيا امام به تمام گناهان ما واقف است؟ اونجوري که من ميدونم علم امام به مواردي تعلق ميگيره که خدا اذن داده باشه و خود امام هم اراده دونستن اون امر رو بکنه. يعني اگه امام نخواد در مورد جزئيات چيزي اطلاع داشته باشه، به اون جزئيات احاطه نخواهد داشت. خب اگه در کلام من مشکلي هست از دوستان خوبم ميخوام که اصلاح کنن.

خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 6/4/1390 - 16:28 - 0 تشکر 340606

heaven_h گفته است :
[quote=heaven_h;612899;325154] مبحث جالبيه. فقط يه چيزي: آيا امام به تمام گناهان ما واقف است؟ اونجوري که من ميدونم علم امام به مواردي تعلق ميگيره که خدا اذن داده باشه و خود امام هم اراده دونستن اون امر رو بکنه. يعني اگه امام نخواد در مورد جزئيات چيزي اطلاع داشته باشه، به اون جزئيات احاطه نخواهد داشت. خب اگه در کلام من مشکلي هست از دوستان خوبم ميخوام که اصلاح کنن.
با سلام حقيقت اينه که علم امام تابع اراده امام هست و تا اراده نکنند علم هم پيدا نمي کنند. در مورد اذن خداوند هم تمام امور عالم تحت اذن خداوند است و هيچ چيز خارج از آن نيست

شنبه 12/6/1390 - 23:1 - 0 تشکر 362321

بنام خدای خوبم
سلام
مراد از علم حادث، علمى است، كه به تجدد احوال موجودات، تجدّد پیدا مى كند، ویا تفصیل مجملات است ... مراد از «قذف در قلوب»،الهام الهى بدون واسطه ى ملك است.

مراد از «نقر در اسماع» الهام الهى است به واسطه ى ملك.

دلیل افضلیّت نوع سوم این است كه الهام ـ با واسطه یا بدون واسطه ـ به اهل بیت(علیهم السلام)اختصاص دارد.

از آن جا كه ادعاى الهام الهى، ممكن است انسان را به توهّم نبوّت بیندازد، حضرت در پایان به این نكته اشاره دارد كه پس از پیامبر ما، پیامبرى نخواهد آمد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 12/7/1390 - 1:32 - 0 تشکر 372115

sadra2554 گفته است :
با سلام حقیقت اینه که علم امام تابع اراده امام هست و تا اراده نکنند علم هم پیدا نمی کنند. در مورد اذن خداوند هم تمام امور عالم تحت اذن خداوند است و هیچ چیز خارج از آن نیست
heaven_h گفته است :
[quote=sadra2554;391884;340606] [quote=heaven_h;612899;325154] مبحث جالبیه. فقط یه چیزی: آیا امام به تمام گناهان ما واقف است؟ اونجوری که من میدونم علم امام به مواردی تعلق میگیره که خدا اذن داده باشه و خود امام هم اراده دونستن اون امر رو بکنه. یعنی اگه امام نخواد در مورد جزئیات چیزی اطلاع داشته باشه، به اون جزئیات احاطه نخواهد داشت. خب اگه در کلام من مشکلی هست از دوستان خوبم میخوام که اصلاح کنن.

سلام

البته انبیاء مامور به ظاهر بودن ولی ائمه و بخصوص حضرت ولی عصر عج مامور به باطن هستن....یعنی وقتی حضرت تشریف بیارن مانند جدشون برحسب ظاهر عمل نخواهند کرد بلکه بر حسب باطن عمل میکنن

البته ببخشید جلوی اساتیدی مثل صدارای عزیز من نباید پاسخ میدادم

در تکمیل فرمایشات ایشون مطالبی رو عرض کردم

حمل بر اظهار فضل نشه:D

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.