دغدغه شهيد آويني ارائه تصويري ارزشمند و احترامبرانگيز از رشادتهاي رزمندگان و سالهاي جنگ تحميلي بود؛ رويكردي كه با فيلم «اخراجيها» مغايرت دارد. رضا برجي فيلمساز و مستندساز جنگ، در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با اشاره به وضعيت سينماي دفاع مقدس اظهار كرد: در ابتدا بايد بگويم سينماي جنگ و دفاع مقدس در وضعيت چندان خوبي به سر نميبرد و اين اتفاق بعضا از سوي برخي فيلمسازان تشديد ميشود. وي در ادامه با اشاره به فيلم «اخراجيها» اظهار كرد: به نظر من براي تشريح وضعيت فيلمهاي سهگانه «اخراجيها» بايد ابتدا تعريفي از سينماي دفاع مقدس و و مهمتر از آن وضعيتاش در سينما ارائه داد. سينماي كمدي براي خود تعريف مشخصي دارد و اگر در بازنمايي برخي مسائل زيادهروي شود به سمت هجو كشيده خواهد شد. برجي تصريح كرد: تعريف طنز و ابتذال با يكديگر متفاوت است. دوران جنگ تحميلي و هشت سال دفاع مقدس ما به قدري وقايع و اتفاقات ناگفته در خود دارد كه ساخت چندين فيلم هم درباره آنها نميتواند حق مطلب را ادا كند، حال اين سؤال مطرح ميشود كه چرا فيلمي همچون «اخراجيها» بايد مسائلي از جنگ را به نمايش بگذارد كه صرفاً در حواشي آن سالها مطرح بوده است. كارگردان مستند «سالهاي گلوله و زنبق» در تكميل مطالب فوق عنوان كرد: ما اصل مطلب را رها كرديم، رشادتها و شجاعتهاي رزمندگان اسلام را به نمايش نميگذاريم آن وقت سراغ شوخيهايي ميرويم كه آنها با يكديگر داشتند. برجي متذكر شد: به عقيده من اين مسئله از اهميتي برخوردار نيست كه بخواهيم آن را به عنوان موضوع يك يا چند فيلم دستمايه كار خود قرار دهيم. از طرفي ديگر تعريفي كه از برخي شخصيتهاي داستان در فيلم ارائه شده، سنخيتي با واقعيت ندارد. اين مستندساز تأكيد كرد: تعريفي كه شهيد آويني از سينماي دفاع مقدس داشت، فرسنگها با اين نوع نگاه فاصله دارد و با آن بيگانه است؛ گاهي فكر ميكنم اگر شهيد آويني كه دغدغه سينماي جنگ را داشت و همه تلاشش اين بود كه آن را با احترام هرچه تمامتر به مخاطبانش معرفي كند، چنين فيلمهايي را ميديد، چه احساسي پيدا ميكرد. وي در پايان خاطرنشان كرد: سالهاي جنگ تحميلي براي ما حامل پيامهاي ارزشمند بسياري است و اين رسالت هنرمندان است كه آن را با هنر و ابزاري كه در دست دارند به زيبايي هرچه تمامتر به نمايش بگذارند.