• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3060)
دوشنبه 19/2/1390 - 11:10 -0 تشکر 316218
؟به کجا می روم آخر؟

بنام خدای مهربونم
سلام
 
یه سوال خیلی عام :
آخر آخر به بهشت رفتن و یا لقا الله چی میشه؟
 خب آخرش چی؟
 
 
دنبال استدلال های قوی و خوب هستم.
ممنون
:D

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 21/2/1390 - 20:35 - 0 تشکر 316906

سلام

جواب زیر رو از "كانون گفتگوی قرانی" برداشتم...فقط منبع نذاشته بود واسه پاسخش...ولی خب طبق گفته های سها احتمالا جوابش از آیت الله جوادی آملی هستش..اینم صفحه اش


بعد از بهشت چه می شود؟ آیا بهشت خسته کننده نخواهد بود؟

پاسخ:

کسانی که بهشتی خواهند شد هیچگاه خستگی و دلزدگی بر آنان عارض نخواهد شد . دلزدگی در جایی است موجودی امکان حرکت و تکامل داشته باشد ولی حرکت نکند یا مانعی در مقابل حرکت و تکامل او وجود داشته باشد . به عبارت دیگر خستگی و دلزدگی بر موجودی عارض می شود که قابلیت حرکت داشته باشد ولی گرفتار سکون و رکود گردد ؛ اما موجودی که از حوزه حرکت و تکامل بیرون بوده و به دارالقرار رسیده و ثابت است آرزو و انتظار و تکامل و حرکت و به فعلیت رسیدن و خستگی و دلزدگی برای او بی معناست . ما اگر معناى ثبات را از سکون جدا کنیم و براى ما روشن شود که ما در آخرت به ثبات و دارالقرار مى‏رسیم ، نه به سکون و ایستایی ، این سؤال براى ما مطرح نخواهد شد که بعد از رسیدن به بهشت چه خواهد شد

ما یک ساکن داریم و یک ثابت. مثلاً درختى اینجا ساکن است، امّا بالاخره از بین مى‏رود. امّا معادلات ریاضى ثابت هستند و زمان ندارند. نه در مکان خاصى و نه در زمان خاصى قرار دارند. قضایاى ریاضى نه در مکانى هستند که بشوند متمکّن و نه تاریخ و زمان دارند که بشوند متزّمن. اگر چیزى نه زمان‏دار بود و نه مکان‏دار، ثابت است و نه ساکن. انسان هم که به دار ثبات و دارالقرار مى‏رسد، خستگى و دلزدگى براى او معنا ندارد؛ زیرا آنچه ملال‏آور است، رکود و سکون است، نه ثبوت و لذت دائمى ، انسان در دنیا به هر کمالی که می رسد دنبال بالاتر از آن است و بالاتر از آن را آرزو می کند و در آخرت که بساط ماده و استعداد و حرکت برچیده می شود نه استکمال معنی دارد و نه آرزو و دلزدگی . ملائک  هم اکنون نیز چنین هستند که هیچگاه آرزو نمی کنند و طالب کمالی بیش از آنچه هستند نمی کنند .

مطلب دیگر این که دنیا دار انفعال و تأثیر پذیری است ، و عمده ی لذایذ انسان از سنخ انفعالند اما لذایذ بهشتی از سنخ فعلند نه انفعال. خداى متعال می فرماید  :  «  لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها ولدینا مزید » (ق/ 35 ) «[در بهشت‏] براى آنان است هرآنچه بخواهند و نزد ماست بیش از آن » و فرمود « و لکم فیها ما تشتهی انفسکم » ( فصلت /31 )« و برای شماست در بهشت آنچه که بخواهید »
این آیات و آیات مشابه، دلالت مى‏کنند که خواسته‏هاى نفس انسان در عالم آخرت، به انشاء(ایجاد) خود  او است، بلکه همه لذّت‏ها و رنج‏هاى او در آن عالَم، از مقوله فعل‏اند، نه اِنفعال.

لذّت‏هاى دنیوى از قبیل انفعال‏اند؛ یعنى، از خارج بر نفس وارد مى‏شوند و در وى اثر مى‏کنند. برخلاف لذت‏هاى آخرت که از باب فعل و تأثیر و انشاى نفس‏اند. در روایت آمده است: فرشتگان باید از اهل بهشت اجازه بگیرند تا بر آنان وارد شوند و بالاترین سلطنت‏ها همین است که اهل بهشت، هرچه اراده کننده، بشود. آنچه ملالت و خستگى را به دنبال دارد، انفعال نفسانى است؛ نه فعل و تأثیر و انشای نفس و لذا در عالم آخرت، هیچ‏گونه خستگى و مَلالتى وجود ندارد . انسان در بهشت هرچه اراده کند تحقق می یابد لذا هر انسان بهشتی  در حد خود همه چیز است و آرزو کردن برای او معنی ندارد حتی بهشت او هم با دست خود او ایجاد می شود .


أأأأأأأأأأأأه جالب بود...

درپناه حق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 21/2/1390 - 21:11 - 0 تشکر 316909

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;316617]بسم الله
با سلام
متشکرم از طرح سئوال خوبتون
میگم چرا ما تو این دنیا وقتی به لذتی می رسیم بعد مدتی دیگه مثل اول ازش لذات نمی بریم؟؟
آخرت چه ویژگی ای باید داشته باشه که لذتش برامون دوام داره و بعد مدتی تبدیل به ناخوشی نمیشه؟؟
خب خانم "جی طیبه" اشاره ای به بعد زمانی و مکانی داشتند
درسته اما این بعد چه مدخلیتی دراین قضیه داره؟؟
یعنی چی میشه که ما تو دنیا اینجوری میشیم ولی اونجا نه
در ضمن این پاسخ دوستان مبنی بر بی نهایت بودن لذات اخروی درسته ولی نباید این جور برداشت بشه که اونجا هم از لذت سیر میشیم و از لذتی به لذت دیگه مهاجرت می کنیم و تعبیر بشه چون لذایذ بی نهایتن ما هم سیر نمیشیم. بلکه اونجا اگه فقط به یکی هم بسنده کنیم بازم برای ماها پایداره
نکته دیگه و سئوال فرعی :
آیا در همین دنیا هم می تونیم به اینچنین لذاتی برسیم که دیگه نپرسیم آخرش چی؟؟

به نام خدا

پاسخ به سوالات شما یک آیه است؟ایه 6 سوره نبا"الم نجعل الارض مهادا"ایا زمین را برای شما محل اسایش قرار ندادیم ؟

مهاد به طوری که راغب در مفردات میگوید:به معنی زمین آماده وصاف ومرتب است ودر اصل از "مهد"به معنی محلی که برای استراحت کودک اماده میکنند گرفته شده .

زمین را به گهواره تشبیه کرده است نکات زیبایی در این تشبیه وجود دارد

از جمله:زندگی دنیا یک زندگیه موقته ومقدمه است برای زندگی اخرت ....همانطوریکه گهواره برای زمان موقتی برای کودک ساخته میشه

وقتی انسان در گهواره هست ضعیفترین مرحله درک وشعور رو داره بطوریکه افراد رو بخوبی نمیشناسه

بسختی میتونه پدر ومادرش رو تشخیص بده

لذتها رو درک نمیکنه ...فرض کنید فرق بین لذتهای انسان در جوانی وکودکی چقدره ؟؟

پس درک وشعور ما نیز در دنیا نسبت به دنیای دیگه مثل درک کودکه

وقتی انسان وارد برزخ شد(باز نگید برزخ ورود وخروج نداره )منظورم اینه به مرحله بعد منتقل شدیم

درک وشعور ما بیشتر میشه انجاست که حسرت میخوریم ای وای من غافل بودم

ان چیزیکه من ان را لذت میدونستم لذت نبوده ...حالا میفهمم لذت چیه؟؟این دانستن هم ان دنیا سودی نداره !!!

پس انسان میتونه با همین درک کم با متوسل شدن به قران وعترت که درک واقعی از امور را داشتند به درک بهتر برسیم ...

هر نوع انتقاد در مورد این نوشته پذیرا هستم

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 21/2/1390 - 23:41 - 0 تشکر 316936

بسم الله
ای بابا
کلی نوشتم در ادامه مطالب نمی دونم چرا ثبت نشد

چهارشنبه 21/2/1390 - 23:45 - 0 تشکر 316939

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;316936]بسم الله
ای بابا
کلی نوشتم در ادامه مطالب نمی دونم چرا ثبت نشد


سلام

ایرادی نداره....واسه من و بقیه هم چندباری پیش اومد..چیزی نشد فقط یه خرده اعصابمون خرد شد...:))

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 22/2/1390 - 0:53 - 0 تشکر 316965

سلام

یه بارم اقای مدیر تشریف اوردن . . . پاسخش ثبت نشد . . .
ای بابا عجب شانسی دارم . . .
میخواستم بدونم بافته های ذهنم که نوشتم چه قد درسته . . .
حیف قسمت نشد ...

راجع به نظر گلها . . . یه تعبیری بود توی سفر مشهد که مهمون امام رضا بودم . . . یادم نیست کجا بود شاید توی خود حرم بود حلقه معرفت . . . بعد اون روحانی درک ما رو از اخرت مثل درک یه نوزاد داخل رحم مادر تعبیر میکرد.
حالا هم با گهواره مقایسه ی لذت داریم به نظرم یکم احساس ادم رو قلقلک میده . . . ‏

پنج شنبه 22/2/1390 - 11:19 - 0 تشکر 317010

goolha گفته است :

به نام خدا

پاسخ به سوالات شما یک آیه است؟ایه 6 سوره نبا"الم نجعل الارض مهادا"ایا زمین را برای شما محل اسایش قرار ندادیم ؟

مهاد به طوری که راغب در مفردات میگوید:به معنی زمین آماده وصاف ومرتب است ودر اصل از "مهد"به معنی محلی که برای استراحت کودک اماده میکنند گرفته شده .

زمین را به گهواره تشبیه کرده است نکات زیبایی در این تشبیه وجود دارد

از جمله:زندگی دنیا یک زندگیه موقته ومقدمه است برای زندگی اخرت ....همانطوریکه گهواره برای زمان موقتی برای کودک ساخته میشه

وقتی انسان در گهواره هست ضعیفترین مرحله درک وشعور رو داره بطوریکه افراد رو بخوبی نمیشناسه

بسختی میتونه پدر ومادرش رو تشخیص بده

لذتها رو درک نمیکنه ...فرض کنید فرق بین لذتهای انسان در جوانی وکودکی چقدره ؟؟

پس درک وشعور ما نیز در دنیا نسبت به دنیای دیگه مثل درک کودکه

وقتی انسان وارد برزخ شد(باز نگید برزخ ورود وخروج نداره )منظورم اینه به مرحله بعد منتقل شدیم

درک وشعور ما بیشتر میشه انجاست که حسرت میخوریم ای وای من غافل بودم

ان چیزیکه من ان را لذت میدونستم لذت نبوده ...حالا میفهمم لذت چیه؟؟این دانستن هم ان دنیا سودی نداره !!!

پس انسان میتونه با همین درک کم با متوسل شدن به قران وعترت که درک واقعی از امور را داشتند به درک بهتر برسیم ...

هر نوع انتقاد در مورد این نوشته پذیرا هستم

موفق باشید

sadra2554 گفته است :
[quote=goolha;394803;316909][quote=sadra2554;391884;316617]بسم الله
با سلام
متشکرم از طرح سئوال خوبتون
میگم چرا ما تو این دنیا وقتی به لذتی می رسیم بعد مدتی دیگه مثل اول ازش لذات نمی بریم؟؟
آخرت چه ویژگی ای باید داشته باشه که لذتش برامون دوام داره و بعد مدتی تبدیل به ناخوشی نمیشه؟؟
خب خانم "جی طیبه" اشاره ای به بعد زمانی و مکانی داشتند
درسته اما این بعد چه مدخلیتی دراین قضیه داره؟؟
یعنی چی میشه که ما تو دنیا اینجوری میشیم ولی اونجا نه
در ضمن این پاسخ دوستان مبنی بر بی نهایت بودن لذات اخروی درسته ولی نباید این جور برداشت بشه که اونجا هم از لذت سیر میشیم و از لذتی به لذت دیگه مهاجرت می کنیم و تعبیر بشه چون لذایذ بی نهایتن ما هم سیر نمیشیم. بلکه اونجا اگه فقط به یکی هم بسنده کنیم بازم برای ماها پایداره
نکته دیگه و سئوال فرعی :
آیا در همین دنیا هم می تونیم به اینچنین لذاتی برسیم که دیگه نپرسیم آخرش چی؟؟

سلام

چه تعبیر قشنگی....آره  واقعا...اینجا كه هستیم نمیتونیم بفهمیم اما وقتی پرده ها كنار میره میبینیم ای دل غافل ما دنبال چه چیزها بودیم...من كلمه ی مهد رو تو قرآن میدیدم تصورم آرامش بوده...وااای....ممنون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 22/2/1390 - 22:49 - 0 تشکر 317168

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;316418]سلام

اول اینکه:
ممنون از همگی بابت پاسخها...

دوم اینکه :
یه جور دیگه میگم سوالو:
خب چرا باید میومدیم این دنیا این همه زحمت... که آخرش برسیم به لقا الله؟
تازه اونم ندونیم چیه؟
خب پس چطور باید راهی رو رفت که از آخرش درکی نداریم.

دانستن یا ندانستن این جوابها آیا تاثیری در حركت شما داره؟

نگاه كنید خوبه یك همچین چیزهایی در اینجا به چالش كشیده بشه ولی ... نباید بدون راه بلد قدم در راههای خطیر  گذاشت به این امید كه به چشمه آگاهی رسید.طی این مرحله بی همرهی خضر نكن

اجازه بدین از یك راه بلد حقیقی -علامه جعفری - مطلبی بیاورم:

من انسانی

وقتی كه منِ انسانی از هدف حیات می پرسد، چون در نقطه مافوق حیات طبیعی قرار گرفته است نم یتواند پاسخ آن را در خود حیات طبیعی و شئون آن جستجو كند.

جستجوی من انسانی، هدف خود را در حیات طبیعی و شئون آن همان قدر خلاف منطق و خنده آور است كه جستجوی انگور هدف خود را در آب و خاك و ریشه و ساقه و شگوفه درخت انگور[یعنی جستجوی هدف حیات انسان توسط ما آدمها مثل اینست كه میوه انگور هدف خود را از طریق آب و ریشه و ... جستجو كند] بلی "من انسانی" مانند انگور است كه نمی تواند فلسفه خود رااز غوره ای كه درون آنرا طی كرده و به انگوری رسیده است، بپرسید.

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

پنج شنبه 22/2/1390 - 23:48 - 0 تشکر 317186

بسم الله
با سلام
ما برای تفسیر پدیده هایی دنیا باید از دو چیز غافل نشیم
یکی مکان و یکی زمان
در تحلیل کیفیت لذت بردن در این دنیا هم باید با استفاده از این دو امر کارمون رو پیش ببریم
مثلا فرض کنید شخصی می خواد از شنا کردن لذت ببره باید یه بعد از ظهر (زمان) پاشه بره استخر (مکان) و بپره تو آب (وضع) تا بعدش اگه توفیقی باشه کیفی کرده باشه
یا کسی که می خواد از بستنی خوردن لذت ببره
باید بره مغازه(مکان) اونم سر وقت(زمان) نه نصف شب بعدش بستنی رو بذار دهانش (وضع) نه فقط دستش بگیره تا لذت شیرینی بستنی رو حس کنه.
خلاصه همه لذات این دنیایی به نحوه در این امور پیچیده شده اند
حالا زمان یه ویژگی اصلی داره که تو تعریفش هم اوردن
میگن زمان عبارته از یک مقدار غیر قــــار
قار از قرار میادش، پس غیر قار یعنی چیزی که قرار ندارد و ثباتی براش نمیشه لحاظ کرد.
پس کل عالم ماده اعم از لذات و درداش و سختی هاش و خوشی هاش اینجورین . یعنی چون زمان به آنها احاطه داره قراری ندارن.
پس تو این دنیا دنبال ارامش همیشگی نباید بود
حالا ویژگی آخرت چیه که ارامشش پایداره؟؟؟
ادامه دارد انشا الله . . .


چهارشنبه 28/2/1390 - 22:47 - 0 تشکر 318794

با سلام
خب دوستان عزیز و همراهان ارجمند
تا اینجا مطلب خوب پیش رفته
اگه دوستان سئوالی، ایرادی، ابهامی یا ... دارند بفرمایند و الا ادامه بدیم

پنج شنبه 29/2/1390 - 22:31 - 0 تشکر 318964

سلام
از طرف من که سوالی نیس
هیشکی سوال نداره؟

بریم ادامه لطفا"

باتشکر

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.