البته شنوندگان رادیو جاویدنیا را بیشتر در شخصیت «خان خان» برنامه طنز «جمعه ایرانی» میشناسند كه بهانه گفتوگوی ما هم درباره كار طنز او در رادیو است. هنرمند، چطور میتواند در یك برنامه رادیویی در قالب چند شخصیت متفاوت به ایفای نقش بپردازد؟
در این كار، هنرمند همیشه باید آماده یادگیری باشد، با این شرایط حتما از متن متوجه میشود كه باید چه نوع بازی را ارائه كند. سلیقهها متفاوت است. در این راه آن كسی كه با تجربهتر و فنیتر عمل كند، بیشتر كارش مورد توجه مردم قرار میگیرد، چون در كارهای طنز رادیویی، هنر و خلاقیت خیلی مهم است.
با توجه به مشغله زیادی كه در عرصههای دیگر هنری دارید، چرا هنوز به رادیو وفادارید؟
اصولا كار در رادیو به خاطر عشق و علاقه است و ما به واسطه دوستی و رفاقتی كه با پیشكسوتان این رسانه داریم در رادیو با آنها همكاری میكنیم اگر بحث مادیات در كار باشد، هیچ كس در رادیو به خاطر درآمد كمترش نسبت به سایر كارهای هنری، كار نمیكند. بنابراین فقط عشق و دلبستگی به رادیو، بچهها را در رادیو حفظ میكند.
چرا جز هنرمندان قدیمی طنز، چهرههای جوان و خلاق در كار طنز اینقدر كم است؟
جوانها در حال حاضر بیشتر دغدغههای فكری متفاوتی دارند و خیلی به كار هنری آن هم طنز رادیویی تمركز نمیكنند، شاید مشكلات زندگی باعث میشود كه خودبهخود از خلاقیت و نوآوری دور شوند، البته تا زمانی كه دغدغه فكری نداشته باشند، كارها خوب پیش میرود.اما این مشكلات در قدیم هم بوده، اما ما هنرمندان قدرتمند زیادی در عرصه طنز داشتیم كه هنوز هم بار هنر بر دوش آنهاست.البته شاید امروز جوانها دوست دارند زودتر پیشرفت كنند، بنابراین در یك كار متمركز نمیشوند و همین مانع رشد و تكامل تدریجی آنها میشود.
اجرای كار طنز نسبت به كار جدی چطور است؟
طنز همراه خودش انتقاد و نوآوری در اطلاعرسانی دارد. طبیعی است یك برنامه جدی اجرای روانتری را میطلبد و یك نوع گویش و كلام ثابتی دارد، در حالی كه در اجرای كار طنز در هر لحظه با درایت و توانمندی مجری نحوه بیانش به تناسب متن تغییر میكند و این كار با درایت و جذابیت میتواند در شرایط خاص حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد، در حقیقت كار طنز طنازی میخواهد.
دوست ندارید كه بازی در نمایش رادیویی را هم تجربه كنید؟
اگر كسی از من بخواهد و در جایی به وجود من نیاز باشد، برای كمك به همكارانم با كمال میل میپذیرم كه با آنها همكاری داشته باشم.