• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8526)
چهارشنبه 31/1/1390 - 18:20 -0 تشکر 309961
""معراج روحانی یا جسمانی ؟؟؟""

 

به نام خدا

سلام

 

معراج روحانی یا جسمانی؟

زمانی که از معراج سخن به میان میآید، اولین سؤالی که در ذهن نقش میبندد، این است که آیا معراج روحانی بوده یا جسمانی؟

سه نظریه عمده درباره جسمانی و یا روحانی بودن معراج وجود دارد:

1. سیر و معراج، جسمانی و در حال بیداری بوده است.

2. هر دو روحانی بوده است.

3. سیر از مکه تا بیت المقدّس جسمانی و عروج به آسمانها و ملکوت روحانی بوده است[1] .

اکثریت قاطع دانشمندان شیعی و سنّی دیدگاه اول را پذیرفتهاند.

برخی نیز دیدگاه دوم و دستهای هم نظریه سوم را بیان میکنند.

هر یک از سه گروه، دلیل هایی برای اثبات گفته خود ارائه میکنند.

________________

1.توصیه ها وپرسش ها وپاسخ هاایه الله جوادی املی ص74-75

 

 

موضوع اصلی این مبحث اینه "معراج روحانی است یا جسمانی"؟؟؟؟؟؟؟

ابتدای بحث برای اینکه کاربران زیادی مارو در این بحث همراهی کنند وبحث مورد استفاده همگان قرار بگیره از مدیران انجمن "صدرا وولایت گرامی"که در زمینه فلسفه اطلاعات خوبی دارند خواهشمندیم

تعاریف رو قبل از هر توضیحی قرار بدهند تا برداشت غلط از مطالب نداشته باشیم وبحث رو به حاشیه نکشانیم البته اگر براشون مقدور هست

مثلا تعریف جامعی از "جسمانی بودن"روحانی بودن"مجردبودن"مادی بودن".......وهر تعریف دیگه ای که مورد نیاز بحث هست

انشالله با همراهی شما خوبان بتونیم بحث ارزشمندومفیدی در این زمینه داشته باشیم .

از آنجاییکه من سرم درد میگیره برای اینجور بحثها از همه دعوت میکنم هر سوالی در این باره دارند بیان کنند تا کارشناسان بزرگوار زحمت پاسخگویی رو بکشند منتظر نظرات ارزشمند شما خوبان هستیم.

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 2/2/1390 - 10:0 - 0 تشکر 310591

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;310498]سلام
شما شاهد مطلب رو دعای ندبه عرض کردید حتما منظورتون این فراز "و عرجت به روحه الی سمائک" و حتما شنیدید که در روایتی امام زمان فرمودند بخوانید "و عرجت به الی سمائک" در توضیح این مطلب و صحت اون علما به اندازه کافی بحث کردند و" به " را پذیرفته اند پس در ذکر نمونه های خود اگر معراج را از عالم مثال به عقل بردید و خواستید بگیدد خووب اینجا فقط محلی است که روح می تواند برود مراقب این نکته باشید
موفق باشید

به نام خدا

سلام

خوش امدید مثل همیشه با دست پر میاید

راستی نگفتید نظرتون چیه؟

ایا معراج جسمانیه یا روحانی ؟

ممنون میشم جواب بدید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 2/2/1390 - 19:57 - 0 تشکر 310772

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;310498]سلام
شما شاهد مطلب رو دعای ندبه عرض کردید حتما منظورتون این فراز "و عرجت به روحه الی سمائک" و حتما شنیدید که در روایتی امام زمان فرمودند بخوانید "و عرجت به الی سمائک" در توضیح این مطلب و صحت اون علما به اندازه کافی بحث کردند و" به " را پذیرفته اند پس در ذکر نمونه های خود اگر معراج را از عالم مثال به عقل بردید و خواستید بگیدد خووب اینجا فقط محلی است که روح می تواند برود مراقب این نکته باشید
موفق باشید

بسم الله

با سلام

پاسخ مطلب اول در مورد بحث پیش فرض ها رو خوندید؟

اگه مشکلی در اون بحث نمی بینید و قانع شدید که بحث رو ادامه بدیم

اگه هم نشدید با دلیل مدعای خودتون رو اثبات کنید و یا مدعای طرح شده من با استدلال رد کنید

انشالله بعد روشن شدن این بحث با هم ادامه می دیم

موفق باشید

جمعه 2/2/1390 - 20:7 - 0 تشکر 310778

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;310586]

به نام خدا

سلام

و مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب گوید:

مردم در معراج اختلاف کرده اند، خوارج آن را انکار کرده وفرقه جهمیه گفته اند معراج، روحانی و به صورت رؤیا بوده است
، ولی فرقه امامیه و زیدیه و معتزله گفته اند تا بیت المقدس روحانی و جسمانی بوده، چون آیه شریفه دارد: «تا مسجداقصی ».عده ای دیگر گفته اند: از اول تا به آخر حتی آسمانها راهم با جسد و روح خود معراج کرده است، و این معنی ازابن عباس و ابن مسعود، و جابر و حذیفه و انس و عایشه و ام هانی روایت شده است.

مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان پس از نقل کلام ابن شهر آشوب گوید:

ولی آنچه سزاوار است در این خصوص گفته شود این است که اصل
«اسراء» و «معراج » از مسائلی است که هیچ راهی به انکار آن نیست چون قرآن درباره آن به تفصیل بیان کرده، واخبار متواتره از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امامان اهل بیت بر طبق آن رسیده است.

و اما درباره چگونگی جزئیات آن، ظاهر آیه و روایات محفوف به قرائنی است که آیه را دارای ظهور نسبت به آن جزئیات می کنند.ظهوری که به هیچ وجه قابل دفع نیست، و بادر نظر داشتن آن قرائن از آیه و روایات چنین استفاده می شود که آنجناب با روح و جسدش از مسجد الحرام تا مسجد اقصی رفته، واما عروجش به آسمانها، از ظاهر آیات سوره نجم که به زودی انشاء الله به تفسیرش خواهیم رسید و صریح روایات بسیار زیادی که بر می آید که این عروج واقع شده و به هیچ وجه نمی توان آن را انکار نمود،

چیزی که هست ممکن است بگوئیم که این عروج با روح مقدسش بوده است.

ولیکن نه آنطور که قائلین به معراج روحانی معتقدند که به صورت رؤیای صادقه بوده است، چه اگر صرف رؤیا می بوددیگر جا نداشت آیات قرآنی اینقدر درباره آن اهمیت داده وسخن بگوید، و در مقام اثبات کرامت درباره آنجناب بر آید.

و همچنین دیگر جا نداشت قریش وقتی که آنجناب قصه رابرایشان نقل کرد آنطور به شدت انکار نمایند و نیز مشاهداتی که آنجناب در بین راه دیده و نقل فرموده با رؤیا بودن معراج نمی سازد، و معنای معقولی برایش تصور نمی شود.

بلکه
مقصود از روحانی بودن آن این است که روح مقدس آنجناب به ماورای این عالم مادی یعنی آنجائی که ملائکه مکرمین منزل دارند و اعمال بندگان بدانجا منتهی شده ومقدرات از آنجا صادر می شود عروج نموده و آن آیات کبرای پروردگارش را مشاهده و حقایق اشیاء و نتایج اعمال برایش مجسم شده، ارواح انبیای عظام را ملاقات و با آنان گفتگو کرده است، ملائکه کرام را دیده و با آنان صحبت نموده است و آیاتی از آیات الهی را دیده که جز با عباراتی امثال «عرش » «حجب » «سرادقات » تعبیر از آنها ممکن نبوده است.این است معنای معراج روحانی ولی آقایان چون قائل به اصالت وجود مادی بوده و در عالم به غیر از خدا هیچ موجودمجردی را قائل نیستند و از سوی دیگر که کتاب و سنت دروصف امور غیر محسوسه اوصافی را بر می شمارد که محسوس ومادی است مانند ملائکه کرام و عرش و کرسی و لوح و قلم وحجب و سرادقات ناگزیر شده این امور را حمل کنند بر اجسام مادیه ای که محسوس آدمی واقع نمی شوند و احکام ماده راندارند،

و نیز تمثیلاتی که در روایات در خصوص مقامات صالحین و معارج قرب آنان و بواطن صور معاصی از نتایج اعمال و امثال آن وارد شده بر نوعی از تشبیه و استعاره حمل نموده، درنتیجه خود را به ورطه سفسطه بیندازند حس را خطاکار دانسته قائل به روابطی جزافی و نامنظم در میان اعمال و نتایج آن شوندو محذورهای دیگری از این قبیل را ملتزم گردند.

و نیز به همین جهت بوده که
وقتی یکعده از انسان ها معراج جسمانی رسول خدا را انکار کرده اند ناگزیر شده اند که بگویندمعراج آن حضرت در خواب بوده چون رؤیا به نظر ایشان یک خاصیت مادی است برای روح مادی، و آنگاه ناچار شده اندآیات و روایاتی را که با این گفتارشان سازگاری نداشته تاویل کنند گو اینکه از آیات و روایات یکی هم با گفتار ایشان سازگارنیست

برگرفته از کتاب "درسهای از تاریخ تحلیلی اسلام ج3ص280تا283

بسم الله

با سلام 

ممنون خیلی به پیش برد بحث کمک کرد

جمعه 2/2/1390 - 20:28 - 0 تشکر 310790

سلام
بله خوندم
من هم با پیش فرض مخالف نبوده و نیستم اما همون پیش فرض ها هم بعد از کلی فکر و تعقل برای آدم حاصل میشه و قصد ندارم در این زمینه بحث کنم چون نمیشه از فر به صد رفت اونم تو یه لحظه
کلا من تو این بحث شرکت نمی کنم و فقط پیش بینی می کنم که شما چی می خواهید بگید همین
قصد قانع کردن کسی رو هم ندارم
من نظرات رو می دونم و اینکه چه احتمالاتی در این زمینه وجود داره اما تو مسائل عقلی تقلید نمی کنم باید برای خودم روشن شه اما استدلال های شما و دیگران می تونه مقدمات خوبی باشه
موفق باشید

يکشنبه 4/2/1390 - 14:48 - 0 تشکر 311296

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;310790]سلام
بله خوندم
من هم با پیش فرض مخالف نبوده و نیستم اما همون پیش فرض ها هم بعد از کلی فکر و تعقل برای آدم حاصل میشه و قصد ندارم در این زمینه بحث کنم چون نمیشه از فر به صد رفت اونم تو یه لحظه
کلا من تو این بحث شرکت نمی کنم و فقط پیش بینی می کنم که شما چی می خواهید بگید همین
قصد قانع کردن کسی رو هم ندارم
من نظرات رو می دونم و اینکه چه احتمالاتی در این زمینه وجود داره اما تو مسائل عقلی تقلید نمی کنم باید برای خودم روشن شه اما استدلال های شما و دیگران می تونه مقدمات خوبی باشه
موفق باشید

دوست گرامی انجمن برای همین چیزاست دیگه

با هم بحث منطقی می کنیم تا به جایی برسیم

منم خودم از برخی بحث ها خیلی استفاده می کنم

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:10 - 0 تشکر 312475

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدی به این پرسش که آیا پیامبر اعظم(ص) با جسم به معراج رفتند یا با روح؟(5:35)

دانلود با حجم کم 600کیلوبایت

لینک از صوتی تبیان 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:35 - 0 تشکر 312482

سلام و عرض ادب

جناب ولایت امكان داره خودتون متنشو بذارید؟.....اینطوری بحث هم میشه روش كرد....و هركسی یه برداشتی نمیكنه....

راستی دوستان بحث به كجا رسید آخر؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:49 - 0 تشکر 312486

به نام خدا

دهکده گرامی  با تشکر از حضرتعالی

ایشون نظریه علامه طباطبایی رحمة الله را در این کلیپ صوتی نظرجالب می دونن

وفرمایش می دن این معراج دو مرحله داشت:

یک مرحله مسجدالحرام به مسجدالاقصی(جسمانی-روحانی ) بوده

ایشون می فرماید از اون به بعد روحانی بوده اما نه توهم وخیال

بلکه روح مبارک رسول الله همه مناظری که در روایت معراجیه آورده شده رو زیارت کردن

ورجوع می دن به المیزان جلد 13

http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j13/a1.html 

موفق باشید 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.