• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2024)
جمعه 19/1/1390 - 15:22 -0 تشکر 305392
خائف وناشناخته

اگر چه غیبت سلب نعمت ظهور و دیدار امام است كه در اثر بى توجهى‏ها و غفلت‏هاى بشریت بوده است، امّا از بعد دیگر یك كمال است چرا كه باعث احساس نیاز مردم مى‏شود كه نامش انتظار است كه فایده‏هاى زیادى بر آن مترتب است.

این جُستار با اثبات وجود امام به فلسفه و یكى از مفاهیم غیبت مى‏پردازد كه همان نشناختن و اطاعت نكردن از وجود معصوم است. و این معنا صبغه روشن تاریخ امامت است و غیبت، حاصل رفتارها و عملكرد بشریت بوده است و تغییر و اصلاح این رفتارها مى‏تواند خود مهمترین عامل ظهور باشد.

حكمت و فلسفه‏ى خلقت، از دیر باز، فكر بشر را به خود مشغول كرده است. تفكّر و اندیشه‏اى متین و قانع كننده در این امر، مى‏تواند آرام بخش وجود انسان در دریاى متلاطم این دنیاى مادّى گردد. به همین دلیل، پروردگار متعال، در كلام‏اش، از این هدف سخن گفته است. مى‏فرماید: "و ماخلقت الجنّ والإنس إلّا لیعبدون"؛ جن و انس را خلق نكردم، جز براى این كه مرا پرستش و اطاعت كنند.

بنابراین، از نظر قرآن، هدف و غایت خلقت، بندگى پروردگار متعال است. در عالم هستى، هیچ رتبه‏اى بالاتر از آن نیست، ضرورت تحقّق این هدف، از دو جهت قابل تأمّل است:

جهت نخست آن كه اگر هدف خلقت انسان، بندگى و طاعت مبدأ هستى است، آن بندگى و اطاعتى مقصود است كه به درجه‏ى كمال برسد و معیار و میزان قرار گیرد و اطاعت و عبادت انسان‏هاى عادىِ خطا كار و آسیب‏پذیر، نمى‏تواند مصداق اتمّ و اكمل این هدف الهى باشد، و از آن جا كه اطاعت كامل، در گرو معرفت كامل است، لذا این هدف، جز در وجود معصوم تحقّق پیدا نمى‏كند. پس بدون وجود حجّت الهى، هدف خلقت تأمین نمى‏شود و عالم، بیهوده و عبث خواهد بود.

جهت دوم، امر هدایت سایر انسان‏ها است. اگر قرار است كه انسان، معناى بندگى پروردگار را بفهمد و در آن مسیر گام بردارد، چنین رشد و آگاهى حاصل نمى‏شود مگر با وجود نمونه‏ى كامل این بندگى، نمونه‏اى كه آن طور كه سزاوار است، خداوند عالم را اطاعت كند و بندگى او را در لحظه‏لحظه حیات‏اش نشان دهد.

این، از آن جهت است كه نحوه‏ى بندگىِ پروردگار متعال، اگر بخواهد مورد قبول ذات مقدس‏اش قرار گیرد، باید از ناحیه‏ى خودش ارائه گردد. در واقع، انسان‏ها، به حال خود رها نشده‏اند كه هر طور بخواهند او را بندگى كنند، بلكه در این باره، هم هدف روشن و تعیین شده است و هم راه رسیدن به آن هدف. راهى كه برگزیدگان الهى در حیات خود نشان دادند و دیگران باید دلیل بندگى حق را، از این نمونه‏هاى كامل بیاموزند.

در حقیقت، راه رسیدن بشر به این مرتبه‏ى عالى، در نگاه و اقتداى به آن عبادت كامل است، به گونه‏اى كه اگر كتاب‏هاى آسمانى، به تنهایى، متولى نشان دادن این راه مى‏شدند، كافى نبود، بلكه حقیقت آن مفاهیم، باید در وجودى شكل مى‏گرفت و باز مى‏شد و معنا مى‏یافت؛ یعنى، اگر نزدیكى به پروردگار متعال و بندگى او، در مفاهیمى مانند ایمان، توكّل، صبر و زهد، ایثار...، مطرح شده است، لازم است كه این مفاهیم، در وجود انسانى در صحنه‏ى عمل نشان داده شود تا بشریّت واقعیّت آن را درك، و به او اقتدا كند. این بستر، هیچ جایى جز وجود معصوم نبوده است. بنابراین، ضرورت وجود امام در عالم هستى براى هدایت انسان‏ها است و بدون وجود چنین تحقّق عملى، بندگى خدا در عالم بى معنا خواهد بود.

غیبتى در حضور/ خانم نیكو دیالمه

mahdi313.com

ادامه دارد...

خوش  دارم كه مجهول و  گمنام ،

 به سوی  زجر دیدگان دنیا بروم ، در رنج و شكنجه آن ها شركت كنـم ، همچـــون  سربازی خاكی در میان انقلابیـــون آفریقا بجنـگم تا به درجـه شهادت نایل آیـــم.

 

" شهید دكتر چمران "

پنج شنبه 3/1/1391 - 16:21 - 0 تشکر 442370


آنگاه كه مردم، خود، از ظلم و تبعیض خلفا به ستوه آمدند و به در خانه امام ریختند و با او بیعت كردند، همانان، چون امام، حكومت و ولایتى را كه ایشان انتظار داشتند، به صاحبان امتیازات اِعطا نكرد، بر وى شمشیر كشیدند و جهل را به راه انداختند، و چون در جنگ با معاویه، قرآن‏ها بر سر نیزه شد، نصیحت‏هاى آن قرآن مجسّم، در گوش‏هاى سنگین‏شان اثر نكرد و گفتند: «اى على! یا بگو مالك اشتر بازگردد و یا با تو خواهیم جنگید

آرى، امام(علیه‏السّلام) در صفین، از جمعى از لشكریان خود، شكست خورد كه اساساً تفاوتى با لشكریان معاویه نداشند! آنان، بعد از نتیجه‏ى حكمیت، اهداف شیطانى خود را با زمزمه‏هاى قرآنى آمیختند و در برابر امام خویش، نهروان را به راه انداختند.

امام، بعد از پیروزى بر نهروانیان، آنان را به جنگ با معاویه طلبید، بهانه آوردند و تخلّف كردند تا آن جا كه امام(علیه‏السّلام) فرمود:

لَوَدَدْتُ أنّی لَمْ أَرَكُم و لَمْ أعرفكم؛[نهج‏البلاغه، خ 27] اى كاش شما را ندیده بودم و نمى‏شناختم! بارالها! مرا از اینان بگیر و بَدان را برایشان بگمار و آنان را از من بگیر و قهر از آنان را به من عنایت كن.[نهج‏البلاغه، خ 25]

در عصر امام مجتبى (علیه‏السّلام) نیز همین سپاهیان، لشكر امام بودند كه به راحتى، با پول معاویه، تطمیع مى‏شدند و امام را تنها مى‏گذاشتند... آن چنان كه امام، تنها راه افشاى چهره دروغین معاویه را در صلح با او دید، گرچه حتّى بسیارى از نزدیكان امام، این پیروزى بزرگ را درك نكردند و با ایشان، به این تعبیر سخن گفتند: «السلام علیك یا مذلّ المؤمنین«!»

چون زمان به عصر امام حسین (علیه‏السّلام) رسید، در حالى كه پاى حتّى یك نفر از لشكریان شام به كربلا نرسیده بود، امامِ مسلمانان، در مقابل همانانى قرار گرفت كه براى وى نامه فرستاده بودند و از او دعوت كرده بودند...

امام سجاد (علیه‏السّلام) نیز بالاترین معارف و مفاهیم دین را در قالب دعا بیان مى‏كرد؛ چرا كه جامعه، بسترى براى شنیدن این معارف نبود.

زمان امام باقر و امام صادق (علیهماالسّلام) گرچه زمینه را براى بهره‏گیرى علمى از این دو بزرگوار بسیار مساعد مى‏بینیم، امّا بسیارى از انبوه حاضران در مجلس امام، كسانى هستند كه هم به جلسات مالك بن انس مى‏روند و هم نزد امام صادق (علیه‏السّلام) مى‏آیند و تفاوتى هم میان این دو حس نمى‏كنند! همانان كه خود، قطره‏اى از دریاى علم امام را بر گرفتند، در مقابل او مكتب ساختند!

امام رضا (علیه‏السّلام) در شهر نیشابور، همه حقیقت دین رادر یك جمله بیان فرمودند. گفتند: «كلمة لاإله إلّاالله حصنی فَمَنْ دخل حصنی أمن من عذابی بشرطها و شروطها و أنَا من شروطها.».

در این مقارنه‏ى زیبا و پر معناى توحید و ولایت، غربت و غیبت امامت در جامعه‏ى آن روز را متذكر شدند، به طورى كه اگر مردم عالم، همین یك كلام را مى‏فهمیدند و عمل مى‏كردند، هدایت مى‏شدند.

از زمان امام جواد (علیه‏السّلام)تا زمان امام حسن عسكرى (علیه‏السّلام) این نشناختن و عدم توجّه و بهره‏گیرى، بیش از هر زمان دیگرى، مشهود است. همین كه تاریخ، خالى از بسیارى از رفتارها و عملكردهاى این بزرگواران است، خود، شاهد این مدّعا است كه جامعه‏اى كه مى‏بایست به رفتار و حركات امام و هادىِ خود توجّه مى‏كرد، الگو مى‏گرفت و نقل كرد، نگاه‏اش به سمت امام نبوده است و با او معامله یك غایب را كرده است!

با كمى تدبّر در این نمونه‏ها، در مى‏یابیم كه مردم، تا در كنار ائمه بودند، معناى نیاز به امام را درك نمى‏كردند، گرچه هرگاه به مشكلى جدّى بر مى‏خوردند، از خلفا گرفته تا مردم عادى، به ائمه (علیهم‏السّلام) رجوع مى‏كردند، امّا این رجوع، همیشگى و داراى پشتوانه معرفتى نبود؛ چرا كه هیچ وقت به امام، به عنوان تنها راه هدایت و نجات، نمى‏نگریستند. (همچون بسیارى از انسان‏هاى امروز)
این، همان است كه حضرت امیر (علیه‏السّلام) در روایتى مى‏فرماید:

«اللّهم... إنّكَ لاتخلى أرضك من حجةٍ لك على خلقك ظاهرٍ لیس بالمطاع أوْ خائف مغمور...[اصول كافى، كتاب الحجة، باب النادر فی حال الغیبة، ح 3]؛

بارالها! تو، زمین‏ات را از حجّت بر خلقت، خالى نمى‏گذارى. او، یا ظاهر و آشكار است، ولى مطاع مردم نیست و یا خائف و ناشناخته است.

بنابراین، غیبت، در مفهوم نشناختنِ امام، صبغه‏ى روشن تاریخ امامت است. به همین دلیل، آن گاه كه جوامع بشرى، از امام روى گرداندند و نخواستند اطاعت كنند تا بهره ببرند، اراده‏ى الهى، بر این تعلّق گرفت كه این بار، روىِ امام از جامعه پنهان داشته شود تا بشریتِ محتاج و نیازمند به امام، این نیاز را درك كند: «إذا غضب الله تبارك و تعالى على خلقه نهانا عن جوارهم [اصول كافى، كتاب الحجة،باب فی الغیبة، ح 31 (امام باقر (علیه‏السّلام)).]؛ وقتى خداوند متعال، بر خلق‏اش غضب كند، (اهل بیت) را از جوار آنان دور مى‏كند.».

خوش  دارم كه مجهول و  گمنام ،

 به سوی  زجر دیدگان دنیا بروم ، در رنج و شكنجه آن ها شركت كنـم ، همچـــون  سربازی خاكی در میان انقلابیـــون آفریقا بجنـگم تا به درجـه شهادت نایل آیـــم.

 

" شهید دكتر چمران "

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.