• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 3217)
سه شنبه 16/1/1390 - 18:47 -0 تشکر 304374
کرسی آزاد اندیشی 3 - اسلام گرایی و ملی گرایی

به نام خدا - سلام .

در راستای ادامه ی کرسی های آزاد اندیشی کرسی شماره 3 رو کلید می زنیم .
بازم از دوستانی که در دو کرسی قبلی شرکت کرده اند بسیار تشکر می کنم .

طبق قرار 20 روز دیگه کرسی بعد کلید می خورد . پس مضوعات پیشنهادی خود را برای کرسی بعد در لینک زیر ثبت کنید 
 
 
 
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

-:- موضوع -:-
اسلام گرایی ملی گرایی

-:- سر خط ها -:-

اسلام گرایی یعنی چه ؟
ملی گرایی یعنی چه؟
آیا اسلامگرایی باملی گرایی منافاتی با هم دارند ؟
ایران ملی گراست یا اسلامگرا؟
کدوم بهتر است ؟
و...


:::::::::::::::::::::::::::::::::

لیست کرسی های برگزار شده:

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 24/1/1390 - 17:33 - 0 تشکر 307318

به نام خدا - سلام .

نوید جان همین گفتی یکی از دوستان هم نظرشونو گفتن .

آبجی خانم می دونم بی وفا نیستی . به درسات برس که سرنوشتو باید امسال مشخص کنی . قبولی تو دانشگات باعث خوشحال منو بقیه ی دوستانه . بعد می شی دهکده ی 2010 دانشجو .

و اما سخنان جناب ثار :

واقعا زیبا بیان کردن و مسئله رو تا حدودی روشن کردن .

اول اینو بگم که فکر کنم منظورتون ناسیونالیسم به معنی ملی گرایی باشه نه لیبرالیسم ؟

در اسلام گرایی هم به نوعی ما ناسیونالیسم هستیم . . ما دین خود را آخرین دین خدا و کامل شده ی دین های دیگر می دانیم و با حضور دین خود دین ها ی دیگر را باطل می دانیم و می گویم همانا نزد خدا دین اسلام است .
هم اکنون ما ایرانو اشاعه دهنده ی اسلام واقعی در جهان می دانیم و بقیه ی کشور های اسلامی را مایه ی آبرو ریزی اسلام می دانیم . به نظر من این هم یک نوع ناسیونالیسم هست .
به نظر من نمی شه مطلق گفت ناسیونالیسم ( ملی گرایی ) بد است و مطلق هم نمی شه گفت اسلام گرایی خوب است . چون اسلام دینیست که از کشور های عرب آمده و اسلام گرایی محض به معنی پذیرفتن آداب عرب برای انجام اسلام است در صورتی که خود اسلام انعطافخود را با فرهنگ های مختلف اعلام کرده و گفتهباهررنگ و زبانی که باشید فرقی بینتان نیست و این به معنی اینه که اسلام خود ملی گرایی راوقدمه ی اسلام گرایی می داند .
زمانی ملی گرایی( ناسیونالیم ) منحرف می شود که اهداف زمینی و ملی به جای اهداف آسمانی قرار گیرد و به اصطلاح مکتب اومانیسم( انسان گرایی ) جایگزین شود . که نتیجه ی آن نظر جدایی دین از سیاست هست . در این صورت جز نابودی چیزی به بار نخواهد داشت .

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 31/1/1390 - 14:44 - 0 تشکر 309869

به نام خدا - سلام .

خب پس تا اینجا گفتیم که وجود ملی گرایی و اسلام گرایی در کنار هم لازم و ملزوم است و نفی هر کدام اثرات بدی دارد .

این متنو از مقاله ای به نام ملی گرایی از دید اسلام نوشته ی شاکر قوامیان انتخاب کردم :

"ملی گرایی به اصالت دادن به تعلقات قومی و ملی تعریف شده است. انسان به جهت پاره ای از تعلقات از قبیل سرزمین، زندگی مشترک، خون و نژاد و مانند آن، خود را از دیگران جدا شمرده و به قوم خاصی احساس تعلق می کند و توجه خود را به تأمین منافع ملی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. این مسأله از علاقمندی شروع می شود و آن گاه به افراط در نژادپرستی می رسد.

ملی گرایی، مراتب و درجات گوناگونی دارد: از علاقمندی به سرزمین و ملیت خود بی آن که جدایی از دیگران را در برداشته باشد شروع و تا ملی گرایی تند و خشن ادامه یافته و نهایتا، به شوونیسم می رسد. ملی گرایی وقتی ریشه نژادی پیدا کرده و با آن توأم شود، نظام هایی چون نازیسم در آلمان، فاشیسم در ایتالیا و صهیونیسم در فلسطین اشغالی و... را به وجود می آورد، که محور آن را اعتقاد به برتری نژادی و حق سیادت بر دیگران تشکیل می دهد"

متن بالا دیدگاه ملی گرایان و با درجات مختلفشو نشون می دهد .
در مقابل نظر بالا نظر اسلام گرایی محض وجود دارد که فقط به برجسته کردن احکام دینی می پردازن و هر چه که در قبل بوده و کار اسلامی نکرده و یا نشانه ی اسلامی نداشته حتی اگر هم خوب باشد را نفی می کند .

حال در ادامه روی این موضوع بحث خواهیم کرد که ایران در بعد انقلاب در دوره های مختلف اسلام گرا بوده یا ملی گرا ؟

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

چهارشنبه 14/2/1390 - 0:2 - 0 تشکر 314450

به نام خدا- سلام .
خب دوستان چوناین کرسی به نتیجه نرسیده هکچنان ادامه اش می دهیم .
امیدوارم دوستان مارو از نظراتشون درغ نفرمایند.
این دفعه یه مقاله در مورد نفی وطن پرستی از آقای محمد مهدی توکلی می زارم که دوست دارم نظراتتونو بیان کنید .

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

در کشورهای اسلامی، ناسیونالیسم یا ملی گرایی همواره به عنوان رقیبی برای اندیشه های اسلامگرایانه و مبتنی بر وحدت امت اسلامی بوده است. در ایدئولوژی اسلامی آنچه که مبنای ارزش سنجی قرار میگرید تقوای الهی و پرواپیشگی است. قرآن کریم به واسطه این آیه که «وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم» صراحتا به نفی مفاخرات قومی و قبیله ای و ملی میپردازد و تنها معیار کرامت انسانی را تقوای الهی معرفی می کند.

اندیشه های ناسیونالیستی که میکوشد تا علقه های سرزمینی و زبانی و ملی و بازگشت به فرهنگ و آداب باستانی را جایگزین و جانشین تعلقات دینی و اندیشه های مذهبی کند، در جهان اسلام برای اولین بار توسط اعراب مسیحی مانند «ابراهیم الیزیدی» و تحصیل کردگان فرنگ رواج یافت و زمینه ای شد برای افتراق بیشتر امت اسلامی و چندپاره شده جهان اسلام و اختلافات و مخاصمات مرزی. بعدها که حاکمانی ناسیونالیست چون آتاتورک، رضاخان، امان الله خان و محمد مصدق در کشورهای اسلامی روی کار آمدند کوشیدند که یا به سرکوب موج اسلام خواهی و شریعت گروی بپردازند و یا آنکه با عملکردی آرام و خزنده بنیانهای دنیای سکولار را در جهان اسلام رواج دهند.

ایران نیز از جمله کشورهای اسلامی بود که ضربات قابل توجهی را از ناسیونالیسم متحمل شد. یکی از جریاناتی که در حکومت قاجار و پهلوی مهره های ملی گرا را در سیاست و فرهنگ ایران وارد کرد، جریان فراماسونری بود. فراماسونری گرچه معتقد به نوعی جهان وطنی (انترناسیونالیسم) بوده است، اما در کشورهای اسلامی و برای تضعیف وحدت امت اسلام و مقابله با همگرایی و همنوایی مسلمانان، منادی ناسیونالیسم و ملی گرایی بوده است.

نگاهی گذرا به پیشینه حاکمان و کارگزاران ملی‌گرا که زمام فرهنگ و سیاست مسلمین را در سال‌های نه چندان دور در دست گرفته‌اند، خصوصاً در ایران، این مدعا را به اثبات می‌رساند. بسیاری از نخست‌وزیران و وزیران و نیز نمایندگان مجلس ایران در دوران پهلوی و قاجار و همچنین چهره‌های مؤثر فرهنگ و آموزش در دوران حکومت پهلوی ساخته و پرداخته لژهای فراماسونری بوده‌اند و از جانب فراماسون‌ها خط‌دهی شده و پرورش یافته‌اند؛ چون ملکم خان ناظم‌الدوله، محمد مصدق، سید حسن تقی‌زاده، حسنعلی منصور، حسین علاء، محمد علی فروغی و...

خصوصیت مشترک این کارگزاران فرهنگ و سیاست، ملی‌گرایی و احیای سنن ایرانی پیش از اسلام وتأکید و پافشاری بر ارزش‌های قومی و دستاوردهای دوران جاهلیت ایرانیان بوده است. همچنین بسیاری از رجال مشروطیت ایران و پس از آن، که رهبری حرکت مشروطه را از مقام علمی و دینی علماء شیعه جدا کردند و خود زمام جنبش را در دست گرفتند و بر کرسی‌های مجلس شورای ملی ایران تکیه زدند و به تدریج با اسلام زدایی از احکام دولتی و شئونات جامعه، زمینه‌ساز روی کار آمدن حکومت لاییک و استبدادی رضاخان پهلوی شدند ،برخاسته از لژهای فراماسونری و تربیت یافته فراماسون‌ها بوده‌اند.همچنین محمد مصدق که با طرح علقه‌های ملی، قیام مردمی ایران را در سال‌های 31 و 32 به هدر داد و دیگر چهره‌های سرشناس مؤید فرهنگ باستانی ضد اسلامی و سیاست اسلام‌ زدایی دوران پهلوی، دست پروردگان لژهای فراماسونری بودند و از جانب آنان تأیید و در پست‌های حکومتی و فرهنگی وارد شدند.


شاید بتوان آغاز ناسیونالیسم ایرانی را همزمان با مشروطه دانست و مهم ترین اثر آن را در آن مقطع تاریخی بر دار رفتن شیخ فضل الله به عنوان نماد مشروعه خواهی و شریعت طلبی دانست. اگر این دوران را آغاز ناسیونالیسم ایرانی بدانیم، عصر حکومت پهلوی اوج این ناسیونالیسم بود. حکومت پهلوی میکوشید که زمانی به جبر و اکراه به مقابله با اسلام و بازگشت به باستان بپردازد و زمانی دیگر با فرهنگ سازی و برنامه هایی چون برگزاری جشنهای 2500 ساله، تبدیل تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی و تغییر دادن کلمات عربی زبان فارسی، به این هدف دست یابد.

یکی از نمادهایی که در عصر پهلوی قبله باستانگرایی و بازگشت به دوران پیش از اسلام بود، تخت جمشید بود. تخت جمشید که در کنار دیگر بناهایی چون قبر کوروش و نقش رستم از آثار برجای مانده از زمان هخامنشیان بود، در دوران پهلوی از قداستی ملی برخوردار شد. کارگزاران فرهنگ و سیاست حکومت پهلوی برای مقابله با اسلام به ترویج فرهنگ باستانی و رجوع به گذشته پیش از اسلام مبادرت میورزدیند. ار این رو تخت جمشید و دیگر بناهای باستانی اهمیتی مضاعف یافت و از بین تمام شعراء فردوسی را صاحب نام و آوازه ای بلند کردند و به ترویج شاهنامه و شاهنامه خوانی (خصوصا قسمتهای آخر شاهنامه که به نوعی نشانگر نوعی کینه و بغض برخاسته از وطن پرستی است.) مبادرت وزیدند و در تمام شهرهای کشور، خیابانها، میادین، و دانشگاهها و مدارس بسیاری به نام فردوسی نامگذاری شد.

از سوی دیگر به دلیل پیوندهای همه جانبه حکومت پهلوی با یهودیان و صهیونیسم، کوروش که نجات دهنده قوم یهود از اسارت و نیستی و نابودی تلقی میگردد، تبدیل به قهرمان ملی ایرانیان شد و افسانه ها و اسطوره هایی درباره او ترویج شد که سندیت تاریخی واضحی نداشتند و سخنانی درباره او بیان شد که خلاف آن نیز در تاریخ منقول است.

با پیروزی انقلاب اسلامی گرچه گروهها و احزابی همچون جبهه ملی و نهضت آزادی همچنان در حاشیة فضای سیاسی جامعه حضور داشتند که در نظر یا عمل اندیشه های ملی گرایانه را بر اسلام گرایی مرجح میدانستند، اما ناسیونالیسم از گفتمان غالب جامعه رخب بر بست و سعی شد تا با مظاهر باستانگرایی که در فرهنگ و اعتقادات و زبان و آموزش اجتماع تا حدی نفوذ کرده بود، مبارزه شد. حتی آنگونه که نقل است برخی از انقلابیون قصد تخریب تخت جمشید را به عنوان یکی از مظاهر طاغوت شاهانه داشتند. اما با گذشت زمان، و به خصوص با آغاز دورانی به نام اصلاحات، به تدریج برخی شیوه های باستانگرایی و ناسیونالیسم در جامعه رائج شد و بسیاری از مظاهر باستانگرایی احیا شد تا جاییکه امروزه حتی در برخی موارد سازمانهای دولتی و رسانه های رسمی نیز در مواردی به جریان باستانگرایی فرهنگی دامن میزنند. ترویج رسومات بازمانده از دوران جاهلیت ایرانیان مانند چهارشنبه سوری و سیزدهم فروردین از صداوسیمای جمهوری اسلامی، استفاده از آهنگها و آوازهای برخاسته از حس وطن پرستی و ملیت ستایی در صداوسیما خصوصاً در مواقع انتخابات، تعریفات و تمجیدهای بی پایه از پادشاهان هخامنشی و تبدیل آثار بر جای مانده از آن دوران مانند تخت جمشید و قبر کوروش به نمادهای ملی توسط دستگاههای فرهنگی، برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید توسط دستگاههای فرهنگی و احیاء جشنها و آیینهای منسوخ زرتشتی مانند سده، مهرگان و اسپندارمذگان در مطبوعات و سایتهای اینترنتی برخی از این اقدامات است. حتی در سالهای پیشین جریان باستانگرایی و ارتجاع به گذشته غیراسلامی تا بدانجا پیش رفت که بزرگداشت بابک خرم دین که در تاریخ اسلام، نماد ارتداد از اسلام و مسلمان کشی است، با تبلیغات دامنه دار و به طور علنی برگزار شد.

باستانگرایی برخی گروهها تا بدانجا پیش رفت که در سال 1377 از سوی دستگاهای فرهنگی کشور تصمیمی مبنی بر برگزاری نوروز در تخت جمشید اتخاذ شده بود؛ رهبر انقلاب شخصاْ به واکنش در برابر چنین تصمیماتی اقدام کردند. رهبر انقلاب دراول فروردین 1378 در سخنرانی خود در حرم امام رضا (علیه السلام) چنین بیان کرد که :

«شما ببینید در ایّام تحویل، مردم چه مکان‌هایى اجتماع میکنند. دیشب در اطراف آستان قدس رضوى، با اینکه نیمه شب بود، جاى سوزن انداختن نبود. تا بستِ شیخ بهایى و تمام این اطراف، مردم براى توجّه، روى زمین نشسته بودند. یعنى عید نوروز، همراه با معنویت... خوب؛ حالا یک نفر هم پیدا مىشود که از سرِ اشتباه و ندانم‌کارى، به جاى مرقد امام رضا(ع) و مرقد امام بزرگوار و مرقد حضرت معصومه(س) و مراسم معنوى، تخت جمشید را زنده میکند. البته تخت جمشید، یک اثر معمارى است؛ انسان، اثر معمارى را تحسین میکند و چون متعلّق به ما و مال ایرانی‌هاست، به آن افتخار هم میکند؛ اما این غیر از آن است که ما دل‌ها و ذهن‌ها و جان‌هاى مردم را متوجّه به نقطهاى کنیم که در آن خبرى از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتی‌گرى است. در همان ساختمان‌ها که امروز بعد از گذشت یکى دو هزار سال، ویران است، زمانى به مناسبت همین روز نوروز، خدا میداند که چقدر بیگناه، در مقابل تخت طاغوت‌هاى زمان به قتل میرسیدند و چقدر دل‌ها ناکام میشدند. این افتخارى ندارد.»


اما جریان باستانگرایی خطری است که همچنان میتوان رد پای آن را در بسیاری از نمودهای فرهنگی کشور مانند تبلیغات تجاری، نماهنگهای صداوسیما، و حتی بلیط های اتوبوس شهری تهران مشاهده کرد.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

دوشنبه 26/2/1390 - 10:17 - 0 تشکر 318077

به نام خدا - سلام .
خب دوستان نتیجه این شد که باید با حفظ ارزش های ملی اسلام گرایی را رواج داد و طبق خود اسلام آیین های پسندیده را حفظ کرد و ایین های بد را حذف کرد تا به رشد و کمال برسیم .
دوستان اگه بازم نظری داشتند بنویسند .

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

دوشنبه 26/2/1390 - 18:58 - 0 تشکر 318205

سلام
مخالفم
باید با حفظ ارزش های اسلامی ملی گرایی رو ترویج داد
اولویت با اسلامه جانم

چهارشنبه 28/2/1390 - 0:8 - 0 تشکر 318577

به نام خدا - سلام .
نوید جان من اولویت تعیین نکردم . من گفتم با حفظ ارزش های ملی آیین اسلامی را رواج بدهیم تا بدی های حذف و خوبی ها بمانند .
به نظر من زمانی که ارزش های ملی از صافی اسلام رد شوند با ارزش های اسلامی هم عرض می شوند و اولویت بندی آنها معنا نخواهد داشت .

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.