• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 5486)
دوشنبه 16/12/1389 - 19:11 -0 تشکر 295110
کرسی آزاد اندیشی 2 - آزادی

به نام خدا – سلام .

 

این اول بگم که قرار بود این کرسی امروز صبح شروع بشه و چون انترنتم تا حالا قطع بود پس مجبورا الان زدم .

دوستان طبق قرار امروز کرسی آزاد اندیشی 2 آغاز می شود .

دوم از دوستانی که درکرسی1شرکت کردند و به بیان نظرات خود پرداختند تشکر می کنم .

سوم از دوستان که همراه ما نبودند دعوت به عمل می آوریم که در این کرسی آزاد اندیشی شرکت کنند .

این نکته رو هم بگم که به دلیل تعطیلات عید این  کرسی تا 16 فروردین 90 ادامه خواهد داشت .

همچنان قانون فقط ممنوع بودن توهینه و بقیه موارد آزاده .

 

دوستان مسابقه و نظر سنجی انجمن همچنان انتظار شما را می کشد .

 

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

 

-:-     موضوع     -:-

آزادی

 

-:- سرخط ها  -:-

سرخط ها :

آزادی در نظام دینی به چه معناست ؟

آزادی اسلامی با آزادی غربی چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارد ؟

آزادی از منظر بزرگان چه تعریف شده است ؟

آیا داشتن قانون و مقرارت با آزادی منافات دارد ؟

رابطه ی دین و آزادی چیست ؟

در کشور ما آزادی هست یا نه ؟

و...

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

دوشنبه 16/12/1389 - 19:51 - 0 تشکر 295116

سلام



خیلی ممنون از شما....بابتب تمامی زحمتها...منتظر بودیمممممممممم....

من نمیدونم SOHA_1990 گرامی تشریف میارن اینجا یانه...ایشون یه تاپیكی رو قبلا ها با عنوان آزادی در اندیشه شهید مطهری  ایجاد كردن...منم با اجازشون از اونجا كمك می گیرم..... و ممنون از ایشون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 16/12/1389 - 19:56 - 0 تشکر 295118

امام و مفهوم آزادی

از نظر امام خمینی (ره) آزادی یکی از امور فطری و بنیادی اسلام است که نیازی به تعریف ندارد، لذا ایشان در پاسخ خبرنگاری که از ایشان تعریفی از آزادی را خواسته بود، فرمودند:

«آزادی مساله ای نیست که تعریف داشته باشد، مردم عقیده شان آزاد است، کسی الزامشان نمی کند که شما حتما این عقیده را باید داشته باشید، کسی الزام نمی کند شما را که حتما از این راه بروید، کسی الزام نمی کند که در کجا مسکن داشته باشید یا در آن جا چه شغلی را انتخاب کنی، آزادی یک چیز واضحی است ». صحیفه نور، ج 9 ، ص 88

آن چه از این کلام نورانی برمی آید این است که امام خمینی (ره) نیز به نوعی معتقد به وجود «عدم المانع » در آزادی هستند اما چنان چه خواهد آمد، با توجه به قیود و حدودی که ایشان برای آزادی قائل هستند، چنین می توان استفاده نمود که آزادی عبارت است از: رها بودن انسان از همه قید و بندهایی که مانع تکامل و تعالی انسانی و آشکارشدن استعدادهای او، در جهت نیل به سعادت و کمال می گردد.»

استاد مطهری - شاگرد برجسته امام خمینی - هم در تعریف انسان آزاد می گوید:

« انسان های آزاد، انسان هایی اند که با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می کنند، انسان هایی اند که تن به وجود مانع نمی دهند ».

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 16/12/1389 - 19:58 - 0 تشکر 295120

منشا آزادی از دیدگاه امام

بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) آزادی عطیه ای الهی است و اسلام آن را امری فطری می داند لذا امیرالمؤمنین علی (ع) با عباراتی چون
«لاتکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا
» این مطلب را تاکید نموده اند
نهج البلاغه،نامه 31

امام خمینی (ره) در اوج شکل گیری نهضت اسلامی ایران بزرگ ترین جرم شاه را سلب آزادی های اجتماعی دانسته و چنان شفاف و آزاد اند یشانه از آن سخن می گویند که به حق شایسته روشنفکرترین و روزآمدترین و آگاه ترین سیاستمدار فرزانه و فرهیخته دینی می باشد:

«این چه وضعی استکه در ایران هست
این چه آزادی است که اعطا فرموده اند، مگرآزادی عطاشدنی است؟
خود این کلمه جرم است، آزادی مال مردم هست، قانون آزادی داده، خدا آزادی را دادهبه مردم، اسلام آزادی داده، قانون اساسی آزادی داده به مردم، «اعطا کردیم » چه غلطی است؟ به تو چه که اعطا بکنی؟ توچه کاره هستی اصلش؟ «اعطا کردیم آزادی را به مردم » ! آزادی اعطایی این است که می بینیم ، آزادی اعطایی که آزادی حقیقتا نیست،این است که می بینید برای این است که مردم را اغفال کنند
.»

بنابراین در می یابیم امام خمینی (ره) آزادی را نعمتی الهی می دانستند و لذا همیشه بر این نکته تاکید می نمودند که :

«اکنون شما درمقابل این نعمت در معرض امتحان هستید که با این آزادی چه می کنید آیا این نعمت را کفران و یااز آن حسن استفاده را خواهید نمود؟»

آیین انقلاب اسلامی، گزیده ای از اندیشه و آراء امام خمینی، ص 329

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 16/12/1389 - 20:3 - 0 تشکر 295122

اونچه كه من یادم گرفتم از این كلام امام(ره) و دیگر سخنان بزرگانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی، اینه كه آزادی یعنی یك انسان باید همه ی راه ها برای تحقق استعدادهاش باز باشه و هیچی مانعش نباشه...و این سوای بی بند و باریه...

خیلی برام جالب بود.....من خودم تعریف درستی نداشتم از آزادی....ولی این تعاریف خیلی زیبا بود....چون انسان ها یكی از اعدافشون در آفرینش اینه كه به سمت تكامل حركت كنند...و آزادی یعنی همه چی برای رسیدن به اون تكامل فراهم باشه

در ادامه سخنانی از شهید بهشتی رو میذارم.....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 16/12/1389 - 20:6 - 0 تشکر 295124

شهید بهشتی؛آزادی و بی بند و باری

((آزادی که ما دنبالش بودیم عبارت بود از چه؟آزادی دو معنا دارد؛یکی آزادی هر فرد که هر جور و هر کاری دلش می خواهد بکند،هیچ بند و باری در کار نباشد. آیا ملت ما آن روز که فریاد می زد:"استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی"،واقعاً خواستار این آزادی بود که هر مرد و زن،هر گناه و هر فسق و هر فجوری خواست بکند؟

شما مردم عموماً عضو آن فریاد برآورده ها بودید که در سال 57 فریاد می زدید:"استقلال،آزادی"؛آیا شما منظورتان این بود هر زنی،هر مردی،هر انسانی در ملأعام،هر گناهی،هر فسق و فجوری،هر فسادی که می خواهد مرتکب بشود؟هرگز،پس این نظرتان را بلند بگویید: (فریاد جمعیت "هرگز").پس شما نمی خواستید.خواهران من!شما می خواستید بانوی جمهوری اسلامی آزاد باشید،شما می خواستید آزاد باشید در فساد و تبهکاری یا آزاد باشید در رشد و کمال و فضیلت؟شما هرگز خواستار آزادی و بی بند و باری نبودید؛شما از بی بند و باری به تنگ آمده بودید.آن آزادی به معنی بی بند و باری که اصلاً آن وقت بود،مگر نبود؟ ملت ما،زنان ما،مردان ما آن آزادی که داشتند چه بود؟و آن آزادی که نداشتند چه بود؟ 

در زمان رژیم گذشته مردان و زنان در بی بند و باری آزاد بودند،دیگر فریاد نمی خواست بکشند،دیگر تظاهرات نمی خواست بکنند.رژیم،زن های ما را آزاد گذاشته بود اگر می خواهند برهنه هم بیایند توی خیابان،بیایند،رژیم هم مانع نمی شد.اگر زن های عزیز ما از ان آزادی پر آسیب زیان بخش رو بر می گرداندند به خاطر شراقت و ایمان و تقوایشان بود والا رژیم که مانع این آزادی ها نبود؛ 

 بنا بر این، آزادی به معنی بی بند وباری اصلاً خواسته ی آرمان ملت انقلابی نبود.برادر ها و خواهرهای ما خواستار این بودند و حال هم هستند که نوع تعلیم و تربیت برنامه های اجتماعی،برنامه های حکومتی،نوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی ما طوری باشد که فساد و تباهی،بی عفتی، ناپاکدامنی، مشروب خواری،میخواری و باده گساری،قمار بازی و فسادهای دیگر در جامعه نباشد؛این چنین نیست؟خوب،این راجع به آزادی نوع اول که ملت با آزادی به معنای اینکه انسان ها آزاد باشند در هر فساد و تباهی مخالف اند؛

البته در این رابطه من تذکری می دهم به آقایان روحانیان، تذکری می دهم به جوان ها و غیر جوان ها و برادر ها و خواهران با غیرت دینی،تذکری می دهم به پاسداران عزیز و مأموران انتظامی،که حریمی که اسلام معین کرده رعایت کنید؛اگر شما بشنوید که یک کسی در خانه اش احیاناً دارد گناهی مرتکب می شود،آیا شما حق دارید از دیوار منزلش بروید بالا و ببینید که آیا مرتکب گناه می شود یا نه؟نه،اینجا را حق ندارید؛حدود اسلام را رعایت کنید،ببینید روش اسلام در اینجا مشخص است؛اسلام می گوید آن گناه مشهود را با مجازات و قدرت جلویش را بگیرید،اما گناهی که نامشهود است،گناهی که شاهد ندارد،گناهی که علانیه نیست،آن را اسلام می خواهد فقط جلویش را بگیرددقت بفرمایید!

اسلام ضد بی بند و باری است،اسلام ضد گناه است،اما در مورد با گناه و در اعمال مخالفش،با گناه و بی بند و باری روش دارد. تکیه اسلام در جلوگیری از فساد و بی بند وباری،تقویت ایمان،تهذیب اخلاق و بالا بردن میزان معنویت در انسان است.این تکیه ی اصلی اسلام است،چه در گناه علنی و چه در گناه علنی. اسلام می خواهد پلیس باطن،یعنی ایمان قلبی،بازدارنده ی من و شما از گناه و فساد باشد.اسلام می خواهد نظام اقتصادی و نظام اجتماعی،نظامی باشد که ریشه های گناه را بخشکاند؛ . . . 

. . . ما با صراحت می گوییم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست،می گساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست،ربا خواری آزاد نیست،ظلم و ستم و تجاوز آزاد نیست،دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست. نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می کند.در درجه اول با به کار بردن شیوه های تربیتی و نهادهای اقتصادی،اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناه ها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضایی؛این راجع به این بخش آزادی.))۱  

۱-(سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی،سرابندی،ج۲،صص۵۶۳-۵۶۵)

منبع

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 16/12/1389 - 21:34 - 0 تشکر 295155

منون از خانم دهکده که تو شورع کولاک کردن .

پس شد :

مردم عقیده شان آزاد است، کسی الزامشان نمی کند که شما حتما این عقیده را باید داشته باشید و انسان های آزاد، با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می کنند.

آزادی عطیه ای الهی است و اسلام آن را امری فطری می داند .

آیا ملت ما آن روز که فریاد می زد:"استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی"،واقعاً خواستار این آزادی بود که هر مرد و زن،هر گناه و هر فسق و هر فجوری خواست بکند؟

آیا شما حق دارید از دیوار منزلش بروید بالا و ببینید که آیا مرتکب گناه می شود یا نه؟نه،اینجا را حق ندارید؛حدود اسلام را رعایت کنید،ببینید روش اسلام در اینجا مشخص است؛اسلام می گوید آن گناه مشهود را با مجازات و قدرت جلویش را بگیرید،اما گناهی که نامشهود است،گناهی که شاهد ندارد،گناهی که علانیه نیست،آن را اسلام می خواهد فقط جلویش را بگیرید .

به نظر من نکات بالا ار امام خمینی ، شهید مطهری و شهید بهشتی بود که دهکده ی گرامی زحمتشو کشیده بودن گذاشتن .

اما می خوام دوستان به این جمله ی امام که می گن :"مردم عقیده شان آزاد است، کسی الزامشان نمی کند که شما حتما این عقیده را باید داشته باشید " توجه داشته باشید . این به این معنا نیست که آزادی یعنی هر کاری که خواستی کنی . آزادی راهی است که در ان قوانین اجرا می شود و انسان به سعادت می رسد .

حالا آزادی عقیده داشتن و تو عمل آزادی نداشتن رو چه جوری کنار هم بگذاریم . آزادیم هر گونه فکر کنیم ولی تو جامعه باید از قوانین پیروی کنیم و نمی توانیم طبق عقایدمون کار کنیم . برای مثال مسلمانی و باید نماز بخوانی و در کشوری هستی که مسلمان نیستی . نمی توانی بر اساس عقاید خود که خواندن نماز در اول وقته تو هر مکانی هستی نماز بخوانی . چون ممکنه باهاتون برخورد کنند و مثال های بهتری در این مورد . دوستان نظرتون در این مورد چیه ؟

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

دوشنبه 16/12/1389 - 23:50 - 0 تشکر 295217

سلام به حامد عزیز
خیلی بحث خوبیه امیدوارم حداقل اگه کسی مثل من این مفاهیم قلمبه سلمبه رو متوجه نمیشه بخونه...خیلی مفیده
کلا حامد عزیز مباحثش مفیده...کلا انجمنش مفیده
راستشو بگم اینقدر دهکده عزیز کامل گفتن که واسه ادامه بحث نیازه از یه دید دیگه وارد بحث شد
بزار یه دور دیگه هم بخونیم
دوستان خواهشا شرکت کنید و به من درس یاد بدید
کاش یکم سیستم فنی تبیان قوی تر بود و تغییر میکرد...هییییی روزگار

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

سه شنبه 17/12/1389 - 0:38 - 0 تشکر 295230

به نام خدا - سلام .

کلا سلطان جز تعریف کاری نداری تو پسر :D
ممنون ازت ، لطف داری . اگه بازم تعریف کنی آب می شم ، محو می شم و دیده نا پیدا می شما :D

دوستان سلطان راست می گه . لطفا مطالب دهکده ی گرامی بخونید و دید دیگری را باز کنید . از سر خط ها هم می توانید استفاده کنید .

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

سه شنبه 17/12/1389 - 11:23 - 0 تشکر 295312

سلام
از قدیم و ندیم گفتن
از هفت دولت آزاد ولی زندانی خویشم
موفق باشید

سه شنبه 17/12/1389 - 11:28 - 0 تشکر 295315

به نام خدا - سلام .

ممنون نوید جان . دید دیگه ای باز کردی .
حالا مسئله این شد که آزادی فردی یا آزادی اجتماعی ؟ آیا این دو با هم متضادن ؟ آیا فرد می تونه آزادی جامعه را بهم بزنه یا جامعه می تونه آزادی فردو بهم بزنه و یا با هم موازیند ؟
دوستان نظر شما چیه ؟

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.