• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4558)
جمعه 12/11/1386 - 17:8 -0 تشکر 27818
٭٭ خدا منتظره!_شماره2 ٭٭

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 سلام
 
  
 دوستای خوبم!
 
 هفته‌ی گذشته رو طبق قرارمون به بررسی «بسم الله الرحمن الرحیم» پرداختیم؛ كه نتیجه گری از اون آیه رو انشاءلله توی تاپیك «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» می نویسم. اما اسم تاپیك رو از این هفته، از «این راه به خدا میرسه!» به «خدا منتظره!» تغییر دادم. دلیلش رو هم توی همون تاپیك نوشتم.
 
 هفته‌ی گذشته چند تا از دوستامون خیلی كمك كردن كه همینجا ازشون تشكر میكنم و ازشون التماس دعا دارم.
 
 اما بحث این هفته مربوط میشه به آیه‌ی دوم سوره‌ی حمد یعنی:
 
 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 ستایش خدایى را كه پروردگار جهانیان است.
 
 بسم الله... 
 
 اشاره: متأسفانه یا خوشبختانه بحث این هفته‌ی ما یه كم كلیشه ای شد و از بحث اصلی دور شدیم. اما اشكالی نداره. شاید این مطالب لازم بوده تا انشاءلله بتونیم بهتر بحث رو ادامه بدیم. به همین خاطر ممكنه ادامه‌ی بحث ما به هفته‌ی آینده كشیده بشه.
منتظر دوستان هستم.
 
   
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

پنج شنبه 25/11/1386 - 11:26 - 0 تشکر 29925

اگه قرار باشه توی جهان آخرت فقط نتیجه‌ی اعمالمون رو ببینیم و تكامل و پیشرفتی در كار نباشه، آیا زندگی اون دنیا بیفایده نیست؟

تكامل موجودات در جهان آخرت چطور انجام میشه؟ (كسی میدونه؟)

.................

دوست خوبم همون طور که می دونین "دنیا" از ریشه دنی و به معنی چیز پست و تمام شدنیه،در صورتی که آخرت سرای نهایی و جاودانه همه ماست.پس به کار بردن لفظ اون دنیا برای آخرت صحیح نیست. (البته این یه اصطلاح رایجه،اما بهتره درستش رو بکار ببریم){اینو گفتم به خاطر اینکه شما رو دوست خودم می دونم،پس خواهش می کنم شما و سایر دوستان هم اشتباهات منو بهم تذکر بدین که مدیون هم نشیم}

دوست خوبم تا اونجا که من اطلاع دارم سرای آخرت جای تغییر و ارتقای درجه نیست؛یعنی ما در دنیا اعمالمون رو می کاریم و در آخرت نتیجه اونها رو برداشت می کنیم؛پس مسلماً هر کاری می کنیم باید توی همین دنیا بکنیم.اگه ما توی دنیا برنج درجه سه بکاریم،مطمئناً نباید انتظار برداشت برنج اعلای درجه یک رو توی آخرت داشته باشیم.اما اگه از یه زاویه دیگه به این مسئله نگاه کنیم،تکامل ما در اثر مشاهده عینی اعمالمون(یا به تعبیری نتیجه عینی اونها) در مزرعه دنیا انجام میشه.مثل اینکه شما در دنیا در طی سالیان سال ماشینی بسازید و حالا این ماشین وارد آخرت می شه؛خب پیشرفت مرحله اول ساختن اون ماشین توسط شما بوده و پیشرفت مرحله دوم در پی استفاده ایه که از این ماشین در آخرت می کنید.ما طبق مدل ماشینی که توی دنیا می سازیم با کسب درجه ای وارد بهشت می شیم و طبق همون درجه و به همون نسبت به کمال خودمون می رسیم.اونجاست که خدا و تمام حقایق رو درک می کنیم(که این هم یه درجه از کمال و پیشرفت ما توی آخرت می تونه باشه) و طبق ظرفیتی که مطابق اعمالمون برای کسب کمال در خودمون ایجاد کردیم باقی کمالها رو هم درک می کنیم...

اگه به وصف مؤمنان در قیامت که توی قرآن اومده دقت کنیم متوجه می شیم که اونها خواستار هیچ نوع تغییری در شرایط و وضعیتشون نیستن.چرا؟! انسانها در دنیا مانند ذره اتمی هستن که یک یا چند الکترون کم داره،این ذره همیشه در اضطرابه و هیچ وقت آرامش نداره تا اینکه درانتهای مسیرش در دنیا(اگه مسیر درستی رو طی کرده باشه و الکترون گمشدش رو پیدا کرده باشه) به حالت خنثی و آرامش می رسه؛این حالت دلیل سکون ذره نیست بلکه دلیل تکامل اونه و حال این ذره متعالی می تونه با یافتن حقیقت خودش(درست مثل همون ماشین) در سرای آخرت در مسیر کمال گام برداره و به بالاترین درجه کمال خودش دست پیدا کنه.پس ما وقتی به تغییر نیاز داریم که کمبود یا نیازی داریم؛پس وقتی مؤمنان در آخرت به حقیقت واقعی و کمال در نظر گرفته خداوند برای انسان می رسن،دیگه هیچ گونه احساس کمبود و نیازی نمی کنن و همیشه از شرایط خودشون راضی هستن.البته این به معنی یکنواخت بودن لذتهای مادی و معنوی آخرت نیست،بلکه تنوع نعمتها از هر نظر و برآوردن تمام و کمال نیازها دلیل این موضوعه. همون طور که می دونین بلاترین درجه کمال انسان هم که اونو به آرامش و رضایت کامل می رسونه،درجه رضایت الهیه که امیدوارم نصیب همه ماها بشه. وقتی این حالت ایجاد بشه اصلاً دیگه نیازی وجود نداره و

نیاز تبدیل میشه به ناز...

در کهکشان زلف خود سیاره ام تابنده کن*خورشید نورافزای من چون مه مرا شرمنده کن

گفتی برو خالی بیا تا جام لبریزت کنم * من خالی از خویش آمدم،از خود مرا آکنده کن

م.ن

 ..............................

مشتاقانه و با کمال میل منتظر شنیدن نظرات شما و سایر دوستای عزیزم هستم.

........................................................................................................

در پناه دوست مشترکمان موفق باشیم

.....

..................................................................................................................

پنج شنبه 25/11/1386 - 16:15 - 0 تشکر 29948

سلام

....

ولادت با سعادت هفتمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی كاظم (ع)  به پیشگاه امام زمان (ع) و شما شیعیان و دوستداران قرآن و عترت  تبریك و تهنیت باد.

....

خوب یه تشكر جانانه خدمت آقا سید ... واقعا اجركم عندالله...فكر نمیكردم این همه پر انرژی بتونی تفسیر قرآن رو راه بیاندازی...مرحبا

....................................................................................................

البته میدونم كه كارت فقط برای خداست و به تشكر نیازی نداری...اما من دوست دارم ازتون تشكر كنم.

خوب در رابطه با اون سوالی كه ازم خواستید نظرمو بگم اول سوال رو یه بار دیگه مطرح میكنم البته اونجور كه متوجه شدم:

مگر خداوند پرورش دهنده و رب موجودات نیست؟؟؟خوب اگه اینطوریه پس باید اون دنیا هم پرورش و كمال آدمها ادامه داشته باشه... و اگر اینطوره پس همه آدمها باید در نهایت به كمال برسند.

جواب به نظر میكرو:

خداوند دارای اسماء و صفات زیادیه كه اونها در كنار هم خدای عالمین رو تعریف میكنند...یعنی خدا مهربونه ، كریمه ، عادله ، منتقمه ...اگر ما فقط بگیم كه خدا مهربونه ...پس نباید كسی رو عذاب كنه اما چون در كنار مهربون بودن باید عادل هم باشه پس این عذاب دلیل بر نامهربونی خداوند نیست.

حالا شما میگید خداوند پرورش دهنده موجودات هست و باید اون دنیا هم این پرورش ادامه پیدا كنه...بله این پرورش ادامه پیدا میكنه اما به نوعی دیگر...آنطور كه بقیه صفات خداوند زیر سوال نره...به نظر من همه ما آدمها كه اسممون مسلمونه اگر هم گناهكار باشیم ... بواسطه عذابی كه خواهیم چشید در نهایت به كمال خواهیم رسید...اما كمالی كه در حد ظرفیتی باشه كه در این دنیا برای خودمون درست كردیم اما بعضی از موجودات چنان خودشون رو شامل قهر خداوند كردند كه هیچ وقت از قهر و عذاب خداوند خارج نخواهند شد تا به كمال برسند.مثل یزید كه لعنت خداوند و هر آنچه كه در عوالم هست تا ابد بر او خواهد بود ...مثل ابلیس و ...

در كل رب هم یكی از اسما، و صفات خداوند هست و در كنار بقیه صفات خداوند معنی پیدا میكنه...یعنی اگر پرورش در اون دنیا ادامه نداشته باشه دلیل بر نقص صفت رب خداوند نیست...همونطور كه منتقم بودن خداوند دلیل و نقص كننده رحیم بودن خداوند نیست.

........................................................................................................

آقای نظری جواب شما هم خوب بود مخصوصا اون مثالی كه زدید...یعنی اگر در این دنیا برنج دجه دو بكاری آخرت هم همون برنج پرورش پیدا خواهد كرد.

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 25/11/1386 - 17:16 - 0 تشکر 29967

سلام روح زنگارزده حالت چطوره زودباش بگو 123 123 123 ؟ این مطلب را می فرستم امیدوارم تکراری نباشه و خوشت بیاد

خدا از من پرسید: « دوست داری با من مصاحبه كنی؟» 

پاسخ دادم: « اگر شما وقت داشته باشید»

خدا لبخندی زد و پاسخ داد:

« زمان من ابدیت است... چه سؤالاتی در ذهن داری كه دوست داری از من بپرسی؟»

من سؤال كردم: « چه چیزی درآدمها شما را بیشتر متعجب می كند؟»

خدا جواب داد....

« اینكه از دوران كودكی خود خسته می شوند و عجله دارند كه زودتر بزرگ شوند...و دوباره آرزوی این را دارند كه روزی بچه شوند»

«اینكه سلامتی خود را به خاطر بدست آوردن پول از دست می دهند و سپس پول خود را خرج می كنند تا سلامتی از دست رفته را دوباره باز یابند»

«اینكه با نگرانی به آینده فكر می كنند و حال خود را فراموش می كنند به گونه ای كه نه در حال و نه در آینده زندگی می كنند»

«اینكه به گونه ای زندگی می كنند كه گویی هرگز نخواهند مرد و به گونه ای می میرند كه گویی هرگز نزیسته اند»

دست خدا دست مرا در بر گرفت و مدتی به سكوت گذشت....

سپس من سؤال كردم:

«به عنوان پرودگار، دوست داری كه بندگانت چه درسهایی در زندگی بیاموزند؟»

خدا پاسخ داد:

« اینكه یاد بگیرند نمی توانند كسی را وادار كنند تا بدانها عشق بورزد. تنها كاری كه می توانند انجام دهند این است كه اجازه دهند خود مورد عشق ورزیدن واقع شوند»

« اینكه یاد بگیرند كه خوب نیست خودشان را با دیگران مقایسه كنند»

«اینكه بخشش را با تمرین بخشیدن یاد بگیرند»

« اینكه رنجش خاطر عزیزانشان تنها چند لحظه زمان می برد ولی ممكن است سالیان سال زمان لازم باشد تا این زخمها التیام یابند»

« یاد بگیرند كه فرد غنی كسی نیست كه بیشترین ها را دارد بلكه كسی است كه نیازمند كمترین ها است»

« اینكه یاد بگیرند كسانی هستند كه آنها را مشتاقانه دوست دارند اما هنوز نمی دانند كه چگونه احساساتشان را بیان كنند یا نشان دهند»

« اینكه یاد بگیرند دو نفر می توانند به یك چیز نگاه كنند و آن را متفاوت ببینند»

« اینكه یاد بگیرند كافی نیست همدیگر را ببخشند بلكه باید خود را نیز ببخشند»

باافتادگی خطاب به خدا گفتم:

« از وقتی كه به من دادید سپاسگذارم»

و افزودم: « چیز دیگری هم هست كه دوست داشته باشید آنها بدانند؟»

خدا لبخندی زد و گفت...

«فقط اینكه بدانند من اینجا هستم»

« همیشه» (خدامنتظره)

در وفای تو چنانم که اگر خاک شوم / آید از تربت من بوی وفاداری تو . . .

منتظر شما در وبلاگ دل شکسته
يکشنبه 28/11/1386 - 13:25 - 0 تشکر 30410

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
 قبل از هر چیز معذرت خواهی منو بپذیرید كه مدتی به اینجا سر نزدم. هرچند كه مطالب دوستان رو مطالعه میكردم.
 نكته‌ی بعد تشكر از جناب میكرو هست كه محبت كرده و در بحث شركت كردن، و اتفاقاً پاسخ قشنگ و با معنایی هم دادن.
 از شما جناب نظری هم تشكر ویژه دارم كه پیگیر بحث، و با نكته سنجیهای به موقع راهنمای ما برای ادامه‌ی كار هستید. تذكر بجای شما رو خوندم و من هم تأیید میكنم كه كار ما تدبر در قرآن هست نه تفسیر.
اما بحث:
«دوست خوبم همون طور که می دونین "دنیا" از ریشه دنی و به معنی چیز پست و تمام شدنیه،در صورتی که آخرت سرای نهایی و جاودانه همه ماست.پس به کار بردن لفظ اون دنیا برای آخرت صحیح نیست.»
دقیقاً همینه كه شما میگید. اشتباه منو ببخشید.
جناب نظری مثال قشنگی در مورد برنج زدید. یعنی هرچی كاشتی همون رو درو میكنی.«گندم از گندم بروید، جو ز جو» در این مورد مولانا رباعی زیبایی داره:
بد میكنی و نیك طلب میداری؟
هم بد باشد سزای بدكرداری
با آنكه خداوند كریم است و رحیم
گندم ندهد بار، چو جو میكاری
شما مثال ماشین رو آوردید. من از مثالتون این برداشت رو دارم:
 هر چه عملی كه توی دنیا انجام میدیم با ارزشتر باشه و برای اون ارزش بیشتری قائل باشیم، در آخرت نتیجه‌ی بهتری ازش میگیریم. مثلاً اگه ما نماز میخونیم چند حالت برامون پیش میاد:
1) نماز رو گاه به گاه میخونیم.
2) نماز رو همیشه میخونیم.
3) نماز رو آخر وقت میخونیم.
4) نماز رو اول وقت می خونیم.
 از جنبه‌ی دیگه:
1) نماز رو فرادا میخونیم.
2) نماز رو به جماعت میخونیم.
 از جنبه‌ی دیگه:
1) نماز رو از ترس خدا میخونیم.
2) نماز رو برای گرفتن پاداش از خدا میخونیم.
3) نماز رو برای خود خدا میخونیم.
 از جنبه‌ی دیگه:
1) برای رفع تكلیف نماز میخونیم.
2) برای انجام تكلیف نماز میخونیم.
3) برای رسیدن به خدا نماز میخونیم.
 خوب، میبینیم كه برای خوندن نماز دلایل و روشهای مختلفی وجود دارن. اما كدوم حالت با ارزشتره؟ شما دوستان قضاوت كنید!
 پس مسلماً كسی كه ارزش بیشتری برای نمازش قائل شده و سعی كرده نماز رو به نحو شایسته‌تری بخونه، توی آخرت هم پاداش بهتری میگیره و جایگاه بهتری خواهد داشت.
یك مثال دنیایی هم بیاریم:
 مثلاً رادیو رو در نظر بگیرید. سه تا رادیو رو كنار هم قرار میدیم؛ كه یكی بسیار با كیفیت و شیك، یكی دیگه فقط ظاهر قشنگی داره، و آخری فقط كیفیت داره. خوب وقتی مشتری برای خرید رادیو مراجعه میكنه چه چیزهایی رو در نظر میگیره؟ مسلماً برای اون فرد هم كیفیت و هم زیبایی محصول مهمه.   البته به همین نسبت باید قیمت بیشتری هم بپردازه. خوب این قیمت بیشتر ناشی از چیه؟ ناشی از اینه كه شركت سازنده برای محصول و مشتری خودش احترام و ارزش بیشتری نسبت به دو رادیو دیگه قائل بوده. در نتیجه، با استقبال بهتر و بیشتری هم مواجه میشه. یعنی نتیجه‌ی بهتری از كار خودش گرفته و درآمد بیشتری كسب میكنه و از همه مهمتر اعتباریه كه شركت در بازار رادیو كسب خواهد كرد.
نكته‌ی دیگه‌ای كه شما اشاره كردید در مورد میل به تكامل در خود موجوداته(مثال اتم)
در قرآن اشاره شده كه تمام موجودات عالم به صورت جفت آفریده شدن؛ كه همه‌ی آنها میل دارن با هم باشن. مثل جفت بودن اعضای بدن در انسان. مثلاً اگه بجای دو دست، یك دست داشتیم، انجام كارها خیلی برامون سخت میشد؛ و یا اگه بجای دو پا، یك پا داشتیم، راه رفتن برامون زجر آور میشد. پس دستها و پاهای ما در كنار هم، دارای تكامل هستن. بقیه‌ی موجودات هم همین روال رو دنبال میكنن. مثلاً اگه ازدواجی صورت نگیره، نسل جدیدی به وجود نمیاد و در نتیجه تكامل انسان به افراد موجود محدود میشه. یاهمون اتم! میدونیم كه الكترون دارای بار منفی پروتون دارای بار مثبته. و اینو هم میدونیم كه قطبهای غیر همنام همدیگه رو جذب میكنن. پس نتیجه اینكه اگر كشش و جاذبه در بین ذرات وجود نداشته باشه، همه‌ی موجودات متلاشی خواهند شد. و تكامل موجودات از همون جاذبه ذرات تشكیل دهندشون شروع میشه.
ادامه در پست بعدی...
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

دوشنبه 29/11/1386 - 17:21 - 0 تشکر 30610

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ادامه‌ی بحث:
 اما میرسیم به پاسخ جناب میكرو.
 «به نظر من همه ما آدمها كه اسممون مسلمونه اگر هم گناهكار باشیم ... بواسطه عذابی كه خواهیم چشید در نهایت به كمال خواهیم رسید...اما كمالی كه در حد ظرفیتی باشه كه در این دنیا برای خودمون درست كردیم اما بعضی از موجودات چنان خودشون رو شامل قهر خداوند كردند كه هیچ وقت از قهر و عذاب خداوند خارج نخواهند شد تا به كمال برسند.مثل یزید كه لعنت خداوند و هر آنچه كه در عوالم هست تا ابد بر او خواهد بود ...مثل ابلیس و ...»
 جناب میكرو! شما اینجا به تكامل در حد ظرفیت اشاره كردید. پس معنی تكامل در جهان آخرت از نظر شما هم نتیجه‌ی اعمالیه كه انسان توی دنیا انجام میده.
نظر من اینه!
 انسانها در دنیا كارهایی رو انجام میدن؛ حالا یا خوب ، یا بد. اما این میتونه چند حالت داشته باشه. حالت اول اینكه میزان كارهای خوب از بد بیشتره؛ حالت دوم برعكس حالت اوله؛ در حالت سوم میزان كارهای خوب و بد با هم مساوین. خوب حالا این سئوال پیش میاد كه اگه قراره تكامل به صورتی كه شما گفتین انجام بشه، آیا آخرش به بلاتكلیفی ختم نمیشه؟ اصلاً یه سئوال: میزان پاداش یا عذاب، در جهان آخرت چطوری محاسبه میشه؟ واضحتر بگم: آیا عذاب یا پاداشی كه برای شخص مورد حساب در نظر گرفته میشه، تفاضل اعمال خوب و بد اونه؟ اگه ما همین سئوال رو هم در نظر بگیریم آخرش اینه دیگه: در حالت اول انسان به پاداش دائم میرسه؛ در حالت دوم دائماً عذاب میشه؛ و در حالت سوم بلا تكلیف میمونه!
 اینجا به نظر من میشه یه فرضیه رو عنوان كرد: "تكامل ما در جهان آخرت وابسته به موندگاری اعمال ما در دنیاست!" چطوری؟
 فرض كنیم كه شخصی توی دنیا یه مدرسه میسازه. خوب نفعی كه این مدرسه به جامعه و مردم میرسونه شاید تا سالها بعد از مرگ بانی مدرسه ادامه پیدا كنه. شاید همین باعث بشه كه به مرور زمان میزان ثواب اون شخص افزوده بشه و اونو از بنبست خارج كنه. یا برعكس مثل همون مثال یزید كه شما گفتین. یزید كاری كرد كه تا آخر دنیا مورد لعنت و نفرین خواهد بود و نه تنها از عذاب رها نمیشه بلكه هر آن بیشتر عذاب میشه.
 اما یه سئوال هنوز مونده: به نظر شما این تكامل تنها شامل مسلمونا میشه؟ یا كه نه، هر شخصی توی دنیا ذره‌ای كار خوب و بد انجام بده روی تكاملش توی آخرت تأثیر داره؟
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

سه شنبه 30/11/1386 - 5:9 - 0 تشکر 30660

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوبم

و یه سلام و خداقوت ویژه خدمت دوست گلم جناب روح زنگار زده عزیز

توضیحات قشنگتو خوندم.راستش هم خیلی لذت بردم و هم خیلی به فکر فرو رفتم.

اما در جواب سؤال زیبایی که مطرح کردی،نظرم رو میگم،ان شاءالله که مفید باشه:

؟ اصلاً یه سؤال: میزان پاداش یا عذاب، در جهان آخرت چطوری محاسبه میشه؟ واضحتر بگم: آیا عذاب یا پاداشی كه برای شخص مورد حساب در نظر گرفته میشه، تفاضل اعمال خوب و بد اونه؟

.......................................

دوست خوبم توی آخرت بهترین و عادلانه ترین پاداش یا عذاب به اعمال ما داده میشه؛طوری که هیچ کس نمیتونه بگه جزای اعمال من متناسب با نوع عملم نیست.چون ما در جهان آخرت ما به ازای اعمالمون رو مشاهده نمی کنیم،بلکه خود اعمالمون رو مشاهده می کنیم.بله! صورت واقعی و عینی اعمالمون رو که توی این دنیا ظرفیت و شرایط درکش رو نداریم،در جهان آخرت مشاهده می کنیم.همه اعمال ما یه صورت ظاهری دارن که ما توی این دنیا مشاهده می کنیم،اما یه صورت باطنی و حقیقی دارن که طبق حکمت خدا و به جهت آزمایش ما توی دنیا قابل مشاهده نیستن.

فرضاً ما اگه غذای حرام بخوریم صورت ظاهری عمل ما با حالتی که غذای حلال می خوریم مشابهن،اما صورت باطنی این دو عمل به کلی متفاوتن.خدا توی قرآن گفته وقتی شما مال یتیمی رو به نا حق می خورین،در حقیقت در حال بلعیدن آتش هستید و مسلماً این نمود ظاهری این عمل نیست،بلکه حقیقیت و نمود عینی عملیست که ما انجام میدیم.و این یعنی عادلانه ترین نوع محاکمه...

البته در مورد رحمت و بخشش خدا هم میشه این رو هم جزئی از نمود حقیقت اعمال دنیامون در آخرت بدونیم.مثلاً اینکه ما در دنیا عملی انجام میدیم که نمود حقیقی اون ما رو مشمول یه صورت از رحمت و بخشش الهی قرار میده.این طوری همه صفات خدا هم در نظر گرفته میشن و تناقضی بوجود نمیاد.

دو حکمت زیبا از انسان کامل علی(ع) که مرتبط با این بحث هستن رو در ادامه قرار میدم؛ان شاءالله همن طور که توفیق شنیدن یافتیم،توفیق عمل به این هاله های نور و معرفت رو هم پیدا کنیم:

حکمت 343:شناخت مردم و ضدّ ارزشها

گفتارها نگهدارى مى‏شود، و نهان‏ها آشکار، و هر کسى در گرو اعمال خویش است، و مردم گرفتار کمبودها و آفت‏هایند جز آن را که خدا نگهدارد، در خواست کنندگانشان مردم آزار، و پاسخگویان به زحمت و رنج دچارند، و آن کس که در اندیشه از همه برتر است با اندک خشنودى یا خشمى از رأى خود باز مى‏گردد. و آن کس که از همه استوارتر است از نیم نگاهى ناراحت شود یا کلمه‏اى او را دگرگون سازد.

حکمت 276:پرهیز از دورویى‏ها

خدایا به تو پناه مى‏برم که ظاهر من در برابر دیده‏ها نیکو، و درونم در آنچه که از تو پنهان مى‏دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى که تو از آن آگاهى، توجّه مردم را به خود جلب نمایم، و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستى که درونم را زشت کرده به سوى تو آیم، تا به بندگانت نزدیک، و از خشنودى تو دور گردم.

..........................................

ادامه در پست بعد...

سه شنبه 30/11/1386 - 5:25 - 0 تشکر 30662

...ادامه پست قبل

اینجا به نظر من میشه یه فرضیه رو عنوان كرد: "تكامل ما در جهان آخرت وابسته به موندگاری اعمال ما در دنیاست!چطوری؟

فرض كنیم كه شخصی توی دنیا یه مدرسه میسازه. خوب نفعی كه این مدرسه به جامعه و مردم میرسونه شاید تا سالها بعد از مرگ بانی مدرسه ادامه پیدا كنه. شاید همین باعث بشه كه به مرور زمان میزان ثواب اون شخص افزوده بشه و اونو از بنبست خارج كنه. یا برعكس مثل همون مثال یزید كه شما گفتین. یزید كاری كرد كه تا آخر دنیا مورد لعنت و نفرین خواهد بود و نه تنها از عذاب رها نمیشه بلكه هر آن بیشتر عذاب میشه.

دوست خوبم،همون طور که می دونی همه اعمال ما تا روزی که زنده ایم و همچنین اثرات اعمال ما پس از مرگمون برای ما ثبت میشه و در حقیقت تفاوتی بین اعمال زمان حیات ما و اعمال وابسته به ما پس از حیاتمون وجود نداره.پس اعمال پس از حیات ما هم به همون صورت(به صورت نمود حقیقی و باطنی) به ما بازگردونده میشن.

اما یه سئوال هنوز مونده: به نظر شما این تكامل تنها شامل مسلمونا میشه؟ یا كه نه، هر شخصی توی دنیا ذره‌ای كار خوب و بد انجام بده روی تكاملش توی آخرت تأثیر داره؟

...........

دوست خوبم،فکر کنم توضیح بالا جواب این سؤال قشنگت رو هم بده.

......................................................................................

در ضمن جناب میکرو توضیحات شما هم خوب و جالب بود.درباره بنده هم لطف دارین.خوشحال میشیم اگه شما رو هر چه بیشتر و فعالتر تو این جور بحثها ببینیم.اما درباره توضیحتون:

«به نظر من همه ما آدمها كه اسممون مسلمونه اگر هم گناهكار باشیم ... بواسطه عذابی كه خواهیم چشید در نهایت به كمال خواهیم رسید...اما كمالی كه در حد ظرفیتی باشه كه در این دنیا برای خودمون درست كردیم...»

...............

میشه واضح تر بفرمایین منظورتون از کسایی که اسمشون مسلمونه چیه؟! و همچنین منظورتون از گناهکار بودن این طیف آدما چیه؟! چطوری و با چه میزان عذابی و طبق چه ملاکی این افراد به کمال می رسن؟!

................................................................

مشتاقانه منتظر حضور سبز و همچنین شنیدن نظرات همه دوستای خوبم هستم.

.....................

در پناه دوست مشترکمان موفق باشید

پنج شنبه 2/12/1386 - 1:21 - 0 تشکر 31008

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
 جناب نظری! خیلی ممنون كه پیگیر بحث هستی. و البته خیلی هم نسبت به من لطف داری.
توی آخرت بهترین و عادلانه ترین پاداش یا عذاب به اعمال ما داده میشه؛طوری که هیچ کس نمیتونه بگه جزای اعمال من متناسب با نوع عملم نیست.
البته همینه كه شما میگید! عدالت واقعی قطعاً در اونجا اجرا خواهد شد.
ما در جهان آخرت ما به ازای اعمالمون رو مشاهده نمی کنیم،بلکه خود اعمالمون رو مشاهده می کنیم.بله! صورت واقعی و عینی اعمالمون رو که توی این دنیا ظرفیت و شرایط درکش رو نداریم،در جهان آخرت مشاهده می کنیم.همه اعمال ما یه صورت ظاهری دارن که ما توی این دنیا مشاهده می کنیم،اما یه صورت باطنی و حقیقی دارن که طبق حکمت خدا و به جهت آزمایش ما توی دنیا قابل مشاهده نیستن.
 بله واقعاً همینه ما در اونجا در حقیقت پاداش و عقوبت اعمالمون رو میبینیم؛ كه من نتونستم منظورمو درست بیان كنم. ممنون از توضیحتون!
البته در مورد رحمت و بخشش خدا هم میشه این رو هم جزئی از نمود حقیقت اعمال دنیامون در آخرت بدونیم.
 جناب نظری! من معتقدم رحمت خداوند بالاترین نمود عدالته! چرا كه خدا، اولاً بدون حساب بارون رحمتشو به آفریدگانش نازل میكنه، بعد هم میگه اگه قدر این رحمت رو دونستی، باز هم مشمول رحمت خاص من خواهی شد! حالا نكته‌ی جالب اینه كه: خدا میگه اگه كاری رو برای من انجام دادی، ده برابر یا بیشتر پاداش خواهی گرفت؛ اما اگر ناسپاسی كردی، به اندازه‌ی جرمت مجازات خواهی شد! دقت كنیم كه این درست عین عدالت و حتی برتر از عدالته.
 از دو حكمت زیبایی هم كه عنوان كردی ممنون! خیلی بجا بود.
میشه واضح تر بفرمایین منظورتون از کسایی که اسمشون مسلمونه چیه؟! و همچنین منظورتون از گناهکار بودن این طیف آدما چیه؟! چطوری و با چه میزان عذابی و طبق چه ملاکی این افراد به کمال می رسن؟!
 جناب نظری! این سئوال رو ازجناب میكرو پرسیدید، ولی اگه اجازه بدین من هم توضیحی رو عرض كنم.
 البته من هم منظورشون رو درست متوجه نشدم، اما فكر میكنم جواب قسمت آخر سئوالتون رو میشه یه جورایی با توضیح رحمت كه در بالا گفته شد، داد. یعنی یكی از ملاكهای به كمال رسیدن انسانها شاید همون رحمت خدا باشه.
 موفق باشی.
دوستای دیگه تشریف نمیارن؟ میخوایم نتیجه‌گیری كنیما!  
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 8/12/1386 - 17:11 - 0 تشکر 31893

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

چند حدیث

امام صادق(ع): شكر نعمت عبارت است از دوری جستن از حرامهای خدا، و تمام شكر خداوند "الحمدلله رب العالمین" است.

امام صادق(ع): هر گاه به دنبال امام جماعتی بودی، وقتی امام از قرائت فاتحه فارغ شد بگو: "الحمدلله رب العالمین".

امام رضا(ع): خداوند قرائت حمد را در نمازها به مردم امر فرموده تا قرآن ترك نشود، و محفوظ بماند، و به یكدیگر تعلیم نمایند؛ و برای نماز حمد را از تمام سوره های قرآن اختیار فرمود، چراكه در قرآن سوره‌ای كه مانند حمد جامع باشد نیست. زیرا حمد واجد تمام خیر و حكمت است. و گفتن "الحمدلله" را در موقع شكرگزاری، بر مخلوقات واجب فرموده كه آنها موفق به خیرات و عمل نیكو شده‌اند. و "رب العالمین" توحید و حمد است از برای خداوند و اقرار به اینكه او به تنهایی خالق مخلوقات و مالك بندگان است، نه غیر او!

امام صادق(ع): از برای خداوند هزار عالم است، كه هر عالمی بزرگتر از این عالم آسمان و زمین است. و اهل هر عالمی نمیدانند كه خداوند عالمی جز عالم آنها آفریده و موجود میباشد یا خیر!

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.