تهران - منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینكه آخرین سال از دهه 80 بی تردید سال شكوفایی شبكه نمایش خانگی است، این شبكه را در حال تبدیل شدن به رقیبی سرسخت برای سینمای ایران عنوان كرد. | | |
دكتر "شهرام خرازی ها" روز بكشنبه در ارتباط با اهمیت تبلیغات و ثبت اطلاعات در شبكه نمایش خانگی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: اگر روزگاری موسسات عرضه كننده نوارهای ویدئویی و لوح فشرده، تمام محصولات داخلی شان را از سینمای ایران تامین می كردند، امروز بسیاری از این موسسات خود آستین ها را بالا زده و با تولید فیلم در حال تبدیل شدن به رقیبی سرسخت برای این سینما هستند.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران افزود: اگر چه بخشی از محصولات شبكه نمایش خانگی به لحاظ محتوا و كیفیت چندان چنگی به دل نمی زنند و شبیه هم هستند اما با این وجود، تولید این همه فیلم جای توجه و دقت نظر دارد.
به پیش بینی نویسنده ماهنامه سینما - خانواده، افزایش تولیدات شبكه نمایش خانگی به رونق هنرهای تصویری و نمایشی خواهد انجامید و در همین راستا صنعتی موازی صنعت سینما شكل خواهد گرفت.
وی یادآور شد: در حال حاضر لوح فشرده تولیدات وطنی در سبد خرید خانوارهای ایرانی قرار گرفته و فیلم خریدن در حال تبدیل شدن به یك عادت خوشایند روزمره است.
خرازی ها خاطر نشان كرد: این عادت حتی به خردسالان هم تسری یافته است و بچه ها كم كم دارند متوجه بسته های خوشرنگ و جذابی می شوند كه در وهله اول به نظر كتاب و یا دفترچه می رسند اما در اصل حاوی لوح فشرده انیمیشن های فانتزیك مهیجی هستند كه می توانند اوقات خوشی را در خانه برای شان رقم بزنند.
وی اظهار داشت: با توجه به انبوه محصولاتی كه در بازار شبكه نمایش خانگی عرضه می شوند ضرورت دارد تا دیر نشده فرهنگ و راهنمای فیلم واحدی كه حاوی مشخصات شناسنامه ای تمام آثار ورودی به شبكه باشد، تدوین شود.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینكه ثبت اطلاعات فیلم ها در آینده كاربردهای فراوانی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر به سبب فقدان چنین راهنمایی، طرفداران سینمای ایران كه مایل به خرید و آرشیو كردن فیلم های مورد علاقه خود هستند گاه اصلا متوجه نمی شوند كه كدام فیلم ها در قالب لوح فشرده به بازار عرضه شده اند و به این ترتیب بخشی از ظرفیت بالقوه خرید و فروش شبكه راكد می ماند.
به گفته وی، حتی پژوهشگران و صاحب نظران حوزه سینما نیز در خلاء اطلاعاتی موجود نمی توانند احاطه كاملی بر محصولات شبكه داشته باشند.
این منتقد سینما با ابراز تاسف از ضعف تبلیغات در شبكه نمایش خانگی، اظهار داشت: محصولات شبكه به ویترین مناسبی برای دیده شدن نیاز دارند، ضمن اینكه تبلیغات وسیع و پر دامنه سریال های "قلب یخی" به كارگردانی محمدحسین لطیفی و "قهوه تلخ" ساخته مهران مدیری، در فروش بالا و افزایش تیراژ لوح های فشرده این مجموعه ها بسیار موثر بوده اند.
خرازی ها، دورنمای تجاری شبكه نمایش خانگی را مثبت و امیدبخش توصیف كرد و گفت: این شبكه از تنوع بسیار مناسبی برخوردار است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و انتشار و عرضه آثار فاخر راه درازی پیش رو دارد. منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی{ایرنا}