• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 13892)
سه شنبه 11/8/1389 - 21:0 -0 تشکر 247501
معرفی کتاب

کتاب "حماسه حسینی" اثراستاد شهید مرتضی مطهری

سلام دوستان. کتاب حماسه حسینی یکی از کتابهاییست که به نظر من برای تمام جوانان ما خواندنش الزامیست. متأسفانه در سالهای اخیر برخی انحرافات در بین برخی مداحان غالی و فاصله گرفته از علما، باعث شده ا ست که برخی از جوانان ما راه را گم کنند و مفهوم عزاداری را درک نکنند و در برخی هیئتها شاهد رفتار غیراسلامی باشیم. این امر هم به لحاظ حیثیت شیعه(و اسلام) و هم به لحاظ عقیدتی بسیار خطرناک است. من وظیفه خود میدانستم که با آوردن مطالبی در نقد این گروه ضاله حساب آنها را از شیعه جدا کنم ولی از آنجا که ممکن بود دوباره برخی من را تبلیغگر اهل سنت بخوانند، تصمیم گرفتم این کتاب ارزشمند از مرحوم شهید مطهری را معرفی کنم:


 


نام کتاب: حماسۀ حسینی



مؤلف: شهید مرتضی مطهری



ناشر: انتشارات صدرا


 


این کتاب در دوجلد(در چاپ قدیم در سه جلد که جلد اول فعلی شامل جلد یکم و دوم چاپ قدیم است.) بر اساس چندین سخنرانی و نوشته های مختلف مرحوم شهید مطهری نوشته شده است.در اینجا به قسمت سخنرانیهای آن میپردازم:


 


۱.انحرافات در واقعۀ تاریخی عاشورا: این فصل را، این حقیر مهمترین بخش کتاب میداند چراکه با کمال تأسف با وجود اینکه نزدیک به چهل سال از سخنرانی مرحوم مطهری میگذرد همچنان جلوه هایی از آنرا در هیئتها شاهدیم که باید اصلاح شوند. هنوز هم در برخی هیئتها به مسائل فرعی بیش از مسائل اصلی اهمیت میدهند و در یک کلام برای برخی هیئتها حسین(ع) ناشناخته باقی مانده است. علت این انحرافات را میتوانید در این بخش از کتاب بیابید.در این بخش از کتاب است که در میابیم چه نوع اشک ریختنی در ایام عزا ارزش دارد و در ضمن با خیلی از تحریفات لفظی معنوی آشنا میشوید.


 


۲.عنصر امر به معروف و نهی از منکر: خواندن این بخش را نیز به تمام دوستان توصیه میکنم. به خصوص کسانی که احساس میکنند، در جامعۀ امروز امر به معروف و نهی از منکر واجب است؛ بهتر است با خواندن این بخش از کتاب اصول این کار را درک کنید. لازم به ذکر است که مرحوم مطهری «امر به معروف و نهی از منکر» را از برجسته ترین اهداف حسین(ع) میداند که میتوانید شرح آنرا در این بخش از کتاب ببینید. بنا بر روایتی امام حسین(ع) هدف خود از این قیام را اصلاح امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر مینامد.


 


 


 


۳.حماسۀ حسینی: این فصل که نام کتاب را نیز بر اساس آن قرار داده اند، با نگاهی حماسی به واقعۀ عاشورا مینگرد و انتقاداتی دیگر را نیز مطرح میکند.


 


۴.شعارهای عاشورا: این فصل نیز از فصول بسیار مهم کتاب است و بازهم به نکاتی فراموش شده از واقعۀ عاشورا میپردازد.(البته فراموش شده برای ما، نه علما) متأسفانه این روزها شعارهای برخی هیئتها را میتوان توهین به معصومین خواند یا به قول شهید مطهری «شعارهای پست و ذلت بار که حسین(ع) هرگز بر زبان نیاورده است» نامید.


 


خواندن این کتاب ارزشمند را به برادران اهل سنت نیز توصیه میکنم تا بدانند شیعه به هیچ وجه امام پرست یا چیزی توی این مایه ها نیست!

يکشنبه 17/11/1389 - 10:48 - 0 تشکر 280073

خیلی ممنون از شما ولی بهتر بود قبل از ایجاد تاپیكها سری به "قوانین انجمن كتابخوانی" می زدید

باز هم ممنون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 17/11/1389 - 11:43 - 0 تشکر 280140

ممنون از مطالب خوبتان . مجبورم این مطالب را به تاپیک های تخصصی منتقل کنم دوست عزیز.

 

 

 

يکشنبه 17/11/1389 - 11:44 - 0 تشکر 280142


پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی، ترجمه نازی عظیما

حماسه‌ی غم‌انگیز دریایی






ارنست همینگوی یكی از بزرگترین نویسندگان آمریكایی قرن بیستم است. سبك و نثر هاص همینگوی بر داستان‌نویسی آمریكا و حتی داستان‌نویسان زبان های دیگر تا امروز تاثیرگذار بوده است. زندگی پرفراز و نشیب و ماجراجویانه همینگوی او را به عنوان چهره ای شاخص در فرهنگ عامه نیز تثبیت كرده است. زندگی ادبی همینگوی از دهه بیست تا میانه دهه پنچاه میلادی را در برمیگیرد. در این مدت او در اروپا،‌آمریكا و آمریكای لاتین ساكن بود، 7 رمان نوشت كه همگی شان امروز جزو كلاسیك های ادبیات آمریكا به شمار می‌آیند. همینگوی در سال 1954 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. عبارت مشهور « كوه یخ» در داستان نویسی به همینگوی منتسب است و درمورد آثار او نیز به كار می رود. قسمت بزرگ تر كوه یخ كه در دریاهای قطبی دیده می شود همیشهخ زیر آب است و فقط تكه‌ای از آن بیرون مانده. در سبك داستان نویسی همینگوی هم همیشه مسئله اصلی و كشمكش درونی داستان ناگفته و پوشیده است اما چیزهایی كه در داستان گفته می شود به وجود آن اشاره دارد.
پیرمرد و دریا
این رمان كوتاه را ارنست همینگوی در سال 1951 در كوبا نوشت و یكسال بعد منتشر كرد.« پیرمرد و دریا» معروف ترین كتابی است كه همینگوی نوشت.سانتیاگو ماهیگیر پیركوبایی با همراه پسرجوانی به اسم مانولین كه پدر و مادرش معاشرت با ماهیگیر را برای او قدغن كرده اند برای شكار یك نیزه ماهی بزرگ به دریا می روند. 84 روز است كه سانتیاگو موفق به سكار ماهی نشده است. این بار اما عزمش را جزم می كند تا بر ماهی غلبه كند.
استقبال خیره كننده خوانندگان
این داستان اولین بار در سال 1952 در مجله لایف چاپ شد. در همان دو روز اول 5 میلیون نسخه از این مجله فروش رفت كه تا امروز یك ركورد دست نیافتنی به شمار می آید. وصف داستان عالی همینگوی دهان به دهان می گشت و خوانندگان عطش داشتند شاهكار بزرگ ادبی زمان خود را بخوانند.اولین چاپ كتاب در 50 هزار نسخه منتشر شد.
مضمون‌های اصلی كتاب
بسیاری از منتقدان مبارزه انسان و طبیعت را مهم‌ترین مضمون « پیرمرد و دریا » دانسته‌اند. همچنین با توجه به نفوذ و رواج اندیشه‌های اگزیستانسیالیستی در زمان زندگی همینگوی این كتاب را می‌توان از این نگاه هم قرائت كرد.
پیرمرد و دریا در ایران
از این كتاب ترجمه های مختلفی به فارسی منتشر شده از جمله ترجمه نجف دریابندی و محمد تقی فرامرزی. جدیدترین ترجمه «پیرمرد و دریا» را نشر افق منتشر كرده است. نازی عظیما مترجم این كتاب است.


*** منبع : انتشارات افق

 

 

 

يکشنبه 17/11/1389 - 11:52 - 0 تشکر 280153

دوست عزیزم isar114 با توجه به قوانین جدید انجمن تمام مطالب مفید و خواندنی شما به این تاپیک ( که خودتان افتتاحش کردید ) منتقل شد . از زحمات شما سپاسگزارم .

 

 

 

دوشنبه 2/12/1389 - 15:41 - 0 تشکر 287750

***احمدی نوشتن رمان تازه‌اش را آغاز کرد
فرشته احمدی نویسنده کتاب‌هایی مانند "جنگل پنیر" و "پری فراموشی" از نگارش فصل‌های ابتدایی رمان تازه‌اش "آنا" خبر داد.
فرشته احمدی درباره رمان در دست تالیف خود به خبرنگار مهر گفت: سوژه و طرح اصلی این رمان را پیش از نوشتن "جنگل پنیر" در ذهن داشتم و تاکنون هم نگارش دو فصل آن را به پایان برده‌ام ولی نمی‌دانم کی به نقطه آخر می‌رسم.

وی افزود: عنوان این رمان را "آنا" گذاشته‌ام که نام شخصیت محوری داستان هم هست؛ این کتاب درباره زنی درونگراست که زندگی‌اش روالی عادی ندارد و در همین حال اتفاقاتی برای او و در رابطه با اطرافیانش رخ می‌دهد. شخصیت این زن به گونه‌ای است که نمی‌تواند به راحتی با مسائل اطرافش کنار بیاید و به نوعی زنی سرکش به حساب می‌آید.

نویسنده "پری فراموشی" درباره ویژگی‌های رمان "آنا" در مقایسه با دیگر کتاب‌های او گفت: نوشتن مثل گیاه است که مدام در حال رشد است و نویسنده هم بدون اینکه خودش متوجه باشد، تغییر می‌کند و نوشته‌هایش به سمت خاصی خواهد رفت.

فرشته احمدی اضافه کرد: من هم در روند کار نوشتن، نقد و نظرات مختلفی درباره کتاب‌هایم دریافت کرده‌ام که تاثیرشان به وضوح در نوشته‌هایم مشخص است و شاید حرکت شخصیت‌های اصلی داستان‌هایم از دنیای انتزاعی به جهان اجتماعی متاثر از همین وضعیت باشد. شخصیت اصلی "آنا" هم تلاش می‌کند از دنیای درونی خودش به زندگی اجتماعی پا بگذارد.

وی با بیان اینکه داستان رمان "آنا" کوتاه نخواهد بود ابراز امیدواری کرد در ماه‌های آتی آن را به دست چاپ بسپارد.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 2/12/1389 - 15:41 - 0 تشکر 287751

***رمان‌هایی از عایشه کولین ترجمه می‌شود
رویا پورمناف ترجمه "ترکان" و "زمزمه‌های نیمه شب" دو رمان بلند از عایشه کولین را آغاز کرد.
رویا پورمناف نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثاری که قرار است به زودی ترجمه آنها آغاز کند، گفت: به تازگی قراردادی با نشر زعفران بسته‌ام که بر اساس آن دو رمان از عایشه کولین نویسنده اهل ترکیه را ترجمه می‌کنم.

وی ادامه داد: "ترکان" و "زمزمه‌های نیمه شب" دو رمان از این نویسنده مطرح ترکیه‌ای هستند که اولی چاپ 2009 و دیگری چاپ 2004 است و هر دو جزو آثار موفق ادبیات آن کشور هستند و بر اساس آنها سریال‌ هم ساخته شده است.

مترجم "همه چیز با تو آغاز می‌شود" نوشته مومین سکمان در توضیح بیشتر این آثار بیان کرد: در کتاب "زمزمه‌های نیمه شب" داستان یک خانواده اشرافی روایت می‌شود و در ادامه یکی از رسم‌های سنتی ترکیه مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته وی این دو کتاب هر دو بیش از 300 صفحه دارند و ترجمه آنها تا اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد.

پورمناف افزود: رمان "عشق ممنوعه" نوشته حالیت ضیا اوشکالی گیل را هم که چندی پیش ترجمه کرده و با نشر مضمون داده بودم از آن ناشر گرفته و به نشر جاده قلم دادم. تاکنون از این نویسنده اثری در ایران ترجمه و منتشر نشده است و می توان گفت خوانندگان ایرانی برای نخستین بار با کتاب‌های اوشکالی گیل آشنا می‌شوند.

وی در پایان اشاره کرد: این رمان 500 صفحه‌ای داستانی عاشقانه دارد و از آثار مطرح ترکیه‌ای است که باز هم بر اساس آن سریال ساخته و پخش شده است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 2/12/1389 - 15:43 - 0 تشکر 287753

***انتشار کتب فاخر از سیاستهای انتشارات علمی و فرهنگی است
مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی تولید کتب مرجع و فاخر را از سیاستهای قطعی این انتشارات دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی زارعی نجفدری پس از اعلام خبر شایسته تقدیر خواندن کتاب **"اصطلاحات صوفیان"** از سوی کمیته داوران جایزه کتاب سال عنوان کرد: در طول 5 سال گذشته 35 عنوان از کتب فاخر این انتشارات در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای مهم و بزرگ داخلی و بین‌المللی مربوط به کتاب، تقدیر شده است.

وی افزود: کتاب "اصطلاحات صوفیان" یکی از مفصل‌ترین و دقیق‌ترین آثار در عرصه تصوف و عرفان در ایران است که اغلب اصطلاحات مشترک با شعر و ظواهر متعارف را در طریقت صوفیان معنا کرده و توضیح داده است.

زارعی نجفدری اظهار امیدواری کرد روند رو به رشد کمی و کیفی تولیدات انتشارات علمی و فرهنگی با همکاری نویسندگان، استادان و فرهیختگان بزرگ تداوم یابد.

کتاب "اصطلاحات صوفیان" که توسط انتشارات علمی و فرهنگی در سال 1388 منتشر شده است، در بخش عرفان و تصوف جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر شناخته شد.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 4/12/1389 - 12:57 - 0 تشکر 289185

شرایط تجدید یك انقلاب در كتاب «پیشوای صادق»

در دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و در زمانی که رهبری جامعه، مهم‌ترین مسئله نهضت اسلامی بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای چند سخنرانی درباره تحلیل زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحت عنوان «پیشوای صادق (ع)» توسط انتشارات سیدجمال و باهمکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشر شد.

تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست اما بین سال‌های ۴۵ تا ۵۰ شمسی بوده است. کتاب «پیشوای صادق (ع)» در بین سال‌های ۵۸ تا ۶۰ از سوی نشر فرهنگ اسلامی شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هر چند مختصر است اما یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می‌شود.

«دو قضاوت درباره امام صادق (ع)، قضاوت جانبدارانه، قضاوت مغرضانه، رسالت انسانىِ یک رهبر، سیماى واقعى امام، روح‌هاى عافیت‏‌طلب، سندهاى غیرقابل استناد، قضاوت غیرعلمى، فلسفه امامت، فلسفه نبوت، امامت؛ ادامه تکلیف نبوت، عناصر سازنده نظام اجتماعى، تجدید انقلاب؛ دشوار‌تر از ایجاد آن، موضع حقیقى امام در برابر قدرت مسلط، فعالیت آرام و پنهان، شاخصه دوران امام باقر (ع)، اشاعه دعوت هدفدار، واقعیت تأسف‏بار اجتماعى و ذهنى، موضع‏گیرى خصمانه امام، استفاده از فرصت‌ها، داستان بنى‏اسرائیل در جامعه فرعونى و…» از جمله مطالب موجود در این کتاب هستند.

مقام معظم رهبری درباره امام صادق (ع) می‌فرماید: «تبلیغ و تبیین مسئله امامت شیعی، بیان و تبلیغ احکام دین و تفسیر قرآن به روش اهل‌بیت (ع)، ایجاد تشکیلات سیاسی ایدئولوژیک به صورت مخفی، هدایت پنهانی جنبش‌های نظامی علویان و فعالیت سیاسی خطوط اصلی زندگی امام صادق (ع) را تشکیل می‌دهد.»

در بخشی از این کتاب با عنوان «برنامه‌های کلی امامت» آمده است: «به سهولت می‌توان برنامه عمومی امامان شیعه و جانشینان بالاستحقاق پیامبر اکرم را دانست. این برنامه در دو بخش انفکاک ناپذیر انجام می‌گیرد: بخش اول مربوط به ایدئولوژی است و بخش دوم مربوط به قدرت اجتماعی…. در زمینه اول تلاش و همت آنان صرف می‌شده است که ایدئولوژی اسلام را تبیین و تحکیم و تطبیق کنند؛ تحریف‌ها و بدعت‌هایی که به وسیله دسته‌های مغرض و مغزهای جاهل در آن پدید می‌آمده، بنمایانند؛ آن را با حوادث روز به روز و نو به نوی زندگی متحوّل اجتماعی تطبیق کنند و شیوه استفاده حکم حوادث واقعه را به آیندگان بیاموزند؛ قسمت‌هایی از آن را که به خاطر منافع قدرتمندان در بوته اجمال مانده یا به دست فراموشی سپرده شده، در خاطره و خاطره‌ها زنده سازند و گوشه‌هایی از آن را که ذهن معمولی نمی‌تواند از متن دست اول اسلام – یعنی قرآن – استنباط کند، با تسلط و معرفت کامل خود، استنباط کنند…. خلاصه اسلام را هم چون ایدئولوژی زنده و زندگی بخش در طول قرون حفظ کنند و راه حفظ آن را تا ابد به شاگردان و آیندگان تعلیم دهند.

در زمینه دوم هم چنین می‌کوشیده‌اند در هر زمان و به تناسب وضع سیاسی و اجتماعی و جهانی جامعه اسلامی، وسایل و مقدماتی را فراهم آورند تا بتوانند به شکلی سریع، زمام قدرت و حکومت را به دست آنان دهد یا در آینده‌ای دراز مدت، خود یا هم فکران و یاران و جانشینانشان را به قدرت و حکومت برسانند…»

مقام معظم رهبری در بخشی از این کتاب به این نکته اشاره دارند که: «تجدید یک انقلاب،‌ گاه از ایجاد آن بسی مهم‌تر و دشوار‌تر است. روحیه‌هایی استوار، ایمان‌هایی راسخ، مغزهایی نیرومند و فکرهایی بیدار و آگاه و فعال لازم است تا بتواند این بار فرساینده را برای مدتی دراز روی دوش نگه دارند. اکنون چه کسی برای اینکار آماده است؟ آن شیعه‌ای که قیام حسین بن علی را تحمل نمی‌کند؟ آن شیعه‌ای که با امام حسن راه نمی‌افتد؟ بی‌گمان هر قیام و اقدامی که به اتکاء عناصر ناپخته و تربیت نشده‌ای از آن قبیل واقع شود فرجامی ندامت‌انگیز و خسارت‌بار‌تر خواهد داشت. تجربه توابین (!) و سپس قیام مختار و ابراهیم بن مالک گواه صادق این ادعاست…»

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «مشکل امام باقر (ع) با مردم» می‌خوانیم: «آنان در برابر خود، مردمی را مشاهده می‌کنند که از سویی بر اثر تربیتی تبه‌ساز و ویرانگر روز به روز در جریان فساد عمومی جامعه مستغرق‌تر و ساقط‌تر می‌شوند و کم‌کم کار به جایی رسیده است که عامّه مردم نیز مانند سردمدراران و مسئولان، حتی گوش به دعوت نجات بخش امامت نمی‌دهند…. و اگر تشیّع نیز کمر به دعوت و هدایت آنان نبندد، راه یکسره بر آنان بسته شده است؛… «ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَکْنَاهُمْ لَمْ یَهْتَدُوا بِغَیْرِنَا (بحارالأنوار ج ۲۶ ص ۲۵۳)… امام در هر فرصت مناسبی با نشان دادن گوشه‌ای از واقعیت تلخ و مرارت بار زندگی شیعی و تشریح فشار‌ها و شدت عمل‌هایی که از سوی قدرت‌های مسلط بر امام و یارانش می‌رود، احساسات و عواطف مردم غافل را تحریک می‌کند و خون مرده و راکد آنان را به جوش می‌آورد و دل‌های کرخ شده آنان را هیجانی می‌بخشد… یعنی آنان را آماده گرایش‌های تند و جهت‌گیری‌های انقلابی می‌سازد…»

در بخش دیگری از این کتاب مقام معظم رهبری به تشریح مفهوم ولایت پرداخته است و در این بخش تحت عنوان «ولایت، حزب شیعی» آمده است: «در عبارتی کوتاه، نام شیعه و فرهنگ تشیّع و نیز در تفاهم و درک غیر شیعیان در قرن‌های نخستین اسلام و در زمان ائمّه (ع) بر کسی اطلاق نمی‌شد که فقط محبّت خاندان پیامبر (ص) را در دل داشته باشد یا صرفا به حقّانیت آنان و صدق دعوتشان معتقد باشد – هر چند در حوزه فعّالیت و حرکتی که مرکز و محور آن، امام بود، شرکت نداشته باشد – بلکه به جز این‌ها، شیعه بودن یک شرط اساسی و حتمی داشت و آن عبارت بود از پیوستگی فکری و عملی با امام و شرکت در فعّالیّتی که به ابتکار و رهبری امام در جهت بازیافتن حقّ غصب شده و تشکیل نظام علوی و اسلامی در سطوح مختلف فکری، سیاسی و احیانا نظامی انجام می‌گرفت. این پیوستگی،‌‌ همان است که در فرهنگ شیعه و «ولایت» نامیده می‌شود در واقع، شیعه نامی بود برای حزب امامت؛ حزبی که به رهبری امام به فعّالیّت‌های معیّنی سرگرم بود و هم چون همه حزب‌ها و سازمان‌های معترض در دوران خاتناق، با استتار و تقیّه می‌زیست. این، چکیده و عصاره نگاهی دقیق به زندگی ائمّه (ع) و به ویژه امام صادق (ع) است…»

یکی از نکاتی که در این کتاب به آن اشاره شده است «تبیین و تبلیغ مسئله امامت» است؛ این موضوع را ‌باید بارز‌ترین خصیصه دعوت امامان شیعه دانست. از نخستین سال‌های پس از رحلت پیامبر اکرم در همه دوره‌های امامت، مطلع دعوت شیعی را اثبات امامت اهل بیت پیامبر تشکیل می‌داده‌ است. این موضوع در قیام خونین حسین بن علی و پس از آن حتی در جنبش امامزادگانی مانند زیدبن‌علی نیز مشاهده می‌شود. دعوت امام صادق (علیه‌السلام) نیز از این کلیت بیرون نبوده است.

نویسنده کتاب «پیشوای صادق» به طور خاص درباره دعوت این امام بزرگوار به مسئله امامت که به اقتضای زمان، شرایط ویژه‌ای را می‌طلبیده، اشاره کرده و می‌افزاید: «امام هنگام اشاعه و تبلیغ این مطلب، خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده است که می‌بایست به‌ طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به‌ عنوان صاحب حق واقعی ولایت و امامت به مردم معرفی نماید و قاعدتا این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که همه مراحل قبلی مبارزه با موفقیت انجام گرفته است. آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در قشر وسیعی پدید آمده؛ آمادگی‌های بالقوه در همه جا احساس شده، زمینه‌های ایدئولوژیک در جمع قابل توجهی ایجاد شده، لزوم حکومت حق و عدل برای جمعی کثیر به ثبوت رسیده و بالاخره رهبر تصمیم راسخ خود را برای مبارزه نهایی گرفته است. بدون این همه، مطرح کردن نام یک شخص معین به عنوان امام و زمامدار محق جامعه، کاری عجولانه و بی‌فایده خواهد بود.»

بحث دیگری که در حکم مقدمه مبحث اصلی یعنی تشکیلات پنهانی سیاسی در کتاب «پیشوای صادق» آمده در بخشی با عنوان «استراتژی امام حسن برای پذیرش صلح» ذکر شده که چکیده آن توجه به مهم‌ترین اهدافی است که صلح امام حسن (ع) را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد. جمع‌آوری نیروهای اصیل و مطمئن شیعی، حراست آنان از گزند توطئه‌های بی‌امان ضد شیعی دستگاه اموی، گستردن تفکر اصیل اسلامی در دایره‌ای محدود ولی پرعمق، جذب نیروهای بالقوه و افزودن آنان به جمع شیعیان، انتظار فرصتی مناسب و سرانجام، قیام و اقدامی بجا و بموقع که نظام جاهلی بنی‌امیه را منفجر کرده، دوباره نظام اسلامی و علوی را جایگزین آن کند.

بدین ترتیب می‌توان گفت شاید تشکیلات پنهان سیاسی که نمودی بارز در دوران زندگی امام صادق (ع) دارد نوعی مبارزه نرم و غیرمسلحانه علیه دستگاه حکومت جور است به قصد بازگرداندن تدریجی، آرام و هوشمندانه حاکمیت به جانشینان واقعی پیامبر و آماده‌سازی زمینه لازم برای رشد نامحسوس شیعیان و جلوگیری از بهانه دادن به دست دشمن برای کشتار شیعیان وفادار به امامت و جانشینی بر حق فرزندان پیامبر.

یکی دیگر از مباحث مطرح در این کتاب موضوع واسطه میان امام و شیعیان است که نویسنده در بخشی با عنوان «باب واسطه میان امام و شیعیان» به آن اشاره کرده و آن عبارت است از راندن دوست برای حفاظت او از دشمن؛ دوستی که از زبده‌ترین و نزدیک‌ترین یاران است و همچون زنبور عسلی که اگر حشرات موذی بدانند در اندرون او چیست، قطعه قطعه‌اش می‌کنند و شهدش را می‌ربایند.

نویسنده تاکید دارد: «هنگامی که چشم‌ها و گوش‌های بیگانه با ولعی هرچه بیشتر در انتظار کشف ارتباطات شیعیان با امام‌اند… در این مواقع امام، خود نیز افراد را به ملایمت و‌گاه به عتاب، از خود دور می‌ساخته است. تبری جستن و اظهار بیزاری امام از یک راوی معروف و شناخته شده که بار‌ها رضایتمندی امام از وی به گوش نزدیکان و خواص رسیده، به گمان قوی هیچ موجبی جز یک تاکتیک تشکیلاتی نخواهد داشت.»

منبع: خبرآنلاین

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 4/12/1389 - 12:58 - 0 تشکر 289186

أه....نیكبیناد جان بفرست تو معرفی كتاب

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 4/12/1389 - 13:20 - 0 تشکر 289201

سلام دهکده ی عزیز

اگر شما هم مثل من با ایجاد تغییرات در انجمن های تبیان موافقی ، به تاپیک زیر سر بزن
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=289190&forumID=961

بازنده نیستم ، که عشق باخته ام ، همین نام تو که برده ام ، فردا برگ برنده من است .

 

 

ایران جوان

.

فوری دانلود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.