به گزارش آینده روشن، بر همین اساس است كه عالمان شیعی در طول تاریخ برای شناخت بهتر و بیشتر از ویژگیهای امام زمان (عج) به كلام امامان معصوم (ع) رجوع میكنند.
در این نوشتار نیز به دلیل نزدیك بودن سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع)، اخباری كه در خصوص حضرت قائم (عج) از امام هشتم وارد شده است را بیان میكنیم.
بیشتر احادیثی كه درباره امام مهدی (عج) توسط امامان یازدهگانه پیش از امام دوازدهم بیان شده توسط شیخ صدوق (ره) گردآوری شدهاند.
این عالم بزرگ شیعی كه حدود ۱۰ قرن پیش میزیست، در كتابهای معتبر و ارزشمند «علل الشرایع» و «عیون اخبار الرضا (ع)» میگوید؛ امام رضا (ع) فرمود: «گویا شیعه خود را میبینیم در حالیكه كه امام خود را مفقود كرده، مانند چهارپایان طلب چراگاه میكنند و او را نمییابند.» طبق آنچه كه شیخ صدوق میگوید، این امام همام درباره علل غیبت میفرماید: «برای این است كه در وقت ظهور، احدی را در گردنش بیعتی نباشد» (علل الشرایع، صفحه ۲۴۵)
همچنین در حدیث دیگری از امام رضا (ع) نقل میكند كه؛ «لابد است از وجود حدوث فتنه شدیدی، یعنی غیبت قائم (عج) كه همه خواص و اهل سریره بر آن فتنه مبتلا میشوند. این در وقتی است كه شیعه ما امام سومین را از اولاد من كه از امام حسن عسگری (ع) باشد، مفقود كنند كه همه اهل آسمان و اهل زمین و هر مرد و زن دلسوخته و حزین به او میگریند.»
و بعد امام رضا (ع) كه ملقب به «عالم آل محمد» (ص) است، اینگونه ادامه میدهد: «پدرم و مادرم فدای همنام و شبیه جدم و شبیه موسیبن عمران باد كه در بر و دوش او لباسهای قدس و خلعتهای ربانی هست كه از جیوب آنها انوار فضل و هدایت پرتو میاندازند، چه بسیار است مؤمنه دلسوخته و مؤمن تأسف كننده و متحیر در وقت فقدان آب صافی كه عبارت از قائم (عج) است.
گویا كه به حال ایشان نظر میكنم و از ایشان مأیوسم كه ایشان را ندا دادند با ندایی كه از دور شنیده میشود، چنانكه از نزدیك شنیده شود و قائم (عج) بر مؤمنین رحمت و بر كافرین عذاب و نقمت خواهد شد.» (عیون اخبار الرضا، جلد صفحه ۶)
شیخ صدوق همچنین در روایت دیگری به نقل از دعبل خزایی مینویسد: «در خدمت امام رضا (ع) قصیدهای سرودم كه مضمون اولش این است: «محل تدریس آیات قرآنی بعد از وفات پیامبر (ص) خالی از تلاوت شده و مقام نزول وحی معطل مانده است» و بعد ادامه دادم كه «خروج قائم (عج) لا محاله ظاهر میشود؛ با نام خدای تعالی و بركات او قیام میكند و تمیز میان هر حق و باطل میدهد، بر مؤمنین با نعمت و بر منافقین با عذاب و نقمت جزا میدهد» وقتی این دو بیت را خواندم، امام رضا (ع) گریه شدیدی كرد بعد از آن سر برداشت و فرمود: «ای خزاعی! روحالقدس با زبان تو این دو بیت را انشاء كرد. آیا میدانی این امام كیست؟ و كسی قیام خواهد كرد؟» پاسخ دادم كه نمیدانم و این قدر شنیدهام كه امامی از شما خروج میكند، زمین را از فساد پاك میكند و آن را پر از عدل میكند، چنانكه پر از ظلم و جور شده است، سپس امام رضا (ع) فرمود: «ای دعبل! امامی كه بعد از من است، پسرم محمد است و بعد از محمد پسرش علی است و بعد از او پسرش حسن و بعد از پسرش حجت قائم است كه در زمان غیبتش انتظار او را میكشند و در ایام ظهورش اطاعتش میكنند. هر گاه از دنیا غیر از یك روز باقی نماند، هر آینه خدای تعالی آن را طولانی كند تا اینكه او ظهور و زمین را پر از عدل كند، چنانكه پر از ظلم و جور شده است. و تعیین وقت برای ظهور وی نمیشود زیرا كه خبر داد به من پدرم، او از پدرش، او از پدرانش كه از پیامبر (ص) پرسیدند كه قائم از ذریّه تو كی ظهور خواهد كرد؟ فرمود: «مثل او مثل روز قیامت است» «لاَ یُجَلِّیهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِیكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِیٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ» یعنی «جز او [هیچ كس] آن را به موقع خود آشكار نمىگرداند [این حادثه] بر آسمانها و زمین گران است جز ناگهان به شما نمىرسد [باز] از تو مىپرسند گویا تو از [زمان وقوع] آن آگاهى بگو علم آن تنها نزد خداست ولى بیشتر مردم نمىدانند» (سوره اعراف آیه ۱۸۷) (كمال الدین جلد ۲ صفحه ۳۷۲)
بدین ترتیب است كه تمامی اخبار و وعدههای اولیاء و انبیاء در خصوص ظهور منجی آخرالزمان به گسترش عدالت بر روی زمین است. عدالتی كه شامل تمامی مخلوقات خداوند تبارك و تعالی میشود و البته باید یقیین دانست كه وعده اولیاء و انبیاء كه برگرفته از وعده حق الهی است، بدون شك محقق خواهد شد.
انتهای پیام/ن/0