نامه سرگشاده علی مطهری به احمدی نژاد
علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامهای سرگشاده از اظهارات رئیسجمهور در مورد مكتب ایرانی انتقاد كرد.
به گزارش ایلنا، متن این نامه بدین شرح است:
جناب آقای دكتر احمدینژاد
رئیسجمهور محترم
با اهداء سلام، سخنان جناب عالی در مصاحبه زنده با شبكه خبر سیما در روز جمعه 26/6/89 در واقع تبیین دوباره تز مكتب ایران به جای مكتب اسلام بود و حاكی از آن است كه اجرای این تز یك برنامه طراحی شده از سوی آقای مشائی و جنابعالی برای جمهوری اسلامی است. برخی برنامههای روزهای اخیر مانند چفیه انداختن به گردن كوروش نمادین، نیز این ظن قوی را تقویت میكند.
بدیهی است كه سخن گفتن از ایران باستان و شخصیتهای آن دوره مانند كوروش در ذات خود اشكالی ندارد، اما در جایی و فرصتی مانند مجمع عمومی سازمان ملل، سخن راندن از تمدن ایران باستان به جای تمدن اسلامی و تبیین منشور حقوق بشر كوروش به جای حقوق بشر مورد نظر اسلام، آنهم توسط مقام اول اجرایی نظام جمهوری اسلامی كه منادی احیای تمدن بزرگ اسلامی است، گذشته از كج سلیقگی، حاكی از یك تز و پروژه در زمینه سیاست خارجی و داخلی است كه البته آثار منفی زیادی از نظرصدور انقلاب اسلامی و نیز سرخوردگی اقشار متدین و حامی اصلی انقلاب كه فرزندان خود را جز برای اسلام و تحقق آرمانهای اسلامی فدا نكردند خواهد داشت.
بدیهی است كه در منشور كوروش نقاط مثبت نیز وجود دارد، اما اولاً موحد بودن كوروش مورد تردید است و به هر حال وی متدین به دین رسمی زمان خود نبوده است.
ثانیاً رفتار وی با مردم بابِل با سیره انبیاء سازگار نبوده است. كوروش پس از فتح بابِل، مردم بت پرست را به نام آزادی عقیده در بتپرستی خود آزاد گذاشت و این یعنی آزادی عقیده به سبك غربی، در حالی كه ابراهیم خلیل علیه السلام در زمانی كه مردم از شهر خارج شده بودند وارد بتخانه شد و همه بتها را شكست مگر بت بزرگ، و تبر را به گردن او انداخت و وقتی مردم از او سئوال كردند گفت كار بت بزرگ است و باعث شد كه مردم به فطرت الهی خود باز گردند، دست از بت پرستی برداشته به توحید باز گردند و پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله نیز پس از فتح مكه اولین كاری كه انجام داد این بود كه وارد كعبه شد و همه بتها را به دست علی علیه السلام شكست. در واقع ابراهیم خلیل و پیامبر اسلام زنجیر عقاید خرافی را از دست و پای مردم زمان خود باز كردند و آنها را آزاد كردند چون قصد استعمار آنها را نداشتند، اما كوروش مردم بابِل را همچنان در زنجیر خرافات باقی گذاشت همچنان كه ملكه انگلستان نیز در دوره استعمار هند وقتی وارد بتخانههای آن سرزمین میشد به نام آزادی عقیده بیش از خود هندیها به بتها احترام میگذارد، زیرا او بهتر از هركس دیگر میدانست كه اگر این زنجیرها از دست و پای مردم هند باز شود دیگر او نمیتواند این ملت را استعمار و منابع ثروت او را غارت كند.
در اینجا توجه جناب عالی را به سخن شهید آیتالله مطهری در كتاب آینده انقلاب اسلامی ایران جلب میكنم. گویی ایشان این گونه انحرافات را پیشبینی میكردند. ایشان در بحث آزادی عقیده و آزادی تفكر و فرق میان این دو میفرمایند:
"عدهی میگویند ببینید ما چه ملتی هستیم ! ما در دو هزارو پانصد سال پیش اعلامیه حقوق بشر را امضاء كردیم. كوروش وقتی وارد بابِل شد، با این كه خودش بت پرست نبود و تابع مثلاً دین زردشت بود، مع ذالك گفت تمام معابد بت پرستی كه در اینجا هست محترم است. پس ما ملتی هستیم طرفدار آزادی عقیده. این بزرگترین اشتباه است. از نظر سیاسی هرچه میخواهید تمجید كنید، زیرا اگر كسی بخواهد ملتی را به زنجیر بكشد باید تكیهگاه اعتقادی او را هم محترم بشمارد، اما از نظر انسانی این كار صد درصد خلاف است."
اما سؤال من از جناب رئیسجمهور این است كه آیا اصرار شما بر مطرح كردن مكتب ایران به جای مكتب اسلام به همان دلیلی نیست كه آقای مشائی افاضه فرمودند كه امروز در دنیا از مكتب اسلام نباید سخن گفت، زیرا از اسلام برداشتهای مختلف وجود دارد، بلكه باید از مكتب ایران سخن گفت.
اینجانب برادرانه و مشفقانه به جناب عالی نصیحت میكنم كه برخی مواضع شما كه با اساس اسلام سروكار دارد مانند آنچه در مسئله عفاف و حجاب اتفاق افتاد و آنچه در موضوع مكتب ایران رخ میدهد و به رغم مخالفت علمای بزرگ بر آنها اصرار میورزید، جایگاه شما را در میان توده مردم و اقشار متدین تنزل خواهد داد و تا حدودی تنزل داده است. رأی مردم به شما رأی به اسلام و حمایت از رهبری است، اگر بر این گونه مواضع خود پافشاری كنید به زودی پایگاه مردمی خود را از دست خواهید داد و به اقشار سهل انگار نسبت به دین نیز نمیتوان تكیه كرد.
با تقدیم احترام
علی مطهری