جایگاه بخشش
و گذشت در رفتار پیامبر(ص)
عفو و بخشش، یکی از صفات ارزشمند
انسانی و از خصیصههای بارز اخلاقی یک انسان خود ساخته و با ایمان بر شمرده شده و مستلزم صبری عظیم و درکی عمیق است.بخشش و گذشت و پیوند
با آنانکه رشته پیوند گسسته اند از بزرگی روح، حکایت دارد و عزتآفرین است؛ هر چه
این صفت در انسان افزونتر، بر قرب و عزتش نیز افزوده میشود. اوج این صفت نفسانی و کمال اخلاقی در وجود نازنین رسولخدا(ص)، تجلی یافته
بود؛ ایشان با روشی اسلامی و بر مبنای شناختی درست، از انسان و جامعه، به همراه نرم
خویی پیامبرانه، زمینه تحول عظیم انسانها را فراهم ساختند.
بخشش و گذشت
پیامبر اکرم(ص)
پیامبراکرم(ص) در تمام دوران
رسالتش، مدارا کرد و رفق ورزید و گذشت کرد؛ هرگز به درشتی و خشونت دست نیازید؛ چرا
که بر قله کمالات انسانی ایستاده بود و از چنین جایگاهی مردم را، هدایت و راهبری
مینمود. گذشت و بخشششان آن قدر فراگیر بود که با آنان که سالها با او دشمنی کرده
و کینه ورزیده بودند، نیز ملایمت ورزید و گذشت نمود.
حضرت(ص) حلیمترین و بخشندهترین مردم
بودند. با اینکه هیچ کس مانند او، در راه خدا آزار و اذیت ندید.[1]
با این حال کسی صبورتر، حلیمتر و بخشندهتر از او بر اذیتهای مردم نبود. ایشان
اگر چه از قومش اذیتهای زیادی دیدند؛ اما هرگز در هلاکت قومش تعجیل نکردند، بلکه
امید داشتند که خدا آنها را هدایت کند؛ روایت شده است که چون در جنگ احد دندانهای
میانی پیامبر(ص) شکست و صورتش شکافته شد، این حادثه بر یارانش سختگران آمد و
گفتند: «کاش نفرینشان کنی.» فرمودند:
«انی لم أبعث لعاناً و لکنی بعثت داعیاً و
رحمةً اللهم اهدی قومی فانهم لایعلمون»
«من برای لعن و نفرین
مبعوث نشدهام، بلکه برای دعوت به حق و از سر مهر برانگیخته شدهام، بار
خدایا قوم مرا هدایت فرما که آنان سخت نادانند.»[2]
میفرمود: جوانمردی و مردانگی ما
خاندان، در گذشتن از کسانی است که به ما ستم کردهاند و بخشش، به کسانی است که ما
را محروم ساختهاند.[3]
ایشان هیچگاه، بدی را با بدی
پاسخ ندادند و در کارهای خود انتقام جویی نکردند[4] بلکه
همواره عفو میکردند و بخشش از خود نشان میدادند؛ مگر آنکه حرمتی الهی، خدشهدار میشد
که در آن صورت به پاس حفظ حرمت الهی انتقام میگرفتند؛[5] ایشان
حتی، از کلیه اموری که برای آنها در شرع حد معین نشده بود، عفو و گذشت میفرمود.[6]