سلام
ممنون...آره..خیلی خوب و روون توضیح داده....
فقط یه چیزی رو نمیدونم چرا نمیتونم بفهمم.....یعنی چی كه قدر و ارزش خودمونو بشناسیم؟...چطوری؟.....اصلا اینی كه میگن *من عرف نفسه فقد عرف ربه* چطوری خودمونو بشناسیم؟....شایدم جواب ساده باشه و من میپیچونم...نمیدونم....
من اون قسمتایی كه به نظرم مهم بوده رو گلچین كردم...:)
پس همراه هررنج، این دو راحتى هست که تو ورزیده شدهاى و با رفعت یا دو ذکر به وسعت سینه، راه یافتهاى .
این نکته ى رمز گر بدانى، دانى
هر چیز که در جستن آنى، آنى
تا در طلب گوهر کانى، کانى
تا در هوس لقمه ى نانى، نانى
مؤمن باید مانند کسى باشد که خبر آمدن مسافر را به اوداده اند و مسافر در راه است و هر لحظه ممکن است برسد
دوره ى غیبت و انتظار از یک جهت، مانند مدتى است که معلم از کلاس خارج مى شود ـ چنانکه در پیش اشاره شد ـ تا بنگرد که شاگردان در غیاب او چه مى کنند؟ و درباره ى تعالیم و تکالیف خود چسان رفتار مى نمایند.../... باید همیشه در حالى باشد که رضاى کامل خاطرمعلم را فراهم آورد.
انتظار علت حرکت و تحرّک بخش است.../...ارزش مردم را مى توان ازانتظارى که دارند سنجید...../.....آن حضرت در توقیع شریفى به محمّد بن عثمان مى فرماید: براى فرج بسیار دعا کنید که آن خود فرج شماست
امام صادق (ع) فرمودند:
از دین ائمة و پیشوایان شیعه تقوى وعفت نفس و … و انتظارفرج مهدى موعود علیه السلام می باشد که با صبّرتحقّق می یابد.
انتظار :راه کارىو دارویى و گشایشى است براى محرومان و مصلحان و دین باوران که : فطرتزلال الهى را،با مظاهر پر زرق و برق تمّدن مادى ، آلوده نکرده اند و جان و روح خود را ، ازبافته هاى فکرى و عقلانى فیلسوف نماهاى ملحد ، سیرآب ننموده اند
آنچه یک منتظر باید در زمینه ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتبها خواهد بود و انسان را در برابر مکتبهاى گوناگون راهنمایى مىکند . وانتخاب بهترین را ممکن مىسازد..../....لازم نیست همه ى مکاتب رامطالعه کرد، بلکه همین قدر از مکاتب را باید دانست که اینها انسان را در نهایت به کجا خواهند برد .../...وقتى من اندازهى واقعى انسانى خودم را کشف کردم و شناختم، حالا در پى این هستم که مکاتب مختلف، چه لباسى را براى این انسان مىسازند ....
امام باقر علیه السلام : هیهات فرج مانرسد تا غربال شوید، باز هم غربال شوید و باز هم غربال شوید تا این که کدورتها برود و صافى و صفا بماند .
ایجاد روحیه، امر مهمى است که دردورهى انتظار باید حاصل شود، ولى مهمتر از آن، راههاى ایجاد این روحیه است که چگونه؟ و با چه روشى؟ این روحیه در منتظر ایجاد شود
و من یتق الله یجعل له مخرجا .
آنها که روز را با خلق خدا به سر مىبرند، باید در شب به یاد خدا باشند و از قرب او رزق بگیرند ،تا بتوانند بار برخوردهاى سنگین ودرگیرىهاى مستمر روزشان را به دوش بگیرند .
در سوره ى اعراف مى فرماید : «ولو أنّ أهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکاتمن السماء والأرض«
«اگر مردمانایمان آورده و تقوا پیشه سازند حتماً درهاى برکت را از آسمان و زمین به سوى ایشانمى گشاییم.»
بنابراین معلوم مى شود که رفتار زشت مردم خودمانعى براى ظهور آن عزیز جان هاست.