• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 9628)
چهارشنبه 20/5/1389 - 16:5 -0 تشکر 220036
کلاس اخلاق 1یک : خشم و غضب و راه های مقابله با آن

با سلام

 به لطف خدا می خواهیم اولین کلاس اخلاق خود را با موضوع : خشم و غضب آغاز کنیم . و انشالله که بتوانیم در اولین هفته از این ماه مبارک ، اولین عادت بد خود را از بین ببریم -انشاالله

البته این کار با یاری شما محقق خواهد شد .

ادامه ی مطالب را از دست ندهید : ....

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:49 - 0 تشکر 220375

moffline گفته است :
[quote=moffline;333036;220371]

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

من هم در این طرح شركت بدید:D

امیدوارم موقع عصبانیت خشممون را فرو ببریم .

یا حق.

با سلام

خیلی خوبه ، خوش حال میشم که شمام توی این بحث شرکت کنید و دوستان رو هم خبر دار کنین تا بیان و شرکت کنن . اگه هم تونستین ، برین و توی محله داد بزنین 

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:50 - 0 تشکر 220376

یه چند تا مورد عملی از کنترل خشم ائمه و معصومین رو هم بذارید خیلی خوبه
چون الگوی ما ایشان هساتند.

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 21/5/1389 - 15:51 - 0 تشکر 220377

moffline گفته است :
[quote=moffline;333036;220371]

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

من هم در این طرح شركت بدید:D

امیدوارم موقع عصبانیت خشممون را فرو ببریم .

یا حق.

خوش اومدی داداش

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 21/5/1389 - 15:52 - 0 تشکر 220379

با سلام

ممنون از میکرو عزیز که دارن پا به پای ما میان ، چشم . آخه اون میشه برای فردا . دیروز و امروز فقط با خشم و آثارش آشنا میشم ، از فردا هم می پردازیم به راههای کنترل خشم .

با تشکر

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:56 - 0 تشکر 220381

دعای روز اول ماه مبارک رمضان:
اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین

خدایا قرار ده روزه ام را در این ماه روزه روزه داران واقعى و شب زنده‌داری ام را نیز مانند شب زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران و گناهم را بر من ببخش اى معبود جهانیان و درگذر از من اى درگذرنده از گناهکاران

سلام
خیلی خوبه...اینطوری خسته هم نمیشیم
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 21/5/1389 - 18:27 - 0 تشکر 220395

سلام

ممنون به خاطر موضوع خوبی که انتخاب کردید.
من هم هستم و یاد می گیرم.

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 18:52 - 0 تشکر 220399

به نام خدا

سلام

به به عجب کلاس اخلاقی شده ....از استاد اخلاق این بحث تشکر ویژه دارم .همچنین تشکر از حضور کاربران خوب انجمن

برای از بین بردن صفت بد خشم باید متوسل بشیم به عترت

یکی از امامان ما معروفه به صفت کظم غیظ ..درسته اقا امام موسی کاظم ع ماباید دست به دامان این امام عزیز بشیم تا خداوند به برکت این امام بزرگوار صفت بد خشم را از ما دور سازد ....

پس برای شادی روح امام موسی کاظم ع یک حمد وتوحید قرائت میکنیم ....ماه قران از قرائت ایات روح بخش قران غافل نباشیم .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 22/5/1389 - 13:36 - 0 تشکر 220555

سلام به همه دوستان
بحث کلیدی و کاربردی رو مطرح کردید
وقتی داشتم مطالب نوشته های این بحث رو میخوندم یادم اومد که یجایی خوندم که خداوند متعال سه تا چیز رو یا بهتره بگیم سه قوه رو در وجود انسان ها قرار داده :
1- قوه عقل
2- قوه خشم
3- قوه شهوت

همونطور که از این کلام که فکر کنم یه حدیث باشه برمیاد: بطور طبیعی این سه قوه در وجود تمام انسان ها قرار داده شده و همه انسان ها دارای این سه قوه و از جمله قوه خشم هستند.

بنظر من از این روایت می شود متوجه شد که قوه خشم یکی از مهمترین قوای انسان است که در اون رو هم ردیف عقل نام برده اند - از طرفی عمومیت دارد و بطور طبیعی در وجود تمام انسانها قرار داده شده مانند شهوت .
حالا سوال : آیا خداوند متعال نعمت بد هم داره ؟ یعنی قوه خشم که از طرف خداوند متعال مانند قوه عقل به انسان هدیه شده آیا چیز بدیه؟
جواب: نخیر تمام نعمت های الهی خوبند و خداوند نعمت بد ندارد اما خداوند هر کدام از نعمت های خودش رو با یه هدفی به انسان عطا کرده و اگر انسان با توجه به هدف اون نعمت از اون بهره مند بشه براش مفیده و در غیر این صورت براش مفید نیست بلکه براش مضر هم هست.

پس به این نتیجه می رسیم که اگر قوه خشم رو در جهت صحیح خودش و با توجه به هدف خلقت این قوه در وجود انسان اون رو بکار ببریم این نیرو ما رو به سعادت میرسونه و اگر در جهت غیر از هدف از خلقتش اون رو بکار ببریم ما رو به سعادت نمیرونه.

فکر کنم زیاد حرف زدم . بخشید . فکر کنم حالا باید بگردیم ببینیم هدف از خلقت این قوه در انسان چی بوده؟ تا موارد کاربرد اون رو با توجه به هدفش تعریف کنیم.

باتشکر از همه دوستان

 

مژده مژده پایگاه مجازی تحلیل و بررسی جنگ نرم افتتاح شد

 

  

WWW.JangeNarm1388.com

جمعه 22/5/1389 - 14:58 - 0 تشکر 220566

با سلام

امید واریم که تا حالا از این کلاس اخلاق استفاده کافی را برده باشید .

به امید خدا از امروز تا آخر هفته به بیان راه های کنترل خشم و احادیث و حکایت هایی از ائمه در این باره می پردازیم . اما خوب است که قبل آن شما را با مراتب خشم و جزیاتی در این باره آشنا کنم :

با تشکر

 
جمعه 22/5/1389 - 15:4 - 0 تشکر 220568

 با سلام

/مراتب خشم/

عملکرد انسان ها در برابر نیروی خشم، بر سه نوع است: تفریط ، افراط و میانه روی.

تفریط: عبارت است از ضعف یا نداشتن نیروی خشم که پسندیده نیست. نتیجه ضعف این قوه؛ عدم حساسیت به امور نامشروع، پستی و حقارت نفس و سکوت در برابر زشتی هاست. خداوند متعال در قرآن، بهترین اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله را به استواری و مردانگی بسیار، وصف کرده است: «اشدّاء علی الکفّار؛ بر کافران بسیار سخت گیر هستند.» (فتح: 29) و نیز می فرماید: «ای رسول خدا! با کافران و منافقان، جهاد و مبارزه کن و بر آنان سخت گیری نما». (توبه: 73)


اعتدال

در این حالت، خشم به جا و به موقع از انسان صادر می شود به گونه ای که از حد شرع و عقل خارج نمی شود، بلکه تابع آنهاست. بی گمان این میزان از خشم نه تنها نکوهیده نیست، بلکه پسندیده و مورد تأکید دین نیز هست و نوعی شجاعت به شمار می رود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هرگز برای دنیا خشمگین نمی شد، ولی هرگاه برای حق خشمگین می شد، هیچ کس نمی توانست او را منصرف کند و هیچ چیز در برابر خشم او پایداری نمی کرد تا حق را یاری کند.

آورده اند: زنی اشراف از خاندان قریش مرتکب سرقت شد. هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد حد الهی را درباره او اجرا کنند، قبیله بنی مخزوم از این جریان به شدت ناراحت شدند و کوشیدند به هر وسیله ای که می شود، مانع اجرای این حد شوند، بدین جهت از اسامة بن زید که مورد توجه و عنایت رسول خدا صلی الله علیه و آله بود تقاضا کردند که با آن حضرت در این باره گفت وگو و از ایشان تقاضای عفو کند. هنگامی که اسامه با رسول خدا صلی الله علیه و آله صحبت کرد، حضرت سخت ناراحت شد و فرمود: «آیا درباره حدی از خدا شفاعت می کنی؟» و سپس مجرم را به مجازات عملش رساندند.


افراط

در این وضعیت، خشم بر انسان غلبه می کند، تا آنجا که اعمال و کردار فرد از کنترل عقل و دین و تبعیت از آنها خارج می شود. شخصی که در این حالت است، بینش درستی ندارد و فکر و نظر و تصمیم مناسبی نیز نخواهد داشت، در ضمن، هیچ گونه پند و نصیحتی بر او اثر نخواهد کرد. پی آمدهای این نوع خشم عبارتند از: رنگ پریدگی، لرزش اندام ها، خارج شدن اعمال از مدار نظم و ترتیب، تشویش در حرکات و گفتار، ناسزا گویی و حالت تهاجم.

امام صادق علیه السلام از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل کرده است که ایشان فرمود: «غضب ایمان را تباه می سازد، آن چنان که سرکه، عسل را فاسد می کند.» بنابراین، این مرتبه از خشم ناپسند است و در آیات و روایت ها سرزنش شده است و انسان نیز باید همواره در کنترل آن بکوشد.

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.