نوزدهمین دوره جام جهانی هم با انجام بازی شماره 64 در ژوهانسبوگ به پایان رسید و تا اسپانیایی ها ، خوشحال ترین مردم جهان در جولای 2010 باشند.
به گزاش عصرایران ، اسپانیا ، هر چند جام جهانی را بالای سر برد و تک تک بازیکنانش بر آن بوسه زدند ، تنها برنده این رقابت زیبا و نفسگیر نبود ؛ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برندگاه دیگری هم داشت که بسیاری شان نهان اند و ناپیدا و اندکی هم آشکار و جلو چشم:
1 - فیفا
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ، فارغ از این که کدام تیم جام را به خانه ببرد ، همیشه برنده اصلی تمام دوره های جام جهانی بوده است.
برآوردها حاکی از ان است که فیفا ، در این دوره از مسابقات حدود 3 میلیارد دلار سود کرده است.
فروش حق امتیاز پخش تلویزیونی بازی ها ، تبلیغات ، پورسانت اسپانسرها ، بلیت فروشی مسابقات و ده ها سرفصل ریز و درشت درآمدی دیگر ، فیفای بعد از آفریقای جنوبی را ثروتمند از فیفای قبل از آن کرده است.
مسابقات آفریقای جنوبی ، پر آب و نان ترین دوره جام جهانی برای فیفا بوده به طوری که در مقایسه با جام گذشته ، 60 درصد افزایش درآمد داشته است.
2 - آدیداس
شرکت آلمانی سهامی عام "آدیداس" که از 1948 فعالیت خود را آغاز کرده ، در جریان بازی های 2010 آفریقا ، حسابی کار و کاسبی اش سکه بود.
این شرکت ، امسال هم توپ بازی ها که "جابولانی" نام داشت را تولید کرد و اسپانسر و تهیه کننده لباس های تعدادی از تیم های حاضر در جام از جمله ژاپن ، آلمان ، اسپانیا و ... بود.
گزارش ها حاکی از آن است که تنها در دو روز منتهی به بازی "آلمان - اسپانیا" که آدیداس لباس هر دوتیم را تهیه کرده بود ، حداقل 6 میلیون یورو از پیراهن های مارک آدیداس به فروش رفت و جالب این جاست که 43 درصد پیراهن های آلمان و اسپانیا با این مارک ، در آسیا و مخصوصاً جنوب شرقی آسیا به فروش رفت!
اما خوش شانسی بزرگ آدیداس این بود که روی اسب برنده شرط بندی و پیراهن های تیم ملی اسپانیا را تهیه کرده بود و حالا مدیران این شرکت می توانند روی یک فروش فوق العاده و رویایی بر روی پیراهن ها اسپانیا (که اینک یک ستاره به نشان یک بار برنده شدن در جام جهانی بر آنها نقش بسته است) حساب ویژه ای باز کنند و حسابی پول پارو کنند.
در آمد سالیانه آدیداس 12 میلیارد یورو بر آورد می شود ، یعنی در هر ساعت یک میلیون و 370 هزار یوروی ناقابل!