• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 18152)
سه شنبه 4/10/1386 - 23:52 -0 تشکر 20663
همراه با نهج البلاغه

 

به نام تنها دلیل زندگی

جرج جرداق مسیحی(استاد ادییات عرب در لبنان) می گوید:"جاذبه های کلام امام علی (ع) شوری در من ایجاد کرد که 200 بار نهج البلاغه را مطالعه کردم."

این مطلب می بایست تکونی در ماها که اسم بچه مسلمون اونم از نوع شیعه رو یدک می کشیم ،ایجاد کنه.خود من که خجالت کشیدم.به خاطر همین تصمیم گرفتم اگه خدا بخواد تو این قسمت سخنان حکیمانه انسان کامل علی(ع) رو قرار بدم.

البته هدف اصلی این تاپیک تنها درج حکمتها نیست،بلکه بحث و تبادل نظر درباره حکمتها و پیدا کردن نمودهای عملی و بکارگیری این چراغهای هدایت در زندگی هر یک از ما می باشد.

حکمت 12:آیین دوستیابی

ناتوانترین مردم کسی است که در دوستیابی ناتوان است و از او ناتوان تر کسی که دوستان خود را از دست بدهد.

حکمت 24 :روش یاری کردن مردم

از کفاره گناهان بزرگ،به فریاد مردم رسیدن،و آرام کردن مصیبت دیدگان است.

حکمت 27:روش درمان دردها

با درد خود بساز،چندان که با تو سازگار است.

حکمت 28:برترین پارسایی

برترین زهد،پنهان داشتن زهد است.

حکمت 33:اعتدال در بخشش و حسابرسی

بخشنده باش اما زیاده روی نکن.در زندگی حسابگر باش اما سخت گیر مباش.

حکمت 34:راه بی نیازی:

بهترین بی نیازی،ترک آرزوهاست.

..........................................................

دوستای خوبم،لطفاً شما هم کمک کنید و ضمن درج حکمتها در بحث ها هم شرکت کنید.

دوشنبه 14/11/1387 - 16:1 - 0 تشکر 86982

درود

واقعا بی مناسبت گفتین؟؟؟؟؟؟ من شک نداشتم که با مناسبت گفتین!!!

خیلی برام جالب بود این گفته ی مولامون!

راستی شما می دونید ریشه ی این سخن از کجا بوده؟؟؟ مثلا برای چه کسانی گفتن در اون زمان؟ و به چه مناسبتی؟؟؟ 

راستی من ترجیح می دم گروه دوم هم نباشم! منظورم خیانتکار به خیانتکاران هستش!

دقت کنیم کسی خیانت می کنه به گروهی، که روزی عضو این گروه بوده باشه! من وقتی می تونم به گروه خیانت کاران خیانت کنم که خودم هم عضوی از گروه خیانت کاران باشم!!!!


من و تو همسایه خدا بودیم
ما به دنیا آمدیم و همه چیز تمام شد
ما دیگر نه همسایه هم بودیم و نه همسایه خدا.
  ما گم شدیم و خدا را گم كردیم ... 
یادت میاد جمله آخر خدا رو؟
از قلب كوچك تو تا من یك راه مستقیم است.
اگه گم شدی از این راه بیا
بلند شو . از دلامون شروع كنیم...
تا خدا راه زیادی نیست...

*کتاب موبایل مذهبی* 

سه شنبه 29/11/1387 - 17:28 - 0 تشکر 91325

حکمت 207

ارزش همانند شدن با خوبان

(اخلاقى، اجتماعى)

و درود خدا بر او، فرمود:

اگر بردبار نیستى، خود را به بردبارى بنماى، زیرا اندک است کسى که خود را همانند مردمى کند و از جمله آنان به حساب نیاید.

با سلام

این حکمت رو گویای خاموش گرامی در صفحات قبلی گذاشته بودن، از دوستانم در انجمن قرآن و عترت می خواهم که با این حکمت شروع کنیم و به بحث و تبادل نظر در مورد نهج البلاغه امام علی(ع) بپردازیم.

به امید آنکه توفیق داشته باشیم، قطره ای اندک از این دریای معانی رو کسب کنیم.

پس بسم ا...

 
سه شنبه 29/11/1387 - 23:57 - 0 تشکر 91502

به نام خدا

سلام

جناب رو به آسمان، خیلی ممنون. چند روزه که می خواستم دوباره بیام سراغ این بحث، و این بار می خواستم درست و حسابی بهش بپردازم، اما انگار سعادت نداشتم، هی نمی شد بیام.

کمی پیش که دیدم شما بحث رو به روزش کردید خیلی خوشحال شدم.

اما اجازه بدید الآن در این مورد صحبت نکنم، ولی ان شاء الله سر فرصت بر می گردم و نظر خودم رو در مورد این حدیث ارزشمند بیان می کنم.

منتظر نظرات دوستان خوبمون هم هستیم.

باز هم ممنونم

و

مؤید باشید...

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

چهارشنبه 30/11/1387 - 16:54 - 0 تشکر 91636

به نام خدا

با سلام

ممنونم از گویای خاموش گرامی، کاری نکردم، خواستم این تاپیک از نو شروع بشه یه جورایی برای بحث بیشتر روی سخنان امام علی (ع). خوشحالم که حضور دارید، ان شاءلله حضور دوستان دیگر را نیز شاهد باشیم.

واما بحث رو شروع می کنم:

با نگاه اول به این حکمت، متوجه می شویم که برای کسانی هست که بردبار نیستند و می خواهند که بردبار باشند. در واقع یکی از ابعاد ایمان صبر و شکیبایی هست و برای کسی که می خواهد ایمان خود را تقویت کند بایستی به این امر توجه کافی داشته باشد،

اصلاً صبر به چه معناست؟

در کتاب معراج السعاده از ملامحمد نراقی می خوانیم که:

’’صبر عبارت هست از ثبات نفس و مضطرب نگشتن آن در بلاها و مصیبت ها و مقاومت کردن در برابر حادثه ها و سختی ها.“

خوب برای شروع چی کار می شه کرد؟

یعنی چطور می تونیم آدم بردباری باشیم؟

بله، امام علی (ع) راه رو به ما نشان می دهند، و آن راه این هست که خودمان را شبیه کسانی کنیم که صبورند، بردبارند.

در متون روانشناسی و موفقیت بسیار این مطلب رو مشاهده کردم که برای خوب بودن باید خود را شبیه آدم های خوب کرد، مثلا برای اینکه اعتماد به نفست را افزایش دهی، نقش آدم هایی رو بازی کن که اعتماد به نفس بالایی دارند.

اگه این کار رو انجام بدیم رفته رفته اون رفتار برامون نهادینه می شه و در نهایت می تونیم بگیم آدم صبوری هستیم.

خب، فکر کنم تا اینجا کافی باشه، اما واقعا جای بحث بسیاری داره،

می شه از جوانب دیگه وارد بحث شد

از آیات قرآن استفاده کرد

از احادیث معصومین استفاده کرد

حتی می شه از سخنان نویسندگان داخلی و خارجی نیز استفاده کرد

منتظر نظرات ارزشمند دوستان هستیم.

 
پنج شنبه 1/12/1387 - 17:10 - 0 تشکر 91989

حكمت 201امدادهاى الهى و حفظ انسان (اعتقادى، معنوى)

وَ قَالَ [علیه السلام] إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَیْنِ یَحْفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّیَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِینَةٌ .

و درود خدا بر او ، فرمود : با هر انسان دو فرشته است كه او را حفظ مى كنند، و چون تقدیر الهى فرا رسد، تنهایش مى گذارند كه همانا زمان عمر انسان ، سپرى گشته است.


حكمت 202واقع نگرى در مسائل سیاسى(سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] وَ قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُ نُبَایِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِى هَذَا الْأَمْرِ لَا وَ لَكِنَّكُمَا شَرِیكَانِ فِى الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ وَ عَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَ الْأَوَدِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : (طلحه و زبیر خدمت امام آمدند و گفتند با تو بیعت كردیم كه ما در حكومت شریك تو باشیم ، فرمود)
نه هرگز! بلكه شما در نیرو بخشیدن ، و یارى خواستن شركت دارید، و دو یاورید به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها.


حكمت 203یاد مرگ و پرهیز كارى (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِى إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِى إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ نَسِیتُمُوهُ ذَكَرَكُمْ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اى مردم ! از خدایى بترسید كه اگر سخنى گویید مى شنود ، و اگر پنهان دارید مى داند، و براى مرگى آماده باشید كه اگر از آن فرار كنید شما را مى یابد، و اگر بر جاى خود بمانید شما را مى گیرد ، و اگر فراموشش كنید شما را از یاد نبرد.


حكمت 204بى توجهى به سپاسگذارى مردم(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَا یُزَهِّدَنَّكَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا یَشْكُرُهُ لَكَ فَقَدْ یَشْكُرُكَ عَلَیْهِ مَنْ لَا یَسْتَمْتِعُ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهُ وَ قَدْ تُدْرِكُ مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : ناسپاسى مردم تو را از كار نیكو باز ندارد، زیرا هستند كسانى ، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستایند، چه بسا ستایش اندك آنان براى تو ، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیكوكاران را دوست دارد).


حكمت 205گنجایش نا محدود ظرف علم(علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] كُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : هر ظرفى با ریختن چیزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى ، وسعتش بیشتر مى شود.


حكمت 206ره آورد حلم و بردبارى(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِیمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : نخستین پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان ، پشتیبان او خواهند بود.


حكمت 207ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ یَكُونَ مِنْهُمْ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بردبار نیستی، خود را به بردبارى بنماى ، زیرا اندك است كه خود را همانند مردمى كند و از جملة آنان به حساب نیاید.


حكمت 208مراحل خودسازی (اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه از خود حساب كشد ، سودى مى برد، و آن كه از خود غفلت كند زیان مى بیند ، و كسى كه از خدا بترسد ایمن باشد، و كسى كه عبرت آموزد اگاهى یابد، و آن كه آگاهى یابد مى فهمد ، و آن كه بفهمد دانش آموخته است!.


حكمت 209خبر از ظهور حضرت مهدى (عج) (اعتقادى، سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِكَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : دنیا پس از سركشی، به ما روى مى كند ، چونان شتر مادة بدخو كه به بچه خود مهربان گردد.(سپس این آیه را خواند)
"و اراده كردیم كه بر مستضعفین زمین، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومت ها گردانیم".


حكمت 210الگوهاى پرهیزكارى(اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] اتَّقُوا اللَّهَ تَقِیَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِیداً وَ جَدَّ تَشْمِیراً وَ كَمَّشَ فِى مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ وَ نَظَرَ فِى كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترسید ، ترسیدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده ، و در بهره بردن از فرصت ها كوشیده ، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده ، و در دنیاى زودگذر ، و پایان زندگى و عاقبت كار، به درستى اندیشیده است!.


حكمت 211ارزش هاى اخلاقى (اخلاقى،اجتماعى،اقتصادى)

وَ قَالَ [علیه السلام] الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ وَ الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِیهِ وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ وَ السُّلُوُّ عِوَضُكَ مِمَّنْ غَدَرَ وَ الِاسْتِشَارَةُ عَیْنُ الْهِدَایَةِ وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْیِهِ وَ الصَّبْرُ یُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى وَ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ وَ مِنَ التَّوْفِیقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ وَ الْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ وَ لَا تَأْمَنَنَّ مَلُولًا .

و درود خدا بر او ، فرمود: بخشندگى ، نگاهدارندة آبروست ، و شكیبایى با مصیبت هاى شب و روز و آن كس كه با رأى خود احساس بى نیازى كند به كام خطرها افتد ، شكیبایى با مصیبت هاى شب و روز پیكار كند ، و بى تابی، زمان را در نابودى انسان یارى دهد ، و برترین بى نیازى ترك آروزهاست، و چه بسا عقل كه اسیر فرمانروایى هوس است؛ حفظ و به كار گیرى تجربه رمز پیروزى است، و دوستى نوعى خویشاوندى به دست آمده است ، و به آن كس كه به ستوده آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نكن.


حكمت 212خود پسندى آفت عقل (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ .

و درود خدا بر او، فرمود : خود پسندى یكى از حسودان عقل است.


حكمت 213تحمل مشكلات و خشنودى (اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً .

و درود خدا بر او، فرمود : چشم را از سختیِ خوار و خاشاك و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشی.


حكمت 214نرمخویى و كامیابى(اخلاقى، علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه درخت شخصیت او نرم و بى عیب باشد، شاخ و برگش فراوان است.


حكمت 215اختلاف، آفت اندیشه(اخلاقى، سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] الْخِلَافُ یَهْدِمُ الرَّأْیَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اختلاف نابود كنندة اندیشه است.

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

پنج شنبه 1/12/1387 - 17:11 - 0 تشکر 91990

حكمت 201امدادهاى الهى و حفظ انسان (اعتقادى، معنوى)

وَ قَالَ [علیه السلام] إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَیْنِ یَحْفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّیَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِینَةٌ .

و درود خدا بر او ، فرمود : با هر انسان دو فرشته است كه او را حفظ مى كنند، و چون تقدیر الهى فرا رسد، تنهایش مى گذارند كه همانا زمان عمر انسان ، سپرى گشته است.


حكمت 202واقع نگرى در مسائل سیاسى(سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] وَ قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُ نُبَایِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِى هَذَا الْأَمْرِ لَا وَ لَكِنَّكُمَا شَرِیكَانِ فِى الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ وَ عَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَ الْأَوَدِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : (طلحه و زبیر خدمت امام آمدند و گفتند با تو بیعت كردیم كه ما در حكومت شریك تو باشیم ، فرمود)
نه هرگز! بلكه شما در نیرو بخشیدن ، و یارى خواستن شركت دارید، و دو یاورید به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها.


حكمت 203یاد مرگ و پرهیز كارى (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِى إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِى إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ نَسِیتُمُوهُ ذَكَرَكُمْ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اى مردم ! از خدایى بترسید كه اگر سخنى گویید مى شنود ، و اگر پنهان دارید مى داند، و براى مرگى آماده باشید كه اگر از آن فرار كنید شما را مى یابد، و اگر بر جاى خود بمانید شما را مى گیرد ، و اگر فراموشش كنید شما را از یاد نبرد.


حكمت 204بى توجهى به سپاسگذارى مردم(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَا یُزَهِّدَنَّكَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا یَشْكُرُهُ لَكَ فَقَدْ یَشْكُرُكَ عَلَیْهِ مَنْ لَا یَسْتَمْتِعُ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهُ وَ قَدْ تُدْرِكُ مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : ناسپاسى مردم تو را از كار نیكو باز ندارد، زیرا هستند كسانى ، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستایند، چه بسا ستایش اندك آنان براى تو ، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیكوكاران را دوست دارد).


حكمت 205گنجایش نا محدود ظرف علم(علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] كُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : هر ظرفى با ریختن چیزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى ، وسعتش بیشتر مى شود.


حكمت 206ره آورد حلم و بردبارى(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِیمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : نخستین پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان ، پشتیبان او خواهند بود.


حكمت 207ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ یَكُونَ مِنْهُمْ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بردبار نیستی، خود را به بردبارى بنماى ، زیرا اندك است كه خود را همانند مردمى كند و از جملة آنان به حساب نیاید.


حكمت 208مراحل خودسازی (اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه از خود حساب كشد ، سودى مى برد، و آن كه از خود غفلت كند زیان مى بیند ، و كسى كه از خدا بترسد ایمن باشد، و كسى كه عبرت آموزد اگاهى یابد، و آن كه آگاهى یابد مى فهمد ، و آن كه بفهمد دانش آموخته است!.


حكمت 209خبر از ظهور حضرت مهدى (عج) (اعتقادى، سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِكَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : دنیا پس از سركشی، به ما روى مى كند ، چونان شتر مادة بدخو كه به بچه خود مهربان گردد.(سپس این آیه را خواند)
"و اراده كردیم كه بر مستضعفین زمین، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومت ها گردانیم".


حكمت 210الگوهاى پرهیزكارى(اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] اتَّقُوا اللَّهَ تَقِیَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِیداً وَ جَدَّ تَشْمِیراً وَ كَمَّشَ فِى مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ وَ نَظَرَ فِى كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترسید ، ترسیدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده ، و در بهره بردن از فرصت ها كوشیده ، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده ، و در دنیاى زودگذر ، و پایان زندگى و عاقبت كار، به درستى اندیشیده است!.


حكمت 211ارزش هاى اخلاقى (اخلاقى،اجتماعى،اقتصادى)

وَ قَالَ [علیه السلام] الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ وَ الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِیهِ وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ وَ السُّلُوُّ عِوَضُكَ مِمَّنْ غَدَرَ وَ الِاسْتِشَارَةُ عَیْنُ الْهِدَایَةِ وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْیِهِ وَ الصَّبْرُ یُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى وَ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ وَ مِنَ التَّوْفِیقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ وَ الْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ وَ لَا تَأْمَنَنَّ مَلُولًا .

و درود خدا بر او ، فرمود: بخشندگى ، نگاهدارندة آبروست ، و شكیبایى با مصیبت هاى شب و روز و آن كس كه با رأى خود احساس بى نیازى كند به كام خطرها افتد ، شكیبایى با مصیبت هاى شب و روز پیكار كند ، و بى تابی، زمان را در نابودى انسان یارى دهد ، و برترین بى نیازى ترك آروزهاست، و چه بسا عقل كه اسیر فرمانروایى هوس است؛ حفظ و به كار گیرى تجربه رمز پیروزى است، و دوستى نوعى خویشاوندى به دست آمده است ، و به آن كس كه به ستوده آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نكن.


حكمت 212خود پسندى آفت عقل (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ .

و درود خدا بر او، فرمود : خود پسندى یكى از حسودان عقل است.


حكمت 213تحمل مشكلات و خشنودى (اخلاقى، تربیتى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً .

و درود خدا بر او، فرمود : چشم را از سختیِ خوار و خاشاك و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشی.


حكمت 214نرمخویى و كامیابى(اخلاقى، علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه درخت شخصیت او نرم و بى عیب باشد، شاخ و برگش فراوان است.


حكمت 215اختلاف، آفت اندیشه(اخلاقى، سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] الْخِلَافُ یَهْدِمُ الرَّأْیَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : اختلاف نابود كنندة اندیشه است.

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

پنج شنبه 1/12/1387 - 17:13 - 0 تشکر 91992

حكمت 216قدرت و تجاوز كارى(اخلاقى، سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ نَالَ اسْتَطَالَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه به نوایى رسید تجاوز كار شد.


حكمت 217دگرگونى روزگار و شناخت انسان ها (اخلاقى، علمى)

وَ قَالَ [علیه السلام] فِى تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : در دگرگونى روزگار، گوهر شخصیت مردان شناخته مى شود.(32)


حكمت 218حسادت ، آفت دوستى(اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] حَسَدُ الصَّدِیقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : حسادت بر دوست، از آفات دوستى است.


حكمت 219آرزوها آفت اندیشه (اخلاقى)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : قربانگاه اندیشه ها ، زیر برق آرزوهاست.


حكمت 220عدالت در قضاوت(اخلاقى، قضایى)

وَ قَالَ [علیه السلام] لَیْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ .

و درود خدا بر او ، فرمود : داوریِ با گمان بر افراد مورد اطمینان ، دور از عدالت است.

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

شنبه 3/12/1387 - 19:4 - 0 تشکر 92545

با سلام

ممنون sibesorkh2008 عزیز به خاطر حکمت های ارزشمندی که قرار دادید.

کاش تو بحث هم شرکت می کردید،

یکی از حکمت هایی که گذاشتید راجع به بحث ما هست

حكمت 206

ره آورد حلم و بردبارى

(اخلاقى، اجتماعی)

وَ قَالَ [علیه السلام] أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِیمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ .

و درود خدا بر او، فرمود: نخستین پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان، پشتیبان او خواهند بود.

که یکی از آثار حلم و بردباری هست؛

واقعا جای سوال هست که چرا امام علی (ع) این مورد رو به عنوان نخستین پاداش بردباری برای شخص بردبار ذکر می کنند.

یکی از پست های sibesorkh2008 عزیز تکراری هست، از کادر مدیریتی انجمن می خواهم که اگر ممکن هست اونرو حذف کنن. خیلی ممنون

 
شنبه 3/12/1387 - 19:10 - 0 تشکر 92548

به نام خدا سلاااااااااااااااااااام دوستان خیلی کاره زیبایه اما من چند وقته میخوام یک کاری کنم حالا پیشنهاد میدم ببینم کیاااااااا موافقند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آموزش ترجمه ومفاهیم حکمت های نهج البلاغه به شیوه معنی کلمه به کلمه با تفسیر نظرتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته من چند روزیه ن صفحه پاسخ به بحثم لود نمیشه یا اگرم بشه اینجوری میتونم چیزی ثبت کنم اگر در این باره هم منا راهنمایی کنید ممنون میشم منتظر پاسختون هستم یاعلی

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 4/12/1387 - 0:58 - 0 تشکر 92648

به نام خدا

سلام

ممنون از همراهی دوستان

جناب رو به آسمان، واقعاً توضیحاتتون برای اون حدیث زیبا و جامع بود.

واقعاً این جنبه ی روانشناسی که اشاره کردید بسیار جالبه، این نکات رو به کرات توی احادیث معصومین (ع) مشاهده می کنیم.

اگر بردبار نیستى، خود را به بردبارى بنماى، زیرا اندک است کسى که خود را همانند مردمى کند و از جمله آنان به حساب نیاید.

مثلاً توی همین حدیث، همون طوری که گفتید، این که انسان خودش رو شبیه آدم های خوب بکنه، واقعاً توی رفتارش تأثیر مثبت می ذاره.

شاید با کمی اغماض بشه گفت اگر به خودمون تلقین مثبت کنیم، می تونیم به اون خصوصیت مثبت دست پیدا کنیم.

البته این جا منظور فقط تلقین نیست، باید از خصوصیات خوب دیگران تقلید هم کرد (البته مسلماً مقصود تقلید کورکورانه نیست).

و ضمناً وقتی وارد گروهی شدیم، خود به خود رفتار اون گروه در ما تأثیر می ذاره، پس چه بهتر که در گروه هایی خودمون رو قرار بدیم که روی ما تأثیر مثبت بذارن.

و در مورد این حدیث:

نخستین پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان، پشتیبان او خواهند بود.

به عقیده ی من وقتی ما در برابر فردی نادان بردباری به خرج بدیم، اون فرد نادان در رفتارش جهل خودش رو نشون می ده، و بردباری ما در واقع نشانی از حقانیت ماست.

این موضوع رو به کرّات در داستان هایی که از ائمه نقل می شه شنیده ایم. این که مثلاً فردی به یکی از معصومین (ع) توهین کرده، و حلم اون معصوم (ع) و همچنین برخورد خوب و خوش وی، باعث می شه که معلوم بشه که حق با کیه. و تازه در این موارد خیلی اوقات اون فرد نادان هم به اشتباهش پی می ره.

البته این تنها یک جنبه ی قضیه ست. ممنون می شم اگراز جوانب دیگه هم روش بحث بشه.

و این که چرا این مورد به عنوان نخستین پاداش فرد بردبار ذکر شده، خوب شاید منظور این هست که اون فرد با بردباریش به خیلی چیزها می رسه، اما اولین پیامد این بردباری این هست که حقانیتش ثابت می شه، که این می تونه نوعی پاداش باشه.

در این خصوص هم ممنون می شم اگر نظر دیگر دوستان رو هم بدونم.

و در مورد پیشنهاد گلهای عزیز، من فکر می کنم تفسیر خیلی عالیه. البته طوری نشه که یک سری مطالب صرفاً کپی پیست بشه. چون از این طور موارد معمولاً استفاده ی لازم برده نمی شه و گاهی به خاطر طولانی بودن ممکنه خیلی ها فرصت خوندن اون ها رو نداشته باشند.

من می گم اگر هم قراره تفسیر نوشته بشه (که خیلی هم خوب و لازمه)، اما در کنارش همین برداشت های خودمون هم باشه. چون وقتی خودمون فکر کنیم و به نتیجه برسیم، این نتیجه ملکه ی ذهنمون می شه.

در مورد اون مشکلی که گفتی هم متأسفانه اطلاعی ندارم که باید چه کار بکنی.

موفق باشید

و

التماس دعا...

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.