نوه امام (ره) در گفتوگویی با بیان اینكه امام از دهه پنجاه تا شصت، 180 درجه تغییر كرد مدعی شد: اینكه افرادی میخواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هیچ كدام افكار امام نیست.به گزارش فارس زهرا اشراقی نوه امام(ره) و همسر محمدرضا خاتمی در اظهاراتی قابل تامل در گفتو گویی با سایت جماران با بیان اینكه اگر نوه امام بودن محاسنی داشت، محدودیتهایی هم داشت، گفت: چیزهایی را كه در زندگی میخواستم، به خاطر این نسبت خانوادگی نتوانستم به دست بیاورم ، ولی ناراحت این موضوع هم نیستم. مثلا با اینكه من رشته "هنر " را دوست داشتم، اما "فلسفه " خواندم زیرا آن زمان رشته هنر را برای "نوه امام " نمیپذیرفتند.*اگر امام تا دهه 80 بود تغییر خیلی زیادی میكرد وی در ادامه درباره دیدگاههای امام در دهه های مختلف نیز ادعا كرد: روشهای دهه شصت را نمیتوان الان در دهه 80 پیاده كرد. امام همانگونه كه از دهه 50 تا 60، 180 درجه تغییر كرد، قطعا اگر تا دهه 80 هم بود، تغییر خیلی زیادی میكرد. در زمان امام من نوهها سن كمی داشتیم و بزرگ هر خانوادهای هم به نظر من از اعضای آن خیلی میتواند تأثیر بپذیرد. بنابراین اگر امام از روحانیون دیگر كمی روشنفكرتر بودند، به خاطر تأثیر خانواده بوده است.اشراقی ادامه داد: ایشان اگر الان بودند، من هم میتوانستم اثرات زیادی بگذارم. زیرا در آن زمان هم من حدود بیست سال داشتم و با آن سن و سال مگر چقدر میتوانستم روی امام تأثیر بگذارم و اصلا تا چه اندازه از مشكلات زنان و... درك داشتم؟ از سوی دیگر با توجه اینكه آن زمان مسأله جنگ و منافع ملی مطرح بود، موضوعی چون اجباری بودن حجاب و... تحتالشعاع قرار میگرفت.وی افزود: با توجه به شناختی كه از آقا دارم، اگر تا امروز حضور داشتند احتمالا سازندگی را آغاز میكردند. اینكه افرادی میخواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هیچ كدام افكار امام نیست.*حجاب یك امر سلیقهای است همسر محمدرضا خاتمی در ادامه درباره نظر امام پیرامون حجاب نیز گفت: هنوز هم بعضیها در مورد اینكه حجاب چگونه باید باشد و نظر امام در این باره چه بود، حرف میزنند و حتی آقایان در مقابل من كه سالها با امام بودم و عقاید ایشان را به خاطر دارم، صفگیری میكنند. منظورم این است كه خود امام هم در مقابل برخی متحجرین قرار میگرفت، زیرا نظراتشان درباره موسیقی و صدای زن، چه در موسیقی و چه در قرائت قرآن، كاملا جدید بود، ولی جو دینداران و حوزههای علمیه آنها را نمیپذیرفت. حتی تفسیر سوره حمد ایشان كه اوایل انقلاب آغاز كردند و تلویزیون هم پخش میكرد، ناقص ماند و حس میكردند كه نباید تفرقه ایجاد شود. در مورد اجباری بودن حجاب هم ما قانونی نداریم، بلكه دستورالعملی اداری است. زیرا حجاب امری سلیقهای است.وی در پاسخ به این سئوال كه «ولی امام در سال 58 دستور داده بودند كه در ادارات همه باید حجاب داشته باشند، در غیر این صورت باید اخراج شوند» گفت: آن یك دستور بود، ولی تبدیل به قانون نشد و تعریفی از حجاب نداریم. به همین دلیل هم در هر اداره یك چیزی به عنوان حجاب مشخص میشود، در یك وزارتخانه چادر و در جایی دیگر، غیر از آن. فقط در قانون قضایی چیزی هست كه آن هم دقیقاً در مورد حجاب نیست، به همین دلیل هم هر رییسجمهوری كه عوض میشود از حجاب تعریف خاصی دارد، یكی میگوید چكمه گناه دارد، دیگری هم میگوید اگر زنان با كت و دامن هم به خیابان بیایند ایرادی ندارد. در زمان امام هم فقط مسأله جنگ و حفظ ایران مطرح بود. لذا بسیاری از مسایل مهم از جمله زنان، به حاشیه رفتند.*در خانواده امام بنیصدری، طرفدار حزب جمهوری اسلامی، لیبرال و... همه بودند اشراقی درباره نوع تفكر اعضای خانواده امام نیز ادعا كرد: خانواده امام جمع اضداد بود. بنیصدری، طرفدار حزب جمهوری اسلامی، لیبرال و... همه بودند، ولی همزیستی مسالمتآمیزی هم داشتند. طبعاً از من هم به خاطر اینكه سیاسی بودم، خیلی سوال میكردند و حتی خیلی مراكز عمومی و راهپیماییها را به خاطر گزارش دادن به امام میرفتم. مثلا در نماز جمعهای كه صدام اعلام بمبگذاری كرده بود، مخفی از مادرم شركت كردم، زیرا احساس میكردم كه خبرنگارم و باید به آقا گزارش دهم. من به ایشان گفتم كه بسیاری از همین خانمهایی را كه كمیته به عنوان مفسد و... دستگیر میكند، با یك روسری كوچك بر سر دیدم كه آمده بودند و وقتی دلیل حضورشان را پرسیدم گفتند كه به خاطر تهدید صدام نمیخواهیم نماز جمعه خالی شود.*نوههای امام از مد پیروی میكردند اشراقی درباره نوه های امام نیز گفت: نوههای امام افراد بازی بودند كه كارهای مختلف میكردند و از نظر ظاهری هم وضع خوبی داشتند و از مد پیروی میكردند. البته یكی، دوبار از لباس ما ایراد گرفتند كه ما هم گوش نكردیم. امام هم درباره لباسها، غذاهایی كه میخوردیم و... میپرسیدند. مثلا وقتی غذاهای فرنگی میخوردیم، شوخی میكردند و میگفتند فقط به این خاطر كه اسم این غذاها خارجی است، آنها را میخورید، نه اینكه واقعا خوشمزه باشند!*اگر كمی دیندار باشم آنهم به خاطر شریعتی است وی همچنین ادعا كرد: خانم(همسر امام) خیلی نقش داشتند زیرا ایشان از یك خانواده روشنفكر اشرافی بودند، بنابراین تأثیر خودشان را روی فرزندان داشتند و دامادهایشان هم روشنفكر بودند و حتی پدر خود من از این نظر از من جلوتر بود. بسیاری از كتابهای شریعتی را پدر برای من میخرید و حتی كتابهای سازمان مجاهدین و یا ماركسیستی را به راحتی در منزل میخواندم. پدرم حتی یكبار هم به من ایراد نگرفت كه چرا كتب چپ ماركسیستی میخوانی و یادم است كه یكی از كتب گوركی را به امام هم هدیه دادم و گویا پدرم هم به ایشان گفت كه در این زمینهها كمی با زهرا صحبت كنید. اصلا پدرم بود كه مرا با شریعتی آشنا كرد و اگر كمی دیندار باشم، به خاطر شریعتی است.سایت جماران با بودجه موسسه دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره ) فعالیت میكند و بنا به مسئولیت باید مروج افكار حضرت امام(ره) باشد اما انعكاس این گونه ادعاها در آستانه برگزاری سالگرد حضرت امام(ره) چه ضرورتی دارد.
شکر لله شیعه ای نامی شدیم اهل جمهوری اسلامی شدیم از خمینی درس عشق آموختیم در تنور جنگ و جبهه سوختیم بیعتـی کـردیم بـا سیـد علی راه حـق در قول و فعلش منـجلی
کل آیتم ها 5
سلام... این خبر رو تو جهان خوندم... عجیب غریب شده همه چی!""""امام همانگونه كه از دهه 50 تا 60، 180 درجه تغییر كرد، قطعا اگر تا دهه 80 هم بود، تغییر خیلی زیادی میكرد. در زمان امام من نوهها سن كمی داشتیم و بزرگ هر خانوادهای هم به نظر من از اعضای آن خیلی میتواند تأثیر بپذیرد. بنابراین اگر امام از روحانیون دیگر كمی روشنفكرتر بودند، به خاطر تأثیر خانواده بوده است."""""کاش ایشون می گفت این 180 درجه ای که ازش حرف می زنن کجا بوده!راجع به تاثیر خانواده بر روشن ضمیر بودن یه رهبر مبارز این ادعای این خانم به نظرم خنده داره...به نظرم موضع گیر های ایشون در برابر حجاب یکم عجیبه!؟ حجاب امر قرانی هستش نه سلیقه ای...."تحلیل من" نذاشتی برادر...دوست دارم تحلیل شما رو هم بدونم...
تحلیل من: من در مورد تك تك ادعا های ایشون نظر خودم را مینویسم 1-*اگر امام تا دهه 80 بود تغییر خیلی زیادی میكردند ایشان میگوینند كه من امام را می شناسم در صورتی كه میتوانیم بگوییم كه ایشان اطلا امام را نشاختنند.چون كه شخصیت امام وآن هدف امام اگر هم اكنون در بین ما بود تغییر نمكرد چون هدف امام اسلام بود وزنده نگاه داشتن اسلام.امام اگر دربین ما بود باز هم شعار آن مرگ برآمریكا بود 2-*حجاب یك امر سلیقهای است قبل از اینكه حجاب یك قانون برای كشور ما باشد یك وظیفه شرعی وایمانی برای همه كسانی كه در یك جامعه اسلامی هستتند واجب است وامری شخصی نیست.كه بگویم یك امر شخصی است.ایشان درك صحیصی حتی از یك جامعه اسلامی ندارد كه میگوید حجاب امری سلیقه ی است. 3-نوههای امام از مد پیروی میكردند خود ایشان میگوید "دوبار از لباس ما ایراد گرفتند كه ما هم گوش نكردیم"این نشان میدهد كه حرف امام هم گوش نمیدادند .ما باید یك تعریف از مد داشته باشیم كه آیا مد یعنی تقلید از كشورهای خارجی است نه امام با این دیگاه مخالف بود.مد باید اسلامی باشد مد باید در جهت ایمان باشد نه در جهت راه شیطان 4-اگر كمی دیندار باشم آنهم به خاطر شریعتی است منظور از دینداری یعنی دین اسلام پس چرا با سخنرانی ها وكتابهای شهید مطهری دین دار نشدید .جون كه دینی كه دكتر شریعتی تعریف میكند فرق میكند با دینی كه شهید مطهری مطرح میكند.امام برای هیچ كس به اندازه ی از شهید شدن مطهری ناراحت نشد.چون خدمتی كه شهید مطری با اسلام وایران كرده بود هیچ كس در آن زمان نكرد. در آخر تذكر بدهم بله درست است كه ایشان وافرادی امثال این خانم نوهی گرامی امام خمینی هستنند وبه ول آقای صارهرندی در امروز دیروز فردا ما فقط با خاطرامام است كه به این افراد احترام میگذاریم .
این رای موافق رو من دادم ... پاینده باشی رفیق
اگر كمی دیندار باشم آنهم به خاطر شریعتی است
سلام
وقتی کسی که نوه یک مرجع تقلید بوده دینداریش رو مدیون شریعتی میدونه بیشتر مطمئن میشم که شریعتی همواره درد دین داشت
يه سري به خدا بزنيم
خيلي زود
بي بهانه...
بسم رب المهدی
من بیش تر مطمئن می شم که
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل
اللهم عجل لولیک الفرج
لبيک يا خامنه اي
در کشور عشق مقتدا خامنه ايست فرماندهي معظم کل قوا خامنه ايست
ديروز اگر يوسف عزيز مصر بود امروز عزيز دل ما خامنه ايست