• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 6043)
يکشنبه 19/2/1389 - 1:32 -0 تشکر 199296
آیت الله مصباح:آماده باشید، فتنه در راه است

سرویس دفاع مقدس و انقلاب اسلامی:رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تهران جنوب با بیان اینکه ما در آینده فتنه خواهیم داشت و فتنه ها هر روز پیچیده تر می شود چون شیطان تجربه اش بیشتر می شود، گفت: ما باید خود را آماده کنیم تا در دام فتنه جویان گرفتار نشویم.

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از شبکه خبر دانشجو، آیت الله مصباح یزدی پنجشنبه در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تهران جنوب اظهار داشت: در زمانی که چندین نفر با حضرت علی(ع) بیعت کردند چند روز بعد حساب خود را جدا کردند و خود را با همسر پیغمبر (ص)همسو کردند و علی یک سو و همسر پیغمبر با دو – سه نفر دیگر سو ی دیگر، حالا اگر ما بودیم کدام سمت می رفتیم طرف علی یا طرف دیگر؟ انشا ا... شما جزو کسانی بودید که دست از دامان علی بر نمی داشتید.

وی ادامه داد: فتنه یعنی زمانی که جو آلوده می شود که علی در کنار سه شخصیت که همسر پیغمبر هم در کنار  آنها است قرار می گیرد، حالا آدم در مقابل این ها چه کار می کند؟ فتنه یعنی برسر دوراهی گیر کردن یعنی اینکه نمی فهمی حق کدام است و باطل کدام است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همین اتفاق برای یکی از اصحاب علی در جنگ جمل اتفاق افتاد؛ یکی از اصحاب خدمت امام علی رسید و گفت شما خدمت زیادی به اسلام کردید ولی طرف های شما کسانی هستند که نماد خوبی هستند و همسر پیغمبر هم جزو آنها است من از کجا بفهمم کدام خوب است و حضرت به ایشان فرمود: «تو سخت در اشتباهی که حق و باطل را با اشخاص می شناسی؛ این درست نیست و معیار باید در دست ما باشد.»

وی با تاکید بر اینکه باید بینش خود را نسبت به آفرینش و حق افزایش دهیم و یک حکومت اسلامی را بهتر بشناسیم، تصریح کرد: این حرف نادرست است که بعضی ها می گویند کاری به دیگران نداریم که حرف چه کسی را گوش می دهد یا به چه کسی رای می دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما نمی توانیم خودمان را در جامعه ایزوله کنیم چون نه عملا شدنی است و نه خداوند این طور می خواهد،گفت: خداوند از ما می خواهد که اهتمام به کار مسلمانان داشته باشیم اگر کسی را پیدا کردیم که اسلام را خیلی خوب شناخته و برای شناخت اسلام زحمت کشیده، اگر همچین کسی پیدا شد چه نعمتی بهتر از این است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسی که کارنامه خودش و زن و فرزندش پاک و بدون نقص است،  فردی که در تجربه 30-40 ساله اش در هر مسئله سیاسی اقدام کرده، راه درست را رفته و کسی که در طول 30 سال نگذاشت فرزندانش در کوچکترین مسائل سیاسی و اقتصادی دخالت کنند، و خدا چنین نعمتی را به من و شما مفت مرحمت کرده است.

وی افزود: حال در باره این مرد چه دارند بگویند، در دوره ای که همه سیاستمداران با ایشان مخالفت بودند همه فهمیدند که ایشان درست می گفتند، غیر از این است که بایت این نعمت باید سجده شکر به جا آورد آن وقت کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه این نعمت خدا را فراموش می کنند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مگر در زمان امیرالمومنین مشکلی در جامعه وجود نداشت زمان علی این جور شد حالا شما توقع دارید در جامعه ای که 70 میلیون جمعیت دارد در هیچ قسمتی خطایی نشود! این ها باید به حساب رهبر گذاشته شود؟!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه رهبری نه تنها نماد حقیقت در ایران بلکه نماد حقیقت در عالم است، خاطرنشان کرد: با داشتن چنین رهبری اگر خطا کنیم از وی زاویه می گیریم، پس برای جلوگیری از فتنه راه موثر برای همه این است که به نورافشان عظیم نگاه کنیم و ببینیم به کدام طرف می تابد.

وی تاکید کرد: باید از گذشته ها عبرت بگیریم و نقاط ضعف را دیده و تکرار نکنیم و این از شرایط بصیرت است.

منبعhttp://www.farhangnews.ir/site/Default.aspx?tabid=2&CId=24&NewsId=17006

شنبه 25/2/1389 - 15:44 - 0 تشکر 200454

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;200395]کلیپ هایی تو مبارز دیدم از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین فقیهی اصفهانی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مدرسه فقهی حضرت بقیه الله - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء راجه به نظر ایت ا... سیستانی و ایت ا... بهجت و آیت ا... تبریزی و وحید خراسانی
راجع به امام خامنه ای اگه دوست داشتید بگید تا لینک های دانلود را واسه دوستای خوبم بذارم
یا علی

دوست گرامی لطفا اگر مطلب دارید در این تاپیک هم قرار دهید

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=199125&pageIndex=0&pageSize=10&forumID=451

يکشنبه 26/2/1389 - 2:6 - 0 تشکر 200566

بسم رب الزهرا

سلام علیکم دوستان تبیانی
از آنجایی که مطالب بنده خواننده هایی از مراکز دیگر رو هم جذب کرده (!) سلام ویژه هم خدمت آنها دارم ! و دقت و تمرکز بیش از پیش آنها را نیز خواستارم!

لاهوت: آقای حیات طیّبه!شماهم لطفاً بفرمائید آواتارتون عکس کدوم یک از علمای بزرگواره؟
عکس آیت الله وحید خراسانی ست که البته اندازه و پشت زمینه اش را با فتوشاپ تنظیم شده .

SOHA_1990 : به نظرم ولایت فقیه مستحکم تر از اون هستش که با چند شبه بشه خدشه ای بهش وارد کرد... 
 به نظرم ولایت فقیه مستحکم تر از اون هستش که با چند شبه بشه خدشه ای بهش وارد کرد
اگر لطف میکردید و تنها پیرامون مطالبی که بنده در جواب شما گفتم،  پاسخ میدادید بهتر بود .

خانوم نسیم سحری گرامی ؛
تحسین میکنم پاسخهاتون رو . دوست دارم به پاسخهای بنده نیز با همان بینش و تفکر خوب خودتون نگاه کنید !
حرف اصلی بنده بر سر مطالبیست که در تاپیک از قول آقای مصباح بیان شده بود و مقایسه های بیجا ! که در حدود 90 درصد به عقیده ی من نه تنها سیاسی نیست بلکه کاملا دینی ست !
در مرحله بعد نظرات شما دوستان بود که نگذاشت پاسخ ندم !

ابتدا صحبتهای شما ، بعد فرمایشات اقای مصباح و بعد میرسیم به بیان علما و مراجع.
پیشاپیش معذرت میخوام که پاسخهام طولانی میشه !



...ادامه دارد...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 26/2/1389 - 2:17 - 0 تشکر 200567

نسیم سحری :" حکومت اسلامی شیعه سراغ ندارم بله شاید محبین اهل ایت در مقاطعی از زمان حکومت در دستشان بوده باشد وکار هایی هم کرده باشند منتهی فقط محب بوده اند داعیه دار حکومت اسلامی هم نبوده مانند لیثیه در ایران وفاطمیون در مصر صفویان هم که نامشان رویشان بوده است شاه اسماعیل صفوی شاه عباس صفوی و...غالب حکومت همان شاهنشاهی بوده است امویان وعباسیان هم اصلا در این دایره نمی گنجند"
اشتباه میکنید از دو جهت .
اول اینکه از وقتی شاه اسماعیل صفوی مذهب رسمی ایران را تشیع قرار داد تا "الان" ، تمام حکومتها و تمام قدرتهای به سلطه نشسته مگر مقطعی از حکومت افغانها (که سنی مذهب بودند) حول محور تشیع چرخیده اند و حکومت کرده اند.

دومین اشتباه اینجاست که شما فکر میکنید اینکه شیعیان با نام امام زمان حکومت نکرده اند ، کار اشتباهی بوده است!! خیر ! اتفاقا اینکه با نام حضرت ولی عصر حکومت نکرده اند جای تقدیر و سپاس است ! هر چند مذهب اصلیشان تشیع باشد .
بنی امیه و بنی عباس رو هم من از این حیث نام آوردم که مدعای ارائه ی اسلام به جامعه بودند !! پس چندان تفاوتی ندارد !


" سوما بنده ولایت فقیه را کنار می گذارم شما چه مدل حکومتی را برای شیعیان سرگردان تجویز می کنید پادشاهی مانندپهلوی ها دموکراسی ،لیبرال دموکراسی ، استبدادی مدل حکومتی شیخ نشینها ی عرب،کدام نوع حکومت را شما جایگزین حکومت فعلی می کنید ، که بتواند در برابر موج اسلام ستیزی ودر راس آن شیعه ستیزی غرب و وهابیون مقاومت کند؟"
عمده سوال مخالفینی که تا الان در این زمینه با بنده بحث کرده اند همینمسئله بوده است !
همیشه هم جواب تکراری داده ام اما نمیدانم چرا توجهی به آن نمیشود . انشاالله که منظور را حداقل به شما برسانم.
مذهب تشیع محدود به زمان و مکان نمیشود ! مذهب تشیع مذهبی اعتقادی ست که باید با تفکر و تعقل و تدبر به تبلیغ آن پرداخت و در این زمان هم جایی برای غیر قبول خواندن ارکان های آن به معنای واقعی وجود ندارد !
شیعیان نباید بر اساس حکومت از سرگردانی نجات یابند بلکه باید از طریق رهبران دینی یا فقها یا مراجع تقلید در مسیر اعتقادی صحیح قرار داشته باشند تا همیشه از تفرقه های حکومتی و سیاسی و اشتباهات ناشی از آن در امان بمانند !
هیچ وقت نمیتونید پیدا کنید که در دین ما حکومت بر عهده فقها قرار گرفته باشه !
همیشه هم در طول تاریخ از از زمان پیامبر تا حال تشیع واقعی حفظ شده و فی الباقی هم به دست امام زمان بقا می یابد .
پس میبینیم که هیچ شیعه سرگردانی از ابتدای رسالت پیامبر تا حال وجود نداشته است که البته فی الحق دنبال تشیع واقعی بوده باشد .

" جناب حیات طیبه برای ظهور دلهای آماده لازم است شرایط صدر اسلا م لازم است آسیب شناسی شود اشکالاتش در بین متدینین منتظر شناخته شود تا وقتی ما حصاری با عناوینی که شما ذکر می کنید به دور تاریخ سیاسی ائمه میشکیم که کسی باآنها قابل قیاس نیست جامعه رشد سیاسی لازم را به دست نخواهد آورد
.برای ظهور حضرت مهدی  نیروی عابد زیرک وبا بصیرت نیاز است نه عابد محض "
باز هم اشتباه میکنید !
امام زمان ع خود در تشرفی که با علامه حلی (اگر اشتباه نکرده باشم) داشتند ، فرمودند شیعیان ما به اندازه "یک لیوان آب خوردن" ما را نمیخواهند! که اگر میخواستند دیدار ما از ایشان به تعویق نمی افتاد!!!
مگر این تشنگی چقدر باید به تعویق بیفته که دیدار ما از اماممون رو به تعویق بندازه ؟؟؟؟
یعنی حکومت کشور ما آنچنان بهشتی رو برای ما به ارمغان آورده که نیاز به یک لیوان آب !!!!!!!!!!!!!!!!!! پیدا نمیکنیم ؟
اگر هزاران سال و میلیارها سال گذشت و دلها آماده نشد ، جواب مظلومیت امام زمان رو چی باید بدیم ؟ بگیم شرایط ایجاب نمیکرد ؟
اینجاست که اجحاف در حق اهل بیت عصمت شکل میگیره!

" هیچکس با معصومین علیهم السلام قابل قیاس نیست بحث ما هم این نیست بحث ما برسر عواملی است که باعث میشود درجامعه اسلامی حکومت دینی تبدیل به حکومت ضد دین شود ومردم هم هیچ عکس العملی نشا ن ندهند چه عواملی باعث میشودمردم بی تفاوت شوند یا  در برابر تهاجماتی که علیه نظام اسلامی یا نظامی که هدفش اسلام است،  میشود موضع مناسبی اتخاذ نکنند ؟ "
این عوامل مخرب اسلام آیا ربا و رشوه و نزول در بانکهای کشور رو هم شامل میشه یا نه ؟
ایا از عوامل مخرب اسلام ، دزدی و غارت مسئولین نیست؟
آیا از عوامل مخرب اسلام ، بنگاههای معاملاتی خصوصی سران کشور نیست؟
آیا عواملی مانند معاملات سوری ، کاخ وکوخ ، حرام ، کم فروشی یا مراکز مختلط زن و مرد در جامعه ، ضد دین محسوب نمیشود؟
ایا مردم در برابر این برنامه ها بی تفاوت نیستند ؟ اصلا چه کاری میتونند انجام بدند ؟


...ادامه دارد...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 26/2/1389 - 2:24 - 0 تشکر 200568

نسیم سحری: " برای بار آخرمی گویم هیچ کس علی علیه السلام نمی شود علی! شخصیت علی! وجودعلی! بی بدیل است قابل تکرار نیست. اما زمانی که علی در آن زیست قابل تکرار است حرف من هم همین است حال شما هر چه دلتان می خواهد برای موضوعی که اصلاوجود ندارد( حداقل در این بحث)داد وفریاد کنید وفریاد وا اسلاما سردهید"
مغالطه در بحث !
زمان به خودی خود بدون مصادیق تکرار شدنی نیست . تکرار هم بشه هیچ مسئله ی خاصی (نه بد ، نه خوب) اتفاق نمی افتد.
باید عملی انجام شود ، حرفی زده بشه ، حالتی شکل بگیره ، شخصی وجود داشته باشه تا بشه گفت زمان تکرار شده است .
من هم میگویم دیشب ، امشب نیز تکرار میشود!!! آیا سود و زیانی حاصل شده ؟! خیر.


" جالب است شما بنده در دفاع از ولایت فقیه دعوت به احتیاط می کنید اما خودتان در رد آن هیچ احتیاطی نکرده اید"
باید یک معذرت خواهی بکنم.
منظور بنده "ولایت مطلقه ی فقیه" بود و هست که با عنوان "ولایت فقیه" عرض کرده بودم . در رد ولایت مطلقه ی فقیه احتیاطهای لازم را فقها و بزرگان منظور کرده اند!

" فرموده اید دفاع از ولایت فقیه در متون حضرات آیات عظام جوادی آملی و حسن زاده عاملی می باشد اول اینکه در بین علمای مطرح امروزی آیت الله مصباح را از قلم انداخته اید

دوم آیا نظریه ولایت فقیه ابتکار این حضرات بوده یا ایشان به نظرات علمای سلف واحادیث موجود در این زمینه احتجاج کرده اند که البته قطعا فرض دوم صحیح است"
در جواب دوستمون نام ایشان را گفته بودم .
ضمن اینکه این تاپیک موید بیانات ایشان است که هر آنچه بدیهی باشه زیاد نیازی به گفتن نداره .
دوم اینکه مراجعی که حوزه ی قم به عنوان مراجع تقلید معرفی کرده فکر میکنم اسم این عزیزان در بین آنها به عنوان اعلم نباشه .
سوم اینکه این عزیزان به عنوان اشخاصی که تحقیق و ملاک اصلیشان بر موارد فلسفی و کلامی هست ، شاید نشه آنها را در دایره سایر مراجع دانست .
چهارم اینکه اگر هم به علمای سلف اقتدا کرده باشند ، بر علمایی بوده که ملاک و معیار عقلی و فکری آنها نیز بر اساس همان فلسفه و کلام بوده است .

" چهارم جنابعالی شخصیت بی بدیلی مثل امام خمینی رحمت الله علیه را که احیا گر نظریه ولایت فقیه بودند را از قلم انداخته اید که باز اگر نظر سایرین نبود وتنها نظر ایشان در مورد ولایت فقیه موجود بود باز هم نظر ایشان به تنهایی با توجه به جایگاه علمی ایشان در حوزه های علمیه برای تایید ولایت فقیه کافی بود"
اگر به اول انقلاب نگاه کنید مخالفت علما و مراجع با حضرت امام ، کم نبوده است !
ولی حمایت مردم پشتوانه ی اصلی حرفهای امام خمینی بوده که به نظر من ملاک حکومت اسلامی ، مردم نیستند !
چون در جریان سقیفه هم مردم حمایت کننده ی اولی و دومی بودند!!


" پنجم فرموده اید بنده دینم را از امروزی ها گرفته ام ببخشید اگر علما در طول تاریخ نبودند چه امروزی وچه دیروزی شما دینتان را از کجا می گرفتید ؟ "
همانطور که فرمودید اصول دین قابل تقلید نیست .
بند هم اگر تقلیدی دارم در فروع دین انجام میدم نه اصول. اما جدیدا مد شده که برخی علما اصول را نیز بالاجبار به مردم تحمیل میکنند!
اگر در صحبت های اقای مصباح دقت کنید همین نکته را درمیابید!


" در اصول الدین اگر ولایت فقیه را زیر مجمو عه امامت بدانیم نیاز به حاکمیت فردی اسلام شناس وعامل به احکام اسلام بر مسلمین را بدیهی می دانم اگر داد وا اسلاما شما در نمی آید از نظر من ولایت فقیه همانقدر بدیهی است که نیاز به امام معصوم بعد از پیامبر وحکومت معصومین بر جامعه بعد از پیامبر همانگونه که پیامبر جامعه را بدون سرپرست رها نمی کند وهمانگونه که در دوره غیبت صغری نواب اربعه وجود دارند قطعا دردوره غیبت کبری هم جامعه به سرپرست نیاز دارد وبهترین سرپرست بر جامعه اسلامی همان فقیه جامع الشرایط است
  "
ولایت فقیه که در جامعه ما از آن به عنوان ولایت مطلقه ی فقیه یاد میشه هیچ گاه در خط ولایت اهل البیت قرار نمیگیره .
سعی میکنم در آخر مطالبی دینی هم در این زمینه بیان کنم .
کلیه توصیفات اسلام شناسی و عامل به اسلام و این حرفا هم به "فقها" ختم میشه که باید از بین فقها ، فقیه اعلم به عنوان مرجع تقلید انتخاب بشه !
ندای وا اسلاما سر میدهیم!! چون همان گونه که پیامبر بعد از خود جامعه را بدون سرپرست قرار نداد و امیرالمومنین را منصوب کرد . یک به یک ائمه تا حضرت ولی عصر عج ، هر کدام جانشینی داشتند . اگر برای حضرت مهدی هم قائل به جانشین باشیم همان قضیه ی فقها و اعلم فقها در دین قابل تعریف است و نه ولی فقیه و نه جامعه ای پر از فساد و تبعیض!
در مورد حکومت هم امام زمان هست ! بدون صاحب نیستیم و نمیشویم ! اگر بخواهیم صاحبمان ظهور میکنند و اگر نخواهیم...!


" از کجا با ضرس قاطع می گویید بنده یقین به وجود امام معصوم ندارم چون اعتقاد به ولایت فقیه دارم ظاهرا فراموش کرده اید نام دیگر ولایت فقیه نائب عام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است وولی فقیه تمام مقبولیت ومشروعیت خود را از صاحب الزمان می گیرد برای یقینم هم به وجود وحضور حضرت مهدی ارواحنا فداه هم دلیلی نمی بینم برای شما دلیل اقامه کنم"
مرا ببخشید . قصد جسارت نبوده .
تنها این را میگویم که طبعا از حرفای گذشته ام هم برداشت کرده اید . نائب عام حضرت شامل همان مراجع است و لا غیر . اگر ولی فقیه را همان مرجع تقلید هم معنا کنیم به نظرم مشکلی به وجود نخواهد آمد اما تنها در امور حسبیه و قضاوت ! نه امور کلیه و ...!

در مورد شرایط ظهور هم عرض کردم قبلا !
تا وقتی بنشینیم و دست روی دست بگذاریم ، تنها حق حضرت ولی عصر عج را خورده ایم و نه منتظر واقعی بوده ایم !
امام زمانی که در یک لحظه ندای سلطه اش جهان را نورانی میکند و به قول شما مربوط به همه جهان و عالم هستی ست چرا باید ما در این محدوده جغرافیایی ادعای حکومت او را داشته باشیم ؟ یک خیال باطلی بیش نیست !

" مگر اینکه هم معتقدباشید خون سایر شیعیان ارزشی ندارد ومهم همان سیصد و سیزده نفر هستند !!! "
اتفاقا این عقیده به عقاید شما بیشتر میخوره!
علنا شاهد این هستید که دفاع از شیعیان جهان در دستور کار نیست ! بلکه تنها جنبه سیاسی اون مد نظر هست !
چون تفاوتهایی که بین حمایت از شیعیان لبنان با شیعیان یمن هست رو نمیتونید انکار کنید !!!!! آنقدری که علما پیرامون شیعیان مظلوم یمن ، پاراچنار و .... داد و فریاد زدند ، حکومت و دولت ما از آنها بیخیال بود !


...ادامه دارد...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 26/2/1389 - 2:31 - 0 تشکر 200569

نسیم سحری: " گر طلبه ای پیدا شود که حاظر باشد بعد از کسب بنیه علمی قم وحوزه ای علمیه را رها کرده ودر همین دهات دور افتاده برای چند سال ساکن شود ودر برابر تبلیغات سوئ وهابیون مقاومت کند ومجاهدت کند جلوی بسیاری از این مسائل گرفته خواهد شد مساله این است مبلغان وهابی حاظرند وقت وعمرشان رابرای منحرف کردن شیعیان در بد ترین شرایط آب هوایی وکمبود امکانات زندگی صرف کنند ولی طلاب حوزه های علمیه تشیع حاظر نیستند اینگونه باشند عیب کار اینجاست که بسیاری از طلاب حوزه های علمیه به ضرب ،ضربا ضربوا وهجره های محقرشانبا توجیه دوری از دنیا چسبیده اند نه حاظرند به کف خیابانهای تهران بروند وتبلیغ کنند ونه به روستاهای مرز نشین. خیلی هنر کنند ماه رمضان ودهه محرم از هجره های محقرشان دل می کنند وعازم تبلیغ می شوند وقطعا یک ماه تبلیغ در برابر دوازده ماه تبلیغ خیلی کم وناچیز وبی تاثیر است "

خیلییییییییییی جالب بود !! چون تا الان فقط از شما این صحبتها رو خوندم .
وقتی از ربا و رشوه و نزول بانکهای یعنی اسلامی کشور شکایت میشه ، میگند چون ولی فقیه حکومت میکنه اشکالی نداره!!!!!! اما وقتی از تغییر مذهب افراد در مناطق محروم شکایت میشه میگند کم کاریهاش به عهده مراجع و طلاب زیر خط فقر جامعه است!!!!!!!
منتها جالبه بدونید که بسیاری از شهدای طلبه در این گونه مناطق به هیچ عنوان و به هیچ عنوان در هیچ کدام از مراکز دولتی یا تشکیلاتی معرفی نمیشوند !
جالبه بدونید که دفاتر مراجع بزرگ تقلید بیش از 70 درصد از اعزامیهای مبلغین رو به مناطق محروم و عقیدتی میفرستند اما دفتر تبلیغات اسلامی کشور رو برید سراغ بگیرید و خبرش رو برای ما اعلام کنید !!! مطمئن باشید که به همان نسبت مبلغین ، کسانی هستند که در مناطق سپاهی و شهر نشین به تبلیغ میپردازند !
جالبه بدونید مبلغان وهابی بنا بر کسب مبالغ هنگفت حکومتیشان فعالیت میکنند اما طلبه های زیر خط فقر جامعه ما که بعضاً از علم بالایی هم برخوردار هستند تنها جهت رضایت اهل بیت عصمت حاضر به رفتن به هر مکانی میشوند!
ضمن اینکه همان ماه رمضان به خاطر نور امیرالمومنین و محرم و صفر به خاطر نور حسین ابن علی برای هدایت جامعه ی جهانی کافیه ! ولی از آن هم استفاده نمیشه متاسفانه !
جالب بود این تیکه از بحث !!!



" اگر خطاب ان من بودم بنده هیچ دروغی در این بحث نگفته ام سعی کرده ام به جای ادعای صداقت در زبان قلبم را صادق کنم اما در کل گمان نکنم ترویج بی اعتمادی در جامعه با همین الفاظ ساده گناه کوچکی باشد

وآخر اینکه نتیجه کلی بنده از حرفهای شما این است که جنابعالی در بعضی از اعتقداتتان در مباحث مهدویت افراطی هستید "

به صداقت شما اطمینان وجود داره منتها برداشت من ، برداشتهای اشتباه شما از جامعه است! که البته ناشی از صداقت بیش از حد هم میشه!
انشاالله من خودم رو میسپارم به اهل بیت عصمت علیهم السلام و از آنها میخواهم که همانطور که راه گناه را بر من میبندند ، معصیتهای انجام شده را هم ببخشند .
در مورد افراط : هر چند تعابیر میتونه مختلف باشه اما من قبول میکنم ! یعنی امیدوارم که در مسائلی که منتهی به امام زمان میشه یک افراطی پیشانی سفید باشیم ! خوبیش اینه که دیگه یدک کش اسم غیر معصوم نبوده و وابسته بدون واسطه به خدائیم . دعا کنید این چنین باشیم.
ضمنا در امضای بنده هم میتونید چنین عقیده ای رو ببینید!



اما صحبتهای عجیب آیت الله مصباح :
" در زمانی که چندین نفر با حضرت علی(ع) بیعت کردند چند روز بعد حساب خود را جدا کردند و خود را با همسر پیغمبر (ص)همسو کردند و علی یک سو و همسر پیغمبر با دو – سه نفر دیگر سو ی دیگر، حالا اگر ما بودیم کدام سمت می رفتیم طرف علی یا طرف دیگر؟ انشا ا... شما جزو کسانی بودید که دست از دامان علی بر نمی داشتید
."


" آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مگر در زمان امیرالمومنین مشکلی در جامعه وجود نداشت زمان علی این جور شد حالا شما توقع دارید در جامعه ای که
70 میلیون جمعیت دارد در هیچ قسمتی خطایی نشود!
"
در زمان امیرالمومین ع بانکهای جامعه به اسم اسلامی بودن ، ربا میگرفتند؟ به اسم اسلامی بودن ، نزول میدادند ؟
در زمان امیرالمومین ع فساد و فحشا ، دزدی و غارت ، رشوه و ... بود ؟
حال جمعیت جامعه شده بهانه ای برای عدم اجرای دستورات اسلام !
اگر واقعا جمعیت زیاد است چرا اخیرا، افزایش جمعیت شده شعار سردمداران کشور ؟ آیا علتش جنگ های ملیتی و سیاسی احتمالی در آینده نیست؟
وقتی حکومتی ادعای حکومت امیرالمومنین رو داره دیگر این بهانه ها چیست ؟!؟!؟!؟
اگر امیرالمومنین دانای به حقایق بود چه 100 نفر و چه یک میلیارد جمعیت فرقی برایش نداشت!

در آخر به قول خانوم لاهوت بنده هم نفهمیدم این "تشبیهات مع الفارق"  رو تا کی میخواند ادامه بدند؟! 

دیگر خستگی اجازه نمیده ادامه بدم!
اگه اشتباه نکنم ، این طولانی ترین پاسخ من در تبیان بود ! هر چند هنوز تمام نشده!

اگر تا این مرحله از عرائض بنده رو دقت کردید ، انشاالله در فرصتی دیگر بنا بر نظر مجتهدین و اقوال علمایی که شما ارائه دادید خدمت میرسم .

یا ع ل ی مدد 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 26/2/1389 - 13:11 - 0 تشکر 200614

[quote=hayat_e_tayebe;336051;200567]

چون حکومت اگر از آن معصوم نباشد نباید از اسم و جایگاه معصوم سوء استفاده کند ! منظورتون اینه که الان داره از جایگاه معصوم سوء استفاده می شه؟!!! مشکلات هست ولی سوء استفاده بار منفی داره آیا منظور تون اینه که با نیت سوء به اسم امام و درجای امام اتفاقاتی می افته که کاملا آگاهانه و متعمدانه است؟!!!

شیعیان نباید بر اساس حکومت از سرگردانی نجات یابند بلکه باید از طریق رهبران دینی یا فقها یا مراجع تقلید در مسیر اعتقادی صحیح قرار داشته باشند تا همیشه از تفرقه های حکومتی و سیاسی و اشتباهات ناشی از آن در امان بمانند ! وقتی رهبر دینی یا فقیه در مقام حکومتی قرار نگیرد گاهی اجرای احکام و اسلام مقدور نیست و اگر حکومت ضد اسلامی باشد حتی در راه تحقق جامعه اسلامی و اسلامی شدن جامعه موانع و مشکلاتی را فراهم می کند.
هیچ وقت نمیتونید پیدا کنید که در دین ما حکومت بر عهده فقها قرار گرفته باشه !
همیشه هم در طول تاریخ از از زمان پیامبر تا حال تشیع واقعی حفظ شده و فی الباقی هم به دست امام زمان بقا می یابد و نه به دست....
پس یه دفعه بفرمایید که دست رو دست بذاریم امام زمان خودشون همه چیز رو درست می کنند. شد حکایت موسی و قومش که گفتند موسی! تو با خدای خودت به جنگ برو ما اینجا شما رو تشویق می کنیم ولی خودمون نمی آییم.

اگر به اول انقلاب نگاه کنید مخالفت علما و مراجع با حضرت امام ، کم نبوده است !
ولی حمایت مردم پشتوانه ی اصلی حرفهای امام خمینی بوده که به نظر من ملاک حکومت اسلامی ، مردم نیستند !

چون در جریان سقیفه هم مردم حمایت کننده ی اولی و دومی بودند!!
هرچند مقایسه حضرت امام با اولی ودومی که شما گفتید، قیاس مع الفارقه اما حتما باور دارید که یک دست صدا ندارد این معنی اش این نیست که فقط حمایت مردم کافیه، اما خواست الهی برای تشکیل حکومت اسلامی با سلسله عوامل اتفاق می افته و یکی از این مهم ترین عوامل حمایت مردمه شما نگاه کنید آیا مولای ما 25 سال بعد از رحلت پیامبر سکوت کرد؟ نه تاریخ نقل می کنه که با حضرت زهرا به خونه انصار و مهاجران می رفتند تا غدیر خم و هزار و یک جریان دیگر رو یاد مردم بیارند و اینکه خلافت حق کیه. مگه مولای ما نمی تونست با یه ا شاره از خدا بخواد که غاصبان نیست و نابود بشوند؟ اما این کار رو نکرد یکی از دلایلش اینه که باید اتفاقات در بستر طبیعی اش اتفاق بیفته و برای ظاهر شدن خلافت امام یکی از این سلسله علل طبیعی حمایت مردم بود.

ضمنا حمایتی که شما ازش صحبت می کنید در مورد اولی و دومی، حرف برادران اهل سنت ماست از شما که طلبه هستید بعیده این حرف که اولی و دومی با حمایت مردم خلیفه شدند آیا شما تاریخ اسلام رو نخوندید که جماعت 30-40 نفری در سقیفه بنی ساعده حضور داشتند و اینکه بعد از غصب خلافت چه مخالفت هایی که از گوشه و کنار می شد؟! نمونه اش آن گروه 12 نفریه مثل ابن مسعود و ....

اگر برای حضرت مهدی هم قائل به جانشین باشیم همان قضیه ی فقها و اعلم فقها در دین قابل تعریف است  و نه ولی فقیه و نه جامعه ای پر از فساد و تبعیض! اگر ایراد به ولی فقیه به خاطر مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد باید توجه کرد که در زمان ولایت حضرت امیر یا خود پیغمبر زمانی که در مدینه حکومت تشکیل دادند چنین مشکلاتی وجود داشت فکر می کنید امثال عبدالله بن ابی و منافقان کی به وجود آمدند قضیه آن مسجد کذایی که منافقان از پیامبر خواستند که افتتاحش کند کی اتفاق افتاد؟ اصلا شما در جریان جنگ های پیامبر اگر دقت کنید یه نمونه کوچک مدیریت پیامبر در جنگ احده که آن مسائل پیش اومد آیا مقصر پیامبر بود؟! در جنگ صفین که موضوع حکمیت پیش اومد مگر فرمانده لشکر حق علی (ع) نبود؟! پس چرا اون ا تفاقات افتاد؟! پس یعنی نظر خوارج که علی را خارج از دین دانستند درست بوده؟!

اگر ولی فقیه را همان مرجع تقلید هم معنا کنیم به نظرم مشکلی به وجود نخواهد آمد اما تنها در امور حسبیه و قضاوت ! نه امور کلیه و ...! دین فقط برای یک جنبه از زندگی نیست. شما قطعا می دونید که اسلام با رهبانیت مخالفه و با افراط و تفریط به شدت مبارزه کرده دین برای هر بخش زندگی برنامه داره یه بخش از زندگی هم امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسیه. جالبه که شما به عنوان یه کارشناس دین ولی فقیه را مساوی با مرجع تقلید می دونید یعنی فقط نمازو روزه و ... که البته خود این حرف هم مشکل داره.

نمازی که خالی از ولایت باشه نماز نیست مطمئنا شما تسبیحات حضرت زهرا رو بعد از نمازهاتون می خونید اون هم با تسبیحی که از تربت کربلاست پیام خطبه حضرت زهرا و شهادت امام حسین و سایر ائمه چی بوده؟ احیای دینی که پیامبر به خاطرش 23 سال رنج کشید و هنوز هم پیغمبر و ائمه به خاطر این دین در رنج اند. فکر می کنید احیای این دین بدون حکومت اسلامی می شه؟!

امام زمانی که در یک لحظه ندای سلطه اش جهان را نورانی میکند و به قول شما مربوط به همه جهان و عالم هستی ست چرا باید ما در این محدوده جغرافیایی ادعای حکومت او را داشته باشیم ؟ یک خیال باطلی بیش نیست !
ادعای ما این نیست که ما امام زمانیم ما می خواهیم پیرو امام زمان باشیم انشالله که فقط ادعا و خیال باطل نیست. هرچه از دستمون بربیاد انجام می دیم اگر هم در این محدوده جغرافیایی است چون ما داریم در این محدوده زندگی می کنیم پیغمبر وقتی مبعوث شد تا سالها فقط روی مردم مکه کار می کرد برای اصلاح اهل مکه تلاش می کرد بعد رفت سراغ مدینه و یثرب و ... شاید بازهم می خواهید به عمل دومی استناد کنید که هنوز مدینه را آباد نکرده به ایران و ... حمله کرد تا آنها را به راه بیاره!

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است 


در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 26/2/1389 - 19:37 - 0 تشکر 200672

فتنه های آخرالزمان چیزیه که در روایات ما هست و خب مشخصا پیش خواهد آمد پس وضعیت جامعه ای  که میخواسته اسلامی باشه و تا حدودی هم موفق بوده و به خاطر مناسبات و مصالح(بین الملل که ما رو به خیلی چیز ها محکوم میکنه و نمونه اش هم حکم اعدام هست که میگن بر ضد حقوق بشر هست ولی چیزی هست که حقه و در قرآن به آن اشاره شده)، برخی موارد رعایت نشده و یا به خاطر برخی خیانت ها به این نشانه های آخرالزمان نزدیک شدیم ، نباید همه چیز رو زیر سوال ببیریم

 .

 .

بزرگترین ضربه رو در طول تاریخ کسانی به اسلام زدند یه جورایی خودشون در بطن اسلام بودن (و هیچی نمیدونستن ولی ادعا میکردن که میدونن)و در جایی هم مردمی پر مدعا که بی تفاوت به اطرافشون بودند

متاسفم برای افرادی که در بند  مسائلی پیش پا افتاده در پی مقلطه مباحثی رو زیر سوال میبرند

و این نه از ناتوانی در استدلال برای آن هاست بلکه از کج فهمی و به بیراهه رفتن  آن هاست وگرنه عقل و استدلال واضحه حالا چه 100 تا استاد ریاضی بیاد بشینه اثبات کنه که 2 به علاوه 2 میشه 4 و یا یه معلم دبیرستانی استدلال کنه 2 به علاوه 2 میشه چهار وقتی استدلال درست باشه و عقل هم پیرامون حق بگرده قبول میکنه

لطفا کلیک نمایید و  ملاحظه کنید 

لطفا کلیک نمایید و  ملاحظه کنید 

لطفا کلیک نمایید و  ملاحظه کنید 

لطفا کلیک نمایید و  ملاحظه کنید 

يا علي ذاتت ثبوت "قل هولله احد"         نام تو نقشِ نگين امر "الله صمد"

"لَم يَلِد" از مادر گيتي"ولَم يولد" زتو     "لَم يَکن" بعد از نبي مثلت "لَهو کُفوآً احد"

***

حسود کور در خواب و خياله

منو دل کندن از حيدر محاله

دوشنبه 27/2/1389 - 18:57 - 0 تشکر 200806

ولایت فقیه از دیدگاه آیت الله ا‌لعظمی بروجردی

مقدمه 
نام آیت الله العظمی حسین بروجردی در میان علما و فقها و مراجع شیعه متقدم و متاخر تلالو ویژه دارد. امکانات علمی و فضیلت اجتماعی و دینی وی تا آن اندازه بود که انوار وجودیش توانست از مرزهای شیعه فراتر رود و در جهان اهل سنت نیز جایگاهی بیابد. 
ایشان پس از وفات موسس حوزه علیه قم، حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (وفات ۱۳۹۳ هجری قمری) و با وساطت و پادرمیانی بسیاری از علماء از جمله حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) از بروجرد به قم مهاجرت کرد، و نقشی بی نظیر و یگانه در احیای حوزه علمیه قم ایفا کرد. ایشان با تدبیر و کیاست توانست شکوه علمی و فقهی این حوزه را در جهان اسلام فراگیرکند و به پشتوانه همین اقتدار علمی و فقهی حتی به شیعیان سراسر عالم نیز آبرویی بخشید و با اقدامات پی گیرانه و آینده نگری پایگاه هایی را در برخی از کشورهای غربی ایجاد کرد و با اعزام نمایندگانی اندیشمند به این پایگاه ها، به ترویج اندیشه های اسلامی از زاویه نگاه اهل بیت پرداخت. 
جالب است بدانیم که آیت ‌الله‌العظمی بروجردی، تنها توجه به مباحث و دروس متداول حوزوی نداشت- گرچه اساس کارش بود- بلکه به دانش روز و مدارس امروزی نیز علاقه داشت و کمک های مادی و معنوی زیادی در اختیار مدارس نوین قرار می داد. به اعتقاد وی آگاهی علمی- به معنای خاص- افراد، پیوند آنان را با دین مستحکم می کند. از اثربخش‌ترین اقدام های آن مرحوم توجه به نزدیکی مذاهب اسلامی بود که نشانگر وسعت نگاه وی به جهان اسلام وموقعیت دنیای اسلام در جهان بود. حرکت تقریب مذاهب وی به دلیل شان علمی و تقوایی اش سبب جلب توجه علما و اندیشمندان اهل سنت گردید و تلاش های دو سویه نتایج نیکویی را در برداشت. تدابیر ایشان در مدیریت حوزه علمیه نیز نقطه عطفی است در تاریخ مدیریت این نوع مراکز علمی همان طور که در شرح احوال این بزرگمرد آمده است، نحوه تدریس وی در فقه و اصول و دیگر موضوع ها و همین طور نگارش وی نیز باب جدیدی است در حوزه های علمیه که مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری به پیگیری و توجه هر چه بیشتر به روش فقاهتی ایشان تاکید دو چندان کرده اند. 
نکته مهم و حایز اهمیت دیگری که در اندیشه های این مرجع بزرگ باید مدنظر قرار دهیم ایمان قوی وی به رابطه دوطرفه و محکم دین و سیاست است. آیت‌الله بروجردی با درک عمیق و صحیح و جامعی که از دین داشت به خوبی و در نقاط مختلف این مسأله را گوشزد می کرد. شاهد این مدعا گفته آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از شاگردان مرحوم بروجردی است که در هنگام درس از زبان ایشان شنیده اند. 

این عبارت بدین ترتیب است: 
«ما چگونه می توانیم مسائل سیاسی را از مسایل دینی جدا سازیم، در حالی که حج یکی از عمیق ترین عبادات اسلامی است که رابطه انسان را با خدا به طرز نیرومندی برقرار می سازد و از نظر بعد عبادی چنان است که انسان را به کلی از ما سوی الله جدا کرده و به خداوند بزرگ مربوط می‌سازد ولی با این حال بعد سیاسی آن به قدری نیرومند است که از مهمترین ارکان اسلام محسوب می شود.» ۱ 
بیان این عبارت و مسأله حج به عنوان شاهد مثال خود به خوبی نشان دهنده عمق اعتقاد قلبی آن مرحوم به این مسأله می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 
با در نظر گرفتن مطالب بالاآ ن چه که قصد داریم در اینجا به آن بپردازیم نگاهی هرچند کوتاه به مقوله ولایت فقیه از نگاه آیت‌الله العظمی بروجردی است. اگرچه ایشان به روایت شاگردانش مستقلا و تفصیلی بحث ولایت فقیه را در قم مطرح نکرده اند، لکن ما با اشارات پراکنده ای که ایشان در یکی از کتب فقهی شان آورده اند تا حدود زیادی به ابعاد نظری شان پیرامون ولایت فقیه و ادله اثبات آن دست یافتیم. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است آن که محدودیت منابع در دستیابی به این مسأله مانع بزرگی بود تا بتوانیم به طور تفصیلی و کامل به این بحث مهم بپردازیم: 

«حوزه اختیارات فقیه و ادله اثبات آن» 
کتاب «البدرالزاهر» که به قلم آیت الله حسینعلی منتظری جمع آوری گردیده است در واقع مجموعه ای از آرای فقهی مرحوم بروجردی در باب «صلاه الجمعه و المسافر» است. در همین حال در بخشی از کتاب ایشان بحثی را تحت عنوان «اشاره الاجمالیه الی ولایه الفقیه و حدودها» مطرح می نمایند. در ابتدای این بحث مرحوم بروجردی مباحث شان را پیرامون اذن فقیه در اقامه نماز جمعه در عصر غیبت مطرح می کنند و تصریح می نمایندکه در عصر غیبت فقها ماذون به اقامه نمازجمعه هستند و جایز است که مومنین گرد او جمع شوند و نماز را در دو خطبه اقامه نمایند.۲ در اینجاست که با توجه به اذن فقیه بر اقامه نماز جمعه شرایط دیگری از ولایت فقیه و حوزه اختیارات او توسط آیت الله بروجردی استنباط می شود و آن این که با توجه به این که فقیه ماذون به اقامه و برپایی نمازجمعه می باشد، برای ارایه فتوی نیز جواز دارد، پس نتیجه آن که در جمیع امور حکومت نیز هم چون زمان پیامبر گرامی اسلام و خلفای راشدین زعامت باقی امور را برعهده خواهد داشت. متن دقیق عبارت بدین ترتیب است: 
...« استفاد ذلک من ادله ولایه الفقیه و حکومته، بتقریب ان جعل الحکومه له اذن له فی ان یتصدی جمیع وظائف الحکام و منها اقامه الجمعه، فانها کما عرفت کانت فی عهد النبی (صلی الله علیه وآله)و الخلفاء الراشدین و غیرهم من الوظائف و المناصب لزعماء المسلمین و حکالهم و کان هذا المعنی مرکوزا فی اذهان جمیع المسلمین حتی اصحاب الائمه علیهم الاسلام کما می تفصیلیه، و علی هذا یکون جعل الحکومه تشخص ملازما عرفا للکونه ماذونا فی اقامه الجمعه و...» ۳ 
در واقع همان طور که در متن بالا نیز به آن اشاره شد کسی که حکومت برای او و اذن حکمرانی در جامعه مسلمین در نزد او رقم خورده است همانا اذن دارد تا قصدی جمیع وظایف حکام را برعهده گیرد که از آن جمله اقامه نماز جمعه است و این مقوله در زمان نبی، خلفای راستین از وظایف و مناصب زعیم مسلمانان و حکام بوده است و در ذهن جمیع اصحاب ونزدیکان ائمه که از افراد مورد اعتماد و موثق هستند این مسأله تثبیت و تسجیل گردیده است. 

«ادله نقلی» 
مرحوم بروجردی برای بیان ادله نقلی ولایت فقیه و ضرورت وجود آن در عصر غیبت به ۲ روایت مشهور اشاره می کند که از سوی برخی از مراجع و علمای مشهور دیگر نیز مورد استناد قرار گرفته است: 
۱) روایت عمربن حنظله 
۲) روایت ابی خدیجه 

اما متن روایات: 
۱) روایات عمربن حنظله: 
سالت ابا عبدالله عن رجلین من اصحابنا یکون بینهما منازعه فردین او میراث فتحاکما الی السطلان او الی القضاه ایمل ذلک؟ فقال: من نخاکم الی الطاغوت فحکم که فانما یاخذ سخنا و ان کان حقه ثابتا لانه اخذ بحکم الطاغوت و قد امی الله عزوجل ان یکفر به، قلت: کیف یصنعان؟ قال و انظروا الی من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فارضوا به حکما فانی قد جعلته علیکم حاکما، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما بحکم الله استغف و علینارد، و الراد علینا راد علی الله و هو علی حد شرک. 
با توجه به این روایت کسی که نقل کننده احادیث، محیط بر احکام الهی و شناسنده حلال و حرام باشد (که همانا فقیه است) حاکم بر مردم محسوب شد و رد و مخالفت با حکم او هم چون رد و مخالفت با حکم الهی و دستورات اهل بیت است و مشرک شناخته می شود. نکته مهم در اینجا آن است که منظور «عرف احکامنا» کسی است که در مسایل شرعیه آشنا به مقصود دو منظور امام معصوم در بیان حکم الهی باشد و این ممارست و تسلط کامل بر علم رجال و آرای مختلف را می طلبد. 

۲) روایت ابی خدیجه (سلام الله علیها) :
قال لی ابوعبدالله: ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الی اهل الجور، و لکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا فاجعلوه بینکم فانی قد جعلته قاضیا فتحا کموا الیه۴ 
البته این روایت را در بیان شرایط قاضی مطرح می کنند لکن برخی اذعان دارند هنگامی‌که رضایت به قضاوت داده شده است پس آن فرد حاکم بر مردم نیز قرار گرفته است چون از شئون حکومت قضاوت است. 
هنگامی که موارد و مواضع فوق الذکر توسط مرحوم بروجردی در اثبات ولایت فقیه و بیان ضابطه کلی آن مطرح می گردد، ایشان مسایلی را مطرح می کنند و تصریح می کنند که شئون و حدود امور فقیه متوقف بر این چند مورد است. آن چه در ادامه می آید عینا ترجمه متن عربی نوشته ایشان می باشد:
۱) در جوامع انسانی اموری وجود دارد که از وظایف افراد محسوب نمی شود و ارتباطی به آنها ندارد بلکه از امور عمومی اجتماع محسوب می شود و آن امور نیز متوقف بر حفظ اساس نظام اجتماعی است. این مقولات عبارتند از: قضا، ولایت، برغیب، بیان جایگاه و میزان مصرف اموال مجهول المالک، حفظ نظم داخلی، امر به جهاد و دفاع در برابر هجوم دشمنان... که به سیاست و اداره کشور مرتبط است و این امر از اموری نیست که هر فردی به تنهایی متصدی آن باشد بلکه از وظایف زمامدار جامعه است و برعهده کسی است که به دست او زمام امور اجتماع ریاست و تدبیر می شود. 
۲) برای کسی که از قوانین اسلام و ضوابط آن تبعیت می کند شکر وجود ندارد که این دین، یک دین سیاسی و اجتماعی است و احکام آن محدود به عبادات محض شرعی برای تکامل افراد و تامین سعادت آخرت نمی باشد بلکه قسمت عمده احکام آن مرتبط به سیاست مدون و نظم امور اجتماع و فراهم کردن سعادت و سهولت در این عرصه است و در واقع آماد ه ساختن زمینه جهت رشد فردی است. از جمله این احکام می توان به احکام معاهدات، حدود، قصاص، دیات، قضا، احکام وارد شده برای تامین مالیات دولت اسلامی مثل خمس و زکات... اشاره کرد که همگی به عرصه زندگی اجتماعی مربوط می شود و اموری گریزناپذیرند. بنابراین عوام و خواص همگی متفق بر لزوم حضور یک سیاستمدار و زعیم در محیط جامعه اسلامی برای تدبیر امور مسلمانان هستند و این از ضروریات اسلام است که به وضوح در روایات و سیره نبوی مشهود است. 
۳) پنهان نیست که سیاست مدون و تدبیر امور اجتماع دردین اسلام جدا از جهات روحانی و شئون مربوط به تبلیغ احکام و راهنمایی مسلمانان نمی باشد بلکه سیاست در وهله اول مخلوط و همگون با دین و شئون آن است، همانطور که رسول خدا اداره امور مسلین را برعهده می گرفتند و آنها را هدایت می کردند و برای حل و فصل دعواها و اختلافات نیز به ایشان رجوع می شد. هم چنین ایشان حکامی برای ولایات مختلف نصب می نمودند و از ایشان مالیاتهای هم چون خمس و زکات را دریافت می کردند و این سیره امیرالمومنین و خلفای راشدین نیز بوده است. آنها در ابتدای امر وظایف سیاسی‌شان را در مراکز ارشاد و هدایت مثل مساجد انجام می دادند و مسجد جامع شهر را در نزدیکی دارالاماره و محل خلافت خلفا و امراء بنا می کردند. ایشان برپا کننده اجتماعات مذهبی و مراسماتی مثل اعیاد بودند و اموری مثل صبح راهم تدبیر و اداره می کردند این عبادات (ذکر شده در سطر قبلی) در برگیرنده قوائد سیاسی است که نظیر آن در غیر ازآن یافت نمی شود و این نوع اختلاط جهات معنوی و فوائد سیاسی با هم از خصایص و امتیازات خاصه دین اسلام است. 
۴) و خلاصه آن چه که ذکر کردیم این است که : 
▪ به‌درستی‌که برای ما نیازهای اجتماعی وجود دارد که برطرف کردن آن برعهده اداره کننده و رهبر جامعه است 
▪ دین مقدس اسلام این امور را رها نمی کند بلکه اهتمام بسیاری به آن دارد و به لحاظ شرعی احکام کثیری را برای آنها لحاظ کرده و اجرای آن را به رهبر و اداره کننده امور مسلمانان واگذار کرده است. 
▪ اداره کننده امورمسلمین در وهله اول بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)خلفای راشدین نمی باشند ودر این زمان ما شیعیان معتقدیم که خلافت رسول خدا و زعامت مسلمین از حقوق دوازده امام (علیهم صلوات الله) است و رسول خدای خلافت را رها نکرده بلکه بعد از خود علی (علیه السلام)را تعیین کرده و پس از او این مسأله به اولاد علی (علیه السلام) منتقل شده است. پس مرجع بر حق و درست برای امور اجتماعی جمیع مسلمانان، ائمه دوازده گانه (علیهم السلام) هستند و این از وظایف خاصه ایشان است و این امری است که جمیع شیعه امامیه به آن اعتقاد راسخ دارند.۵ 
عباراتی که در بالا ذکر شد خود به خوبی بیانگر موضوع می باشد و نیاز به تفصیل و توضیح نیست ولی آن چه که باید به عنوان رکن اصلی بحث مدنظر داشته باشیم آن است که مرحوم بروجردی احکام اسلام و امور اجتماعی وسیاسی آن را در هم تنیده و بهم بافته می داند و تصریح می کند اسلام به عنوان کاملترین دین دنیا برای امور اجتماعی و اداره زمام کارها نیز برنامه ای دارد و جامعه را رها نخواهد کرد. 

نتیجه گیری: 
نکته ای که در آخر باید به آن اشاره کنیم که با توجه به مباحث مطرح شده مرحوم بروجردی اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارند و بر این عقیده هستند که فقیه در زمان غیبت توان و جواز حضور در شئون مختلف زندگی انسانی را به راحتی دارا می باشد شاهد این مدعا حکایتی نقل شده از سوی آیت الله مکارم شیرازی (شاگرد مرحوم بروجردی) نیز می‌باشد که به ترتیب ذیل است: 
«آیت الله بروجردی اگرچه در قم، بحث ولایت فقیه را مستقلا مطرح نکردند، ولی نظر ایشان همانند امام، ولا‌یت مطلقه فقیه بود. شاهدم این است که ایشان به هنگام تاسیس مسجداعظم ناچار شدند، حیاطی را که وضوخانه آستانه و در کنار آن، بقعه هایی بود و در این بقعه ها، قبرهایی وجود داشت خراب کنند و جزء صحن مسجد اعظم قرار دهند. ایشان وضوخانه و بقعه ها را خراب کردند (البته بدون این اصل قبرها را از بین ببرند) و جزء مسجد اعظم قرار دادند. کسی به ایشان اعتراض می کند که: حیاط مربوط به آستانه است و بقعه ها مربوط به دیگران، شما به چه مجوزی آنها را تصرف کردید؟ ایشان لبخندی می زنند و می فرمایند: «معلوم می شود این آقا هنوز ولایت فقیه، درست برایش جا نیفتاده است.» 
معنای سخن ایشان این است که: فقیه، ولایت مطلقه دارد، کاری را که مصلحت ببیند، به حکم این ولایت می تواند انجام دهد.»۶

منابع: 
۱) برقله فقه و فقاهت: یادها و یادمان هایی از مرجع اعلای شیعه آیت الله‌ العظمی بروجردی- یالثارات الحسین ۲۲۲.
۲) البدرالزاهر (فی صلاه الجمعه و المسافر-) حسینعلی منتظری نجف آبادی- تابستان -۱۳۶۲ دفتر تبلیغات اسلامی قم- صفحه۵۰ .
۳) همان صفحه۵۰ .
۴) همان صفحه ۵۱ .
۵) همانص فحه ۵۴-۵۲ .
۶) برقله فقه و فقاهت- یالثارات-۲۲۲ . 
منبع: روزنامه رسالت
نویسنده: سید مرتضی مفید نژاد

سه شنبه 28/2/1389 - 19:20 - 0 تشکر 200955

سلام

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همین اتفاق برای یکی از اصحاب علی در جنگ جمل اتفاق افتاد؛ یکی از اصحاب خدمت امام علی رسید و گفت شما خدمت زیادی به اسلام کردید ولی طرف های شما کسانی هستند که نماد خوبی هستند و همسر پیغمبر هم جزو آنها است من از کجا بفهمم کدام خوب است و حضرت به ایشان فرمود: «تو سخت در اشتباهی که حق و باطل را با اشخاص می شناسی؛ این درست نیست و معیار باید در دست ما باشد.»

قدرت و حکومت دست علی (ع) بود اما قدرت نزد علی از کفششم بی ارزش تر بود

سوال اینجاست حالا قدرت چن میارزه؟

آیا میذاره معیاررو حق قرار بدیم؟

الله اعلم

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

چهارشنبه 29/2/1389 - 11:36 - 0 تشکر 201041

جنگ امام علی علیه السلام برای حفظ قدرت و حکومت با خوارج و ام المومنین و معاویه رو کاشکی فراموش نمی کردید
ماشاالله رفقا اساتید مغالطه هستند

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.