با سلام
در طی چند روز گذشته برخی از علمای تهران نسبت به وقوع زلزله درتهران هشدار دادند و مردم را به استغفار و توبه از گناهان برای جلوگیری از وقوع بلا ارشاد کردند .
آیت الله صدیقی نیز در نماز جمعه هفته گذشته تهران افزایش مفاسد اخلاقی و گسترش زنا در جامعه را علت وقوع زلزله دانستند و امر به معروف و نهی از منکر و استغفار از گناهان و دعا به درگاه خداوند را در پیشگیری از وقوع زلزله موثر دانستند.
در همین راستا چند روایت از ائمه در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن در ذیل آورده شده است:
رسول خدا (ص): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد. (مستدرك الوسائل:ج 5 ص 179 ح 5616)
رسول خدا (ص) :« در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار، بیست هزار، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند، برای مومنان رحمت، و برای کافران عذاب قرار می دهد». ( كنز العمال: ج 41 ص 567 ح 39615)
امام صادق (ع):« ای مفضل! بیندیش ... اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند». ( میزان الحكمة: ج 1 ص 59)
رسول خدا(ص): از [وقوع] غرق [یا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست! عرض كردند: ای رسول خدا! آیا در این امت؟ فرمود: آری، هنگامی كه زنان خوانندگی كنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شكار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابریشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده كنند (هم جنس بازی كنند). ( مستدرك الوسائل: ج 6 ص 188 ح 6737)
رسول خدا(ص): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتگی رُخ دهد. ( كنز العمال: ج 14 ص 280 ح 38731)
رسول خدا(ص): هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود، پنج چیز به شما راه یابد: هر گاه زنا در میان شما فاش شود، زلزله رخ دهد. ( وسائل الشیعة (آل البیت) : ج 9 ص 26 ح 11431)
امام باقر(ع): در نامهی رسول خدا [چنین] یافتم: هرگاه پس از من زنا فاش شود، مرگ ناگهانی بسیار گردد( من لایحضره الفقیه: ج 1 ص 524 ح 1488)
رسول خدا(ص): هر گاه بنده پنهانی گناه كند، جز گنه كار را اسیب نرساند. و هرگاه آشكارا آن را انجام دهد و مورد نكوهش قرار نگیرد، همه را آسیب رساند. ( وسائل الشیعة (آل البیت : ج 9 ص 31 ح 11448)
امام علی(ع): ای مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص كیفر نكند [البته] اگر خواص بدون این كه عوامل بداند در پنهانی كارمنكر انجام دهد. [اما] اگر خواص آشكارا مرتكب منكر شود و عوام آن را تغییر ندهد، هر دو گروه از ناحیهی خداوند عزوجل سزاوار كیفر میگردند. ( میزان الحكمة: ج 1 ص 763)
رسول خدا(ص): هرگاه مردم منكر را ببینند ولی آن را تغییر ندهند، نزدیك است كه خداوند كیفرش را فراگیرشان كند. (كنز العمال: ج 3 ص 70 ح 5535)
یا علی