در روز قیامت انسانها در چه سن و سالی محشور میشوند، زن در چه سنی و مرد در چه سنی؟
مقدمه:
در ابتدا به خلاصهای از اوضاع محشور شدن انسانها و وضعیت آنها در بهشت و جهنم، از دیدگاه قرآن به عنوان مقدمه اشاره میشود. اما وضعیت محشور شدن انسانها همراه با رهبری كه در دنیا پذیرفتهاند(1)
به صورت سراسیمه(2)
و مانند ملخها در هم و مختلط(3)
و حالت مست و هوش و عقل از دست داده(4)
در حالی كه همراه با مأموران الهی(5)
و پردهها كنار رفته است محشور میشوند(6)
و مجرمین در صف جداگانه قرار گرفتهاند(7)
و كسی حق حرف زدن ندارد(8)
، اما جهنمیها روسیاه، سرافكنده به غل و زنجیر كشیده شده و غبار آلود و اشك ریزان میباشند(9)
ولی بهشتیها با صورت خندان، و درخشان و سفید(10)
و شاداب و زیبا در عرصه قیامت حاضر میشوند(11).
بعد از این مقدمه جواب را در سه بخش جداگانه بیان میكنیم:
الف) وضع سنی مردم در روز محشر:
از قرآن و روایات و دلائل عقلی میتوان استفاده كرد كه در همان سنی كه از دنیا رفتهاند، محشور میشوند(12) اما از قرآن به سه آیه اشاره میشود.
1- بار دیگر در صور دمیده میشود ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوی (دادگاه) پروردگارشان میروند(13). از این آیه استفاده میشود كه با آخرین سنی كه از دنیا رفتهاند، محشور میشوند.
2- "و اینكه رستاخیز آمدنی است، و شكی در آن نیست و خداوند تمام كسانی را كه در قبرها هستند زنده میكند(14)". این آیه هم ظاهرش این است كه با همان بدن و همان سنی كه از دنیا رفتهاند محشور میشوند.
3- آیهای دیگری هم داریم كه بر این مطلب دلالت دارد "روز قیامت روزی است كه كودكان را پیر میكند(15)". معلوم میشود كودك هم بین آنها وجود دارد كه طولانی بودن روز قیامت كه پنجاه هزار سال است باعث پیری آنها میشود(16).
ب) روایات
در روایتی چنین میخوانیم "كما تموتون تحشرون" آنچنان كه میمیرید (و در سنی كه از دنیا میروید) محشور میشوید(17).
از پیامبر اسلام (ص) نقل شده كه طفلی كه در كودكی از دنیا رفته دستور داده میشود وارد بهشت شود، او میگوید پدر و مادرم هم باید همراه من وارد شوند(18) این حدیث نشان میدهد كه قبل از ورود در بهشت و جوان شدن كودك در همان سنی كه از دنیا رفته، یعنی در سن كودكی محشور میشود.
ج) از دید عقل
خرد اقتضا میكند كه انسان در سنی كه از دنیا رفته است محشور شود. زیرا بدنی كه عصاره و فشرده همه بدنهای دوران عمر است در حقیقت همیشه با روح بوده و از هر جهت تناسب و سنخیت با آن دارد و روح تنها با آن میتواند (مأنوس) باشد و این مأنوسیت با آخرین لحظات عمر بدن بیشتر خواهد بود، لذا جا دارد كه انسان در همان سنی كه از دنیا رفته است محشور شود.(19)
ب) وضعیت سنی بهشتیها:
از آیات قرآن استفاده میشود كه در بهشت درد سر و خستگی و پیری وجود ندارد(20) و از آیاتی كه در مقدمه ذكر شد میتوان حدس زد كه بهشتیها در بهترین سنی كه قابل تصور است زندگی میكنند، اما در روایات در بعضی از آنها به صورت كلی بیان شده كه انسانها در بهشت (اعم از زن و مرد) جوان هستند چنانكه امام جواد (ع) فرمود: "لان اهل الجنة یكونون شباناً(22)(21) اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور میشوند (و در بین آنها پیر مرد و پیر زن وجود ندارد).
در روایات دیگری مساله مشخصتر بیان شده، پیامبر اسلام فرمود: كه مردان بهشتی در سن 33 سالگی و حوریه و زنان بهشتی در سن 16 سالگی میباشند(23). این روایت ظاهرش عمومیت دارد، شامل همه ساكنین در بهشت میشود.
ج) وضعیت سنی جهنمیها:
در مورد جهنمیها به روایت و آیهای خاصی برخورد نشد كه مساله را بیان كند ولی از آیات و ادلهای عقلی كه در قسمت سن محشور شدگان در روز قیامت مطرح شد میتوان استفاده كرد كه با همان سن وارد جهنم میشوند چون با بدنی كه تا آخرین لحظه گناه نمودهاند، بدنی كه عصاره و فشره همه بدنهای دوران عمر است و در حقیقت همیشه با روح بوده باید عذاب شود كه همان سنی است كه از دنیا رفتهاند، و مساله جوان شدن سن بهشتیها تفضلی است از جانب خداوند كه در بهشت رنج و محنت و پیری نباشد و الا بهشتی هم قاعدةً باید در همان سنی كه از دنیا رفتهاند محشور شوند - البته اگر جوانی هم وارد جهنم شود كه معلوم نیست چون طبق صریح قرآن "روز قیامت آنقدر طولانی است كه كودكان را پیر میكند(24)" بر اثر عذاب كه باعث میشود لحظه به لحظه پوست بدنشان عوض شود(25) این جوان هم حالت و چهره پیران را پیدا میكند، چنانكه قرآن میفرماید: "از سوز آتش پوستهای صورت دوزخیان جمع و لبها از هم باز و دندآنهاآشكار میشود (مانند سر گوسفندی كه آن را روی آتش میگیرند).
در نتیجه جواب سؤال این شد كه مردم در روز محشر و قیامت با همان سنی كه از دنیا رفتهاند محشور میشوند، و اما بهشتیها جوان مردان در سن 33 سالگی و زنان و حوریهها در سن 16 سالگی، ولی جهنمیها اگر بعد از صحنه قیامت جوان باقی بماند (كه مشكل است) صورت پیران را پیدا میكنند.
-----------------------------------
منابع جهت مطالعه بیشتر:
1- معاد، محسن قرائتی، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، تمام كتاب.
2- زندگی جاوید، استاد مطهری، انتشارات صدرا، تمام كتاب.
3- معاد از نظر روح و جسم، محمد تقی فلسفی، هیأت نشر معارف اسلامی، بخش دوم.
4- معاد، آیةاللَّه دستغیب، انتشارات جزائری، ص141.
5- سرای دیگر، آیةاللَّه دستغیب، انتشارات جزائری.
6- معاد و جهان پس از مرگ، استاد ناصر مكارم شیرازی، مطبوعات هدف، ص338 به بعد.
پی نوشت ها:
1) اسراء/71.
2) معراج/44.
3) قمر/8.
4) حج/3.
5) ق/20.
6) طارق/9.
7) حج/1.
8) مرسلات/35.
9) معاد محسن قرائتی، ص396.
10) عبس/38.
11) قیامت/22.
12) اینكه گفته شد مردم در آخرین سنی كه از دنیا رفتهاند محشور میشود در صورتی است كه به صورت انسان محشور شوند چون عدای در روز قیامت صورت انسانی ندارند، چنانكه در ذیل آیه 18 سوره نباء كه میفرماید: "مردم بطور فوج فوج وارد محشر میشوند"، حدیثی نقل شده است كه شخصی از پیامبر (ص) در مورد این آیه سؤال كرد، رسول خدا گریست و فرمود: سؤال مهمی كردی سپس چنین ادامه داد، مردم در قیامت ده گونه محشور میشوند.
1- شایعه سازان، به صورت میمون.
2- حرام خوران به صورت خوك.
3- ربا خواران واژگون.
4- قاضی ناحق كور.
5- خود خواهان مغرور به صورت كر و لال.
6- عالم بی عمل، در حال جویدن زبان خود.
7- همسایه آزار دست و پا بریده.
8- خبر چین آویخته به شاخههای آتش.
9- عیاشان، بدبوتر از مردار.
10- مستكبران در پوششی از آتش محشور میشوند.
(تفسیر صافی، ج5، ص275، منشورات مؤسسه الاعلمی للمطبوعات و مجمع البیان ذیل آیه 18 نباء).
13) یس/51.
14) حج/7.
15) مُزّمل/17.
16) معارج/4.
17) ر.ك: مرتضی مطهری، راههای اثبات وجود خدا (انجمن اسلامی دانشجویان، اول، 63) ص216.
18) شرح لمعه شهید اول و ثانی، (مكتبة العلمیة) ج2، ص52.
19) معاد و جهان پس از مرگ، استاد مكارم شیرازی، (مطبوعات هدف) ص338.
20) فاطر/34.
21) الشباب جمع شاب و كذلك الشبان و الشباب الحداثه الصحاح، ج1، ص151.
22) احتجاج علی طبرسی، (ناشر انتشارات اسوه) ج2، ص478.
23) معاد، آیةاللَّه دستغیب (ره)، ص141.
24) مزمل/17.
25) نساء/56.
---------------------
پرسش و پاسخ - معاد - حشر (اندیشه قم )
--------------------
نوع تجمیعی
-------------------
کلمات کلیدی : قیامت - سن - محشور شدن