• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 5448)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:21 -0 تشکر 180177
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

  

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید :

  
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....
 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

سه شنبه 4/12/1388 - 17:45 - 0 تشکر 185485

عنوان مطلب: انسان شناسی (بر اساس قرآن) - مبانی انسان‌شناسی از دیدگاه اسلام

کلید واژه ها: انسان، دو ساحتی بودن انسان، برترین مخلوق خداوند، اختیار

تجمیعی

اسلام برای انسان ویژگی‌ها و توانایی‌های فطری خاصی قائل شده است که وی می‌تواند با استفاده از آن ویژگی‌ها و توانایی‌های فطری، به کمالاتی برسد که خداوند برای او در نظر گرفته است. کمال‌گرایی در وجود انسان، فطری است و محوری‌ترین نیاز بشر به‌شمار می‌آید؛ اما گاهی - به جهت همان اختیاری که دارد - از فرصت‌های خود بهره نگرفته و با سرپیچی از دستورات پیامبران، باعث می‌شود که نه تنها به خدا نزدیک نشود، بلکه با برخی رفتارها، از حیوانات نیز پست‌تر شود؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: «آنان مانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه‌ترند، آنان همان بی‌خبران و غافلانند». مبانی شخصیت انسان از دیدگاه اسلام متعدد است که در این‌جا فقط به برخی از آن‌ها به‌طور خلاصه می‌پردازیم:

1. دو ساحتی بودن انساناسلام به دو بعدی بودن انسان و ترکیب وی از روح و بدن معتقد است و بر عنصری به نام روح که مستقل از بدن است، تأکید کرده است. این مهم در آیات و روایات نیز مورد توجه بوده است. از یک سو، آیات آفرینش همگی دلالت روشنی بر بعد جسمانی بودن انسان دارد؛ مانند آیات هفتم و هشتم از سوره سجده که می‌فرماید:« و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد، سپس نسل او را از چکیده‌ای از آبی پست مقرر داشت». و از سوی دیگر، آیات دیگری وجود دارد که بر وجود روح برای انسان دلالت می‌کند. برای نمونه می توان به آیه نهم از سوره سجده اشاره کرد: «سپس خداوند او را پرداخت و از روح خود در او دمید».

2.برترین مخلوق خداوندبر اساس آیات الاهی، خداوند انسان را به عنوان برترین مخلوقش معرفی کرده است، چنانچه می فرماید: «ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریده‏ایم». در جای دیگر، خداوند، بر آفرینش انسان افتخار می‌کند و بر همین اساس خود را بهترین آفریننده معرفی کرده است.

3. دارای اختیاراز امتیازات مهم بشر که خداوند به او عطا فرموده، اختیار است. «ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد (و پذیرا شود) یا كفران كند.»

4. دارای کرامت و فضیلت با تأمل در آیات الاهی مربوط به انسان، به این حقیقت می‌رسیم که انسان دارای دو کرامت است:

أ. کرامت ذاتی که در واقع همان ساختمان وجودی انسان، داشتن مزایا و امکانات بیشتر و مانند آن است که در همه انسان ها وجود دارد و هیچ ارتباطی هم با اختیار انسان ندارد؛ ازاین‌رو این نوع کرامت نمی تواند ملاک ارزشمندی انسان شود؛

ب. کرامت اکتسابی که در حقیقت، همان دستیابی به کمال‌هایی است که انسان در پرتو ایمان و عمل صالح اختیاری خود آن را به‌دست می‌آورد. این‌جا است که خداوند می‌فرماید: «به‌راستی که گرامی‌ترین شما در پیشگاه خداوند، باتقواترین شماست».

منبع: جزوه درسی رشته معارف اسلامی دانشگاه امام خمینی قم

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

پنج شنبه 6/12/1388 - 19:5 - 0 تشکر 186038

عنوان یا تیتر مطلب  : نماز ( تاثیر نماز در زندگی زوج های جوان )

کلید واژه ها : انس با نماز ، بهترین نقطه عطف زندگی - نماز ، انتقال دهنده انسان ها از فرش به عرش - نماز ، نقطه  اتصال معنوی - انس با نماز مساویست با تقوای بیشتر جوانان - نماز ، بهترین پشتیبان زوج های جوان

تولیدی یا تلقیقی یا تجمیعی : تلفیقی

نام نویسنده و منبع:

1) منبع : برگرفته از  " اینترنت  " و خود کاربر "

2) تهیه و تنظیم برای تبیان :

توسط کاربر : سید مجتبی مومنیان ( دانشجوی کارشناسی اتاق عمل )

 نقش نماز ، در زندگی زوج های جوان

اگر بپذیریم که نحوه آغاز هر راه بر نحوه تداوم آن تأثیر دارد، بزرگداشت نماز در ابتدای زندگی مشترک، می تواند آغاز مبارک و فرخنده ای ببرای تمامی جریان زندگی باشد.
در زندگی فرازهای باشکوهی برای روح آدمی وجود دارد که لازمه زیستن افتخارآمیز است و هر فردی به میزان برخورداری از این فرازها می تواند به انسانیت خویش مفتخر باشد. انس با نماز بهترین نقطه عطف زندگی است و هرگاه زوج های جوان چنین پیوندی با خداوند داشته باشند، هرگز غبار ملال و خستگی بر وجودشان نمی نشیند.
با توجه به جوان بودن جامعه ایرانی و با توجه به این که شاید ازدواج سبب تقویت دنیاگرایی شود و دین داری را تضعیف نماید، به بررسی نقش نماز در زندگی زوج های جوان می پردازیم.

1. تغییر بینش زوج های جوان نسبت به زندگی

زن و مرد با وجود دیدگاه ها و بینش های مختلف با یکدیگر ازدواج می کنند و در مسیر زندگی، در کنار یکدیگر با وقایع و حوادث مختلف برخورد می کنند. چگونگی بینش و رویکرد زن و شوهر در مقابل اتفاق های زندگی نقش خاصی در تداوم و عمق روابط آن ها دارد و در ایجاد فضای عاطفی و محبت آمیز تأثیر می گذارد. در این میان، بینش زن و مرد نسبت به زندگی، همسر، ازدواج، خانه داری و تربیت فرزند، در نحوه ارتباط بین آن ها و توقعاتشان نسبت به یکدیگر بسیار مؤثر است. جوانان به دلیل کم تجربگی، کمبود اگاهی و نوسانات عاطفی و هیجانی، در پاره ای موارد از تصمیم گیری های عاقلانه و عمیق عاجزند. در نتیجه، به علت سطحی نگری و شتاب در تصمیم گیری ها اشتباه می کنند. نماز در تصحیح این روند می تواند نقش خاصی را ایفا کند و با تقویت انگیزه های متعالی و رهایی آدمی از دنیاگرایی، او را در راستای اهداف عالی هدایت کند؛ زیرا نماز، آدمی را از جاذبه های زمینی به جاذبه های آسمانی، اوج می دهد و او را از فرش به عرش سیر می دهد و از خاک تا افلاک برمی کشد. اگر زوج های جوان به این فضای متعالی راه یابند، فراز و نشیب زندگی نمی تواند آنها را دچار تزلزل کند.
نماز انسان را از دردها و روزمرگی ها رها می سازد و دردمندی او را سمت و سویی دیگر می بخشد. روحش را از حقارت آزاد می کند و به او عزت و منزلت و تعالی می بخشد. در چنین فضایی، همسران جوان به احساس پوچی نمی رسند و برای تداوم زندگی با هم، از سطح غرایز فراتر رفته و با یکدیگر اتصال وجودی پیدا می کنند. به عبارت دیگر، نماز، نقطه اتصال معنوی آن ها به یکدیگر می شود و از این رو، روند زندگی را یک سره، با ارزش می یابند.

2. حفظ کیان خانواده
برای همسران بسیار مهم است که شریک زندگی اش فقط او را دوست داشته باشد و نسبت به دیگران نظر سوء نداشته باشد. این مسأله به طرز عجیبی در امنیت روانی همسران به ویژه رابطه زن با همسر و خویشاوندان وی تأثیر دارد.
انس با نماز تقوای بیشتر و تقید به مسائل شرعی را به دنبال دارد و مانع بزرگی برای افتادن در وادی گناه محسوب می شود. به عبارت دیگر، نماز با ایجاد یک نظام فراگیر اخلاقی، اعمال و رفتار نمازگزار را هدایت و تنظیم می کند. یک جوان با ایمان و نمازگزار در پرتو نماز از نگاه به نامحرم چشم می پوشد و با رعایت حریم در روابط زن و مرد متانت و وقار پیشه می کند. او با چشم پوشی از نامحرم به همسر خویش وفادار و متعهد می ماند و اجازه نمی دهد هوا و هوس های زودگذر، کانون گرم زندگی او و همسرش را متلاشی کند. این ها همه در پرتو نماز و ارتباط با خداوند حاصل می شود.
این شرایط، زمینه را برای ایجاد یک حسن خلق قوی و پایدار هموار می کند و زندگی را در یک بستر مناسب و بدون تنش جدی به پیش می برد. امنیت و آرامش زوج های جوان در چنین فضایی به خوبی تأمین می شود و طرفین با رضایت کامل به انجام وظایف همسری خود می پردازند. پس، نمازگزاری با ایجاد شبکه اخلاقی گسترده در خانواده زن و مرد را در ایجاد کانون گرم خانواده یاری می کند و این مسأله رمز موفقیت خانواده است.

3. زوج های جوان و تجربه محدود زندگی
به طور معمول، بیشتر زوج های جوان، از نظر سنی در شرایطی نیستند که دارای تجربه ای وسیع و متنوع در زندگی باشند، آن ها چندان با فراز و نشیب روزگار آشنا نبوده و با مشکلات دست و پنجه نرم نکره اند. از این رو در زمان برخورد با دشواری های معمولی زندگی غافلگیر شده و حالت انفعالی به خود می گیرند. در چنین شرایطی است که آن ها نیاز به نیرویی عظیم و تزلزل ناپذیر می یابند تا آن ها را در این موقعیت ها، یاری نماید. نماز، ارتباط مستقیم و بی واسطه با پروردگار در چنین شرایطی به خوبی می تواند کاستی های زوج های جوان را تحت تأثیر خود قرار دهد، تا آن ها با آرامش بیشتری روند آزمون و خطای ابتدای زندگی را پشت سر بگذارند.

4. نماز، مهارکننده هیجان جوانی
از ویژگی های سن جوانی، تحریک پذیری زیاد است. جوانان به سادگی تحت تأثیر هیجانات زودگذر و شدید قرار گرفته، واکنش نشان می دهند و همین امر در بیشتر مواقع موجب تنش های روحی می شود. لذا زوج های جوان به عاملی نیاز دارند که آن ها را در این گونه موارد به نوعی مهار کند و هیجانات جوانی را معقول و معتدل سازد. نماز، چنین تأثیر مثبت و سازنده ای را می تواند در زندگی زوج های جوان ایفا کند؛ یعنی هیجان های غریزی را در مسیری صحیح و خداپسندانه هدایت کند.

5. نماز و نیازهای واقعی زوج جوان
هر زوج جوان نیاز به پشتیبانی دارند که از آن ها در انجام تعهدات و وظایف سنگینی که پذیرفته اند، به نوعی حمایت کند. انس با نماز این حس را به زوج های جوان القا می کند که خداوند بهترین پشتیبان آن ها در زندگی انسان است.
حضرت علی علیه السلام در پاسخ پرسش که پرسیدند: علم در چیست؟ فرمود: «این که به اندازه احتیاج به خدا، او را عبادت کنی»
نماز به منزله بزرگ ترین پشتیبان یک زوج جوان محسوب می شود، به ویژه در آغاز راه که زندگی هنوز به انسجام لازم نرسیده است و احساس بی ثباتی بر روابط حاکم است. در چنین شرایطی روی آوری به نماز برای گفت و گو با خداوند، می تواند احساس خلأ را به احساس آرامش مبدل کند و اضطراب برخاسته از مشکلات را با یاد او تخفیف دهد، تا بدین وسیله مجال بیشتری برای اندیشیدن و پیداکردن راهی مناسب پیدا شود.
6. تربیت فرزندان
زوج های جوانی که اهل نماز و عبادت اند، در تربیت نسل صالح و با ایمان توفیق بیشتری می یابند؛ زیرا حالات روحی و عاطفی والدین به ویژه مادر، در دوران بارداری و دوره شیرخوارگی به کودک تأثیر زیادی برجای می گذارد و چنانچه مادر از ویژگی های معنوی برخوردار باشد، فرزند خود را در دوران جنینی و شیرخوارگی مستعد پذیرش ویژگی های اخلاقی می گرداند.
ولی پس از طی دو مرحله یاد شده ویژگی های رفتاری والدین نقش بسزایی در تربیت فرزندان دارد و حالات عبادی والدین تأثیر عمیقی بر صفحه روح و وجدان فرزندان باقی می گذارد. نمازگزاری زوج های جوان سبب ایجاد فضای معنوی در منزل می شود و نقش خاصی در تربیت دینی فرزندان دارد.

نتیجه گیری :

1) نماز ، روح زوج های جوان را تعالی می بخشد و روحی که تعالی بخش باشد ، به راحتی می تواند به مشکلات زندگی فایق آید .

2) یک جوان نمازگذار و با ایمان از نگاه به نامحرم خودداری می کند که یکی از پیامدهای این امر باعث حفظ بنیاد خانواده می شود .

3)زوجهای نمازگذار به یک آرامش ویژه ای می رسند که این کمک کننده آنها برای سپری کردن زندگی آنهاست .

4) نماز باعث می شود ، زوج های جوان هیجانات غریزی خود را در راه درست و خداپسندانه هدایت کنند .

این ها تنها بخشی از مهمترین آثار نماز بر زندگی زوجهای جوان می باشد

التماس دعا داریم از همه شما عزیزان

شنبه 8/12/1388 - 15:3 - 0 تشکر 186562

عنوان یا تیتر مطلب  : انسان شناسی (بر اساس قرآن)

کلید واژه ها : انسان شناسی . خودشناسی مساویست با خداشناسی . درک درست از خودشناسی . خود شناسی نجات دهنده از گمراهی

تولیدی یا تلقیقی یا تجمیعی : تلفیقی

نام نویسنده و منبع:

1) منبع : برگرفته از کتاب الکترونیکی " انسان شناسی از نظر قرآن کریم " اینترنت " و " کاربر "

2) تهیه و تنظیم برای تبیان :

توسط کاربر : سید مجتبی مومنیان ( دانشجوی کارشناسی اتاق عمل )


انسان شناسی از نظر قرآن کریم

تعریف انسان شناسی

بیایید در ابتدا تعریفی از انسان شناسی داشته باشیم، در انسان شناسی . انسان از نظر حقیقت و خصوصیات وجودی و اینکه انسانیت انسان و اصالت او به چیست و هدف و سر انجام وجود او چگونه است ، مورد بحث قرار می گیرد .

انسان شناسی از دید قرآن کریم

اسلام بر خلاف مکتبها و ادیان دیگر ، به شناخت انسان اهمیت زیادی داده است . و قرآن همواره انسان را به شناخت خود سفارش کرده است تا بتواند در مسیر زندگی ، راه صحیح که مطابق با ساختمال وجودی اش باشد ، انتخاب کند .

خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرمایند :

( و فی الارض آیات للموقفین ، و فی انفسکم افلا تبصرون )

ترجمه : و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود خود شما ( نیز آیاتی است ) آیا نمی بینید ؟!! ( سوره الذاریات ، آیات 20 و 21 )

یکی از قدیمی ترین دستورهای حکیمانه جهان که هم به وسیله امامان توصیه شده و هم حکیمان بزرگ جهان به زبان آوره اند . این جمله معروف است " ای انسان خودت را بشناس "

از رسول گرامی اسلام و امام علی علیه السلام هم آمده است که :

« من عرف نفسه عرف ربه » ( غرر الحکم و در رالکلم ، فصل 77 حدیث 301 )

هرکه خود را بشناسد پروردگار خود را شناخته است .

بازگو کردن برخی ویژگی های انسان در قرآن کریم

دوستان خوبم ، قرآن خود به عنوان کاملترین کتاب آسمانی که قوانین حاکم بر نظام هستی و واقعیتهای مربوط به انسان و جهان را بین کرده ، و حقایق را آن چنان که هست بازگو می کند ، درباره انسان به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش و اشرف مخلوقات به بهترین شکل سخن گفته و از حقایق مربوط به آن پرده برداشته است . که البته ما در اینجا فقط به یک نمونه مهم آن اشاره می کنیم : یکی از ویژگی های  انسان که به او شرافت و عظمت خاصی بخشیده است ، این است که خداوند او را در نیکوترین وجه و زیباترین ترکیب آفریده ، و در او از روح خود دمیده است .

قرآن کریم می فرماید :

(اَلَّذى اَحْسَنَ كُلَّ شَىْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَاَ خَلْقَ الاْ نْسانِ مِنْ طینٍ ثُمَّجَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلا لَةٍ مِنْ م اءٍ مَهینٍ ثُمَّ سَوّ اهُ وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ رُوحِهِ ...)

او کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد ، سپس نسل او را از عصاره از آب ناچیز و بی قدر خلق کرده بعد اندام او را موزون ساخت ، و از روح خود در آن دمید .

درباره اینکه حقیقت روح چیست ، باید گفت : همان طور که در قرآن تصریح شده آگاهی بشر نسبت به آن بسیار ناچیز است ، ولی با توجه به آیه مربوطه به روح ، که در انها خداوند روح را منسوب به خود دانسته است ، روشن می شود که اضافه روح به بدین معنا نیست که روح جزیی از خدا می باشد ، بلکه نشانگر اوج شرافت و قداست این مخلوق خداوند است .

در این بخش فقط  به مهمترین مورد ، که روح بود اشاره ای شد چون ، که اگر انسان واقعا به حقیقت روح خود پی ببرد دیگر هیچ گاه گمراه نخواهد شد .

جی . پی . واسوانی چه زیبا می گوید :

خدایا !

چه دنیای شگفت انگیزی آفریدی

و هر یک از ما سهمی از این شگفتی داریم

خدایا...!

با آنکه هر یک از بندگان تو

منحصر به فرد هستند ، اما درون یکایک ما

ضمیری مشترک وجود دارد

خدایا ...!

خدایا توانایی شناخت آن که موجب شناخت توست به ما اعطا کن

اهمیت خود شناسی از نظر قرآن و بزرگان

قرآن کوشاست که انسان " خود " را کشف کند . این " خود " خود شناسنامه ای نیست ، که اسمت چیست ؟ اسم پدرت چیست؟ و در چه سالی متولد شده ای ؟ تابع کدام کشوری ؟ باید درک درستی از خود شناسی داشته باشیم . آن " خود " همان چیزی است که " روح الهی " نامیده می شود و با شناختن آن " خود " است که انسان احساس شرافت و کرامت و تعالی می کند . خداوند می خواهد بگوید : تو یک موجود " تصادفی " نیستی که جریانات کوروکر ، مثلا اجتماع تصادفی اتمها - تو را به وجود آورده است . تو یک موجود انتخاب شده و برگزیده ای ، و به همین دلیل رسالت و وظیفه داری . بدون شک انسان در جهان خاکی قوی ترین و نیرومند ترین موجود است . از نظر قرآن ، انسان یک کد خدای انتخاب شده زمین است . انسان طبق آیات قرآن کریم می تواند با شناخت خود ، از گمراهی و انحراف نجات پیدا کند . انسانی که خود را به خوبی بشناسد در واقع خدا را شناخته است و کسی که خدا و عظمت وجود او را بشناسد ، هیچ گاه دچار گناه نمی شود .

نتیجه گیری :

1) علت اصلی تاکیید قرآن به خود شناسی ، این است که کسی که خود را بشناسد ، در واقع خدا را شناخته است .

2) کسی که خدا را بشناسد ، هیچ گاه دچار گناه ، خطا و لغزش نمی شود .

التماس دعا داریم

شنبه 8/12/1388 - 16:56 - 0 تشکر 186624

عنوان مطلب:دلایل واجب شدن نماز

کلمات کلیدی:نماز،خدا،عبادت،ذک،خضوع

ترجیعی

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا نماز بر ما واجب شده؟و آیا به فواید آن فکر کرده اید؟در اینجا به برخی از علل واجب شدن نماز با توجه به احادیثی از ائمه علیهم السلام می پدازیم.

امام صادق (ع)فرمودند در آن اسار و عللی است و توضیح آن این که:

اگر مردم به حال خود واگذاشته شده و هیچ تنبیه و تذکیری از ناحیه نبی اکرم متوجه ایشان نمی شد و کتاب خدا صرفا در دست ایشان باقی می ماند حالشان همچون حال مردمان اول می گشت چه آن که آنها اگرچه دین را اخذ نموده و کتب را وضع و جعل کرده باشند و مردمانی را هم به کیش خود فرا خوانده باشند و احیانا با آنها به مقابله نیز پرداختند ولی پس از رفتن از این دنیا اسمشان از یادها رفته و امرشان مندرس و کهنه گردید گویا اصلا ایشان در این دنیا نبوده اند و خداوند تبارک و تعالی اراده کرد دین و آیین و امر محمد فراموش نشود و بدین جهت بر امتش نماز را واجب قرار دا؛ در این نماز مردم پنج بار با صدای بلند اسم نامی پیامبر را برده و با انجام افعال نماز خدا را عبادت کرده و او را یاد می نمایند و بدین ترتیب از آن حضرت غافل شده و فراموش نمی کنند و در نتیجه ذکرش مندرس و کهنه نمی گردد.

حدیث دوم،که حضرت ابالحسن علی بن مسی الرضا(ع) فرمودند:علت و سر واجب شدن نماز اموری است:اقرار به ربوبیت حق عزوجل و خلع انداد و اضداد از او، ایستادن در مقابل خداوند جبار با حالتی خوار و نیازمندانه ،خضوع و اعتراف به گناه و درخواست عفو از آن ها، گذاردن صورت در هر روز پنج بار روی خاک به خاطر تعظیم و بزرگداشت حق عزوجل متذکر خدا بودن و فراموش نکردن او، خاشع و خاضع بودن در مقابل حضرتش و راعب و طالب بودن در زادی دین و دنیا و انزجار از غیر خدا، مداومت بر ذکر حق عزوجل در شب و روز تا بدین ترتیب بنده سید و سرور و مبر و خالق خود را فراموش نکند تا به طغیان او منتهی گردد و در این به یاد بودن بنده پروردگار خود را فائده ای که هست آن است که از معاصی منزجر گشته و باعث می شود از انواع فساد کناره بگیرد.

منبع:علل الشرایع

تنظیم :ر.محمدخانی

ادامه دارد

يکشنبه 9/12/1388 - 22:42 - 0 تشکر 186972

عنوان: عدالت محوری شاخصه ومحور دیگر در جامعه نبوی،عدالت محوری است؛ چرا که اجرای قسط و عدل از اهداف اساسی همه پیامبران الهی است: به راستی (ما) پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند.(حدید:25) پیامبر اعظم (ص) نیز ماموریت می یابد که به عدالت رفتار کند: و فرمان یافته ام که میان شما به عدالت رفتار کنم.(شوری:15) از دیدگاه پیامبر (ص)، برابری انسانها،اصلی اولی است. آن حضرت می فرماید: عرب را برعجم و عجم را برعرب هیچ برتری نیست مگر به تقوا،(زیرا) همه شما فرزندان آدم اید و آدم از خاک آفریده شده است.(تحف العقول،ص34) امکانات موجود در جامعه و بیت المال مسلمین هم مربوط به همه مسلمانان است و هیچ تبعیضی در آن پذیرفتنی نیست. پیامبر(ص) در تقسیم غنایم هم به شیوه ای کاملاً عادلانه رفتار نمود و حتی حاضر نشد سهمی از آن را به زنان خود که خواستار آن بودند،بدهد و پس از اصرار آنان، حالت کناره گیری به خود گرفت تا جایی که آیات سوره احزاب نازل شد و زنان پیامبر(ص) را بین پذیرش اصل برابری با دیگران یا جداشدن از پیامبر (ص) مخیر ساخت. از دیگر مصادیق عدالت مداری اسلام، رعایت عدالت در تقسیم مسئولیت های کلیدی جامعه است. ملاک شایستگی در اعطا مسئولیت ها، تقوا،ایمان،جهاد،علم و لیاقت در انجام امور است و مقام طلبان در آن جایگاهی ندارند. عدالت مداری در جامعه نبوی اقتضاء دارد که با فقر،تبعیض و فاصله طبقاتی مبارزه شود و منافع جامعه به گونه ای تقسیم شود که میان افراد جامعه عدالت اجرا گردد. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: کسی که در دادن اموالش به فقیر، مساوات را رعایت کند و با انصاف با مردم رفتار کند، مومن حقیقی است.(کافی،ج2،ص147) فراهم کردن امنیت اجتماعی، مهیا کردن زمینه های رشد و تعلیم وتربیت یکسان برای همه و نیز تضمین آزادی های معقول برای همه افراد جامعه، از دیگر مصادیق عدالت است. برگرفته از کتاب درس هایی از سیره پیامبر اعظم نوشته شده توسط سیده رضوان

يکشنبه 9/12/1388 - 22:52 - 0 تشکر 186976

عنوان مطلب:ادامه واجب بودن نماز

کلمات کلیدی:نماز ظهر ،عصر،مغرب،عشاء،

دلیل واجب شدن نماز های پنجگانه

نماز ظهر:نبی اکرم فرمودند:هنگام زوال خورشید حلقه ای دارد که در آن داخل می شود و وقتی داخل آن شد زوال آفتاب حاصل می شود،در این هنگام هر موجودی زیر عرش تسبیح و تمجید پروردگارم را می گوید و آن ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد، در همان ساعت حق عزوجل بر من و امت من نماز را فرض و واجب کرده و فرموده:(نماز را در وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به یاد آور) و این همان ساعتی است که در آن در روز قیامت جهنم را آماده کرده و می آورند و هیچ مومنی نیست که در این ساعت سجود و رکوع نموده و یا در نماز ایستاده مگر آن که جسدش را بر آتش حرام نموده انند.

و اما نماز عصر: این نماز در ساعتی است که جناب آدم از شجره ممنوعه تناول نمود و حق تعالی وی را از بهشت برین اخراج کرد لذا پروردگار متعال به ذریه او امر کرد تا در روز قیامت در این ساعت نماز را بخوانند و من این نماز را بر امت خود برگزیدم و این نماز محبوبترین نمازها نزد حق عزوجل بوده و مرا وصیت و سفارش به حفظش کرده که از بین نمازها آن را مراعات و مراقبت کامل نمایم.

و اما نماز مغرب:در ساعتی است که حق تعالی توبه جناب آدم را در آن پذیرفت و بین زمانی که آدم از شجره ممنوعه تناول کرد تا زمانی که وی توبه هکرد و حق عزوجل آن را پذیرفت سیصد سال از سالهای دنیا فاصله شد و در ایام آخرت یک روزی است به منزله هزار سال که بین عصر و عشاءفاصله است و جناب آدم سه رکعت نماز در این فاصله خوانده، یک رکعتش به خاطر لغزشی که از او صادر شده و یک رکعت هم به خاطر لغزش جناب حوا و یک رکعت هم به خاطر توبه ای که کرد، پس حق تعالی این سه رکعت را بر امت من واجب نمود و این همان ساعتی است که در آن دعا مستجاب می گردد، چه آن که پروردگارم به من وعده داده هر کسی را او را در این ساعت بخواند دعایش را مستجاب می کند و این همان نمازی است که حق تعالی مرا در فرموده خودش به آن مامور ساخته است که فرموده اش این است:(سبحان الله حین تمسون و حین تصبحون)

و اما نماز عشاء:چون قبر ظلمانی است و روز قیامت نیز تاریک و تار می باشد لاجرم حق تبارک و تعالی من و امتم را به این نماز امر فرموده که در این وقت بخوانیم تا قبر نورانی گردد و نیز نور من و امتم را بر صراط تبعیت کند و از دنبال بیاید و هیچ قدمی برای خواندن نماز عشاء برداشته نمی شود مگر آنکه پروردگار جسد او را بر آتش حرام می نماید و این همان نمازی است که حق تعالی برای انبیاءقبل از من اختیار فرمود.

و اما نماز صبح:هنگامی که آفتاب طلوع می کند بر دو قرن شیطان ظاهر می شودو حق عزوجل مرا مامور ساخته پیش از طلوع خورشید و قبل از اینکه کافر آن را سجده کند نماز صبح را بخوانم. پس امت من خدای عز وجل را سجده می نمایند و سریع خواندن این نماز محبوب حق جل و علی است و این همان نمازی است که فرشتگان شب و روز حاضر و شاهد بر آن هستند.

منبع:علل الشرایع

تنظیم:ر.محمدخانی

سه شنبه 11/12/1388 - 15:32 - 0 تشکر 187358

عنوان یا تیتر مطلب:عارفانه ها و عاشقانه های مرحوم دو لابی

کلید واژه ها:حضرت-صاحب گاو

تجمیعی

متن مطلب :

در مورد امام زمان(ع) در روایات آمده است كه: «یحكم بحكم داوود؛ با حكم حضرت داوود (ع) حكم می‌كند». حضرت داوود حكم غیبی صادر می‌كرد و به شواهد و ادلّه وابسته نبود. در زمان حضرت داوود شخص فقیری مدت‌ها از خداوند رزق حلالی می‌طلبید. روزی گاوی در خانة او را شكست و داخل شد. او هم بر این اساس كه دعایش مستجاب شده است گاو را سربرید و گوشت آن را كباب كرد و با خانواده اش خوردند.

صاحب گاو كه به دنبال گاوش می‌گشت فهمید كه آن شخص فقیر گاو را كشته و مصرف كرده است. او را نزد حضرت داوود برد و حضرت داوود از آن شخص فقیر علّت كارش را پرسید: او هم گفت من هفت سال بود كه دعا می‌كردم خدا رزق حلالی مرحمت كند، وقتی گاو در را شكست و داخل شد به خود گفتم دعایم مستجاب شده است؛ لذا آن را سر بریدم و با خانواده ام خوردیم.

حضرت داوود به صاحب گاو فرمود: «از شكایتت صرف نظر كن». صاحب گاو عصبانی شد و اعتراض كرد كه این چه نحو قضاوت كردن است. حضرت داوود به او فرمود: «علاوه بر آن، نصف دارائی ات را هم به او بده». صاحب گاو هم به شدت برآشفت. حضرت داوود فرمود: «تمام دارائی ات را به او بده». در بین مردم در اثر این حكم سر و صدا بلند شد. حضرت داوود همراه با مردم بر سر قبر پدر كسی كه گاو را كشته بود، حاضر شد و او را زنده كرد و علت مرگش را از او جویا شد. او گفت: پدر این صاحب گاو، غلام من بود. او مرا كشت و تمام دارائی ام را هم تصاحب كرد. در نتیجه روشن شد علاوه بر اینكه تمام دارائی صاحب گاو متعلق به آن شخص فقیر است، خود صاحب گاو و فرزندانش هم بچه‌های غلام پدر او هستند و متعلق به او می‌باشند، امام زمان(ع) هم این گونه حكم می‌كند.
نام نویسنده و منبع مطلب:مصباح الهدی؛ مجموعه جلسات مرحوم دولابی-ماهنامه موعود شماره 106

سه شنبه 11/12/1388 - 15:40 - 0 تشکر 187360

  1. عنوان یا تیتر مطلب:مقام دوستی کنندگان در راه خدا
  2. کلید واژه ها:خدا-دوستی-دشمنی-مردم
  3. تجمیعی
  4. متن مطلب:

مقام دوستی كنندگان در راه خدا
دوستی و دشمنی در راه خدا علاوه بر تنظیم زندگی انسان در این دنیا بر محور امر خدا، در واقع بذری است كه ثمره ارزشمند آن بیشتر در آن دنیا تجلی می كند.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید:
«یُنصَبُ لِطائفهٍ من النّاسِ كَراسیُّ حولَ العرشِ یَومَ القیامهِ وُجوُهُهُمْ كالقَمَرِ لیلَهَ البَدر یفزَعُ النّاسُ و لایفزَعونَ و یخافُ النّاسُ و لا یخافُونَ هُم اَولیاءُ اللهِ لا خوفٌ علَیهِم و لا هُم یحزَنونَ فَقیلَ مَنْ هُم یا رسول اللهِ؟
قال ـ صلی الله علیه و آله ـ هُمُ المتَحابّوُنَ فی الله»[1]
در روز قیامت صندلی هایی در اطراف عرش الهی برای گروهی از مردم نصب می گردد. صورت آنان همانند ماه شب چهارده نورانی است. تمامی مردم اندوهگینند ولی آنان اندوهی ندارند. مردم می ترسند و آنان نمی ترسند. آنها اولیاء خدا هستند كه هیچ ترس و غمی ندارند. از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ پرسیدند اینان چه كسانی هستند؟ فرمود: آنها كسانی هستند كه در راه خدا دوستی می كنند.
روشن است كه دشمنی با این گروه ها نیز از مصداق های آشكار «بغض فی الله» می باشد.
نام نویسنده و منبع مطلب:علی اصغر الهامی نیا ـ اصول اخلاقی اسلامی، ص 55

پنج شنبه 13/12/1388 - 10:14 - 0 تشکر 187811

تیتر مطلب : وقف عامل مبارزه با وسوسه های درونی

کلید واژه ها : وقف ، خودسازی

روش تولید : تجمیعی





یکی از آموزه های قرآن کریم در جهت روی آوردن به وقف، نشان دادن راه در هنگام تردیدهاست. همواره در زندگی انسان تعارضی وجود دارد که در تعارض منافع فردی با مصالح عالیه عمومی، کدام را باید انتخاب کرد. رفاه بیشتر و غیرقابل نهایت برای فرزندان، با توجه به جامعه و نیازهایش؟ زیرا رفاه خانواده و دادن امکانات به آنان محدودیت ندارد. گاهی این دادن ها به شکلی است که گویا فرزندان با شکل طلبکارانه ای از پدر و همسر توقع دارند و گویی این وظیفه پدر یا شوهر است که هر چه دارد و ندارد به آنان بدهد و دیگران را درنظر بگیرد.
یکی از دستورات اخلاقی قرآن برای فائق آمدن به این وسوسه ها و دفع نگرانی ها که اگر وقف کنم چه می شود و آینده خود و خانواده ام در برابر پیشامدهای احتمالی چه خواهد شد؟ اولاً غلبه بر این وسوسه ها و شیطانی دانستن وعده به فقر (بقره /268) است. و ثانیاً امیدوار کردن و التیام دادن و پاسخ به نگرانی است که نترسید و اگر پیش بینی معقول انجام دادید دیگر نباید در کار خیر شک و تردید کنید و اگر صدقه جاریه ای دادید خدا شما را بی نیاز می کند: و ان خفتم عیله فسوف یغنیکم الله من فضله ان شاء ان الله علیم حکیم (توبه /28)و اگر از فقر می ترسید، پس زود باشد که خدا شما را از کرم خویش توانگر کند.
گاه در ضمیر انسان وسوسه می شود که « کاری که می خواهیم انجام دهیم، چه فایده ای دارد و چه کسی به آن پاداش می دهد و چه تضمینی برای ارج نهادن آن وجود دارد» که در این جا قرآن کریم به میدان می آید و می گوید: « ما پاداش کارهای شایسته شما را تباه نمی کنیم: « ان الذین آمنوا و عملوالصالحات انا لانضیع اجر من احسن عملا» ( کهف 30).
جمع آموری اموال و ثروت اندوزی حرام است. مسلمان بایستی اموال خویش را در راه خدا و در مسیر بهره مندی بندگان خدا به کار اندازد. اموال در حیات اقتصادی جامعه بسان خون در شریان های بدن است. بنابراین اگر از گردونه معاملات و صدقات بیرون رود، فساد اجتماعی برجای می گذارد. انباشته کردن و گنج درست کردن و در قبر و کنار مرده گذاشتن عمل مذمومی است: « یا ایها الذین آمنوا ان کثیراً من الاحبار و الرهبان لیاکلون اموال الناس بالباطل و یصدون عن سبیل الله و الذین یکنزون الذهب و الفضه و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم (توبه /34).
بخل یکی از صفاتی می باشد که هم ناپسند بوده و هم با توسعه اجتماعی و فرهنگی منافات دارد. قرآن کریم درباره کسانی که بخیل بوده و بخل می ورزند، می فرماید: « اینان کسانی اند که دیگران را هم به این فعل قبیح فرا می خوانند
در جای دیگر در مذمت بخل و فرار از انفاقات می فرماید: « الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و یکتمون ما آتاهم الله من فضله و اعتدنا للکافرین عذاباً مهینا (نساء /37) همان کسانی که بخل می ورزند و مردم را به بخل وا می دارند و آنچه را خداوند از فضل خویش بدانها ارزانی داشته پوشیده می دارند و برای کافران عذابی خوار کنند آماده کرده ایم. یا می فرماید: « و لا یحسبن الذین یبخلون بما آتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شر لهم سیطوفون ما بخلوا به یوم القیامه و لله میراث السماوات و الارض و الله بما تعملون خبیر» ( آل عمران /180) و کسانی که به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا کرده است بخل می ورزند هرگز تصور نکنند که آن ( بخل) برای آنان خوب است بلکه برایشان بد است. به زودی آنچه به آن بخل ورزیده اند در روز قیامت طوق گردنشان می شود. میراث آسمان ها و زمین از آن خداست و خدا به آنچه می کنید آگاه است.
از سوی دیگر برای غلبه وسوسه از راه تشویق به نیکی پاداش حسنه را به ده برابر می رساند و می فرماید: « من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسیئته فلایجزی الا مثلها و هم لا یظلمون» (انعام /160) هر کس کار نیکی بیاورد ده برابر پاداش خواهد داشت. و هر کس کار بدی بیاورد جز مانند آن کیفر نیابد و بر آنان ستم نرود. در سخنی دیگر درباره احسان در این دنیا و در برابر برتری های جهان آخرت تأکید می شود: « للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه و لدار الاخره خیر و لنعم دار المتقین» (نحل /30) باز می فرماید: « من جاء بالحسنه فله خیر منها و هم من فزع یومئذ آمنون» (نمل /89) هر کس نیکی به میان آورد، پاداشی بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ایمن اند. از آنجا که دغدغه ها فراوان می شود تأکیدهای قرآن هم فراوان می شود و در جایی دیگر می فرماید: « و من یفترق حسنه نزد له حسنا ان الله غفور شکور» ( شوری/23) و هر کس نیکی به جای آورد. برای او ثواب است.
منبع:ستاد خبری روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریهنویسنده:نسیم سهیلیتهیه و تنظیم برای تبیان : جمشید غضنفری

پنج شنبه 13/12/1388 - 10:15 - 0 تشکر 187812

تیتر مطلب : بعد اجتماعی وقفکلید واژه ها : وقف ، خودسازی

روش تولید : تجمیعی



پدیده وقف دارای حیطه گسترده ای از فعالیت و اقدام می باشد، تا جایی که اگر به درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می دهد و هیچگاه جامعه انسانی با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی روبرو نخواهد شد. اما مهم این است که هم نیازها براساس اولویت در سطح افکار عمومی معرفی شود و هم ضرورت آن عینی و متناسب با عواطف و درک و توجه واقفان لحاظ گردد. البته وقف می تواند در جنبه شخصی و خانوادگی نقش داشته باشد و گاه در بعد عمومی و در جهت پرکردن خلأهای اجتماعی، که قرآن بر کارهای عمومی و همیاری و حل مشکلات و برطرف کردن نابسامانی های جامعه از طریق تعاون بر نیکی تأکید می کند. زیرا هر چند انسان به دلیل حب فرزند و حفظ اموال خود از دست یازیدن دیگران، گاه وقف می کند، اما آنچه در این میان بیشتر ارزش دارد، و قرآن آن را ترویج می کند فرهنگ سازی برای انجام کارهای عام المنفعه و نهادینه کردن روحیه همدلی و همکاری و تشویق به تعاون و کمک به دیگران است: « تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقوا الله ان الله شدید العقاب» (مائده /2) و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و در گناه و تعدی دستیار هم نشوید و از خدا پروا کنید که خدا سخت کیفر می دهد. « و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب» ( بقره /177) در آغاز در آیه ای می فرماید: « اگر از آنچه خدا به آنان روزی داده انفاق کنند چه زیانی بر ایشان دارد. (نساء/39) سپس می فرماید: « ان الله لا یظلم مثقال ذره و ان تک حسنه یضاعفها و یوت من لدنه اجراً عظیما» ( نساء /40). در حقیقت خداوند هم وزن ذره ای ستم نمی کند و اگر این ذره کار نیکی باشد آن را دو چندان می کند و از نزد خویش پاداشی بزرگ می بخشد.
منبع:ستاد خبری روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریهتهیه و تنظیم برای تبیان : جمشید غضنفری

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.