ویژه ی روز سینما
فروردین ماه 1279 بود که مظفر به قصد تماشای فرنگ علی رغم توجه به مادیات و امرار معاش سخت مردم شهرهای ایران ، به فرانسه رفت و در آنجا به جهت نوشیدن آب معدنی وارد شهری از فرانسه شد که در آن ابزاری خاص جهت پخش و ظبط فیلم ایحاد کرده بودند، مظفرالدین شاه قاجار با دیدن وجنات دستگاه سینماتوگراف یک دل نه صد دل عاشق دیتگاه مزبور شد و گویی آن را از زنان بی شمار خود نیز عزیز تر دانست و در مدحش چنان سرایید که درباریان به سرعت یک سینماتوگراف برای ایران خریداری کردند .
عکاس شاه از این دوران به بعد سینماتوگراف شاه قاجار رو نیز باید می چرخاند و از او فیلم میگرفت و بدین منظور میرزا ابراهیم عکاس باشی اولین فیلمبردار ایرانی به شمار می آید که اولین فیلمی که گرفت تصویری از مظفرالدین شاه قلدور بود که در حال حاضر این فیلم در دسترس نیست و تنها فیلمی که از او بر جای مانده فیلمی از رژه رفتن او در خیابان است .
پس نخستین آکتور سینما عمو مظفر سیبیل کلفته که به نظر می رسد خوشتیپی این شاه باعث شده بازیگران امروز ما خوشتیپ بپوشند و خوش چهره باشند .
اولین کسی که سینما را عمومی کرد میرزا ابراهیم صحاف باشی بود . مهرماه 1283 در لاله زار نخستین نمایش های مردمی را آغاز کرد .
نخستین سینما در خیابان چراغ گاز یا امیر کبیر فعلی ساخته شد که 10 شاهی میدادی و مینشستی و فیلمتو نگاه می کردی .
ایوانوف یا روسی خان پس از دو سال بعد از صحاف باشی سینما رو گسترش داد و نمایش فیلم به خانه ی اشراف محدود شد که محل نمایش فیلم خیابان علاءالدوله یا فردوسی کنونی بود البته سالنی وجود نداشت و نمایش فیلم در یک حیاط برگزار میشد . این سالن حیاطی معروف شد و آقایوف نیز سالنهای بسیاری ایجاد کرد . روسی خان پس از سفر به روسیه مقادیر زیادی فیلم خریداری کرد و به تهران آورد .
در اوایل خیابان لاله زار در طبقه ی دوم چاپخانه ی فاروس با همکاری حیدرخان عمو قلی سالن اصلی را افتتاح کرد .
اما کمی در مورد دوربین آن دوران . یک محفظه ی بزرگ و هندلی که در کنار آن برای چرخاندن فیلم استفاده می شود و این هنلد فیلم رو از جلوی لنز حرکت می دهد روشنایی توسط سوختن میله های منیزیم تولید می شود که به خحاطر همین در حین پخش فیلم نور کم و زیاد میشد .
بعد از مظفر و امضای مشروطیت و محمد علی شاه و به توپ بستن مجلس و اومدن احمد شاه تماشای فیلم به فراموشی سپرده شده بود .
در این زمان بود که اردشیر خان دوره ی سم سینما داری رو مرسوم کرد و در گراند هتل سینمایی ایجاد کرد . در سال 1296 سینما خورشید با همکاری خان بابا ممغتضدی در علاءالدوله ایجاد شد که فیلمهای مستند جنگ جهانی اول در این سینما پخش می شد و با تمام شدن ذخیره ی فیلمها دوباره به دوران افول سینما رسیدیم.
حالا دیگر رضا خان ارتش را در دست داشت و سینما در چه وضعی بود .
علی وکیلی در اقدامی جسورانه در گراند هتل سینمایی برای بانوان ایجاد کرد ولی زنها به این سادگی پاشون رو تو سینما ابزاری که همچون سوسک آنها را به وحشت انداخته بود نمی گذاشتند و این کار وکیلی با شکست روبرو شد و بعد از آن سالن گراند سینما رو زنانه و مردانه کردند که قسمت زنانه برای همیشه متروک ماند و زنها به این سادگی از خانه بیرون نمی آمدند و واقعا ای ولا به پدربزرگانمان که چنان جذبه ای داشتند و اینک مردان ما ... بهتر است به ادامه ی بحث بپردازیم .
وکیلی که دوست نداشت بیکار بشینه نشست فکر کرد من که نمی تونم فیلم بسازم حداقل بیام میان نویس فیلما رو فارسی کنم او میان نویسها رو ترجمه کرد روی برگه هایی می نوشت و از آنها فیلم می گرفت و نگاتیو رو به سینما دارها می فروخت ، البته انگار وکیلی با شکست قرار داد بسته بود زیرا این کارش هم ثمری نداشت چون جامعه ی آن روز ما از فقدان تحصیلات رنج می برد و پیام نور و علمی کاربردی و آزاد وجود نداشت دریغ از غیر انتفاعی حداقل ... .
فیلم بلند آبی و رابی و مستند سفر رضاشاه به ترکیه که مغتضدی فیلم برداری کرد میشه گفت از اولین فیلمها بودند البته آبی ورابی مفقود شده . آوانست اوگانیانس یک مهاجر روس در مسکو درس سینما خوانده بود و نخستین مدرسه ی سینمایی آرتیستی ایران رو ایجاد کرد دقیقا سال 1309 .
حاجی آقا آکتور سینما فیلمی که آوانیانس در سال 1311 به عنوان اولین قیلم بلند موجود اما صامت ( بدون صدا ) در ایران است . و روایت فردی است که به شدت با سینما مخالفه و به یک آن می فهمد آکتور سینما شده . سینمای ناطق( با صدا ) با ساخته شدن فیلم زیبای دختر لر به یادماندنی ترین اثر ایرانی در کشور عزیزمان شروع به زیستن کرد . در اینجا شما می توانید از اطلاعاتی که همکارم عسل در مورد این فیلم قرار داده استفاده کنید .
دوره های پر پیچ و خمی بعد از فیلم دختر لر سینما داشته است که من در تاپیک دلم تنگه واسه فیلمای فارسی در روزهای آتی به طور کامل به آنها خواهم پرداخت .
با تشکر از توجهتون