[quote=vahidmiladi;415987;188323]
....اگر سرمه کشیدن آرایش هست و جلب توجه پس باید توصیه میکردن که سرمه کشیده بیرون نرین....چیزی که واضحه سرمه کشیدن هم باعث زیبایی میشه هم سلامتی بهمراه داره.....هیشکی نمی تونه ادعا کنه سرمه کشیدن آرایش نیست و جلب توجه رو بهمراه نداره....پس مردها هم با سرمه کشیدن آرایش میکردن و پیامبر هم خودشون سرمه میکشیدن حالا واسه سلامتی یا هر چی ....مردها رو هم از سرمه کشیدن و بیرون رفتن نهی نکردن....
چرا گزینشی عمل میکنیم؟.....سرمه که عین آرایشه و خیلی جلب توجه میکنه آرایش نیست اما ابرو برداشتن شد آرایش؟
[quote=goolha;394803;189248]
چطور پیامبریکه برای رسالت مردم مبعوث شده است کاری را انجام دهد که باعث رواج گناه در جامعه شود ....پیامبر ص حتی در سرمه کشیدن هم رعایت اعتدال میکردند .....
.........وچیزیکه باعث رواج فساد در جامعه میشه خالی از اشکال نیست حالا میخواد فاعل این کار زن باشه یا مرد......
از دوستان گرامی «goolha» و «vahidmiladi» بخاطر نظراتشان که همراه با دقت نظر و موشکافانه بوده است ، متشکرم. اما در تکمیل فرمایش دوستان ذکر چند مورد ضروریست.
وقتی گفته میشود که سرمه کشیدن با روزه داشتن منافات دارد یعنی در روز و وقتی روزه است نباید بکشد . و در این صورت پیامبر هم در اوقات روز و هنگامی که روزه بوده اند سرمه نمی کشیدند ( مثلا وقتی می گوییم پیامبر فلان غذا را در روز می خوردند ، منظور این است که وقتی روزه نبودند آن را می خوردند نه وقتی روزه بودند) در مورد سرمه هم همینطور است و این بدین معنی نیست که پیامبر در روز هرگز سرمه نمی کشیدند. بلکه در ایام عادی ، روزها چنین کاری را میکردند . نكته دیگر اینكه تأكید بر سرمه كشیدن به این معنا نیست كه ایشان تمام مدت سرمه بر چشم داشته اند چرا كه آنچه در روایات منقول است این كه سفارش بیشتر بر سرمه كشیدن در شب است.
باید توجه کرد که هر آرایشی موجب تحریک جنس مخالف نمیشود به ویژه با توجه به شرایط مختلف زمان و مکان. سرمه کشیدن مردان در آن زمان امری عادی بوده است و چنین اثری نداشته است در زمان ما هم نمونه هایی وجود دارد مثلا اینکه مردان برای اصلاح سرو صورت آرایشگاه می روند و بعد لباس نو و زیبا می پوشند مانند ایام عید و جشنها ، این یک آرایش و آراستن خویش است که در بین مردم جامعه ما مرسوم میباشد. حال باید گفت آیا این حد از آرایش موجب تحریک جنس مخالف نیست!!؟
بله ممکن است برخی زنان با چشم چرانی و نگاه حرام از این حد آرایش هم تحریک شوند ولی ملاک آن است که به صورت عادی ، نوع و غالب زنان تحریک شوند نه اینکه موردی اتفاق بیفتد. وگرنه همواره عده ی اندکی به علل خاص ممکن است تحریک شوند. لذا با توجه به ملاک فوق ممکن است مصادیق محرک در شرایط زمانی و مکانی مختلف فرق کند.آنگاه دیگر باید گفت که نباید هیچ مردی به آراستن خود برسد!
ثانیا : دلیل حرمت اموری که حرام است تنها این امر نیست که جنس مخالف تحریک میشود بلکه گاه دلایلی ژرف تر و عمیقتری دیگری هم در کار است که حتی ممکن است از دایره علم
امروز بشر پنهان مانده است و بعدها به آن پی میبرند مثلا آرایش و زینت با طلا برای مردان حرام است نه به دلیل تحریک جنس مخالف بلکه به دلیل روایات فراوانی که در حرمت پوشیدن طلا( اعم از لباس و انگشتر) برای مردان وارد شده است و دلایل پزشکی که بعدها بشر بدان پی خواهد برد.
از طرفی توجه دوستان را به نکته ای جلب میکنم که غالبا در باره آن دچار غفلت میشویم و در نتیجه آن ، تناقض های در ذهن ها پدید میاید. آن نکته این است:
برای زنان پوشش بدنهایشان بجز دستها تا مچ و گردی صورت واجب است. اما اگر دستها و صورت آنها با زینت و آرایش همراه شود واجب است آنرا هم از نگاه نامحرمان دور بدارند.
اما آنچه كه بر مرد حرام است باز گذاشتن بدن و بازوان و اندام است در صورتی كه باعث تحریك زنان شود(که متاسفانه این مورد اصلا در جامعه امروزی ما رعایت نمیشود و شاهد هستیم که مردان آزادانه با هر پوششی در جامعه حاضر میشوند) .
نکته کلیدی اینجاست که برخلاف احکام پوشش زنان ، اگر اندام مردان مانند دست و یا صورت آنان همراه با زینت باشد مانند زنان واجب نیست که مردان هم آنرا از نامحرمان بپوشانند و در روایات مفهوم و دریافتی از منع زینت كردن و لباس خوب پوشیدن از مردان نشده است كه بر عكس ؛ سفارش هم شده است اینجا وظیفه زن است كه در صورت به گناه افتادن به وی نگاه نكند
لذا اکثر دوستان در این مورد دچار خلط مساله میشوند و مورد زنان و مردان را مانند هم می پندارند که این تصور اشتباه است.
پس هرکسی نمیتواند به راحتی سرمه کشیدن را غیرمجاز در نظر بگیرد ودرباره آن حکم صادر کند. البته از آنجا که متاسفانه جوامع اسلامی امروز ما، در بعضی از زوایای اجتماعی خویش نسبت به جامعه زمان پیامبر اسلام فاصله بسیار گرفته است بحثی نیست. و نتیجه آن هم این میشود که بعضی از حلال های الهی را برخود حرام نمودند و متاسفانه بعضی از حرامها را هم برخود حلال نموده اند!!. که این بزرگترین ضرر و زیانیست که به خود وارد نموده اند لذا اگر کسی بخواهد امروز مثلا سرمه بکشد و در جامع حاضر شود . اینجا بحث لباس شهرت مطرح میشود كه اصولا انسان نباید لباسی و حالتی داشته باشد كه انگشت نما شود و آبروی خویش را برای امری مستحب در خطر قرار دهد که در آن صورت دچار کار حرامی شده است.
در مورد زیر ابرو برداشتن برای مردان موضوع کمی متفاوت میشود زیرا از عنوان «زینت برای مرد» خارج میشود و یکی از ادله ای که مطرح است تشبیه مردان به زنان است. بر اساس روایات متعدد تشبیه مردان به زنان و بالعکس حرام است و چنین مردان و زنانی مورد لعن قرار گرفته اند . حال زیر ابرو برداشتن اگر مصداق تشبیه مردان به زنان باشد از این جهت هم حرام است . مقصود این است که وقتی سخن از حرمت است گاه چندین دلیل دارد و تنها یک امر دلیل بر حرمت نیست