• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 5751)
يکشنبه 2/11/1384 - 12:17 -0 تشکر 1684
ازدواج موقت

اول نظرتون در مورد ازدواج موقت چيه؟؟؟ - چرا در جامعه ما ازدواج موقت جاي نگرفته؟

دوشنبه 15/6/1389 - 14:8 - 0 تشکر 228357

این نظر آقای نماینده را هم بخوانید، مخصوصا بحث مهریه متعارف و غیر متعارف:

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه باید برای تشویق جوانان به ازدواج تلاش كرد، گفت: هم‌اكنون تشویق جوانان به ازدواج مهم‌تر از ثبت ازدواج موقت است.

قنبری با اشاره به ماده 24 لایحه حمایت از خانواده تصریح كرد: این ماده مبحث مهریه متعارف و غیر متعارف را مطرح می‌كند و بر اساس آن مهریه متعارف تا سقف 10 میلیون تومان تعیین شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینكه در پرداخت مهریه غیر متعارف الزام قانونی چندانی وجود ندارد، اظهار داشت:‌ این ماده می‌تواند موجب تشویق طلاق در جامعه شود.

منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906040787

این مهریه متعارف که ظاهرا 10 میلیون تومان است اگر آقا در صورت استطاعت !! به خانم نقد!! پرداخت کنند، شاید!! تامین کننده اجاره بهای خانه باشد!! البته احتمالا تا یکی دو سال !!

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 15/6/1389 - 14:10 - 0 تشکر 228358

زمانی بحث سر این بود که علم دانشگاهی با نیاز روز جامعه همخوانی ندارد، حالا بشنوید از عدم ارتباط لایحه حمایت از خانواده با شرایط امروز جامعه از زبان آقای نماینده:

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس رواج مشوق‌های قانونی برای ازدواج موقت را موجب رواج آن در جامعه دانست و عنوان كرد: البته تمایل به ازدواج موقت به سطح فرهنگ،‌ آگاهی و تحصیلات افراد بستگی دارد.

قنبری با بیان اینكه هم‌اكنون كاهش تمایل جوانان به ازدواج مشكل اساسی جامعه است، عنوان كرد: مواردی كه در لایحه حمایت از خانواده مطرح شده است نیازهای جامعه امروزی نیست.


منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906040787

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 15/6/1389 - 23:9 - 0 تشکر 228561

به نام خدا
سلام
من فکر می‌کنم کسی که فقط میخواد از مسئولیت فرار کنه ، نباید اجازه داشته باشه ازدواج موقت کنه.
خب اگر این نوع ازدواج رواج پیدا کنه، تنها ظاهری شرعی به قضیه بی مسئولیتی داده شده. همون طور که تو جوامع غربی میان مدتی با هم زندگی می‌کنن بدون داشتن مسئولیت و وقتی دیدن میتونن با هم زندگی کنن اون وقت ازدواج میکنن و شاید بچه هایی هم در اون موقع داشته باشند. ازدواج موقت هم در باطن همون بی مسئولیتی رو به ویژه برای مرد به ارمغان میاره و نتیجه‌ی اون همون معضلات اجتماعی در غرب میشه .
دست کم تا 70 درصد اون معضلات دامنگیر جامعه‌ی اسلامی میشه.

ازدواج موفت رو نباید برای همه تزویج کرد. میتونه این نوع ازدواج برای تقبل سرپرستی کسی باشه. یا تو شرایط سنی دیگری. وگرنه مشکلات جوانان با این کار حل نمیشه که هیچ بدتر هم میشه.
بیشترین ضربه رو هم همون طور که دوستان دیگری هم عنوان کردند جنس مونث میخوره.

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
سه شنبه 16/6/1389 - 0:28 - 0 تشکر 228584

ببینید چون فرهنگ ازدواج موقت در جامعه ما روشن نیست و برامون جا نیوفتاده،فکر می کنیم ازدواج موقت فقط واسه دوری از هوا و هوس گذاشته شده و با این تفسیر هیچ خانمی جرات این کارو نداره که بخواد هوای نفسانی کسه دیگه ای رو بر آورده کنه ضمن اینکه در ازدواج موقت در بار اول اجازه پدر الزامیه و هیچ پدری حاضر به این کار نیست.چقدر خوبه به جای اینکه فکر کنیم ازدواج موقت یعنی فقط ارضای غرائض نفسانی،فکر کنیم که بابا اگه دوتا جوون می خوان با هم بیشتر آشنا شن و به خطر نیفتن و پنهون کاری نشه بیان ازدواج موقت کنن تا گناه نکنن ضمن اینکه در این ازدواج موقت ذکر بشه که دو طرف حق هیچ گونه رابطه زناشویی ندارن و فقط جهت آشنایی بیشتر این کار صورت گرفتهاگرم ازدواج موقتی صورت می گیره که میل به خواسته های نفسانی درش وجود داره فکر کنم ازدواج با خانمهای بیوه بهتره تا با دختر جوان

ماندگارباشید

سه شنبه 16/6/1389 - 12:42 - 0 تشکر 228753

امیر مومنان علی (ع) کراراً می فرمودند : « اگر عمر بن الخطاب از ازدواج موقت موقت نهی نمی کرد هیچکس جز افراد فاسد آلوده به زنا نمی شدند »


ازدواج قانونی بهترین روش برای هدایت غرایز ذاتی و فطری در انسان می باشد که با توجه به مسئولیت و محدودیت دائمی که ازدواج دائمی برای زوجین ایجاد می نماید و با عنایت به اینکه در وضعیت فعلی به دلیل طولانی شدن دوران تحصیلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت ، رکود اقتصادی و بی کاری حاصل از آن سن ازدواج بالا رفته است و کمتر جوانی قادر است در حساسترین دوران فعالیت غریزه جنسی و بحرانی ترین دوره غرور جنسی ، دست به ازدواج دائمی بزنند و در پاره ای از زمانها ، مکانها و شرایط مختلف برای برخی ازدواج دائمی میسر نبوده و غیر ممکن می نماید مانند زندگی های موقت و طولانی در خارج از وطن برای نظامیان ، دانشجویان ، طلاب ، بازرگانان و کارمندان در مأموریتهای طولانی و بیشتر جوانانی که تا زمان یافتن شغلی مناسب قادر به ازدواج دائمی نمی باشند نوعی زناشوئی موقت در اسلام به نام متعه توصیه گردیده است چنانکه در آیه سوره ۲۴ سوره نساء صراحتاً بدان اشاره شده و مرویست امام محمد باقر (ع) در پاسخ به سوال عبدالله ابن عمیر در مورد متعه فرمودند:« خداوند آن را در قرآن و بر زبان پیامبرش حلال کرده است و آن تا روز قیامت حلال می باشد »

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 16/6/1389 - 12:49 - 0 تشکر 228755

با نگاهی به شیوه زندگی و قوانین کشورهای غربی چنین به نظر می رسد که جوانان این گونه از کشورها که در سالهای بلوغ و بحرانی فعالیتهای جنسی قرار دارند و در عین حال شرایطی که ذکر گردید آنها را نیز شامل می گردد دو راه در پیش روی خود دارند یکی اینکه به کلیسا بروند و در آن کشیش یا راهبه شوند و با ریاضت ، رهبانیت و خوردن داروهای بخصوص با غرایز جنسی خود مبارزه کنند و یا با آزادی عمل پذیرفته شده در غرب تحت عنوان آزادی جنسی بین دختر و پسر و نیز همجنس بازی همراهی نموده و غرایز شهوانی خویش را از این طریق ارضاء و اشباع نمایند .

ولی اسلام نه مبارزه با غرایز جنسی را می پذیرد و نه به هرج و مرج و فساد بشر رضا می دهد و از آنجائیکه اسلام دین اعتدال و میانه روی بوده و افراط و تفریط را در هیچیک از اشکال آن نمی تابد لذا ازدواج موقت را به عنوان یکی از سنتهای نیکو و بازدارنده قرار داده تا جوانان را از انحراف و فساد بازداشته و جسم و روحشان را آرامش بخشد و از این طریق جوان بتواند با آسودگی خاطر دوران تحصیلی خود را با موفقیت به پایان برساند. این سنت حسنه اسلام از دوران رنسانس به بعد مورد توجه غربیان نیز قرار گرفته و توانسته است توجه بیشتر دانشمندان و اندیشمندان غربی را به سوی خود جلب کند

چنانکه برتراند راسل فیلسوف شهیر انگلیسی، ازدواج موقت را تحت عنوان « زناشوئی آزمایشی »(۳) و « زناشویی دوستانه » معرفی کرده و شرایطی را که برای آن شمرده است با ویژگی های متعه در اسلام مشابهت های عدیده ای دارد آنجائیکه می گوید : « اینگونه از جوانان باید قادر باشند در یک زناشویی جدید وارد شوند که با زناشوئی های معمولی از سه جهت تفاوت دارد ، نخست اینکه طرفین قصد بچه دار شدن نداشته باشند ، از این رو باید بهترین طرق پیشگیری از بارداری را به آنها بیاموزند ، دیگر اینکه جدایی آنها به آسانی صورت پذیرفته و سوم اینکه پس از طلاق ، زن هیچگونه حق نفقه نداشته باشد ».

راسل بعد از ذکر این پیشنهاد می گوید : « من تصور می کنم اگر چنین امری به تصویب قانونی برسد گروه کثیری از جوانان از جمله دانشجویان دانشگاهها تن به ازدواج موقت بدهند و در یک زندگی مشترک موقتی پای بگذارند ، زندگی که متضمن آزادی است و رها از بسیاری از نابسامانی ها و روابط جنسی پر هرج و مرج فعلی می باشد»(۴). چنانچه گفته شد طرح پیشنهادی راسل شباهتهای زیادی با سنت متعه دارد سنتی که یکی از علمای اهل تسنن وجود آن را یکی از افتخارات مکتب تشیع می شمرد.

منبع: http://vista.ir/?view=context&id=239084

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 16/6/1389 - 12:50 - 0 تشکر 228757

آنچه مخالفین متعه مخالفت خود را بیشتر بر روی آن متمرکز ساخته اند عنوان این مطلب بوده است که این اصل یک حکم خاص و اضطراری در اسلام بوده و به عنوان راهکاری شایع و عمومی تلقی نگردیده است.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 16/6/1389 - 12:56 - 0 تشکر 228759

آنچه در احادیث و روایات متعددی که در این باب نقل گردیده، نشان از آن دارد که این حکم خاص و موقتی برای زمانهای بعد از دوران جنگ که در آن زمان زنهای زیادی بیوه و بی سرپرست می گردند و برای دوران فقر و تنگدستی ، گرانی ، بیکاری ، ناتوانی از تشکیل خانواده و ازدواج دائمی جهت جلوگیری از فسق و فجور و بی بند و باری وضع گردیده است.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 16/6/1389 - 12:59 - 0 تشکر 228760

مبنا و منطق مخالفین این بوده که ازدواج موقت با اجاره و کرایه دادن فرقی ندارد و مایه سقوط شخصیت زن می گردد .

اما موافقان در رد این اشکال گفته اند اولا عقد ازدواج موقت ربطی به اجاره ندارد .گـواه بـر این مطلب اینکه طبق تصریح فقهای ما اگر عقدازدواج موقت را به لفظ اجاره بخوانند یعنی زن بگوید آجرتک نفسی من خودم را به تو اجاره دادم صحیح نخواهد بود .

ثانیا ازدواج موقت با دائم از این جهت تفاوتی ندارد همانگونه که بودن مهر درازدواج دائم منافاتی بـا شـخـصـیت زن ندارد و باعث پایین آمدن حیثیت و شرافت انسانی او نمی شود در این مورد نیز چنین است زیرا عقد ازدواج دائم و موقت تنها تفاوتشان در ذکر مدت است.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 16/6/1389 - 22:55 - 0 تشکر 229007


به نام خدا
سلام
نمیدونم دقیقاً نظر خود شما در این مورد چی هست؟
اما یک سوال دارم
آیا اگر دو نفر میخوان با هم ازدواج کنن و دوست دارن تا وقتی مرگ اونا رو از هم جدا نکرده با هم زندگی کنن و بچه دار بشن ازدواج موقت بهتره انجام بدن یا ازدواج دائم؟

اگر قبول کنید ازدواج دائم بهتره. پس به نوعی گفتین که ازدواج موقت برای اینه که انسان بتونه خودش رو از گناه حفظ کنه و به غرایظ جنسی خودش به صورت شرعی پاسخ داده باشه.
آیا در این صورت این گفته معنی این رو نمیده که وقتی پسری از دختری خواستگاری میکنه و میخواد اونو به عقد موقت خودش در بیاره، با زبان بی زبانی به اون دختر نمیگه من با تو دارم ازدواج موقت میکنم تنها به خاطر اینکه به گناه آلوده نشم؟
البته ازدواج موقتی که شما تو مطالبتون آوردین که برای آشنایی زوجین با هم هست و تا پیدا شدن امکانات برای زندگی مشترک منظورم نیست. چون به نظر من برای جوانان از این دید تو عقد موقت خیلی بهتر از تو عقد دائم موندن هست. همون طور که شاید بدونید مردی که عقد دائم میکنه بعد از بسته شدن عقد از کلیه حقوق زناشویی برخوردار هست. اما در عقد موقت زن میتونه برخی از اون حقوق رو از مرد بگیره .
خب در این صورت کسی با عقد موقت مخالف نیست
مخالفت اونجایی پیش میاد که مرد میخواد از تمام حقوق زناشویی برخوردار باشه و در عین حال خیلی از مسئولیت های زندگی به عهده اش نباشه پس بهترین راه رو عقد موقت میدونه.
خود شما فکر میکنید چند درصد از دختران با اطلاع از همچین نیتی در یک پسر حاضر به تن دادن به این نوع عقد بشوند؟ عقدی که در پس اون پسر با زبان بی زبونی داره میگه من تو رو برای یک عمر زندگی فرح بخش نمیخوام .

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.