بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تبریک میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام
با تشکر از همه دوستان و جواب هایشان.
یه نکته ای در مورد جواب برخی از دوستان به ذهنم رسید که تایپش خالی از لطف نیست. و آن اینکه در یکی از پاسخ ها علت حرام بودن تراشیدن ریش را اینگونه ذکر کرده بودند که تراشیدن ریش برای پیاز مو ضرر دارد فلذا اسلام حرام کرده.
خب اینجا یه سوال مطرح میشه و آن اینکه آیا ضرر داشتن یه چیزی معیاری برای حرام بودن آن چیز است؟ خیلی از رفتار ها هستند که ضرر بیشتری دارند اما حرام نیستند .مثلاً با شکم پر حمام رفتن که مکروه شده در حال که این عمل خطر مرگ را به همراه دارد . یا همین تلفن های همراه که موجب پوکی استخوان و سرطان می شود و یا نوشیدن آب سرد بعد از خوردن غذا که به شدت برای معده مهلک هستش یا آب سرد را بعد از آب گرم خوردن که دندانهای زیبا را معدوم می کنه و...
ثانیاً چه مقدار ضرر دارد؟ ما افرادی را مشاهده می کنیم که تا 100 سالگی هم ریش های خود را می تراشند اما آسیبی متوجه اونها نبوده یعنی تا به حال گزارشی هم مشاهده نشده مبنی بر اینکه کسی بر اثر تراشیدن ریشش آسیب جدی دیده باشد الا اینکه صورتش را بر اثر حواس پرتی زخمی کرده باشد.
یا یه جواب دیگه به این شکل که خدا ریش رو برای مرد ها گذاشته پس تراشوندنشون فضولی درخلقت است و خلقت را عوض کردن است پس به خاطر این کار تراشیدن ریش حرام است. حالا من می گویم خدا خیلی از چیزها برای انسان قرار داده که دست کاری در آنها اشکال نداره ولی حرام هم نیست . مثلاً تراشیدن موی سر حرام نیست در حالی که به ما زیبایی میده و همچنین خلقت خداست یا زیر ابرو برداشتن هم همینطور و از همه بالاتر عمل کردن بینی در صورتی که جهت عقلایی داشته باشه و ...
یه سوال دیگه هم در مورد گوشت خوک و حرام بودنش، اینکه گفته شده گوشت خوک به علت وجود میکروبی خاص حرام است ، خب اگه کسی ادعا کنه که با روشی خاص قادر بر کشتن اون میکروبا شده، آیا باعث میشه که گوشت خوک حلال بشه؟؟؟
من میگم نه
پس به نظر میرسه فلسفه احکام چیزی فراتر از ضرر و زیان های ظاهری می باشد که لا یعلمها الا الله و در این وادی ماها فقط باید تسلیم امر خدا باشیم چونکه ---------» بنده هستیم.
موفق و پیروز باشید...