بحث فعلی: خطبه 87 نهج البلاغه در بیان صفات متقین
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین
دوستان گرامی سلام علیکم بدون هاشیه خیلی سریع بحثمون رو آغاز می کنیم
و من خطبه له علیه السلام
و از خطبه های ایشان است
عباد الله ، ان من احب عباد الله الیه عبدا اعانه الله علی نفسه
بندگان خداوند- همانا محبوبترین بندگان خداوند بنده ایست که خداوند او را در برابر نفسش یاری می کند.
تفسیر:
همونطور که در عنوان بحث خدمت دوستان عرض کردم بحث ما در خصوص متقین هست که محبوبترین بندگان نزد خداوند هستند. به عبارتی بحث در خصوص بندگان خاص خداوند هست.
( اشاره به ان اکرمکم عند الله اتقیکم)
احب عباد الله: بهترین بندگان خدا - در اینجا اشاره به رابطه حبیب و محبوب است
در عبادت سه مرتبه داریم:
1- عابد : کسی که عبادت می کند صرفا برای انجام وظایف و ثواب اعمال
2- زاهد: کسی که با یک درچه بالاتر نسبت به عملی که انجام می ده زهد داره
3- عارف(متقین): کسی که جز رضایت خداوند در اعمالش به هیچ چیز فکر نمی کنه و عبادتش از سر عشق و علاقه به ذات اقدس الهی هست
و بحث ما هم در حال حاظر خصوص گروه سوم هست
سوال: آیا رسیدن به این مقام ممکن هست برای ما ؟
آیا شرایط جامعه کنونی این اجازه رو به ما می ده؟
نکته بسیار مهم : فرض کنید یک فردی همچین مقامی داشته باشه حالا این فرد کسی هست که خداوند اون رو در مقابله به نفسش کمک می کنه
نفسی که به بدی فرمان میده نفسی که مدام ما رو به تباهی سوق میده و ما رو از انسانیت دور می کنه
لغت نامه :
عباد : مفرد آن عبد به معنای بنده
ان: همانا
من : از
احب:>ریشه اش حب>احب : به معنای محبوبترین
الیه: الی+ه - الی به معنی به یا بسوی- ه ضمیر سوم شخص غایب (او)- الیه : به او-نسبت به او- برش
اعانه: یاری از ماده عون
علی: ضد - الیه : به نفع او - علیه: بر ضد او
و صل الله علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم