• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4600)
سه شنبه 24/6/1388 - 6:57 -0 تشکر 151317
ادله ولایت فقیه

بسم الله الرحمن الرحیم

نمیدانم شاید این بحث در انجمن قبلا ایجاد شده بوده است اما به هر حال چهباشد و چه نباشد مهم است.

اثبات ولایت فقیه:

عقلی1:

انسان اجتماعی آفریده شده است پس نیاز به جامعه دارد.

برای دوری از هرج و مرج جامعه نیاز به قانون و قانون برای اجرا نیاز به حکومت دارد.

بهترین قانون را کسی میداند که از همه نیازهای انسان باخبر است.پس بهترین قانون و حکومت, قانون و حکومت الهی است.

قانون الهی توسط وحی بر پیامبران نازل میشود.پس بهترین قانون دست پیامبران و بهترین حکومت حکومت نبوی است.

پس از پیامبران قانون الهی نباید زمین گذاشته بشود.وگرنه همه زحمات پیامبران و وحی و... همه الکی می بود و ضمنا هرج و مرج میشد.پس بعد از انبیا نزدیکترین افراد به آنها که ائمه هستند حکومت الهی را دارند.

در زمان غیبت آخرین امام هم(مانند مرحله پنجم که توضیح داده شد)نباید قانون الهی زمین گذاشته بشود.وگرنه زحمات انبیا و ائمه الکی تلقی می بود و هرج و مرج می شد.پس در زمان غیبت امام نزدیکترین افراد به امام از لحاظ علم و تقوا و تدبیر حاکم جامعه است.

 

 

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
سه شنبه 26/9/1387 - 14:36 - 0 تشکر 77950

بسم الله الرحمن الرحیم

امور اجتماعی در عید غدیر

اظهار سرور قلبى و زبانى

- امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرماید: در این روز، روى خوش با یكدیگر داشته باشید، و در ملاقاتهایتان اظهار سرور و شادى نمائید. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

- امام صادق علیه السلام فرمود: روز غدیر روزى است كه به عنوان اظهار سرور از نعمت ولایت كه خداوند بر شما منت گذارده، باید شكر و حمد خدا نمائید. [ بحارالأنوار: ج 37 ص 170. ]

- امام رضا علیه السلام فرمود: این روز، روزِ تبسم بر روى مؤمنین است. هر كس در این روز بر روى برادر مؤمن خود تبسم كند خداوند در روز قیامت نظر رحمت به او مى نماید و هزار حاجت او را بر مى آورد، و قصرى از دُرّ سفید در بهشت برایش بنا مى كند. [ عوالم: ج 3:15 ص 223. ]

تبریك و تهنیت گفتن

- امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه در این روز برادر مؤمن خود را ملاقات كردى بگو:

"الْحَمْدُ للَّهِِ الَّذی أَكْرَمَنا بِهذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنینَ، وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ الَّذی عَهِدَهُ إِلَیْنا وَ میثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلایَةِ وُلاةِ أَمْرِهِ وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَ الْمُكَذِّبینَ بِیَوْمِ الدّینِ".

"شكر خداى را كه ما را به این روز گرامى داشته و ما را از مؤمنان و از وفاداران به پیمانى كه با ما بسته و عهدى كه درباره ى والیان امرمان و بر پا دارندگان عدالت از ما گرفته قرار داده است، و ما را از منكران و تكذیب كنندگان روز قیامت قرار نداده است". [ عوالم: ج 3:15 ص 215. ]

- امام رضا علیه السلام فرمود: در این روز به یكدیگر تهنیت و تبریك بگوئید، و

هرگاه برادر مؤمن خود را ملاقات كردید چنین بگوئید:

"الْحَمْدُ للَّهِِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمنینَ علیه السلام". "سپاس خدایى را كه ما را از تمسك كنندگان به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام قرارداده است". [ عوالم: ج 3:15 ص 223. ]

- در بخش دوم ذكر شد كه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله در غدیر خم به مردم دستور دادند كه به خود ایشان و به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریك و تهنیت بگویند، و مى فرمود: "هَنِّئُونی، هَنِّئونی". [ الغدیر: ج 1 ص 271 و 274. در این باره به قسمت سوم از بخش دوم این كتاب مراجعه شود. ]

جشن گرفتن عمومى

- جشن گرفتن به معناى اجتماع عده اى به مناسبتى شادى آور و مسرور كننده است. به عبارت دیگر "جشن" بمعنى عید گرفتنِ دستجمعى و نمونه ى بارز آن است.

- امیرالمؤمنین علیه السلام روز غدیرى را كه با جمعه مقارن شده بود جشن گرفتند و در خطبه اى به همین مناسبت، مطالب مفصلى درباره ى غدیر و عید گرفتن آن فرمودند. پس از نماز، حضرت به اتفاق اصحابشان به منزل امام مجتبى علیه السلام كه جشنى در آن برپا كرده بود رفتند و پذیرایى مفصلى انجام شد. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

- امام رضا علیه السلام در روز غدیرى روزه گرفتند و براى افطار عده اى را دعوت نمودند، و براى آنان سخنان مفصلى درباره ى غدیر فرمودند، و به منازل آنان هدایایى فرستادند. [ عوالم: ج 3:15 ص 221. ]

- امیرالمؤمنین علیه السلام درباره ى عید غدیر فرمود: در این روز كنار یكدیگر جمع شوید تا خداوند امور شما را جمع و درست نماید. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

- سرودن و خواندن اشعار نیز تناسب تامى با جشن عمومى غدیر دارد كه در واقع نوعى یادبود و یادگار است و با شیرینى خاصى كه در شعر نهفته است طراوتِ جشن بیشتر مى شود.

شعر گفتنِ حسان بن ثابت به مناسبت مراسم غدیر كه با اجازه ى شخص پیامبر صلى اللَّه علیه و آله در اولین جشن غدیر صورت گرفت مؤید این مطلب است. [ عوالم: ج 3:15 ص 41. در این باره به قسمت سوم از بخش دوم این كتاب مراجعه شود. ]

لباس نو پوشیدن

- امام رضا علیه السلام فرمود: این روز، روزِ زینت كردن است. هر كس خود را براى روز عید غدیر زینت كند خداوند گناهان او را مى آمرزد، و ملائكه اى به سوى او مى فرستد كه براى او حسنات بنویسند و تا سال آینده درجات او را بالا ببرند. [ عوالم: ج 3:15 ص 224. ]

- امام رضا علیه السلام در روز عید غدیرى به منازل عده اى از خواص اصحابشان البسه ى نو حتى انگشتر و كفش فرستادند، و احوال ظاهرى آنان و اطرافیان خود را تغییر دادند، و لباسهاى عادى روزانه را به لباسهاى مناسب عید تغییر دادند. [ عوالم: ج 3:15 ص 221. ]

هدیه دادن

- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: در این روز نعمتهاى خداوند را به یكدیگر هدیه دهید همانطور كه خداوند بر شما منت نهاده است. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

دیدار مؤمنان

- امام رضا علیه السلام فرمود: هر كس در این روز مؤمنان را زیارت كند و به دیدار آنان رود خداوند بر قبر او هفتاد نور وارد مى كند و قبر او را وسیع مى نماید، و هر روز هفتاد هزار ملائكه در قبرش او را زیارت مى كنند و او را به بهشت بشارت مى دهند. [ عوالم: ج 3:15 ص 224. ]

توسعه بر خانواده و برادران

- امیرالمؤمنین علیه السلام در روز عید غدیرى فرمود: وقتى از این اجتماعتان برگشتید بر عیال خود توسعه دهید و با برادران خود نیكى كنید.... به یكدیگر نیكى كنید تا خداوند الفت و انس شما را بر قرار فرماید. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: احسان در این روز موجب رشد مال و زیاد شدن آن مى گردد. [ عوالم: ج 3:15 ص 209. ]

- امام رضا علیه السلام فرمود: هر كس در این روز بر عیالش و بر خودش وسعت دهد خداوند مالش را زیاد مى كند. [ عوالم: ج 3:15 ص 223. ]

عقد اخوّت و برادرى

یكى از مراسمى كه براى عید غدیر ذكر شده برنامه ى "عقد اُخُوّت" است، به این معنى كه برادران دینى- طى یك سنت اسلامى- برادرى خود را مستحكم مى نمایند و با یكدیگر پیمان مى بندند كه در آخرت نیز به یاد یكدیگر باشند. در ضمن درباره ى حقوق برادرى اسلام كه بسیار زیاد است و مراعات آنها احتیاج به مواظبت دارد از یكدیگر حلیت مى گیرند، و با همین حلالیت بار دیگر خود را متوجه لزوم مراعات آنها مى نمایند.

كیفیت اجراى عقد اُخُوّت چنین است: [ مستدرك الوسائل "محدث نورى" چاپ قدیم ج 1 ص 456 باب 3، از كتاب زاد الفردوس نقل كرده است. همچنین از شیخ نعمة اللَّه بن خاتون عاملى نقل كرده كه بر این مطلب از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله نصّ وارد شده است. همچنین مرحوم فیض كاشانى در كتاب خلاصه الأذكار، باب دهم "ص99" برنامه ى "عقد اُخُوّت" را ذكر نموده است. ]

دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن مى گذارى و مى گویى:

"واخَیْتُكَ فِى اللَّهِ وَ صافَیْتُكَ فِى اللَّهِ وَ صافَحْتُكَ فِى اللَّهِ، وَ عاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیائَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلى أَنّی إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفاعَةِ وَ أُذِنَ لی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا أَدْخُلُها إِلاَّ وَ أَنْتَ مَعی".

"با تو در راه خدا برادرى و یك روئى "با صفائى" مى نمایم و دست مى دهم، و با خدا و ملائكه اش و رسولان و انبیائش و امامان معصوم علیهم السلام پیمان مى بندم كه اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و به من اجازه ى ورود به بهشت داده شد، وارد آن نشوم مگر آنكه تو نیز همراه من باشى".

آنگاه برادر دینى در جواب او بگوید: "قَبِلْتُ": "قبول كردم". سپس بگوید: "أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمیعَ حُقُوقِ الْاُخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ و الدُّعاءَ وَ الزِّیارَةَ": "همه ى حقوق برادرى را از تو ساقط كردم "و بر تو بخشیدم" مگر شفاعت و دعا و زیارت را".

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:50 - 0 تشکر 77956

سرکار خانم /جناب آقای golha

از مطالب زیبایی که گذاشتید خیلی خیلی تشکر می کنم و ازشون حتما در ویژه نامه استفاده می کنم

دوستان دیگری هم که مطالب دارند و یا متن و نظر شخصی  در مورد عید سعید - ولایت فقیه - مام معظم رهبری - شهید دکتر علی شریعتی دارند حتما ارائه کنند استفاده می کنیم.

بازم دست همگی درد نکنه

سه شنبه 26/9/1387 - 21:27 - 0 تشکر 78058

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیت نامه شهید رسول زینعلی
خداوندا تو را شكر می كنم كه مرا به دین خود هدایت كردی و از نعمت جهاد بهرهمندم ساختی تا بتوانم تو را بهتر بشناسم و از مشكلات و سختی ها راحتم ساختی تا به درگاهت نزدیك تر شوم.
خدایا اگر در این راه تقصیر و كوتاهی شده است كه می دانم شده و وظیفه ام را به خوبی انجام نداده ام مرا ببخش و مورد فضل و كرم خود قرار بده. از پدر و مادرم مهربان خودم كه زحمات فراوانی را در راه تربیت من كشیده اند نهایت تشكر را می كنم هرچند كه اگر به تعداد ریگهای بیابان به آنها نیكی كنم نمی توانم حقشان را ادا كنم
.
وصیتم به امت شهیدپرور این است كه همان طور كه قبلاً در خط امام بودید سعی كنید كه همیشه پشت سر او حركت كنید و اوامر او را به گوش جان بشنوید زیرا اكنون رهبر ما نائب بر حق امام زمان (عج) هستند و لازم است كه در این زمان كه در غیبت كبری به سر می بریم از ایشان پیروی كنیم چنانكه ولایت او ولایت امام زمان (عج) و امیرالمؤمنین (ع) می باشد از خداوند متعال می خواهم كه همیشه ما را از پیروان و شیعیان حضرت علی (ع) قرار بدهد
.


وصیت نامه شهید حمید شهیدی
امشب شب یازدهم عاشورای حسینی است و اگر خدا توفیق بدهد ،من چند روز دیگر عازم جبهه جنگ یعنی آماده جهاد در راه خدا و اسلام هستم. البته اگر لیاقت آن را داشته باشم كه در راه اسلام جان بی ارزش خود را فدا كنم. من این راهی را كه انتخاب كرده ام با دل و جان بوده به همین خاطر دلم می خواهد كه اگر قابلیت آن را داشتم و به درجه رفیع شهادت نایل آمدم نكاتی را ذكر كنم كه برای شادی روح من این نكات را انجام بدهید ،توجه كنید كه باید مثل پدری كه به فرزندان خود وصیت می كند، وظیفه شرعی آن فرزندان است كه به آن عمل كنند .اگر نكنند مسئول هستند و باید جوابگوی خداوند باشند…. خواسته هایی كه من دارم سه چیز است كه از شما یعنی پدر و مادر و مادربزرگم، برادران و خواهران خواهش می كنم و از شما تقاضا می كنم كه حتماً به اینها عمل كنید….
اولی اینكه عزاداری نكنید منظورم گریه كردن است یعنی گریه نكنید باید به خودتان تسلط كامل داشته باشید، مخصوصاً پدر و مادرم
.
دوم اینكه بعد ازمرگ من یعنی حداكثر تا چهل روز بعد دیگر به هیچ وجه رضایت ندارم كه هیچ یك از اعضای خانواده ام لباس مشكی وتیره بپوشند
.
سوم اینكه بعد از مرگ من مراسمی كه می خواهید بگیرید تشریفاتی نباشد و پولی را كه می خواهید صرف تشریفات بیجا كنید آن را صرف جنگ زدگان و بچه های یتیم بكنید
.
امیدوارم كه بخواهش فرزند خود عمل كنید و موجب رضایت و خشنودی روح فرزند خود شوید. من این نامه را با خط خود و در سلامت كامل نوشتم وامیدوارم كه خداوند شما را در راه خدا و دفاع از اسلام پیروز بگرداند و هدف شما چیزی جز خدا نباشد .امیدوارم هركدام از شما كه ناراحتی از من دارید ببخشید و از خدا بخواهید كه مرا ببخشد وبیامرزد، در ضمن اگر یك موقع خدای ناكرده از جانب من به پدر و مادرم خطایی سرزده كه موجب ناراحتی آنان شده آنها گذشت كنند و مرا ببخشند
.

اللهم صل ذعلی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 27/9/1387 - 13:38 - 0 تشکر 78155

با سلام دوستان هر گونه اشکال و یا ایرادی در دریافت فایل ها داشتند اطلاع بدن تا اصلاح بشه

توجه : کلیه فایل ها با فرمت پی دی اف ذخیره شده و حداکثر یک مگابایت ظرفیت داره

چهارشنبه 27/9/1387 - 16:16 - 0 تشکر 78167

معنا و مفهوم ولایت مطلقه فقیه

در اصطلاح ، «ولایت» به معنای سرپرستی و سطه داشتن بر فرد یا افراد معین می باشد و در حقیقت بیانگر نوعی دخالت و اعمال نظر در امری برای اشخاص خاص است.مصطلح فقیها آن است که « ولایت ساطه به غیر به حکم عقل یا شرع ، در بدن یا مال و یا هر دو می باشد . این سلطه می تواند اصالتا یه عرضا ملحوظ گردد.»در اصطلاح معارف مذهبی ، « فقیه» شخصیتی است که با خبر از دانش دین بوده و آگاه از بینش حکومت اسلامی استو افزون بر این ویژگی تخصصی ، از برجستگی روحی و معنوی نیز برخوردار است و دارای صفتی ثابت در اعماق وجود ، برای جلو گیری از گناه و نافرمانی بوده ، از پیروی هواها و هوس ها مصون و ایمن است. چنین ویژگی برتر و شایان توجهی را « عدالت » نامیده اند.هرگاه فقاهت و عدالت – یعنی همراهی تخصص و تعهد – در مقیاس گسترده و چشمگیر در وجود شخص پدید آمدو مدیریت به عنوان توانمندی کافی در اداره ی جامعه یا « کفایت» ایجاد شد، ولایت حاصل میشود.هر گاه واژه ی « ولایت» همراه کلمه " فقیه" آمد ، منظور از آن زمامداری در جامعه یا حکومت است. برای اداره ی جامعه ، نیاز به مدیریتی کلان و سرپرستی شخصی با شرایط بسیار برجسته و ممتاز است، که در جامعه ی مذهبی و دینی به آن ولایت فقیه می گویند.« مطلقه » هم به معنای مکان استفاده از تمامی اختیارات ضروری برای اداره ی جامعه و حکومت اسلامی است.با این بیان ولات مطلقه ی فقیه – یعنی کسی که از دیدگاه اسلام واجد شرایط حکومت است و از نظر علم و تقوا و مدیریت جامعه ، شباهت بیشتری به معوم دارد و می تواند حکومت تشکیل دهد ، در تدبیر امور جامعه همه ی اختیارات امام معصوم (ع) را خواهد داشت و هیچ قانونی بون اجازهی او اعتبار و مشروعیت ندارد و هیچ کس بدون اجازه ی او حق اجرای قوانین را هم نخواهد داشت و تمام شئون حکومت با اجازه ی او اداره میشود.

امام خمینی ( قدس سره)در صفحه 33 کتاب شئون و اختیارات ولی فقیه می آورند: « اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت ] آگاهی به قانون الهی و عدالت [ باشد ، به پا خواست و تشکیل حکومت داد ، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم (ص) در امر اداره ی جامعه داشت ، دارا می باشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.»

(ولایت مطلقه ی فقیه )

چهارشنبه 27/9/1387 - 16:33 - 0 تشکر 78171

 بیعت با رهبر در اردوگاه

یکی از مهمترین و غم انگیز ترین خاطرات اردوگاه این بود که در صبح روز چهاردهم خرداد ماه سال 68 در حالیکه من و بعضی از بچه ها وسط اردوگاه در حال قدم زدن و گرم صحبت بودیم ناگهان متوجه شدیم همه به صدای بلند گویی که همیشه ترانه های مبتذل پخش می نمودند جمع شده به خبری که در حال پخش شدن بود گوش فرا دادند. من هم با اشتیاق به طرف آنها دویده و به خبری که توسط بخش عربی اخبار بیان میشد توجه نمودم خبر مربوط به رحلت حضرت امام خمینی (ره) بود بچه ها در بهتی دلهه آور بسر برده و سپس بغض ها ترکید، صدای گریه های بلند اردوگاه را از خود پر نمود این نوع ماتم و گریه زاری آنقدر شدید برای عراقی ها ترسناک بود که خیلی سریع سوت کشیده و دستور داخل باش صادر کردند بچه ها در حالیکه سر و صورتشان پر از اشک بود وارد آسایشگاه شدند. عراقی ها در اقدامی با دست و پاچگی شروع به پخش ترانه های مبتذل در بلند گوها نموده و به خیال خود قصد تغییر فضای اردوگاه کردند. نیم ساعت بعد وقتی آرامش نسبی به اردوگاه حکمفرما شد دوباره صوت بیرون باش زده شد . ولی این بار هیچکس از اردوگاه بیرون نیامد حتی آشپزها.عراقی ها خیلی سریع فرمانده اسرای ایرانی را احضار کردند و علت را جویا شدند. فرمانده عراقی اردوگاه سرهنگ محمد کریک که نسبت به دیگر افسران عراقی منطقی تر بود گفت که به بچه ها بگوئید بیرون بیایند. محرم فرمانده ایرانی اسرا که خود از شدت غم و اندوه شوکه شده بود با سختی توانست خود را کنترل کند و به فرمانده عراقی ها بگوید علت تمرد بچه ها ، پخش ترانه از بلندگو های اردوگاه است .فرمانده بلافاصله دستور قطع موسیقی را داد و بجای آن نوار قرائت قرآن از بلند گو ها پخش شد و پخش صوت حزین قرآن تا سه روز متوالی ادامه داشت. افرادی که هنوز با اصل خبر با نگاه تردید می نگریستند، مخفیانه به سراغ رادیو پنهان شده اسرا رفتندو به دنبال صحت و سقم خبر بودند. متاسفانه خبر درست بود و حضرت امام (ره) در ناباوری عجیب اسرا رحلت کرده بودند. تا قبل از پخش خبر جانشینی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بچه ها ضمن اینکه اشتهای خود را کاملا از دست داده بودند ، در افسردگی زودرسی بسر می بردند با پخش آن خبر روحیه بخش ، به مقدار زیادی از فشار روحی بچه ها کاسته شد و امید به فردایی مطمئن در دل بچه ها جان گرفت. بچه ها در حرکتی نمادین ، با روحانی اردوگاه بیعت نموده و وفاداری و سربازی ود را نسبت به مقام معظم رهبری تا آخرین قطره خون اعلام نمودند.

منبع : خاطرات جهادگران آزاده استان خوزستان

چهارشنبه 27/9/1387 - 16:35 - 0 تشکر 78172

ولایت فقیه داراى جنبه‏هاى مختلف است: از جهتى مسأله‏اى كلامى و از جنبه دیگر جزء فقه است:
یكم. مسائل علم كلام از دو ویژگى برخوردار است:
1. مربوط به خدا و افعال و صفات او مى‏شود.
2. دفاع از دین در برابر شبهات به شمار مى‏آید.
مسأله ولایت فقیه هر دو ویژگى را دارا است: از یك طرف مربوط به فعل خداوند است و آن اینكه آیا خدا همان‏گونه كه پس از رحلت پیامبر اكرم(ص)، جانشینى در امر حكومت نصب كرده، در زمان غیبت امام معصوم(ع) نیز جانشینى برگزیده است؟ از طرف دیگر مسأله ولایت فقیه، مورد شبهات كلامى فراوانى است؛ مانند اینكه آیا حكومت فقیه در عصر حاضر مى‏تواند كارا باشد؟ آیا ولایت فقیه با آزادى سازگار است و... كه پاسخ به آن از وظایف علم كلام است.
دوم. هر آنچه به رفتار انسان و وظیفه عملى او ارتباط پیدا مى‏كند، جزء فقه است و مسأله ولایت فقیه، داراى این ویژگى نیز مى‏باشد. مانند اینكه آیا تصدّى ولایت بر فقیه واجب است؟ حیطه وظایف او چیست؟ وظیفه مردم در برابر ولایت او چیست؟
پس ولایت فقیه از جهتى كلامى است و از جنبه دیگر فقهى. هر مسأله كلامى كه به رفتار انسان مرتبط است، چنین مى‏باشد؛ مانند مسأله امامت معصوم كه از یك جهت كلامى و از جهت دیگر فقهى است. جهت كلامى آن قبلاً ذكر شد و جهت فقهى آن، مانند اینكه حكم بغات (كسانى كه علیه امام به مبارزه مسلحانه برخیزند) چیست؟ وظیفه متقابل امام و مردم چیست؟ و....
مسأله ولایت فقیه از این نظر كه یك بحث فقهى نیز به شمار مى‏رود، فقها در نوشته‏ها و مباحث فقهى خود از آن بحث كرده‏اند. شكى نیست كه در مسائل مربوط به فقه (یا همان فروع دین)، تقلید نه تنها جایز؛ بلكه نسبت به بسیارى از افراد لازم است.براى‏مطالعه بیشتر ر.ك:
الف. جوادى آملى، عبدالله، ولایت فقیه (ولایت فقاهت و عدالت)، ص 143 و 144 و صص‏351 - 359.
ب. مصباح یزدى، محمدتقى، نگاهى گذرا به نظریه ولایت فقیه، ص 79 به بعد.
پ. همان، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، ج 1.

سه شنبه 24/6/1388 - 7:0 - 0 تشکر 151318

عقلی2:

1) ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با نصب و عزل خدای متعال مشروعیت می یابد.

2) این قدرت قانونی از جانب خدای متعال به پیامبران و امامان(معصومین) داده شده است.

3) در زمانی که مردم از حضور معصوم در جامعه محرومند یا باید خداوند از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است داده باشد.

4) اما این که خداوند در زمان عدم دسترسی جامعه به معصوم از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد مستلزم ترجیح مرجوح و نقض غرض و خلاف حکمت است.بنابر این فرض دوم ثابت میشود که اجازه اجرای احکام توسط کسی که اصلح از دیگران است داده شده باشد.

5) فقیه جامع الشرایط یعنی فقیهی که از 2ویژگی تقوا و کارآیی در مقام مدیریت جامعه برخوردار باشد صلاحیتش از دیگران بیشتر است.

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
سه شنبه 24/6/1388 - 7:5 - 0 تشکر 151319

نقلی(حدیث):همه روایات عینا ترجمه شده است به جز یكی دو تا كه به هر حال مضمون و محتوای آن ها هم درست است.

1- امام جعفر صادق(ع):علما وارثان پیامبرانند.

2- امام جعفر صادق(ع):علما امانت دارانند.

3- امام علی(ع):رسول خدا(ص) فرمودند:خدایا بر جانشینان من رحم کن.گفته شد:ای رسول خدا چه کسانی جانشینانت هستند؟فرمودند:کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا روایت میکنند.

4- امام موسی کاظم(ع):فقهای مؤمنین دژهای اسلامند مانند دژ شهر مدینه برای آن.

5- امام صادق(ع):رسول خدا(ص) فرمودند: فقها امانت داران پیامبرانند آنجا که داخل نشوند در دنیا.

گفته شد:ای رسول خدا و چه چیزی داخل میکند آنها را در دنیا؟

فرمودند:پیروی از پادشاه.پس هنگامی که انجام دادند آن را از آنان دوری کنید بر دینتان.

6- پیامبر(ص):روز قیامت افتخار میکنم به علماء امتم.پس خواهم گفت علماء امتم مانند پیامبران پیشینند

7- در فقه رضوی آمده است(احتمالا امام رضا(ع)):ارزش فقیه در این زمان مانند ارزش پیامبران بنی اسرائیل است.

8- گفته شد به امیر المؤمنین(ع):چه کسانی بهترین مردمند بعد از امامان؟

فرمودند:علماء هنگامی که نیکوکار شوند.

9- پیامبر(ص):برتری عالم بر مردم مانند برتری من بر نزدیکهایشان(اموال خصوصی) است.

10- خداوند تبارک و تعالی به حضرت عیسی(ع): بزرگ بدار علماء را و بشناس برتریشان را.پس قطعا من برتری دادم آنها را بر تمام مخلوقاتم به جز انبیاء و پیامبران.مانند برتری خورشید بر ستارگان.و مانند برتری آخرت بر دنیا و مانند برتری من بر تمام چیزها.

11- امام صادق(ع): پادشاهان حاکمان بر مردمند و علماء حاکمان بر پادشاهان.

12- امام زمان(عج):و اما در حوادثی که اتفاق می افتد پس رجوع کنید در آنها به روایت کنندگان حدیث ما.پس آنها قطعا حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها.

13- امام صادق(ع):نگاه کنید به مردی از خودتان که میداند چیزی از قضایای ما را.پس آن را قرار دهید بین خودتان(به قضاوت)پس قطعا قرار دادم او را قاضی.پس برای گرفتن حکمی به سوی او بروید.

14- امام صادق(ع):قرار دهید بین خودتان مردی را از کسانی که میشناسند حلال و حرام ما را.پس قطعا من قرار دادم او را قاضی.

15- امام صادق(ع):نگاه کنید به کسی از خودتان که روایت می کند حدیث ما را و نگاه میکند در حلال و حرام ما و میشناسد احکام ما را.پس باید حکم او را بپذیرید.پس قطعا من قرار دادم او را بر شما حاکم.پس هنگامی که حکم کرد به حکم ما و قبول نکرد(کسی)آن را پس قطعا حکم خدا را کوچک شمرده است و ما را رد کرده است و هر کس ما را رد کند خدا را رد کرده است و او در حد شرک به خداست.

16- در روایتی طولانی از امام حسین(ع) آمده است: آن برای این است که کارها و احکام اجرا شود به دست علماء به خدا.امینان بر حلال و حرامش.

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
چهارشنبه 1/7/1388 - 15:36 - 0 تشکر 153611

سلام

به قول عزیزی این دنیا، جای تسخیر کردن است. افراد یکدیگر را مسخر خود می کنند. علت واضح و مبرهنش این ضعف ها ونیازهای ماست بلندی قد و زیبایی و کو اهی قد وکم وزنی و پر زوری که بگذریم، برخی عالم ترند و دانشمند تر ،یکی نانواتر است یکی تولید کننده یکی سوفر یکی کارمند و یک رئیس اینها همه دلایل نابی برای این است که ما تسخیر شویم . حال حتما یکی مدیر تر است ویکی کمتر اصلا برخی وانایی اداره کردن چیزی ندارند. هیچ تمایلی برای مدیر شدن هم ندارند.

پس باید کار را به کاردان داد.

تا بعد یا حق

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.