بســـــم الله الرحمن الرحیم
اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم
با سلام به همگی
دوست گرامی جناب مورچه:
دقیقا حرف من هم ازاول بحث همینه که پیامبر درزمان بعثت چون متصل به سرچشمه تمام خوبیها شدند پس سواد هم دارا شدند.اماقبل ازاون ایشون پیامبرنشده بودند که سوادداشته باشند
جواب این است که رسالت برای جناب پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم مانند یک انجام وظیفه ای بوده که تا قبل از آن بر عهده ی ایشان نیامده بود. اما این به معنای عدم اتصال به سرچشمه تمام خوبیها نیست.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و علی آله و سلم قبل از بعثت هم بارها مورد خطاب خداوند متعال قرار می گرفته است و به ایشان وحی می شده است و حتی شخص جبرئیل هم برایشان آشنا بوده ، ایشان صلی الله علیه و علی آله و سلم در این رابطه فرمودند : کنت نبیاً و آدم بین طین و الماء , یعنی حتی قبل از خلقت حضرت آدم جناب پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم نبی خداوند بوده اند ، و اینکه ایشان قبل از رسالتشان متصل به سرچشمه خوبیها نبوده توهین به پیامبر اسلام صلی الله علیه و علی آله و سلم است نعوذ بالله. زیرا خوبی نقیض بدی است و اگر به سرچشمه خوبیها متصل نبوده حتماً پس به سرچشمه بدیها اتصال داشته است .
در ضمن ایشان صلی الله علیه و علی آله و سلم اشرف مخلوقات است به این معنا که از همگی کاملتر است ، پس اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد حتی قبل از بعثتشان ، پس افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند از ایشان کاملتر و شریف تر هستند و این خلاف فرض ماست.
ببینید دوست عزیز من به اینکه شما گفتید قبلا هم فکرکردم وجوابی پیدا نکردم((همون که میگید همراه جبرئیل لوح بوده)).اما معنی اون آیه یعنی:
بخوان به نام پروردگارت که توراخلق کرد
.درسته؟اگه لازم نبود پیامبرچیزی روبخونه پس میگفت:
قل بسم ربک الذی خلق.بگو به نام پروردگارت که توراخلق کرد.
در مورد این سخن باید نکته ای را عرض کنم .
همانگونه که راغب در مفردات خود در باب قراء فرموده است ، قرائت به معنای ضمیمه کردن حروف و کلمات در زبان به یکدیگر است ، ولی نه هر ضمیمه کردنی . مثلاً تکرار یک حرف از حروف الفبا را قرائت نمی گویند ، و قرائت هم شامل مطالعه می شود و هم آنجا که جمع حروف و کلمات را تلفظ کنی و هم آنجا که این عمل را با شنیدن انجام دهی و اطلاق قرائت بر معنای اخیر تلاوت هم نامیده می شود ، چنانچه آمده است « رسول من الله یتلوا صحفاً مطهرة »
درآخر بگم منظور من این بوده که پیامبرقبل ازبعثتشون بیسوادبودند وچون پیامبرشدندازجانب خدادارای علم خدادادی شدند.
وما کنت تتلو من قبله ی من کتاب ولانحطه و بیمینک اذا لارتاب المبطلون:
وپیش ازآن هیچ نوشته ای نمی خواندی وبادست خودآن رانمی نوشتی که درآن صورت کجروان به شک می افتادند.
عنکبوت آیه48
در مرود سخن آخر هم که گفتم حال ایشان قبل و بعد از رسالت تفاوتی نداشته و در دو حال متصل به علم الهی بوده اند.
در مورد آیه ذکر شده هم باید به عرض برسانم که آیه دلالت بر قدرت ندارد بلکه دلات بر عادت دارد .
به این معنا که پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم قبل از رسالتشان عادت به خواندن و نوشتن نداشتند و نه اینکه قدرت و توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشند.
در مورد داستان جبرئیل و بخوان بخوان او و عدم توانایی پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم و در آغوش گرفتن پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم توسط جبرئیل و فشار دادن او و قضیه نوفل ، همانطور که مورخین و محققین جهان اسلام گفته اند این داستان از دروغ های عجیب و ساخته و پرداخته یهودیان است.
خداوندا به حق آیات نورانیت نظام مقدس اسلامی و رهبر فرزانه آن را از بلایای ارضی و سماوی در امان بدار