با سلام و تشكر از شما كه این مبحث را مطرح كردید و تشكر از دوستان عزیزی كه مداوم پاسخ میدهند مخصوصاgoolha .من اول نكته ای را بگم كه ما بر طبق روایات نباید خیلی بر بعضی سوالات اصرار داشته باشیم و و بعضی از سوالات را كه نباید به آن فكر كرد.
من نمیدونم این سوال از چه نوع سوالاتی است و درباره ی رابطه ی جبر و اختیار مثلا ما نباید خیلی پیگیری كنیم چون واقعا قانع نمیشویم و واقعیت اینستكه جواب همه چیز را نمیتوان با استفاده از علم فلسفه و همچنین فقط دلایل عقلانی بدست آورد چون عقل ما كامل نیست و ظرفیت پذیرش خیلی چیزها را ندارد و عده ای كه در گذشته خواستند جواب همه ی سوالات را با عقل بدست آورند متاسفانه گمراه شدند. البته من نمیگم این سوال از این دسته سوالها است ولی بهتر است جواب دوستان را بپذیرید و قانع شوید و به گقتار امامان معصوم (ع) كمی به حكمت هم مراجعه كنیم و اگر همه چیز را باعقل بخواهیم بسنجیم خیلی از عقاید ما باید خرافات دانسته شود و در حقیقت ما در پرتوی حكمت این عقاید را داریم و به آنها عمل میكنیم.
ولی به هر حال من بعضی نكاتی را كه فكر میكنم دوستان اشاره نكرندمیگویم
اول این كه زندگی ما در سه بخش است 1 عالم قبل از این عالم 2 همین عالم 3 عالم بعد از این عالم . در عالم قبل از این عالم هم زندگی میكردیم و دوستانی داشتیم و خوب وبد هم داشتیم و به همین دلیل است مثلا بعضی ولد زنا هستند و بعضی فرزند یك عالم (توضیحات این عالم خیلی طولانی است من به قدر نیاز نوشتم)دوم همانطور كه اشاره شد خدا میدانسته كه جای كی در بهشت است و كی در جهنم و ما را به این دنیا آورد تا به برخی از جهنمی ها كه اعتراض میكنند اعمال بدشان را نشان دهد
در اخر بگویم كه من شنیدم از جای معتبری كه پدر و مادر و بعضی از چیزهای دیگر را ما در دنیای ذر خودمان انتخاب كردیم و الا ن فراموش شده
درباره ی اختیار هم بگویم كه میگویند هر كه گفت اختیار ندارم ان را بزنید و اگر كه گفت چرا میزنید بگویید از روی اجبار است نه اختیار . و اینكه خدا میداند كه ما بهشتی هستیم یا جهنمی دلیلی نیست كه ما پس هیچ كاری نكنیم یا نا امید باشیم زیرا اعمالمان عاقبت ما را تعیین میكند و این از فریب های شیطان است
موفق باشید من بازم بحث را ادامه میدم