با سلام
آسیبهاى روانى
پاره اى از آسیبها و موانع جنبش
نرم افزارى، به عوامل روانى و درون شخصیتى انسانها برمى گردد. از جمله مى
توان به محبتهاى افراطى به دیدگاه هاى خودى و كینه هاى افراطى از مكاتب
رقیب اشاره كرد كه باعث غفلت از قوتهاى رقیب و عیوب اندیشه هاى خودى مى
گردد. اهمیت ندادن و تجاهل برخى از شخصیتهاى دینى به اندیشه هاى نوظهور و
نادیده انگاشتن تهدیدها و هجمه ها و حمله هاى مكاتب سكولار در عصر حاضر،
از مهمترین موانع نوآورى در حوزه دین پژوهى است.
روحیه اشعرى گرى و
جبرى مسلكى نیز از عوامل روان شناختى است كه متأسفانه از دوره فتح ایران
به دست مسلمانان منحرف، در این سرزمین كاشته شد و هنوز برداشتهاى آن، در
رفتار و سلوك مردم دیده مى شود؛ این كه اراده انسان را نادیده بگیرند و
حذف نمایند و تنها به اراده حق تعالى بیندیشند؛ اراده اى كه نافى هرگونه
جهد و اجتهاد آدمى است.
فقدان جسارت اندیشیدن و نقد و نوآورى و نظریه
پردازى بر اثر سیطره فرهنگ غرب و نفى هرگونه جرأت در برابر مهاجمان غربى،
آسیب دیگر روانى است كه باید به شدت با آن برخورد كرد و ركود و سكون علمى
را از روحیه محققان زدود.
روحیه اخبارى مسلكى كه به نفى عقل و تعقل مى
انجامد، خط دیگرى است كه تحجرگرایى را جانشین نوآورى در برابر پرسشهاى
نوظهور قرار مى دهد.
روحیه رخوت و تنبلى در پژوهشگران و مدیران پژوهشى،
آسیب روانى دیگرى است كه نطفه تحقیق را در رحم ذهن متفكران مى میراند و
زمین حاصلخیز فكر و دانش را به زمین بایر بدل مى سازد. متأسفانه حالت رخوت
و فتورى در مراجع تصمیم گیرى و متصدیان فرهنگى و علمى كشور هم مشاهده مى
شود.
لازم است به روحیه تجارت منشانه محققان و ثروت اندوزى آنها نیز اشاره كنیم كه آفت بزرگ نوآورى و عامل مداهنه گرى در امر پژوهش است.
روحیه
شهرت زدگى و شخصیت زدگى و عدم تمایز میان حرمت نگهداشتن با نقد عالمانه و
برخورد عوامانه با نظریه هاى علمى، حسادت، كینه توزى، رقیب شكنى و افراط و
تفریط در طرد و جذب، از خود بیگانگى معرفتى، شهرت طلبى، مرده پرستى و ده
ها روحیه منفى دیگر آسیبهاى روان شناختى قلمداد مى شوند. این مطالب، ضرورت
دروس اخلاق و تهذیب و تزكیه و سیر و سلوك عرفانى را مضاعف مى سازد.
پی نوشتها:
1ـ استادیار دانشگاه، مدرس حوزه، محقق و نویسنده.
2ـ عباس آریان پور كاشانى، فرهنگ كامل انگلیسى به فارسى، امیركبیر، ج 4، ص 3821.
3ـ
ر.ك.: على سلیمى و محمد داورى، جامعه شناسى كجروى، پژوهشكده حوزه و
دانشگاه، قم؛ محمد حسین فرجاد، آسیب شناسى اجتماعى و آسیب شناسى انحرافات،
نشر همراه، تهران.
4- L. P. Pojman, the Theory of knowledge, P. 499.
5. J, dancy, An Introduction to cotemporary Epistemology, PP.9.
6ـ عبدالحسین خسروپناه، معرفت شناسى (جزوه)، مؤسسه ى امام صادق علیه السلام قم.
7ـ
شرح المواقف، ج 1، ص 90؛ شرح المقاصد، ج 1، ص 189؛ سید محمدحسین طباطبایى،
اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2، ص 92؛ نقد المحصل، ص 12.
8ـ ر.ك.: هارولد براون، عقلانیت، ترجمه سید ذبیح الله جوادى و تقى آزاد ارمكى؛ جامعه شناسى عقلانیت، فصلنامه قبسات، سال اول، ش 1.
9ـ ر.ك.: عبدالحسین خسروپناه، انتظارات بشر از دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، تهران، 1382، ص 22.
10ـ ر.ك.: عبدالحسین خسروپناه، كلام جدید، مركز مطالعات و پژوهشهاى فرهنگى حوزه علمیه قم، 1379، گفتار دوم.
11ـ به این پرسشها در كتاب قلمرو دین نگارنده پاسخ داده شده است.
نویسنده: عبد الحسین - خسروپناه
با تشکر آنلاکر