به نام
خدايي كه در اين نزديكي هاست ....
سلام به همگي
1. آیا صدقه , فقط بصورت پولیه؟
آیاتی از قرآن- آیت الکرسی و صلوات و...
نمیتونن صدقه باشن؟
بحثم در مورد صدقه بطور کلی است ...نه
بطور اخصی که شما اشاره کرده اید
اون چيزي كه امروزه جا افتاده منظور از صدقه جنبه مادي آن است . قرآن مجید، بر
اصل صدقه دادن تأکید نموده و فرموده است که خدا صدقات را مضاعف میکند.
"ویربی الصدقات" (بقره،276);
إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا
هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ
وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿بقره،271﴾
مِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ
فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَا إِذَا هُمْ
يَسْخَطُونَ (توبه، 58)
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء
وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي
الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً
مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (توبه، 60)
الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ إِلاَّ
جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ
أَلِيمٌ (توبه ،79)
أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ
وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللّهَ هُوَ
التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿توبه ،104﴾
اين ها از آياتي بودند كه با لفظ صدقات در قرآن بكار برده شده اند و جنبه ي
مادي اشاره كرده اند.
در احادیث ما، برخی از اعمال را
بهترین صدقه، معرّفی فرمودهاند; مثلاً رسول اکرممیفرماید: "افضل الصدقه اللّسان تحقن بهالدمأ و تدفع به الکریه
و تجرالمنفعه الی اخیک المسلم; بهترین صدقه، صدقة زبان است که با آن،
خونی را از ریخته شدن، بازداری یا زشتی را برطرف نمایی و یا منفعت و خیری را برای
برادر مسلمانت جلب کنی.(میزان الحکمه، محمدی ریشهری، ج 5، ص 327.)
یا در روایتی، نقل شده که از حضرت سؤال شد: "ایّ
الصدقه افضل; بهترین صدقه چیست؟ قال:
"جهد المقل اما سمعت قولالله عزّوجل و یوثرن علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه
تری ههنا فضلاً; امام فرمود: صدقهای است که فقیر و نیازمند میدهد، مگر
سخن خدا را نشنیدهای کسانی که در عین احتیاج خود، به دیگران ایثار میکنند را مدح
کرده است."(همان)
و حضرت رضا (ع) به ترتیب از پدران گرامی خود صلوات الله اجمعین نقل
فرموده است: «بهترین و سودمندترین مال از اندوختههای انسان، صدقه دادن است». امام
رضا (ع) بر حسب روایاتی درباره آثار و انواع صدقه میفرماید:
«صدقه بده اگر چه چیز اندکی باشد. زیرا هر چیز اندکی اگر در راه خدا با نیت
صادقانه داده شود بزرگ و ارزشمند است.» «با دادن صدقه، رزق و روزی زیاد از خداوند
طلب کنید.» «بیمارانتان را با صدقه درمان کنید.» «هر کار نیکی یک نوع صدقه است و
پاداش صدقه را دارد.» «کمک کردن به ضعیفان و محرومان از بهترین انواع صدقه است.»
و
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آلهِ و سلّم در فرازى ديگر از خطبه ى شعبانيه فرمود:
و
تصّدّقوا على فقرائكم و مساكينكم
در
ماه مبارك رمضان به فقرا و مسكينان جامعه
ى خودتان صدقه بدهيد.
صدقه
و بخشش سبب فضيلت و ارزش بيشتر روزه ى انسان مى شود، چرا كه انسان را در زندگى به ياد ضعفا و فقرا و
بينوايان مى اندازد.
دانشمند
گرانقدر «علّامه ابن فهد» راجع به صدقه مى گويد:
بخشش
و صدقه پنج مورد
دارد:
1.صدقه ى در زبان ،
2.صدقه ى در جاه و مقام ،
3.صدقه ى در عقل و فهم و شعور،
4. صدقه ى در زبان و بيان خوب ،
5.صدقه ى در علم و دانش .
يعنى
همه ى اينها نعمت هاى الهى هستند، و به شكرانه ى اين نعمت ها بايد صدقات آنها داده شود.
پس
ميشه اينطور نتيجه گيري كرد كه صدقه فقط محدود به جنبه ي مادي نميشه اما بيشتر به
جنبه مادي برميگرده. و ميشه گفت كه صدقه بايد منفعتي براي ديگري داشته باشه و در
اين صورت به آيات قرآن و آيته الكرسي و صلوات نميشه اين نام رو نهاد . چون ثواب و
منفعت اين ها براي خود شخص هست . البته بايد عرض كنم كه اينها فقط و فقط نظريات و
استباط هاي خودم باتوجه به مطالب بالا بود.