به
گزاش قلم پرس گزارش تحلیلی فضلینژاد از فروپاشی ایدئولوژیک آمریکا و مرگ
فلسفه مدرنیته که وی در همایش «مرگ گفتمان اصلاحات در ایران» (9 اردیبهشت)
ارائه کرد، چنان برای افراطیون غافلگیرانه بود که آنان هم در این دو
سخنرانی و هم در روزهای پس از آن، پروژه ترور شخصیت پژوهشگر موسسه کیهان
را در رسانههای
اینترنتی پی گرفتند، اما روز گذشته برخی از این سایتها مانند «یاری نیوز»
در یک عقبنشینی آشکار و با انتشار توضیحی مسئولیت این گزارش دروغ را به
گردن برادر دوقلوی خود (سایت «یاران باران») انداختند!
در
سه روز گذشته، بیش از 15 سایت اینترنتی اصلاحطلبان در یک اقدام هماهنگ،
پس از سخنرانیهای فضلینژاد «گزارش واحدی» را منتشر کردند که حاوی اخبار
کذب و تهمت به پژوهشگر موسسه کیهان بود. سایتهای «یاری نیوز»، «یاران
باران»، «امروز»، خبرگزاری «آفتاب»، «ایران اکونومیست»، سایت رسمی ستاد
ائتلاف اصلاحطلبان (اصفهان)، «تابناک»، «بازنویس»، «بالاترین»، روزنامه
«سرمایه» و... با انتشار این گزارش کذب و جعلی، جملات کذب و دروغی (مانند
حمله وی به رییس مجلس خبرگان، منافق نامیدن خاتمی و موسوی و...) را به
فضلینژاد نسبت دادند.
همچنین،
در حالی که عناصر افراطیون در این دو جلسه با کشیدن فریادهای پیاپی و
ایراد فحشهای رکیک به فضلینژاد، وی را به سبب نقد فلسفه و سیاست دنیای
غرب، «فاشیست» و «یاوهگو» خطاب میکردند، بارها قصد هجوم به جایگاه
سخنران را داشتند، اما فضلینژاد آنان را دعوت به آرامش میکرد. اگرچه
تمامی این صحنهها و کل جلسه سخنرانی توسط روابط عمومی دانشگاه، بسیج
دانشجویی دانشگاه اصفهان و جامعه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
فیلمبرداری شده و در اختیار دانشجویان نیز قرار میگیرد، اما این رسانهها
در «گزارش واحدی» که انتشار دادند، نوشتند که سخنران از عصبانیت، تکبیر
میفرستاد! در حالی که برابر فیلمهای این دو جلسه، هر بار پس از پایان
فرازهایی از سخنان فضلینژاد، خصوصا هنگامی که وی بیاناتی از حضرت امام
خمینی(ره) را قرائت میکرد، دانشجویان شعارهای «الله اکبر»، «مرگ بر
آمریکا»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «خونی که درگ ماست، هدیه به رهبر ماست» سرمیدادند.
رسوایی
گزارش واحد و کذبی که برای ترور شخصیت فضلینژاد تهیه شده، چنان بود که
سایت «یاری نیوز» در مطلب «پاسخ قاطع دانشجویان اصفهانی به هتاکی پژوهشگر
موسسه کیهان» و در بین کامنتهای کاربران با انتشار توضیحی نوشت:
"یاری:
دوستان عزیز یادآور می شود که این خبر از پایگاه خبری یاران باران که نام
منبع هم در خبر آمده است عینا نقل شده و یاری تنها در مورد خبرهای تولیدی
توسط خود پاسخگو است و درستی یا کذب بودن خبر نقل شده به منبع تولید کننده
و نه یاری بر می گردد."
در
2 روز گذشته، پس از انتشار این گزارش واحد از سوی «ستاد جنگ روانی
اصلاحطلبان» در رسانهها، بسیاری از دانشجویان و کاربران اینترنتی در
تماسها، کامنتها و پیامهای اینترنتی خود، به انتشار این گزارش دروغ و
کذب در این سایتها اعتراض کردند. علیرغم آنکه این سایتها سانسور
گستردهای بر نظرات کاربران خود اعمال میکنند، اما شدت این اعتراضها
چنان بود که سایت «یاری نیوز» با سلب مسئولیت درباره این گزارش دروغ از
سخنرانی نویسنده کتاب «شوالیههای ناتوی فرهنگی» در دانشگاههای اصفهان،
هرگونه مسئولیت این دروغپراکنی را متوجه برادر دوقلوی خود (سایت یاران
باران) کرد!!!
به
گزارش قلم پرس پیش از حضور فضلینژاد در این دو دانشگاه نیز، افراطیون
همراه با پخش شبنامه، در چند نشریه دانشجویی نیز مقالات توهینآمیز
سایتهای ضدانقلاب خارج از کشور مانند پیک نت، پیک ایران، صدای آمریکا
و... را علیه فضلینژاد چاپ و میان دانشجویان توزیع کرده بودند. برای
نمونه، نشریه دانشجویی «روزنه امید» در اولین ویژهنامه خود برای انتخابات
ریاست جمهوری (9 اردیبهشت 88)، مقالهای از یک نویسنده ضدانقلاب به نام
«سینا مطلبی» (روزنامهنگار فراری و کارمند رادیو بی.بی.سی) را
چاپ کرد. در پشت این مقاله که حاوی ناسزاها و تهمتهای بسیاری به
فضلینژاد بود، عکس یک کاندیدای اصلاحطلبان در انتخابات ریاست جمهوری نیز
چاپ شده بود!
بر
اساس برنامه اعلام شده از سوی برگزارکنندگان دو «همایش مرگ گفتمان اصلاحات
در ایران»، بنا بود تا اولین سخنرانی فضلینژاد از ساعت 30/10 صبح در
تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان آغاز شود، اما اخبار موثق از توطئه
افراطیون برای ضرب و شتم پژوهشگر موسسه کیهان حکایت داشت. بر اساس اخبار
دریافتی، عدهای از حاضران که خود را از اعضاء ستاد اصلاحطلبان اصفهان
معرفی میکردند، اشیایی را برای پرتاب به سمت فضلینژاد آماده کرده بودند،
اما با هوشیاری و تلاش دانشجویان حاضر در جلسه برای حفظ سلامت و آرامش
همایش، برنامه ضرب و شتم سخنران در چند نوبت ناکام ماند.
در
نهایت، ساعت 15/11 فضلینژاد در جمع 400 دانشجوی منتظر در تالار شهید
آوینی دانشگاه اصفهان حضور یافت و طی یک ساعت سخنرانی به ارائه دلایل
فلسفی و نظری مرگ گفتمان اصلاحات پرداخت و سپس به پرسشهای شفاهی
دانشجویان پاسخ داد. در طول این جلسه، چند تن از افراطیون قصد برهم زدن
مراسم را داشتند که دیگر دانشجویان مانع تحرکات و آشوبآفرینی آنان شدند.
این جلسه در ساعت 45/12 ظهر پایان یافت.
به
گزارش خبرنگار قلم پرس پژوهشگر موسسه کیهان پس از اتمام این جلسه، از ساعت
14 عصر همان روز با حضور در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان،
سخنرانی دیگری ایراد کرد و بیش از 2 ساعت به شرح زیربنای آکادمیک و ارائه
مستندات و استدلالهای خود پیرامون «نظریه مرگ گفتمان اصلاحات در ایران»
پرداخت. در این جلسه، نزدیک 10 نفر از دانشجویان افراطی که پلاکاردهایی در
حمایت از یک کاندیدای اصلاحطلب در دست داشتند، کوشش کردند تا با اخلال در
جلسه و ایراد فحش به سخنران مانع از سخنرانی فضلی نژاد شوند، اما بیش از
300 دانشجوی حاضر در تالار شهید فتوحی، اخلاگران را مجبور به سکوت کردند.
افشاگری
نویسنده پرفروشترین کتاب سیاسی سال از ماهیت نظام لیبرال دموکراسی به
عنوان ایدئولوژی نظام سرمایهداری و نسبت این ایدئولوژی با زیربنای فکری
اصلاحطلبان چنان بود که رسانههای این جناح تا سه روز پس از ایراد این
سخنرانیها، گزارشهای مجعول و اخبار کذبی را انتشار میدهند تا از تاثیر
آن بکاهند. این سخنرانی چه بود که اصلاحطلبان را این چنین به لرزه انداخت؟!
پیام فضلینژاد در اصفهان چه گفت؟
اگرچه
بنا بود تا اولین سخنرانی فضلینژاد از ساعت 30/10 صبح در تالار شهید
آوینی دانشگاه اصفهان آغاز شود، اما اخبار موثق از توطئه افراطیون برای
ضرب و شتم پژوهشگر موسسه کیهان سبب شد تا برنامه با یک ساعت تاخیر آغاز
گردد.
در
حالی که بیش از 400 دانشجو در این دانشگاه آماده شنیدن سخنان فضلینژاد در
دانشگاه اصفهان بودند، وی با حضور در جایگاه سخنرانی ابتدا از همه
دانشجویانی که به علت کمبود فضا و صندلی، به طور ایستاده جلسه را دنبال
میکردند، عذرخواهی کرد. پس از سخنان مجری جلسه که به شرح بیوگرافی
فضلینژاد اختصاص داشت، پژوهشگر موسسه کیهان اظهار داشت که آغاز جلسه را
به نام مقام معظم رهبری متبرک میکنیم. وی سخنان خود را با بیانات مقام
معظم رهبری پیرامون ضرورت تولید علم و انقلاب علمی آغاز کرد و گفت: من 20
سخنرانی رهبری معظم انقلاب را از سال 1379 تاکنون پیرامون ضرورت برپایی یک
انقلاب علمی در جهان را خلاصه کردهام و چکیده آن را خدمت شما عرض میکنم.
ایشان میفرمایند، ما طی 30 سال در یک انقلاب علمی، باید معرفت نوینی را
عرضه کنیم و هسته علمی و فلسفی جهان را از نو بازتعریف و بازسازی کنیم.
در
ابتدای سخنرانی، عدهای از افراطیون فریاد زنان خود را به ردیف جلوی آمفی
تئاتر رساندند و گفتند که این سخنان ربطی به موضوع جلسه ندارد و به
فضلینژاد گفتند که درباره مرگ گفتمان اصلاحات سخن بگوید. پژوهشگر موسسه
کیهان که در طول جلسه در برابر فحاشی چند تن از افراطیون ساکت بود، ضمن
دعوت آنان به آرامش گفت: نتیجه گفتمان ارتجاعی اصلاحات است که ضرورت یک
انقلاب علمی را پدیدآورده است. روش بحث من، پرداختن به مبانی تئوریک و
فلسفی این گفتمان است. به گزارش قلم پرس نویسنده
پرفروشترین کتاب سیاسی سال گفت: من امروز از تاریخی سخن میگویم که
سانسور شده است. تاریخی که با آن گزیده برخورد کردهاند و روایتی مخدوش از
آن را طرح میکنند. بنابراین، برشهایی از تاریخ آمریکا را که به تثبیت
ایدئولوژی لیبرال سرمایهداری کمک کرد، طرح میکنم. تمام این بحث مستند به
آراء بزرگترین مورخان و فیلسوفان جهان است و اگر یکی سند از این مستندات
مجعول بود، من حاضرم که کلاه خود را در برابر نقد منصفانه و مستدل منتقدان
بردارم و حرفهایم را پس بگیرم.
فضلینژاد
در ادامه سخنان خود، به مدت 20 دقیقه «سه برش فراموش شده از تاریخ مدرنیته
در غرب» را مطرح کرد و در بخش اول سخنانش به تحلیل پیدایش انقلابهای
فرانسه و آمریکا از منظر مورخانی چون ویل دورانت و بروک مازلیش در
کتابهای «تاریخ تمدن» و «سنت روشنفکری در غرب» پرداخت و از خاستگاه
ماسونی مدرنیته گفت. سپس با ذکر ماخذ ارجاعات خود، به تحلیل روند «همبستگی
علم و سلطه در غرب» پرداخت و به 2 کتاب «آخرین روزهای بشریت» و «سگهای
پاسبان» از دو متفکر آلمانی و فرانسوی به نامهای کارل کروز و پل نیزان
اشاره کرد که در دهههای 1920 و 1930 نوشته شده است.
پژوهشگر
موسسه کیهان با اشاره به برش دوم تاریخ سانسور شده مدرنیته گفت: در میانه
جنگ جهانی اول و دوم، نظام لیبرال سرمایهداری برای تثبت ایدئولوژی خود با
شعار دموکراسی و آزادی کوشید تا فیلسوفان را به خدمت بگیرد. فیلسوفان
تبدیل به نیروهایی شدند که ایدئولوژیهای فاشیستی را بزک میکردند. مثلا،
جان دیویی که بزرگترین فیلسوف معاصر آمریکا بود، گفت که ما باید سوالات
محوری فلسفه را به نفع دموکراسی تغییر دهیم! بر اساس نظریه دیویی دیگر
نباید از ماهیت و بنیانهای نظری دموکراسی سوال میشد. بزرگترین فلاسفه
آمریکا معتقد بودند فلسفه باید دربست و دست به سینه، در خدمتِ ایدئولوژی
لیبرال سرمایهداری انجام وظیفه کند.
فضلینژاد
با اشاره به اینکه این روند «منطقی کردن سلطه با فریب فلسفی» نام گرفت، به
کتاب «سگهای پاسبان» اشاره کرد که نویسنده آن از تلاش فیلسوفان آمریکایی
برای نابود کردن قوه درک آدمیان میگوید. پژوهشگر موسسه کیهان گفت:
روشنفکران فرانسوی مانند پل نیزان در آن سالیان معتقد بودند که فیلسوفان
برای به کمک فرهنگ سرمایهداری میآیند تا با «جنگ فلسفی»، «فریب فرهنگی»
و «مانورهای بزرگ» مردم را تحمیق کنند و توانایی آنان برای «درک واقعیت»
را از بین ببرند.
نویسنده
کتاب «شوالیههای ناتوی فرهنگی» سپس به برش سوم این تاریخ پرداخت و به
مداخلات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در عرصه فرهنگ و فلسفه در عصر جنگ
سرد اشاره کرد. فضلینژاد اظهار داشت: تاریخ جنگ سرد، تاریخ نانوشتهای
است. من با استناد به 10 منبع و ماخد به شما خواهم گفت آنچه که به نام
معرفت تجربی و فلسفه علم در دانشگاههای ما تدریس میکنند، آنچه که زیربنای
فلسفی فکر اصلاحات را در ایران است، ریشه در مدخلاتی دارد که سازمان سیا
در عرصه علم انجام داده است. سال 1988 کتاب پیتر کولمن با نام «توطئه
لیبرال» در لندن منتشر شد و سال 1999 کتاب «جنگ سرد فرهنگی» اثر فرانسیس
ساندرز توسط انتشارات نیوپرس در لندن روانه بازار کتاب گشت. از سال 1977
نیز نشریاتی چون رولین ستون، واشنگتن پست، نیویورک تایمز، لسآنجلس تایمز،
فاینانشال تایمز، لوموند دیپلماتیک، و... پژوهشها و گزارشهایی را منتشر
کردهاند. حتی فیلمی در سال 2006 از شبکه فرانسوی-
آلمانی آرته پخش شد. هر یک از این محصولات، تصویر واقعی معاملات آکادمیک
پشتپرده در بازار سرمایهداری را وضوح بیشتری میبخشند. اکثر این
گزارشها مستند به اسنادی است که سازمان سیا بر اساس قانون انتشار اطلاعات
از بایگانی امنیتی خود خارج کرده است.
فضلینژاد
با شرح این اسناد و ارجاع به ماخذ آنان گفت: سازمان سیا از سال 1950 در
دولت هری ترومن رقمی معادل 34 میلیون دلار خرج کرد تا فیلسوفان و
آکادمیسینهایی نظیر توماس کوهن، آیزایا برلین، کارل پوپر، ریمون آرون،
هانا آرنت، ریچارد رورتی و... در دو طیف برای اثبات حقانیت ایدئولوژی
لیبرال سرمایهداری به ساخت و ساز بنیانهای معرفتشناختی، فلسفی،
جامعهشناختی و فرهنگی بپردازند. به گزارش قلم پرس وی
با اشاره به اینکه متون درسی دانشگاهها امروز برگرفته از آراء فیلسوفان و
تئوریسینهایی است که در عصر جنگ سرد به سفارش سازمان سیا تولید علم
کردند، افزود: اگر در دانشگاه ما، دانشجویی بخواهد ردیه بر مارکسیسم
بخواند و بنیانهای جامعه باز را بشناسد، باید به کتاب «جامعه باز و
دشمنان آن» از کارل پوپر مراجعه کند. اگر دانشجویی بخواهد مغز فلسفی جهان
مدرن و لیبرال را بشناسد، باید کتاب «چهار مقاله درباره آزادی» از آیزایا
برلین را بخواند. اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد رشتههای
جامعهشناسی بخواهد پایاننامه بنویسد باید به نظریههای ریمون آرون ارجاع
دهد. اگر کسی بخواهد تئوری خشونت و انقلاب را بفهمد، باید کتابهای هانا
آرنت را بخواند. اگر کسی بخواهد فلسفه علم بداند، باید به کتاب «ساختار
انقلابهای علمی» از توماس کوهن مراجعه کند. این در حالی است که اگر شما
به کتابهای «جنگ سرد فرهنگی» و «توطئه لیبرال» از کولمن و ساندرس مراجعه
کنید، بخشی از اسناد منتشر شده سازمان سیا را میبینید. آن اسناد میگویند
که این آکادمیسینها زیر چتر سازمان سیا برای تثبیت ایدئولوژی لیبرال
سرمایهداری تولید علم میکردند.
هنگامی
که فضلینژاد به شرح این اسناد و استنادات و معرفی منابع فارسی برای
دسترسی به آنها میپرداخت، جمع کوچکی از دانشجویان با فریادهای پیاپی
خواهان اتمام سخنرانی او شدند. پنج نفر از افراطیون که با فحاشی علیه
فضلینژاد، تلاش داشتند که خود را به جایگاه سخنران برسانند، با ممانعت
نیروهای حراست جلسه مواجه شدند. عده دیگری هم با شعار دادن مانع از ادامه
سخنرانی شدند. در این هنگام، مجری جلسه از فضلینژاد درخواست کرد که سخنان
خود را از سر گیرد. پژوهشگر موسسه کیهان گفت: آمریکاییها میگویند اولین
پدیده جامعه مدرن، گفتگو و شنیدن حرف مخالف است. سالها، شعار
اصلاحطلبان، زنده باد منتقد، زنده باد مخالف و حتی حق ارتداد بود.
میگفتند ارتداد درخت آلبالوست که برای جامعه مفید است. نتیجه این شعارها
این است که هنوز یک ربع از بحث نگذشته هیاهو کنید. من البته شما را علت
نمیدانم. علت کسانی هستند که هشت سال شعار پوچ آزادی دادند، اما پایبند
به آن نبودند. این هیاهوها، معلول است، نه علت.
پژوهشگر
موسسه کیهان در میان همهمه افراطیون، آنها را دعوت به شنیدن استدلالها
و مستندات خود میکرد، گفت: آنچه عرض میکنم، زیربنای فکر اصلاحطلبی است.
شما اگر به مقالات بالینی اصلاحطلبان مانند عبدالکریم سروش، محمد خاتمی،
عطالله مهاجرانی، اکبر گنجی نگاه کنید، میبینید که آراء آنان متکی به
تئوریهای همین فلاسفهای است که کارشان منطقی کردن سلطه بود. کارشان
ساختن یک مخزن معرفتی برای ایدئولوژی لیبرال سرمایهداری بود. اگر این
زیربنای فلسفی و تاریخ پیدایش آن را نشناسیم، اگر پشت صحنه آن را نبینیم،
موفق به شناخت فکر موسوم به اصلاحات نمیشویم.
وی
با بیان اینکه امروز اروپاییها و خصوصا آلمانیها و فرانسویها میگویند
آنچه که آمریکا در جنگ سرد به نام دموکراسی، آزادی سیاسی و جامعه باز
ترویج میکرد یک فریب بزرگ بود، ادامه داد: نه تنها اروپاییها، بلکه
بزرگترین فلاسفه آمریکا چون جان رالز و ریچارد رورتی در کتابهایشان
نوشتند که مدرنیته یک خودفریبی بزرگ بود که بذر ویرانی را در دل خودش
داشت. شما به کتاب «اولویت دموکراسی بر فلسفه» اثر ریچارد رورتی نگاه کنید
که سال 1382 توسط انتشارات طرح نو در ایران ترجمه و چاپ شد. آخرین گزارش
فلسفی از پروژه مدرنیته را آنجا بخوانید. سیاستهای جدید لیبرال دموکراسی
که امروز در آمریکا به اقتدار سیاسی رسیده است، در این کتاب بخوانید.
رورتی در این اثر که ابتدا سال 1991 توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر
شد، گفت که از این پس، باید همه باورهای رایج در جهان غرب مانند
سرمایهداری، رواداری و... را یکجا و بدون چون و چرای فلسفی پذیرفت. البته
اشکالی ندارد که اگر انسانی به این باورها ایمان آورد، در توجیه آنان
فلسفه ببافد. او تاکید کرد که لیبرال دموکراسی باید هرگونه پرسش از
«حقیقت» امور را از صحنه بحثهای سیاست عمومی خارج کند. رورتی با دیوانه
خواندن کسانی که به توانایی عقل باور دارند، توصیه میکند که اگر پرسشهای
فلسفی درباره نهادهای دموکراتیک، موجودیت لیبرال دموکراسی را تهدید کند،
باید از زور علیه کسانی که این پرسشها را طرح میکنند، استفاده کرد.
نویسنده
پرفروشترین کتاب سیاسی سال با بیان اینکه «غرب امروز عقلانیت را زباله
میداند» اظهار داشت: بزرگترین فلاسفه امروز غرب میگویند باید جامعه را
عادت دهیم که گزارشهای فلسفی درباره خود و «عقلانیت» را دور بریزد، چون
«عقلانیت» فلسفی زبالهای بیش نیست. جان رالز و رورتی به عنوان وارثان سنت
روشنگری غرب معتقدند که آزادی مقدم بر کمال است و اگر انسان فدای آزادی
شود، بهایی برای لیبرال سرمایه داری است. آنها میگویند کیفیت انسان زاده
لیبرال دموکراسی، هر قدر هم که بدبو، زننده، نامطلوب، پست و حقیر باشد،
این بهایی است که برای آزادی سیاسی باید پرداخت. نویسنده رساله اولویت
دموکراسی بر فلسفه، در این رساله مینویسد که ما به راحتی میتوانیم
مخالفین خود را دیوانه بخوانیم و کنار بگذاریم و حتی از حقوق شهروندی
محرومشان کنیم.
فضلینژاد
با تاکید بر اینکه «سیاست ممنوعیت پرسش از حقیقت و کشف واقعیت، سیاست
امروز دموکراتهای آمریکایی است» ادامه داد: به زعم رورتی، لیبرال
دموکراسی باید هرگونه پرسش از «حقیقت» امور را از صحنه بحثهای سیاست
عمومی خارج کند. چون دیگر حقیقت و طبیعتی وجود ندارد. بنابراین، فلسفهای
هم نیاز نیست که از رهگذر آن بخواهیم حقیقت و طبیعت را بشناسیم. امروز در
آمریکا میگویند به جای احساس ضرورت به وجود مشروعیت فلسفی برای سیاست
لیبرال دموکراسی، باید به «سنتها» و «عادتها» در جامعه تکیه کرد.
نویسنده
پرفروشترین کتاب سیاسی سال گفت: استراتژیستهای پراگماتیست ایالات متحده
معتقدند که باید تشویق به سطحی بودن و دستانداختن مردم جدی به مثابه یک
اصل اجتماعی ترویج شود. بزرگترین نماینده سنت فکری آمریکا و بزرگترین
فیلسوف آنالیک این کشور گفته است که این سطحی بودن و سبکسری فلسفی به
افسون زدایی از جهان کمک میکند. باید با شوخی و سبکسری عادت این همه جدی
گرفتن مسایلی مانند طبیعت بشر، اخلاق، هویت، حقیقت و... را از سر انسانها
بیندازیم تا دیگر به این مسایل فکر نکنند و البته برای این کار «دلایل جدی
زیادی» وجود دارد.
فضلینژاد
با طرح این سوال که «این دلایل جدی چیست؟» افزود: چرا بزرگترین فیلسوف
آمریکا این همه از کوشش آدمیان برای کشف حقیقت میترسد؟ چرا هنگامی که
عقلانیت مدرن در برابر عقلانیت اسلامی در حال زانو زدن است، از سبکسری
فلسفی سخن میگویید؟ در آخرین مقالات رورتی پیش از مرگ، این دلایل آمده
است. یکی از مهمترین آنان فلسفه اسلامی و اسلام سیاسی، یعنی اسلام ناب
محمدی(ص) است.
وی
اظهار کرد: امروز مرگ فلسفه مدرنیته در غرب رقم خورده است. مرگ مدرنیته،
مرگ مبنای مشروعیت گفتمان اصلاحطلبی است که در همه سطوح تابع عقلانیت
مدرن بود.
در
هنگامی که پیام فضلینژاد کوشش داشت تا پرده از ماهیت دموکراسی به مثابه
ایدئولوژی لیبرال سرمایهداری برای دانشجویان بردارد، عدهای از افراطیون
اصلاحطلب با فحاشی به وی مانع از ادامه این سخنرانی شدند. برخی از این
دانشجویان با هجوم به جایگاه سخنران قصد ضرب و شتم وی را داشتند که
دانشجویان حاضر در جلسه، مانع بالا رفتن آنان از پلههای جایگاه شدند.
پس
از این، مجری جلسه از فضلینژاد درخواست کرد که به سوالات حاضران پاسخ
گوید و وی نیز آمادگی خود را برای پاسخ به پرسشهای شفاهی اعلام کرد.
دانشجویان اصلاحطلب و افراطیون طی 20 دقیقه سه سوال پیاپی را طرح کردند
که همگی حاوی اهانت به پژوهشگر موسسه کیهان بود. سپس فضلینژاد با استفاده
از سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به سخنان آنان پاسخ گفت.
در
طول 10 دقیقهای که فضلینژاد با بهره از پیامهای حج حضرت امام(ره) در
سالیان 1366 و 1367 به افراطیون پاسخ میگفت، پس از پایان هر فراز از
سخنان وی، دانشجویان تکبیر میگفتند.
در
ساعت 40/12 ظهر، فضلینژاد با تاکید بر اینکه این عده اندک از مخالفان، 3
تن نمایندگان خود را به پشت تریبون فرستادند و با توجه به اینکه آقایان
فحشهای خود را از پشت تریبون نیز دادند، به جلسه سخنرانی خود در دانشگاه
صنعتی اصفهان اشاره کرد و گفت: از ساعت 14 باید در آن دانشگاه نیز سخنرانی
کنم که برنامه تا ساعت 30/16 ادامه خواهد یافت. فاصله میان دو دانشگاه نیز
زیاد است. از وقت این جلسه نیز بیش از 20 دقیقه گذشته.»
بدین ترتیب جلسه پایان یافت. پس از خاتمه این جلسه، دانشجویان بسیجی از فضلی نژاد تقدیر کردند و وی عازم دانشگاه صنعتی اصفهان شد